|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jousipeti hitsausHuomen projektina jousipetien uusiminen. Eli kyssäri mig vai puikko ?
|
#2
|
||||
|
||||
no kai se riippuu siitä kumpi on lähempänä...
kai se tavallisen raudan ja ohkasten pellien hitsaaminen on aika turhan hidasta touhua puikolla |
#3
|
||||
|
||||
Päästele vaan suosiolla puikolla jos on hollilla,tunkeuma paljon parempi kuin migillä ja 90% saa lujemman sauman aikaan jos vaan osaa hitsata.
|
#4
|
|||
|
|||
Ei välttämättä...
Ja helpommin saa reunahaavaa ja hankalampi hitsata ylösalaisin.
|
#5
|
|||
|
|||
Akselin otan suosiolla pois ja vippaan sit nurinpäin, eli on helpottaa kummasti hommia.
15 cm pätkä varattu palkkia n.60x140 7-8mm seinämällä, löyty pajan nurkasta. Luulis kestävän Akselin kokoisella rasiaporalla ens reikä palkin keskelle ja sit palkki kahtia, ja näin on uudet pedit hitsausta vaille valmiit. Puikko vehkeet löytyy, eli poltetaan tikuilla kiinni. Sen takia kyselin ku olin jostai lukevinani et mig hitsaus ei kestäis. Tattis neuvoista ps. viime perjantai menikin tankin paikkauksessa. Viimeksi muokannut pesix : 10.05.2012 21:11 |
#6
|
|||
|
|||
On monta tapaa harrastaa se........Lainaus:
Jos meinaat hitsata Täyskokoiseen kuormautoon vetävän akselin jousipedit, ja vaihtoehtona on 90 amppeerin mig hiilidioksidilla, ja puikkona 200 Amppeerin kemppi niin puikolla.... Mutta itse olen hitsannut kaikki auto hitsaukset Mig:llä (perinteinen musta rauta) tuolla -80 luvun Kempin Super Kempomatilla, 150A valovirtakone, ja seoskaasulla. Ja ovat pysyneet. 4 mm menee vielä suhteellisen helposti, 8 mm menee kun kaikki on kohdallaan, ja sauma on max 150mm pitkä... Ja totuushan on, että puikko-sauma on joustavampi kuin MIG-sauma, siis jos sauman pitää joustaa, niin puikko on parempi. (siis esim. niittaamalla kasatut jenkkien rungot, mitkä joustaa jo pelkkänä runkona paljon, kun nostetaan vastakkaisista nurkista) p.s Mig:llä olen hitsannut vuosikymmeniä, puikkoa olen polttanut pahimpana päivänä yli 5 kg, ja vieläkään puikko ei pala samalla tapaan kuin Kaatokännissä olevalla hitsarilla. -> en "osaa" hitsata puikolla. |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Niin unohtu tietysti mainita et kyse on HJ.stä |
#8
|
||||
|
||||
Ihan mielenkiinnosta että miksiköhän ei ???
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
||||
|
||||
Kyllä omalla hitsaustaidottomuudella saa migillä vahvemman sauman kuin puikolla.
|
#10
|
||||
|
||||
Sama. Mutta oliskos tässä nyt kyse siitä, että on sekoittuneet autot? Olikos se niin että Patrollissa jousipeti (tai ainakin toinen reuna) tulee kiinni murikan kuoreen, joka on valuterästä tjsp. Ja olis hyvä hitsata puikolla, vaikkakin taitaa sekin mennä MIGilläkin. HJ:n akselissa jos ei MIGillä pysy, on vika hitsarissa, ei välineissä.
__________________
Sika ajaa Possulla |
#11
|
|||
|
|||
Pedit valmiina.
Nyt ruokaa kitusiin ja sit akselin irroitukseen. Ammatti hitsuri löytyy ja näköjään on sit sama et kummalla polttaa palikat kiinni, se selvinnee myöhemmin iltapäivällä tai illalla. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
tai sit tää on henkilökohtasia kokemuksia ku mie ainaka oo huomant mitää ero laki hitsaukses. puikko välil jopa mukavampi ja liika virta on myrkkyä. sil saa sitä reuna haavaa. ja seki tietyst auttaa siihe ettei osaa hitsata
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#13
|
|||
|
|||
Ns. peruslisäaineilla migin sauma on kovempi (hauraampi) kuin puikkosauma. Lankaa/puikkoa vaihtamalla tilanne muuttuu.
Ja valuterästä voi ihan yhtä hyvin hitsata puikolla ja migillä JOS se on puhdasta, eri asia kun kyseessä on miljoona vuotta öljyssä ja paskassa lionnut palikka. Puikko antaa paljon enemmän anteeksi epäpuhtauksia. |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kyllä on muuten semmonen homma et paskaa saumassa ei anna anteeksi mikään hitsaustapa. Toisekseen sauman lujuus riippuu pitkälti hitsaus koneesta/hitsaajasta nykypäivän Migillä saa rautaan/teräkseen yhtä lujan sauman kun puikollakin valu on eri asia. Jos itse hitsaisin niin ehdottomasti migillä. Helppo ei tarvi kuonaa hakata jatkuvasti pois. |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
Ikuiset puikko vs miggi keskustelut on niin kivoja. Puikko miehet vetelee sitä sitten puikolla pellitkin ja miggi miehet hitsaa millistä kahteenkymmeneen Eiköhän näissä autoissa ole sama millä sen liimaa kunhan liimaa huolella. ite teen joskus migillä, joskus puikolla, ja töissä joskus sellasella täytelanka koneella, joka pesee molemmat.
__________________
Tatsuni on mun ratsuni |
#17
|
||||
|
||||
Migillä ja puikolla on omat hyvät puolensa molemmilla. Itte vedän ohuet migillä, ja paksut puikolla. Olen 1.6 mm rosteripuikolla hitsannut puolen millin peltiäkin, virta vaan tarpeeksi pienelle. Olisko ollu 20-25A? Puikolla pääsee pienempiin rakoihin, kun ei tartte mulkun paksuista kaasusuutinta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#18
|
||||
|
||||
Siksipä heitinkin loppuun että "jos vaan osaa hitsata",sekun ratkaisee hyvin paljon näissä hommissa. Itselle on vaan jäänyt tuo "lujilla oleviin paikkoihin puikolla" periaate siitä kun voimalaitoksilla vedettiin kaikki kovalla rasituksella olevat(mm.kannatinristikot) puikolla kiinni juurikin tuon tunkeuman ja kestävyyden takia. Omasta mielestä puikolla hitsaaminen on tosi helppoa,ei tartte miettiä kuin virta kohdilleen ja puikon palaminen toimii hyvin usein oikeana kuljetusnopeutena,jos vaan puikon saa kunnon asentoon. Tokihan MIG hitsauksellakin saa lujan sauman,se vaan vaatii enemmän hitsarilta osaamista kuin puikolla,ainakin omien kokemusten perusteella.
|
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#20
|
|||
|
|||
Vielä helpompi jos on kaukosäädin. Eikun vasemmalla peukalolla virtaa kohdilleen hitsauksen edetessä.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#21
|
||||
|
||||
Nämä hitsaushommat kun on vähän sellaisia, että riippuu olosuhteista.
Perusaine, lisäaine, käytettävissä oleva virta, suojakaasu, aineen paksuus, hitsarin taito, mitä vielä.. puikko antaa enemmän anteeksi epäpuhtauksia kuin mikki. Töissä ultrataan tai röntgenkuvataan saumoja, joten pitää olla puhtaita. Vanhat äijät sanoo, että ennemmin saa tyypistä hyvän mig/mag hitsarin, kuin huonon puikkohitsarin. Mut perus tallikamoilla kun hitsailee, niin tasainen sauma, eli ei mitään jyrkkiä liitoksia(makkaraa) tai reunahaavaa. J os paksumpaa tavaraa, niin seevi ja enemmän palkoja ja jouheva liitos. Onnistuu mikillä helpommin kuin puikolla. Mikään hitsaustapa ei tunkeudu loputtomiin.
__________________
RASOR |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muovipuskurin hitsaus.. | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 05.03.2012 10:20 |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
m:ac/dc hitsaus keskus | SAMROCK | O/M/V Muut | 10 | 18.10.2007 11:49 |
Banjon hitsaus | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.10.2007 18:57 |
Jousipeti | jallu80 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.02.2007 08:16 |