Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.05.2012, 15:30
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Niin tuskinpa tuo kovin hyvin vetää jos eestä ei lukkoa löydy?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2012, 17:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.

Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.

Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.

www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.05.2012, 17:53
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.05.2012, 18:07
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Taas päästään asian ytimeen eli saivartelemaan. Akselin molemmat pyörät vetää samalla voimalla eli se paikallaankin oleva pyörä vetää samalla voimalla kuin se mikä sutii ja jos se sutiva pyörä on ilmassa niin vetovoima on nolla samoin kuin sen paikoillaan olevan pyörän vetovoima. Siis jos on tasauspyörästö.

Mutta joo niinkuin jo tuolla toisessa topicissa taisin kehua niin kyllä noista lukoista on ollu jo koko rahalla apua vaikka mitään offia en ajakkaan. Ja kytkettävää puoltaa semmonen juttu että se on aina omassa hanskassa milloin se on päällä ja milloin ei. Automaatti/palalukoilla/tms. saattaa saada parhaimmillaan talvella itsensä vaan pahempaan pinteeseen sivusiirtymien muodossa. Toisaalta sladit on näyttäviä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 19.05.2012 18:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.05.2012, 18:16
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Ja napalukoista vielä..

Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).

Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.

Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.

Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.05.2012, 18:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Ja napalukoista vielä..

Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).

Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.

Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.

Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.05.2012, 19:21
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.

Totta, tämä unohtui mainita..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.05.2012, 18:26
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö/ kompuran huudatusta.
esim jos talvella haluaa yht äkkiä kääntää kaasulla parkkipaikalla
ja kyllä, on ollut lockeri hjssa, ja kytkettävä tossa hdjssä, jonka toiminta ei ole niin tyydyttävää kuin lockerin. se ei ole päällä heti jos kaasua survasee

edessä kytkettävä on kyllä ehdoton...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.05.2012, 19:31
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö
Automattilukolla on kyllä puolensa! Aikanaan kun askartelin läjään kitkalukkoperän tilalle arbin ja käytii ajelemassa tuttu reitti läpi. Huomas välittömästi että paikoissa josta ennen pääsi silmät kiinni,vasemmalla kädellä ja kännykkä korvalla ajamalla läpi killuttiinkin nyt ristiriipunnassa ja toinen takapyörä veuhtoi tyhjää. Eli nappien napsuttelua ja napsuttelun ennakointia nuo kytkettävät lukot vaatii.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.05.2012, 23:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Ja napalukoista vielä..

Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).

Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.

Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.

Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Napalukko on viimmeinen, joka antaa periksi.... (siis jos tämä oli vitsi, niin osu ja uppos...)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.05.2012, 21:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis molemmat vetää samalla momentilla.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
Siis tasauspyörästö jakaa vääntömomentin pyörille tasan, siis jos toinen pyörä alkaa vetämään sutia esimerkiksi vääntömomentilla 200 kg/metri, niin tuo sutimaton pyörä vetää myös 200kg/metri vääntömomentilla.

Ja kun tuo sutiva pyörä a) kaivautuu alaspäin b) lämpenee (lumessa erittäin haitallinen ominaisuus) niin se alkaa pyörimään helpommin, siis vääntömomentti laskee, ja samoin laskee sutimattoman pyörän vääntömomentti.
-> jos sutivaan pyörään menee vääntömomentti 200kg/metri, ja renkaan halkaisija on yksi metri, niin sutiva pyörä vetää autoa 400 kg voimalla eteenpäin, ja myös toinen, sutimaton pyörä vetää samalla voimalla.

Ja kitkalukot: Yksinkertaistan mahdollisimman paljon, jopa totuutta sivuten, että "normaali" maastoautoilija ymmärtää toimintaa, ja osaa ajaa kitkalukolla.
Kitkalukoissa puhutaan prosenteista, esim. 30% lukko pystyy välittämään voimaa renkaille 30% momentti erosta huolimatta. > siis edellisessä esimerkissä n. 230 kg/m toiselle ja 170 kg/m toiselle renkaalle.

Ja koska kitkalukossa voima välittyy aina suhteessa toiseen pyörään, niin kitkalukko ei pidä, mikäli toiseen renkaaseen ei saada pitoa -> siis esim. ristiriipunnassa.
Kitkalukoissa on niin sanottu alkukiristys, missä jousella puristetaan kitkapakkoja kiinni jo valmiiksi, jotta saataisiin erittäin liukkaissa olosuhteissa lukko kiinni. tätä ominaisuutta voidaan muokata, esim lisäämällä aluslevyjä jousen alle, mutta lukon prosenttiluku ei muutu minnekkään. (toki toimii paremmin, mutta tuo prosenttiluku tulee makaanisasta mitoituksesta, esim toyotissa tasauspyörästön hampaan kulmista ja litkalevyjen halkaisijasta, materiaalista ja lukumäärästä)

Ja kitkalukon voi tuhota helposti, joko väärillä öljyillä, tai "polttamalla" kitkalevyt.
Kitkalevyt+välilevyt painaa noin kilon ja jos suditetaan esim kiinni juuttuneena siten, että toinen pyörä ei pyöri, niin kitkalukkoon jää suuruusluokkaa prosenttimäärän mukainen lämpöteho, joten jos perään ajetaan 20 kw tehoa, niin 7 kw lämmittää pakkoja, ja 13 kw syytää kuraa tms. -> lukko palaa suhteellisen herkästi, jos tilanne jatkuu.
(Kodin sähkölieden iso levy painaa suurin piirtein saman, ja tehoa on vain edellisestä esimerkistä 1/3 osa täysillä, kokeileppa pitkäänkö viitsit pitää kättä levyllä/ siihen että levy alkaa näkyä pimeässä).

Ja kitkalukolla ajettaessa on syytä muistaa, että tartuntakitka on paljon suurempi kuin liukukitka. Siis silloin kun kitkalukko ei enää jaksa pitää, niin pito ei enää palaa. Täytyy siis heittää sudittamasta, ja yrittää uudestaan...

Jos kitkalukollisessa akselissa on käsijarrut rummussa, niin kokeile vetää käsijarrua pikkuisen päälle ja sitten nytkäyttelet autoa kytkimellä pikkuisen kerralla, niin voit päästä irti, vaikka ilman jarrua vain toinen rengas sutii tyhjää.

Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.

Ja joku kysyi, mistä tietää toimiiko Lsd lukko? hyvä kysymys, sillä lasketaanko toimivaksi jos toimii huonosti? ja lukkojen prosentit vaihtelee 25-90%
Kevyt peräisissä autoissa, esim hilux, joissa myös takaveto mahdollisuus, niin kokeile liukkaalla esim soralla ottaa sutia, ja jos lukko ei toimi ollenkaan, niin suoraan ajaessa tai huomattavan pienellä kaartamisella pelkästään toinen takanen vetää sutia. (kokeile kaartamista molempiin suuntiin)

Jos kitkalukollinen vetää aina, ja kaikissa oloissa molemmilla renkailla sutia (esim kiinnijuuttuneena lievässä ristiriipunnassa), niin lukko on rikki

Hj-60 omistajat, verratkaa tuota sudittamistapahtumaa hj-61:llä tehtyyn, niin huomaatte eron (siis lukot auki)

p.s nuo Palalukot eivät ole paras vaihtoehto paljon ajavalle.
Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
Arb lienee paras vaihtoehto, mutta jos kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia vuodessa, niin pitkäänköhän nuo paineilman tiivisterenkaat kestävät?
oletettavasti pitempään kuin noiden kiinanlukkojen, asiasta ei minulla tietoa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.05.2012, 01:28
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.05.2012, 10:14
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
Ei ku just niin että samoilla nahkoilla vedetään läpi vuoden ja talvella nimenomaan sitten lukoilla...

Vaan asiaan. Semmonenkin juttu ilmeni tuossa männä talvena että jos joutuu pelaamaan ketjujen kanssa kuten allekirjoittanut niin kytkettävä lukko helpottaa sitäkin hommaa jonkiun verran. Eli kun pistää ketjut päälle ja ajaa sen siirtymän lukkopäällä niin maalissa on ne sakkelit ja kiristimet edelleen samassa kohtaa molemmissa pyörissä eli riittää kun kattoo kuskinpuolen mistä ne on helppo irroittaa niin apumiehen puoli on myös kohillaan...

Pikku juttu mutta vähentää vi..sta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.05.2012, 11:42
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.530
Perusasetus

Joo ja lisäks voi pyöritellä kaikki venttiilit samaan kohtaan ja sit lukot+neliveto pysyvästi päälle ja aina on helppo lisätä ilmaa kun on venttiilit samaan suuntaan kesät talvet. Ei kulu aikaa venttiiliä etsiessä ja jää enempi aikaa kaikkeen oleellisempaan.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.05.2012, 09:34
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
...Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
...
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...

Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.05.2012, 01:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

pika vastaus emenpiä miettimättä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...

Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Tuossa torseenissa nimenomaan käytetään hyväksi liukukitkaa; pistetään voima kulkemaan välityksen kautta, missä hyötysuhde on huono.
normaalin hammaspyöräparin hyötysuhde on parhaillaan noin 98%
ja huonoimmillaan jotain muuta....

ja kaikki lukkoon jäävä muuttuu lämmöksi....
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.05.2012, 19:51
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.

Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.

Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.

www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
Tnx Antsa.

Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille:

"""Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat:
2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen
4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty
N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä
4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät.

Taka-akselin tasauspyörästö:
Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta:
-banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko.
-perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko
-tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko
-Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko

Muut lukot (paitsi napalukot):
-jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä.
-etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa
-jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa.

Napalukot:
Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin.

AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto.

NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti.

Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat.

Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan.

Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """

Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.05.2012, 19:47
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti

Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille:

""" Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """

Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia.
Jokseenkin noin kuten Sgt Hulka tyhjentävästi asian esitti, paitsi nuo 2005 uudemmat hiluxit joista löytyy ns.sähkoinen napalukko joka katkaisee 2wd asennossa toisen etuvetarin yhteyden etuperään.
Eli etukardaani ja etuperä lakkaa pyörimästä joutavaa takavedolla ajelessa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
tml.lukot Unregistered Tekniikka & Jutustelu 23 17.12.2012 19:49
tml lukot Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 20.05.2010 06:47
LJ:n lukot? tojotojo Tekniikka & Jutustelu 12 30.01.2007 20:51
Kam lukot ? RST Tekniikka & Jutustelu 25 21.11.2005 22:00
Lukot wallu Tekniikka & Jutustelu 35 08.06.2004 19:38


Sivu luotu: 19:03 (GMT +2).