Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesix
Huomen projektina jousipetien uusiminen.
Eli kyssäri mig vai puikko ?
|
Riippuu ennen kaikkea hitsaajasta. ja myös Hitsattavista materiaali vahvuuksista ja hitsausasennosta.
Jos meinaat hitsata Täyskokoiseen kuormautoon vetävän akselin jousipedit, ja vaihtoehtona on 90 amppeerin mig hiilidioksidilla, ja puikkona 200 Amppeerin kemppi niin puikolla....
Mutta itse olen hitsannut kaikki auto hitsaukset Mig:llä (perinteinen musta rauta) tuolla -80 luvun Kempin Super Kempomatilla, 150A valovirtakone, ja seoskaasulla.
Ja ovat pysyneet.
4 mm menee vielä suhteellisen helposti, 8 mm menee kun kaikki on kohdallaan, ja sauma on max 150mm pitkä...
Ja totuushan on, että puikko-sauma on joustavampi kuin MIG-sauma, siis jos sauman pitää joustaa, niin puikko on parempi. (siis esim. niittaamalla kasatut jenkkien rungot, mitkä joustaa jo pelkkänä runkona paljon, kun nostetaan vastakkaisista nurkista)
p.s Mig:llä olen hitsannut vuosikymmeniä, puikkoa olen polttanut pahimpana päivänä yli 5 kg, ja vieläkään puikko ei pala samalla tapaan kuin Kaatokännissä olevalla hitsarilla. -> en "osaa" hitsata puikolla.