Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Kyllä mä ainakin laittasin sulakkeen. Ei liian pientä eikä liian suurta, mitoitetaan moottorin mukaan eli jotain 400A pati tai 2x200A rinnakkain. Ja mahd. lähelle akkua. Yleensähän tosin laitetaan vain päävirtakytkin. Mutta sulakkeen kanssa ei tule poltettua vinssin moottoria epähuomiossa.
Noi valmiit on just samalla 2" neliöhahlolla mitä jenkkikoukut.
|
Hyvä huomio, sulake toimii moottorin suojauksena ainakin silloin kun konetta yrittää ylikuormittaa reippaasti tai pitemmän aikaa. IEC 60629-1 mukaan 200 A sulake saa toimia 250A virralla ja sen pitää toimia korkeintaan 320A virralla 1 tunnin aikana. Ihan pelkästään valmistuksessa sallittu hajonta on siis suuri. Moottorisulakkeilla arvot on sellaisla jotta 200 A sulake saa toimia 60 sekunnin aikana pienimmillään 800A virralla ja sen pitää toimia 1260A virralla samassa ajassa.
Ton motskarin voi kyrtsäyttää helposti pitkäaikaisella vinssauksella sulakkeen palamatta. Paras keino olisi jos jonkunlainen lämpörele itse koneessa, mutta niitä ei taida kaikissa vinsseissä olla?