![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
vetoakselin/Tasauspyörästön välinen Öljypumppu, joka tekee hydraulipaineen pakan lukittamiseen? Siihen riittää kun toinen pyörä pyörähtää sutia 1/2? kierrosta, siis pumppu pyörähtää 1/4 osaa kierroksesta (tuolla 1/2 kierroksella). Tuossa kun katsoi, niin auto ristiriipunnassa, käytännössä paino tasaisella olevan takarenkaan ja 45 asteen nousussa olevan etusen varassa, ja auto pysyy paikallaan noiden lukkojen ansiosta.-> siis lukko pysyy kiinni sekuntti kaupalla ilman öljypumpun pyörimistä. Sitä en tiedä miten tuo päälläpysyminen on saatu aikaan, mutta siitä olen jokseenkin varma, että ilman paineakkua tms. ei onnistu. (toki paineakku voidaan korvata lautasjouselle tms.) Ja tuo lukon hydrauliikka pumppu toimii aivan samalla tavalla riippumatta etenemissuunnasta, sähköohjauksessa toki voi olla eroja. Olisikohan mainosmiesten video? esim. tuossa 1:18 kohdalla ilkeämielinen väittäis että ilmassa oleva etupyörä olisi heittäytynyt pyörimättömäksi.... ja jos toimii myös vanhempana (20v/500 000km) edes suuruusluokkaa 2-4 sekunttia/parin sutimiskierroksen jälkeen, niin tosi hyvä keksintö, hakkaa kitkalukot mennen tullen normaalissa huonon tien ajossa, ja samaten kevyessä offroadissa, edellyttäen että kuski voi valita täysin lukottoman ja lukollisen toiminnon kytkimestä. (minun -80 luvun valkovenäläisessä tasauspyörästön lukko samanlaisella periaatteella, mutta hydraulipaine ohjaustehostajan pumpulta, ja ohjaus mekaanisesti, saksan seisojassa tietokone hoitaa tuon lukkopaineen ohjauksesta suuruusluokkaa sekunnin viiveellä, ja sekin on joskus liikaa aikaa-> haluttaisi manuaalikytkimet, ainakin avuksi ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita. Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa. Viimeksi muokannut vmt : 09.06.2012 20:56 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Juuri tuo, mitä itsekkin totesit, että peräöljy ei puristu kokokoon, aiheutta sen että huomattavan pieni vuoto jossain saa paineen romahtamaan-> lukko lähtee aukeamaan-> öljypumppu alkaa pyörimään-> tekee painetta->lukitsee pakan. MUTTA, kuten tuossa aiemmin epäilin, niin onko todella noin hyvä, että kun kerran rengas pyörähtää 1/2 kierrosta tyhjää (siis pumppu 1/4 kierrosta), niin nappaa lukon kiinni "kymmeniksi?" sekunneiksi? ja varsinkin kun tuo ristiriipunta tilanne edellyttää voimaa lukon kiinnipitämiseksi. (etupyörä noin 45 asteen nousukulmalla) Ja Kuten sanoit, niin toimii lumihangessa etenemisessä tosi hyvin, on varmaan tosi, en epäile yhtään. Kun kaikilla pyörillä suurin piirtein sama momentinvälityskyky -> sama pyörimisnopeus -> ja kun pyörimisnopeus ero kasvaa vaikka puoli kierrosta sekunnissa, niin tuo lukitus toimii maksimi voimallaan. SIIS minä epäilen sitä, että tuo lukko ei jaksa pitää lukkoa kiinni, jos tulee videossa aikana 1:18 oleva ristiriipuntalilanne, mutta jos roikkuva rengas pyörii kierroksen parissa sekunnissa, niin riittää yli 95% 4wd autoilijoille. Ja vaikka pyörisi nopeampaa, niin parempi kuin kitkalukko. (kitkalukon välittämä momentti pienenee, kun toinen ratas ei pyöri ollenkaan, ja toinen kaivaa poteroa itselleen...) Vai olenko vain minä aina joutunut niiden huonojen, vuotavien järjestelmien pariin? Mielenkiintoiset joustot tuossa videossa, en yhtään ihmettele alustasarjojen asennusintoa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
tml lukot | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.05.2010 06:47 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
Kam lukot ? | RST | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 21.11.2005 22:00 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |