Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 11.06.2012, 16:17
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

Kia Sportage 1995


Nyt tuli ostettua ensimmäinen maasturini.
Tällä on tarkoitus ajaa ihan normaalisti normaalilla asvaltti tiellä, mutta tietty välillä pitää päästä leikkimään maastoon.
-auto tulee lähinnä talvikäyttöön.

Autoa olisi tarkoitus siis korottaa, ja laittaa kunnon renkaat alle.
myös pohjapanssari pitäisi tehdä moottorille & laatikolle.

tämä on tosiaankin ensimmäinen maasturini joten kokemusta näistä ei ole.

Tutkisin autoa ja edessä on tavallinen kynätolppa kierrejousilla.
-tähän saa varmastikkin vaihdettua pitemmät jouset?

takana on erillisjousitus ja pitemmät iskarit & kierrejouset löytyvät esim. biltemasta.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2012-06-11-584.jpg
Views:	1139
Size:	100.6 KB
ID:	27406  

Last edited by A.I; 13.06.2012 at 16:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 11.06.2012, 17:07
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Pulttijako taitaa olla sama kuin Suzukeissa, Nivassa jne. eli 5x5,5" = 5x 139,7. Renkaan maksimikoko riippuu siitä mitä sulla on otteessa tällä hetkellä vakiokokona: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm

Korin korottamisen hyöty taitaa lähinnä tulla siitä, että saa sopimaan isommat renkaat alle. Toki samallahan nousee osa pohjassa roikkuvista romuista kauemmas maasta esim. tankki jne.

Joku muu varmaan osaa tarinoida enempi noista jousituksista / iskareista ainakin periaatteen tasolla.

Onko tuo muuten "oikeaksi" maastoautoksi rekisteröity eli M1G?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #3  
Old 11.06.2012, 17:52
JJ90's Avatar
JJ90 JJ90 is offline
Veteraani
 
Join Date: 24.09.10
Location: Oulu
Posts: 1,200
Default

Nyt alkaa jäykkäakselimiehiä sylettään.. Heivaa noi puskurit pois kyydistä ennenkuin putoavat jonkun kanno nokkaan.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Reply With Quote
  #4  
Old 12.06.2012, 09:31
Hailux's Avatar
Hailux Hailux is offline
Veteraani+
 
Join Date: 05.11.05
Location: pudasjärvi
Posts: 1,522
Default

löytyykö tästä alennusvaihteita?
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Reply With Quote
  #5  
Old 12.06.2012, 10:44
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Quote:
Originally Posted by Hailux View Post
löytyykö tästä alennusvaihteita?
Tämän mukaan ei: http://www.ajovalo.net/maasturien_tekniikka.htm

Itsekkin mietin aikasemmin, että kuinkahan hurjaa vauhtia tuo huristelee maastossa, kun ei ole alennusvaihteita. Lisätään vielä, että nelivetokin on lamellikytkimellä jonka kanssa voi maastossa leikkiessä tulla ongelmia?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.

Last edited by Comax; 12.06.2012 at 10:46. Reason: neliveto
Reply With Quote
  #6  
Old 12.06.2012, 11:18
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Ainakin 1996 sportagessa taitaa olla ensiasennusrenkaat 205/75R15, jolloin maksimi luvallinen koko olisi 235/75R15, leveämpää rengasta saa muutoskatsastamallakin alle, mutta korkeus ei tuosta pahemmin saa kasvaa.

Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #7  
Old 12.06.2012, 18:39
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

ai. Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
Reply With Quote
  #8  
Old 12.06.2012, 19:03
helmapelti's Avatar
helmapelti helmapelti is offline
Veteraani
 
Join Date: 07.12.08
Location: Tampere
Posts: 1,195
Default

Kuvassa tuo näytti micran kokoiselta mutta kun luin rengaskoon niin eihän se erityisen pieni olekaan. Aluksi ei ehkä kannata tehdä radikaaleja muutoksia jotka voi huonontaa maantieajoa. Vähän mittailee renkaiden tilaa joustoissa ja käännettynä niin selviää korotuksen tarve ja korottaa senverran että saa maastokelpoiset renkaat alle. Mun mielestä maantieautoon sopivat allterrainitkin on maastorenkaat jos pääasiassa ajaa tiellä.
Mudterrainit rupee jo heikentään ajomukavuutta jos sillä on merkitystä, toki niilläkin maantiellä ajaa.

Ensin pieniä muutoksia että pääsee kokeilemaan ja lisää sitten tarpeen ja innostuksen mukaan ettei mene rahat kankkulan kaivoon.
Reply With Quote
  #9  
Old 12.06.2012, 19:14
-MaTTi-'s Avatar
-MaTTi- -MaTTi- is offline
Guru
 
Join Date: 27.07.04
Location: Jokela, Finland.
Posts: 11,073
Default

Quote:
Originally Posted by Comax View Post
Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.
Ei vaadi lukkoa mihinkään. Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.

Ja korikorotuksen ehtona min. 1500 kg omapaino, taitaa jäädä alle?
Reply With Quote
  #10  
Old 12.06.2012, 20:39
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:
Quote:
Originally Posted by -MaTTi- View Post
Ei vaadi lukkoa mihinkään.
Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?
Quote:
Originally Posted by -MaTTi- View Post
Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.
Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?
Quote:
Originally Posted by A.I.
Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
Ok, aikasta mielenkiintoisen kuuloinen kampe. Onko tuo lukko kytkettävä vai automaaginen?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #11  
Old 12.06.2012, 21:31
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)
Reply With Quote
  #12  
Old 12.06.2012, 21:59
Rytari's Avatar
Rytari Rytari is offline
Legenda
 
Join Date: 28.09.04
Location: Parkano, Finland.
Posts: 5,345
Default

Quote:
Originally Posted by A.I View Post
ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)
kaverilla on samanlainen, ruopii molemmilla, jopa kuivalla kestopäällysteellä joten ei ainakaan mikään löysä kitka ole, ei olla vielä päästy selvyyteen että mikä siellä takapäässä on.
Reply With Quote
  #13  
Old 13.06.2012, 06:27
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Ok, kerrotko vielä sen alkuperäisen koon, kun ne määrää sen mitä sinne voi enintään laittaa? Kuvaa katsoessa näyttäs että tuo vaihtoehtonen koko menee sinne heittämällä.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #14  
Old 13.06.2012, 10:24
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta

Tossa alustaa hieman tutkiessani löysin takaatakin kierrejouset ja jäykän taka-akselin, joten ei tämä ihan lelu taidakkaan olla? =)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2012-06-13-590.jpg
Views:	914
Size:	98.3 KB
ID:	27449   Click image for larger version

Name:	2012-06-13-592.jpg
Views:	908
Size:	100.2 KB
ID:	27450  

Last edited by A.I; 13.06.2012 at 16:28.
Reply With Quote
  #15  
Old 13.06.2012, 18:50
t.haapala's Avatar
t.haapala t.haapala is offline
Veteraani
 
Join Date: 16.04.09
Location: Paimio
Posts: 1,180
Default

Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Reply With Quote
  #16  
Old 13.06.2012, 19:19
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Quote:
Originally Posted by A.I View Post
orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta.
http://www.sizemytires.com/ Tuon mukaan originellit renkaat on tuossa olleet 205/75R15, jolloin maksimi olisi se 235/75R15 mitä sinne saa luvallisesti laittaa.

Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #17  
Old 13.06.2012, 19:48
-MaTTi-'s Avatar
-MaTTi- -MaTTi- is offline
Guru
 
Join Date: 27.07.04
Location: Jokela, Finland.
Posts: 11,073
Default

Quote:
Originally Posted by Comax View Post
Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:

Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?

Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?
Niin, siis kun on osa-aikainen kytkettävä nelikko ilman keskitasauspyörästöä niin sillon se katsotaan olevan lukittava, ei tarvii mitään varsinaista lukkoa, ei edes mitään kitkalukkoa taka-akselille. Kulmavaatimukset ja maavaravaatimus pitää toki täyttyä. En tosin tiedä kuka tuon mäennousukyvyn osaisi laskea, mutta jos on lyhyt alue laatikossa niin varmasti nousee 30 asteen mäen.

Työvaloja ei saa virallisesti olla M1- eikä M1G-luokan autoissa. Korotukset menee noin niinkuin kysyit.
Reply With Quote
  #18  
Old 13.06.2012, 21:17
iroc iroc is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 20.02.05
Location: H:ki, .
Posts: 492
Default

Quote:
Originally Posted by Comax View Post

Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
Reply With Quote
  #19  
Old 13.06.2012, 21:25
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

Quote:
Originally Posted by iroc View Post
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
tuuman saa vannekoko poiketa otteessa mainitusta. muusta ei tietoa?

Btw. on noi hiukan liian isot tassut nimittäin pakki on heeeeeeeeeeeelvetin pitkä ja ykönenkin on suht pitkä. ei hyvä.
onneksi tuli ostettua hieman miedommatkin kummit, laitamma ne alle varmaan ensviikolla.
Reply With Quote
  #20  
Old 13.06.2012, 21:26
Comax Comax is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 04.01.12
Location: Rovaniemi
Posts: 161
Default

Kiitokset -MaTTi-, selvensi paljon! Työvalot tulikin sitten puskista, ettei saa olla M1G.

Quote:
Originally Posted by iroc View Post
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
Ei kai niiden sääntöjen tarvi muuttua jos tuo Pirelli on lähes kolme tuumaa isompi kuin alkuperäinen rengas?

205/75R15 halkaisija: 27.10 inch 688.34 mm
255/75R15 halkaisija: 30.05 inch 763.27 mm
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Reply With Quote
  #21  
Old 13.06.2012, 21:43
A.I's Avatar
A.I A.I is offline
Konkari+++
 
Join Date: 05.06.12
Location: Salo
Posts: 877
Default

Quote:
Originally Posted by t.haapala View Post
Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä?
Kyllähän tuo oman aikansa ottaa..
Reply With Quote
  #22  
Old 15.06.2012, 20:54
Stare's Avatar
Stare Stare is offline
Aktiivijäsen+
 
Join Date: 02.12.11
Location: Lappi
Posts: 210
Default

Uusi harrastus


Eipä tuo huuma kauaa kestänyt. Nyt jo myynnissä?
Reply With Quote
  #23  
Old 15.06.2012, 22:07
-MaTTi-'s Avatar
-MaTTi- -MaTTi- is offline
Guru
 
Join Date: 27.07.04
Location: Jokela, Finland.
Posts: 11,073
Default

Niinpähän näkyy olovan: http://www.nettiauto.com/kia/sportage/4871010

Mikä ei Kiiassa sytyttäny vai muuten vaanko heti kasvo nälkä syödessä?
Reply With Quote
  #24  
Old 17.06.2012, 01:32
tuomaritulee's Avatar
tuomaritulee tuomaritulee is offline
Konkari+
 
Join Date: 28.03.12
Location: Joensuu
Posts: 644
Default

Tulevaisuus


Tulevaisuutta ajatellen harkitse seuraavaan autoon jäykkää akselia eteenkin. Ero on huomattava vaikkapa kivikoissa.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Myydään KIA Sportage 4 wd rhm O/M/V Ajoneuvot 4 12.12.2012 09:21
1995 uusinta sunnuntaina H_Nietu Chit-Chat 10 15.05.2011 21:58
Myyty Peugeot Boxer 1995. 454SS O/M/V Ajoneuvot 1 13.04.2011 10:48
Myyty ford transit 1995 Heegi O/M/V Ajoneuvot 0 11.12.2010 04:53
M: Kia Sportage 2.0 CRDI EX AT jiggi O/M/V Ajoneuvot 0 03.06.2007 22:49


The time now is 01:53 (GMT +2).