![]() |
Hilux 110 jakoloota vaihto 4wd ->2wd jumi
Mikäs nyt eteen kun koettaa vaihtaa jakolootasta 4-vetoasennosta takaisin tuohon 2 -vetoisuuteen, niin ei meinaa tuo keppi oikein mennä kohdilleen. Niinkuin ois joku este siellä edessä. 2wd-> 4 wd menee kevyesti ja myös tuonne hitaalle 4wd ja takaisin. Onko vika vai ominaisuus ? Öljyt on tonne lootaan vaihdettu justiinsa 300 km takaperin. :confused:
Silleen sain sen menemään kun kytkin noi etunapalukot pois ja muistaakseni käytin pakilla, tai ainkin eri vaihteella niin antautui ja meni kohdalleen. Onko toi jakoloota ihan synkronoimaton ? http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199...MDSW_3611.html Tota mä katselin ja mietin olisko toi yksi palautinjousi (36349) syyllinen? |
Kuulostaa ihan ehjälle ja normaalille toiminnalle. Ei ole synkroja jakiksessa.
|
Lainaus:
|
jakis
itellä ei saa 1vaihteella ajaessa päälle,mut 1->2 vaihdon yhteydessä ei ongelmaa,oikeen imasee takavedon päälle
|
Lainaus:
|
Joo normaalia on.
Kaasua lirpauttamalla saa nelikon pois. Ja sittenkin sellain että on hetki ajettu suoraan. Johtuu kytkentä hammastuksen muodosta tämä ominaisuus eli siitä että veto päällä se kytkentä pysyy eikä hyppää pois. Ja kytkettäessä se oikein imaisee sen nelikon päälle. Nappi nelikoissa on sama homma mutta niissä se veto irtoaa automaattisesti kun sopiva hetki koittaa. |
Lainaus:
Tnx Antsa taas. :D Mä kyllä vähän epäilen, että oot suorittanut sekä automekaanikon, insinöörin että professorin tutkinnot :D ja jonkinlaisen lettutaikinalisenssinkin oot hankkinut:D |
Ja jos haluat nelivedon "hellästi" pois päältä:
Kaarra (soralla hiekalla nurmikolla tms 2wd pinnalla, ei betonilla eikä kestopäällysteellä) varovasti esim oikealle ratti noin neljännes-puoli kierrosta käännettynä pati kolme auton mittaa ja sitten pakita samoja jälkiä takaisin, samalla nelivedon kahvaa takavedolle varovasti vetäen. Siis tuossa etuakseli pyörii nopeammin, ja kun lähdetään peruuttamaan niin jännitys häviää jossain vaiheessa, ja keppi lurpsahtaa 2wd asentoon. Itse käytän tuota napalukot auki- taktiikkaa, sillon kun siirryn pitemmälle tiepätkälle. Ja siinäkin tuo kaarto etteenpäin/peruutus aukaisee jousikuormitetun holkin juuri silloin, kun momentti on pieni. Tuo vedätys/moottorijarrutus voi teoriassa saada aikaan tilanteen, missä lukko on hivenen kiinni, ja siitä kun käännetään kuivalla asfaltilla, niin joko hampaan nokista lipsahtaa, tai sitten joku/jotkin pyörät lipsuu kuivalla asfaltilla:eek: -> siis lukon hampaissa voimaa niin paljon, että rengas alkaa lipsumaan kuivalla asfaltilla! hampaat voivat pikkusen pyöristyä/mankeloitua/murtua/kulua:( Ja sitten kun lukko aukeaa momentti päällä, niin koko auto tärähtää, ja moksaus kuuluu ulos asti. |
Mulla oli Jeepissä aikanaan aika pahana tuo ongelma, jostain kumman syystä tarttui nelikko lujaan päälle kun takaperässä oli 4,11:1 välitys ja edessä 3,74:1 :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kerran koeajoin yhtä 4vetoautoa asfaltilla ja kun en tiennyt pitävällä pinnalla ajokiellosta, niin kaarteessa alkoi takapyörä tehdä mustaa asfalttiin ja auto oli yhtä helppo kääntää kuin rautakanki :D jäi varmaan kuitenkin ehjäksi toi veto kun oli ihan lyhyt pätkä enkä alkanut väkisin vääntämään. |
Sääliä saa jos haluaa mutta ei ole pakko.
Ne kytkentä hammastukset on viistetty kytkennän helpottamiseksi ja sama viiste potkaisee sen etuvedon pois kun kytkentämuhvi menee yli sen viisteen rajan siinä kohtaa kun sitä nelikkoa kammetaan pois päältä. Nää vehkeet on tehty käyttöä ajatellen ja kestää kyllä kaiken sen mitä kukakin arkiajossa vaan keksii. Offailut on aina erikseen. Eli jos ny tulee vaikka jostain metiköstä ja mudasta asfaltti tielle niin ei muuta kuin hanaa ja joko jonkun vaihdon aikana tai sitten kaasulla rytkäyttämällä se nelikko pois sitten kun sitä ei enää tarvi. Toisin kuin tasauspyörästön lukossa tässä ei mikään jää puolitiehen siten että ne hampaat voisi katketa koska kytkentä on erilainen. Napiksia kääntelee sitten miten kukakin tykkää... Ja muistaakseni siinä on sama juttu eli sen kytkentä holkin painaa jousi sinne vetoakselin päälle ja pakolla se sieltä irtoaa kun navasta kääntää... Tästä tosin en ole satavarma.... |
Jos lähtee etuveto pois vasta pienellä pakittamisella, niin kuullostaa että etu- tai takarenkaat on kuluneet enemmän? Tai peräti erilaiset?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tnx agn. |
Sivu luotu: 09:21 (GMT +2). |