Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.05.2012, 15:30
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti. Se kai siinä on tärkeää, että vedellä on riittävästi aikaa hymyillä syylarissa ja luovuttaa lämpöään.

Sähköpumput voi olla paljon moottorin omaa vesipumppua suuremmalla maksimi virtauksella. Eihän kukaan käske laittamaan liian isoa pumppua, mutta kai niitä laitetaan sen mukaan mitä tallin lattialta löytyy.
Joo, kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti, silloin jos se aiheuttaa lämpenemistä hydrauliöljyn tapaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään käytännön ongelma kun harvemmat käyttää hydraulipumppua vesipumppuna että tälläisiin virtauksiin/paineisiin päästäisiin.

Sähköpumppu voi olla suuremmalla virtauksella, mutta mekaaninen pumppu on edelleen siellä hidastamassa matkaa koneen pyörimisnopeudella. Kokonaan sähköiseen pumppuu vaihtaminen on vaihtoehto sekin, mutta sitten kannattaa poistaa alkuperäisen pumpun siivet kuten Repro juuri teki.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.05.2012, 16:21
jakenbj jakenbj ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.03
Sijainti: Tupos
Viestit: 2.132
Perusasetus

Itellä suikassa ei ainakaan ole mitään lämpöongelmia oman vesipumpun kans.Flektit toimii anturilla ja tarpeen tullen pakko-ohjauksella.Anturi tais olla 85/80 astetta.Jäähdytysputket tehty 42 millisestä rosterista ja ne kulkee auton alla.Putket jo itessään luovuttaa lämpöä aika paljon.Flektit pyörii aika harvakseltaan ja koneenahan oli volkkarin 1.9tdi.Kannattaa kokeilla ensin ilman lisävesipumppuja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.05.2012, 19:46
AsA AsA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.12.08
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 107
Perusasetus

Meilläkin on tuossa suikerossa vänkärin takaikkunassa griffinin alumiini syyläri, putket 38mm mustaa ohut seinämäistä, putket kulkee sisällä, eristettynä tottakai ja pumppuna vakio toyotan 4k:n pumppu.
Syyläri on eristetty alumiini kotelolla muusta kapiinista, katolla kaks pientä 8" ja syyläriä vasten isompi 10" flekti, flektit puhaltaa katolle päin, pelkällä ala flektillä lämpiää kapiini mukavasti ja tie ajossa pitää olla kaikki päällä muuten alkaa nostamaan lämpöjä.
Mutavingutuksessa ei mitään lämpö ongelmia eli siellä 80 ehkä pikkasen yli pysyy lämmöt
Projekteista löytyy kuvia tuosta rakennelmasta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.05.2012, 20:11
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Joo, kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti, silloin jos se aiheuttaa lämpenemistä hydrauliöljyn tapaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään käytännön ongelma kun harvemmat käyttää hydraulipumppua vesipumppuna että tälläisiin virtauksiin/paineisiin päästäisiin.

Sähköpumppu voi olla suuremmalla virtauksella, mutta mekaaninen pumppu on edelleen siellä hidastamassa matkaa koneen pyörimisnopeudella. Kokonaan sähköiseen pumppuu vaihtaminen on vaihtoehto sekin, mutta sitten kannattaa poistaa alkuperäisen pumpun siivet kuten Repro juuri teki.
Ei kukaan ole puhunut veden lämpiämisestä pumppaamisen takia, ihan turha höpöttää mistään hydraulipumpuista. Eikö ole muutenkin vähän turhaa puhua yhtenä terminä virtauksesta/paineesta? Olisko se kuitenkin niin, että pumpuissa on suurin virtaus juuri silloin kun paine on pieni?

Kaksi pumppua peräkkäin antaa suuremman virtauksen kun yksi, pitää olla jo tosi nopea virtaus, että pyörivä pumppu jarruttaa virtausta.

Jos vesi virtaa liian nopeasti syylärin läpi, se ei ehdi luovuttamaan lämpöään siellä.

Vielä toisin päin, syylari on jäähdytysjärjestelmän kylmin kohta. Eikö olekin hyvä, jos neste ei kulje sen läpi liian nopeasti?

Mikä on sitten liian nopea virtaus, jotkut väittää 1,8-2,4 m/s olevan optimi. Ja tosiaan samaa vauhtiahan se neste kulkee myös moottorin läpi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.05.2012, 23:49
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Tuolla kinattiin asiasta edellisen kerran -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58301 .
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.05.2012, 16:08
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Suljettu järjestelmä ei lisäpumppuja tarvii korkeueron takia jos sen saa vaan ilmattua oikeesti.

Mikäli längvitsi taipuu niin Billavistalla oli tapansa mukaan oikeen asialliset selvittelyt por.lla jäähdytysjärjestelmän tekemisestä oikein.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Cooling/

Viimeksi muokannut hpotteri : 25.05.2012 16:14
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.05.2012, 23:23
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Kupla.


Semmosta tuli mieleen ku oli aikanaan joku jenkki auto,jotenki samannäkönen ku Aku Ankalla(tiedättehän sen lehden) mut siin autos ei ollu kumminkaan vesipumppua ollenkaan ku syyläri oli reilusti koneen yläpuolella,oli ajateltu näin et tulee luonnollinen kierto vedellle ku lämmin vesi nousee ylös ja kylmä alas. Yleensähän syylari on suht samalla korkeudella ku kone jos ei jopa alempana ja six tarvitaan vesi pumppu. Eli syylari ylempänä ei tarvittais lisävesipumppua,toisaalta ei luulis suuresta veden kierrosta olevan haittaakaan kun sithän se vesi ei kerkee jäähtyy niin paljon mut toisaalta käy jäähtymässä useammin eli liekkö +-0 kunhan nyt kiertää edes jotenkin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty hj-61 syyläri+patrol syyläri fordisti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.02.2012 14:25
Ostetaan SJ413 syyläri käviskö SJ410? ** OSTETTU TRUKIN SYYLÄRI ** Vilkutin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.02.2010 09:10
Myyty BJ:n syyläri JarLaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 01.10.2008 20:33
Akku takakonttiin / katsastus Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 9 18.01.2007 09:08
Laturi takakonttiin? Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 9 27.11.2006 15:56


Sivu luotu: 16:00 (GMT +2).