Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux 110 jakoloota vaihto 4wd ->2wd jumi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98484)

Porvoon Hilma 20.06.2012 19:18

Hilux 110 jakoloota vaihto 4wd ->2wd jumi
 
Mikäs nyt eteen kun koettaa vaihtaa jakolootasta 4-vetoasennosta takaisin tuohon 2 -vetoisuuteen, niin ei meinaa tuo keppi oikein mennä kohdilleen. Niinkuin ois joku este siellä edessä. 2wd-> 4 wd menee kevyesti ja myös tuonne hitaalle 4wd ja takaisin. Onko vika vai ominaisuus ? Öljyt on tonne lootaan vaihdettu justiinsa 300 km takaperin. :confused:

Silleen sain sen menemään kun kytkin noi etunapalukot pois ja muistaakseni käytin pakilla, tai ainkin eri vaihteella niin antautui ja meni kohdalleen.

Onko toi jakoloota ihan synkronoimaton ?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199...MDSW_3611.html

Tota mä katselin ja mietin olisko toi yksi palautinjousi (36349) syyllinen?

bluevan 20.06.2012 19:29

Kuulostaa ihan ehjälle ja normaalille toiminnalle. Ei ole synkroja jakiksessa.

Porvoon Hilma 20.06.2012 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 891455)
Kuulostaa ihan ehjälle ja normaalille toiminnalle. Ei ole synkroja jakiksessa.

Ok, kiitos, harvoinhan tuota tarttee venkslata ja silloinkin on aikaa :)

60lantikka 20.06.2012 19:49

jakis
 
itellä ei saa 1vaihteella ajaessa päälle,mut 1->2 vaihdon yhteydessä ei ongelmaa,oikeen imasee takavedon päälle

Porvoon Hilma 20.06.2012 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 60lantikka (Viesti 891463)
itellä ei saa 1vaihteella ajaessa päälle,mut 1->2 vaihdon yhteydessä ei ongelmaa,oikeen imasee takavedon päälle

Tarttee kokeilla tuota "imutustaktiikkaa":D

Bj Andy 20.06.2012 20:44

Joo normaalia on.

Kaasua lirpauttamalla saa nelikon pois. Ja sittenkin sellain että on hetki ajettu suoraan. Johtuu kytkentä hammastuksen muodosta tämä ominaisuus eli siitä että veto päällä se kytkentä pysyy eikä hyppää pois. Ja kytkettäessä se oikein imaisee sen nelikon päälle.

Nappi nelikoissa on sama homma mutta niissä se veto irtoaa automaattisesti kun sopiva hetki koittaa.

Porvoon Hilma 20.06.2012 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 891493)
Joo normaalia on.

Kaasua lirpauttamalla saa nelikon pois. Ja sittenkin sellain että on hetki ajettu suoraan. Johtuu kytkentä hammastuksen muodosta tämä ominaisuus eli siitä että veto päällä se kytkentä pysyy eikä hyppää pois. Ja kytkettäessä se oikein imaisee sen nelikon päälle.

Nappi nelikoissa on sama homma mutta niissä se veto irtoaa automaattisesti kun sopiva hetki koittaa.

Okei, nyt mä vasta ymmärsin tän. 4wd siis jää helposti päälle ja siksi ei toi 2wd kytkeydy.

Tnx Antsa taas. :D

Mä kyllä vähän epäilen, että oot suorittanut sekä automekaanikon, insinöörin että professorin tutkinnot :D ja jonkinlaisen lettutaikinalisenssinkin oot hankkinut:D

BJ-40/76 20.06.2012 22:04

Ja jos haluat nelivedon "hellästi" pois päältä:

Kaarra (soralla hiekalla nurmikolla tms 2wd pinnalla, ei betonilla eikä kestopäällysteellä) varovasti esim oikealle ratti noin neljännes-puoli kierrosta käännettynä pati kolme auton mittaa ja sitten pakita samoja jälkiä takaisin, samalla nelivedon kahvaa takavedolle varovasti vetäen.

Siis tuossa etuakseli pyörii nopeammin, ja kun lähdetään peruuttamaan niin jännitys häviää jossain vaiheessa, ja keppi lurpsahtaa 2wd asentoon.

Itse käytän tuota napalukot auki- taktiikkaa, sillon kun siirryn pitemmälle tiepätkälle.

Ja siinäkin tuo kaarto etteenpäin/peruutus aukaisee jousikuormitetun holkin juuri silloin, kun momentti on pieni.

Tuo vedätys/moottorijarrutus voi teoriassa saada aikaan tilanteen, missä lukko on hivenen kiinni, ja siitä kun käännetään kuivalla asfaltilla, niin joko hampaan nokista lipsahtaa, tai sitten joku/jotkin pyörät lipsuu kuivalla asfaltilla:eek:
-> siis lukon hampaissa voimaa niin paljon, että rengas alkaa lipsumaan kuivalla asfaltilla! hampaat voivat pikkusen pyöristyä/mankeloitua/murtua/kulua:(

Ja sitten kun lukko aukeaa momentti päällä, niin koko auto tärähtää, ja moksaus kuuluu ulos asti.

Jappi 20.06.2012 23:31

Mulla oli Jeepissä aikanaan aika pahana tuo ongelma, jostain kumman syystä tarttui nelikko lujaan päälle kun takaperässä oli 4,11:1 välitys ja edessä 3,74:1 :D

Porvoon Hilma 21.06.2012 05:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 891568)
Mulla oli Jeepissä aikanaan aika pahana tuo ongelma, jostain kumman syystä tarttui nelikko lujaan päälle kun takaperässä oli 4,11:1 välitys ja edessä 3,74:1 :D

:D:D

Porvoon Hilma 21.06.2012 05:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 891537)
Ja jos haluat nelivedon "hellästi" pois päältä:

Kaarra (soralla hiekalla nurmikolla tms 2wd pinnalla, ei betonilla eikä kestopäällysteellä) varovasti esim oikealle ratti noin neljännes-puoli kierrosta käännettynä pati kolme auton mittaa ja sitten pakita samoja jälkiä takaisin, samalla nelivedon kahvaa takavedolle varovasti vetäen.

Siis tuossa etuakseli pyörii nopeammin, ja kun lähdetään peruuttamaan niin jännitys häviää jossain vaiheessa, ja keppi lurpsahtaa 2wd asentoon.

Itse käytän tuota napalukot auki- taktiikkaa, sillon kun siirryn pitemmälle tiepätkälle.

Ja siinäkin tuo kaarto etteenpäin/peruutus aukaisee jousikuormitetun holkin juuri silloin, kun momentti on pieni.

Tuo vedätys/moottorijarrutus voi teoriassa saada aikaan tilanteen, missä lukko on hivenen kiinni, ja siitä kun käännetään kuivalla asfaltilla, niin joko hampaan nokista lipsahtaa, tai sitten joku/jotkin pyörät lipsuu kuivalla asfaltilla:eek:
-> siis lukon hampaissa voimaa niin paljon, että rengas alkaa lipsumaan kuivalla asfaltilla! hampaat voivat pikkusen pyöristyä/mankeloitua/murtua/kulua:(

Ja sitten kun lukko aukeaa momentti päällä, niin koko auto tärähtää, ja moksaus kuuluu ulos asti.

Kiitos tarkennuksesta. Tää onkin selkeä tekniikkalaji, jossa yritetään saada noihin hammaspyöriin mahdollisimman pieni paine, jolloin vaihto onnistuu.

Kerran koeajoin yhtä 4vetoautoa asfaltilla ja kun en tiennyt pitävällä pinnalla ajokiellosta, niin kaarteessa alkoi takapyörä tehdä mustaa asfalttiin ja auto oli yhtä helppo kääntää kuin rautakanki :D jäi varmaan kuitenkin ehjäksi toi veto kun oli ihan lyhyt pätkä enkä alkanut väkisin vääntämään.

Bj Andy 21.06.2012 16:49

Sääliä saa jos haluaa mutta ei ole pakko.

Ne kytkentä hammastukset on viistetty kytkennän helpottamiseksi ja sama viiste potkaisee sen etuvedon pois kun kytkentämuhvi menee yli sen viisteen rajan siinä kohtaa kun sitä nelikkoa kammetaan pois päältä.

Nää vehkeet on tehty käyttöä ajatellen ja kestää kyllä kaiken sen mitä kukakin arkiajossa vaan keksii. Offailut on aina erikseen. Eli jos ny tulee vaikka jostain metiköstä ja mudasta asfaltti tielle niin ei muuta kuin hanaa ja joko jonkun vaihdon aikana tai sitten kaasulla rytkäyttämällä se nelikko pois sitten kun sitä ei enää tarvi.

Toisin kuin tasauspyörästön lukossa tässä ei mikään jää puolitiehen siten että ne hampaat voisi katketa koska kytkentä on erilainen.

Napiksia kääntelee sitten miten kukakin tykkää... Ja muistaakseni siinä on sama juttu eli sen kytkentä holkin painaa jousi sinne vetoakselin päälle ja pakolla se sieltä irtoaa kun navasta kääntää... Tästä tosin en ole satavarma....

moggirange 22.06.2012 05:28

Jos lähtee etuveto pois vasta pienellä pakittamisella, niin kuullostaa että etu- tai takarenkaat on kuluneet enemmän? Tai peräti erilaiset?

bluevan 22.06.2012 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 891840)
Jos lähtee etuveto pois vasta pienellä pakittamisella, niin kuullostaa että etu- tai takarenkaat on kuluneet enemmän? Tai peräti erilaiset?

Höpöhöpö. Ei tarvii juurikaan tehdä mutkaa edes sepelillä niin jo hanittaa vastaan vaikka olis ihan uudet renkaat. Johtuu vaan kulkuympyrän erilaisuudesta.

Bj Andy 22.06.2012 12:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 891871)
Höpöhöpö. Ei tarvii juurikaan tehdä mutkaa edes sepelillä niin jo hanittaa vastaan vaikka olis ihan uudet renkaat. Johtuu vaan kulkuympyrän erilaisuudesta.

Yep. Ja riittää että etu ja takarenkaissa on eri paineet niin sekin jo pidättää sitä neliikoa päällä kummasti.

Porvoon Hilma 22.06.2012 12:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 891890)
Yep. Ja riittää että etu ja takarenkaissa on eri paineet niin sekin jo pidättää sitä neliikoa päällä kummasti.

Renkaat on sekä edessä että takana ihan yhtä surkeet :). Painetta edessä 2,2 ja takana 3. Hyvin pysyy 4wd päällä. :)

Tnx agn.


Sivu luotu: 09:21 (GMT +2).