![]() |
Kia Sportage 1995
1 Liiteet
Nyt tuli ostettua ensimmäinen maasturini.
Tällä on tarkoitus ajaa ihan normaalisti normaalilla asvaltti tiellä, mutta tietty välillä pitää päästä leikkimään maastoon. -auto tulee lähinnä talvikäyttöön. Autoa olisi tarkoitus siis korottaa, ja laittaa kunnon renkaat alle. myös pohjapanssari pitäisi tehdä moottorille & laatikolle. tämä on tosiaankin ensimmäinen maasturini joten kokemusta näistä ei ole. Tutkisin autoa ja edessä on tavallinen kynätolppa kierrejousilla. -tähän saa varmastikkin vaihdettua pitemmät jouset? takana on erillisjousitus ja pitemmät iskarit & kierrejouset löytyvät esim. biltemasta. |
Pulttijako taitaa olla sama kuin Suzukeissa, Nivassa jne. eli 5x5,5" = 5x 139,7. Renkaan maksimikoko riippuu siitä mitä sulla on otteessa tällä hetkellä vakiokokona: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm
Korin korottamisen hyöty taitaa lähinnä tulla siitä, että saa sopimaan isommat renkaat alle. Toki samallahan nousee osa pohjassa roikkuvista romuista kauemmas maasta esim. tankki jne. Joku muu varmaan osaa tarinoida enempi noista jousituksista / iskareista ainakin periaatteen tasolla. Onko tuo muuten "oikeaksi" maastoautoksi rekisteröity eli M1G? |
Nyt alkaa jäykkäakselimiehiä sylettään..:D Heivaa noi puskurit pois kyydistä ennenkuin putoavat jonkun kanno nokkaan.
|
löytyykö tästä alennusvaihteita?
|
Lainaus:
Itsekkin mietin aikasemmin, että kuinkahan hurjaa vauhtia tuo huristelee maastossa, kun ei ole alennusvaihteita. Lisätään vielä, että nelivetokin on lamellikytkimellä jonka kanssa voi maastossa leikkiessä tulla ongelmia? |
Ainakin 1996 sportagessa taitaa olla ensiasennusrenkaat 205/75R15, jolloin maksimi luvallinen koko olisi 235/75R15, leveämpää rengasta saa muutoskatsastamallakin alle, mutta korkeus ei tuosta pahemmin saa kasvaa.
Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen. |
ai. Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
|
Kuvassa tuo näytti micran kokoiselta mutta kun luin rengaskoon niin eihän se erityisen pieni olekaan. Aluksi ei ehkä kannata tehdä radikaaleja muutoksia jotka voi huonontaa maantieajoa. Vähän mittailee renkaiden tilaa joustoissa ja käännettynä niin selviää korotuksen tarve ja korottaa senverran että saa maastokelpoiset renkaat alle. Mun mielestä maantieautoon sopivat allterrainitkin on maastorenkaat jos pääasiassa ajaa tiellä.
Mudterrainit rupee jo heikentään ajomukavuutta jos sillä on merkitystä, toki niilläkin maantiellä ajaa. Ensin pieniä muutoksia että pääsee kokeilemaan ja lisää sitten tarpeen ja innostuksen mukaan ettei mene rahat kankkulan kaivoon. |
Lainaus:
Ja korikorotuksen ehtona min. 1500 kg omapaino, taitaa jäädä alle? |
Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:
Lainaus:
Lainaus:
Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm? Lainaus:
|
ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =) |
Lainaus:
|
Ok, kerrotko vielä sen alkuperäisen koon, kun ne määrää sen mitä sinne voi enintään laittaa? Kuvaa katsoessa näyttäs että tuo vaihtoehtonen koko menee sinne heittämällä.
|
2 Liiteet
orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45
Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta ;) Tossa alustaa hieman tutkiessani löysin takaatakin kierrejouset ja jäykän taka-akselin, joten ei tämä ihan lelu taidakkaan olla? =) |
Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä? :D
|
Lainaus:
Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat. |
Lainaus:
Työvaloja ei saa virallisesti olla M1- eikä M1G-luokan autoissa. Korotukset menee noin niinkuin kysyit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Btw. on noi hiukan liian isot tassut nimittäin pakki on heeeeeeeeeeeelvetin pitkä ja ykönenkin on suht pitkä. ei hyvä. onneksi tuli ostettua hieman miedommatkin kummit, laitamma ne alle varmaan ensviikolla. |
Kiitokset -MaTTi-, selvensi paljon! Työvalot tulikin sitten puskista, ettei saa olla M1G. :)
Lainaus:
205/75R15 halkaisija: 27.10 inch 688.34 mm 255/75R15 halkaisija: 30.05 inch 763.27 mm |
Lainaus:
|
Uusi harrastus
Eipä tuo huuma kauaa kestänyt. Nyt jo myynnissä?
|
Niinpähän näkyy olovan: http://www.nettiauto.com/kia/sportage/4871010
Mikä ei Kiiassa sytyttäny vai muuten vaanko heti kasvo nälkä syödessä? |
Tulevaisuus
Tulevaisuutta ajatellen harkitse seuraavaan autoon jäykkää akselia eteenkin. Ero on huomattava vaikkapa kivikoissa.
|
Sivu luotu: 00:06 (GMT +2). |