Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2012, 18:42
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Tuossa on yksi testi. Kaverin mukaan ei saisi olla yli 10 % painehäviö. Toivottavasti ymmärsin oikein mitä tarkoitit

http://www.youtube.com/watch?v=GvG22...e_gdata_player


Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 18:44
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2012, 18:52
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Ei nyt muistu arvoja mieleen, mutta eikös se ole niin, että jos venttiilien kautta jotain poistuu, niin kansi on syytä käyttää irti?

Yleensä kai tuollein mitataan sitä ohivuotoa kampikammioon ja arvioidaan sitten porauksen/uusien mäntien/hoonauksen/rengastuksen tarvetta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.05.2012, 19:12
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Oliskohan ollu 12%?? kriittinen raja mitattuna ohivuotomittarilla jossa prosenttiasteikko.
Vuotokohtaa on helppo kartoittaa mittaamalla ensin ohivuoto (mäntä ylhäällä tai alhaalla venttiilit kiinni) ja lukema ylös. Sit mittari irti,tippakannulla öljyä männän päälle ja uus mittaus. Jälkimmäisen lukema menee venttiilien kautta.
Myös sylinterikohtaisten erojen vertailu keskenään antaa aika hyvän kuvan,jos kaikissa on suunnillen sama ohivuoto on kaikki ok. Tosin edellytäen että kaikki ei ole tasaisesti liian suurta ohivuotoa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2012, 21:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuo aiemmassa vastauksessa oleva videolinkki on juuri se tapa, mitä minä ajattelin kokeilla,
MUTTA tuolla tavallahan voi vertailla eri sylintereitä keskenään, ja kuunnella vuotaako minne:
Pakoputkeen; imusarjaan ja vai pelkästään öljypohjaan.

Mutta paljonko on paljon siis tuo prosentti- näyttöinen mittari varmaan on käytännössä vakiovirtaus/paine-ero mittari?

Siis jos tuota virtausta ei kuristeta, niin periaatteessa vuotavassa sylinterissä sama paine, kuin painesäädin antaa painetta.

Siis sitä haen, että olisiko jossain ohjeet/tietoa että miten mitataan.

-Suuruusluokkaa seuraava: Hyvässä dsl moottorin 300-1000cm3 sylinterissä männän ohivirtaus maksimissaan 10 Litraa/min paineella 1kg/cm2.

Ja nyt tosiaan suihkut pöydällä, kun kylmänä meinasi kitkuta, ja ei käynyt tasaisesti. (yksi suihku ei sumuttanut, suihku tuli "pillinä", vaikka avautumispaineet oli ok, ja ei tiputtanut yhtään) En viittis nostaa kantta ylös ihan uteliasuuttani, ja tunnetusti tieto lisää tuskaa Toki eihän tuo reilu 700 tkm vielä....

Ja noiden dieseleiden kanssa kannattaa olla pikkusen varovainen, mitä männän päälle laittaa, sillä esim HDJ:ssä palotila männässä, ja jos onnistuu täyttämään sen nesteellä, niin voi tulla isompi remppa ensimmäisessä käynnistyksessä....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.05.2012, 22:29
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Tuosta mittauksesta vielä. Jos säädetään paineensäädin antamaan vaikka 100 paineyksikköä, enempää painetta ei siis tule ja sitten laitetaan mittari videon osoittamalla tavalla sylinteriin, niin saadaan suoraan painehäviö. 10% häviö siis vastaa mittarin näyttämää 90 yksikköä, koska jonnekin karkaa 10. Jos sylinteri olisi täysin tiivis, antaisi paineensäädin täydet lukemat

Vastaus on siis 10, tuon videon ukkelin mukaan. Itse en tiedä, kun en ole moottorimekaanikko. Löytyisiköhän kuukkeloimalla?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2012, 22:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tuosta mittauksesta vielä. Jos säädetään paineensäädin antamaan vaikka 100 paineyksikköä, enempää painetta ei siis tule ja sitten laitetaan mittari videon osoittamalla tavalla sylinteriin, niin saadaan suoraan painehäviö. 10% häviö siis vastaa mittarin näyttämää 90 yksikköä, koska jonnekin karkaa 10. Jos sylinteri olisi täysin tiivis, antaisi paineensäädin täydet lukemat

Vastaus on siis 10, tuon videon ukkelin mukaan. Itse en tiedä, kun en ole moottorimekaanikko. Löytyisiköhän kuukkeloimalla?
Yritin kysellä kuukkelilta, ei löytynyt tyhjentävää vastausta, osasyy voi olla se, että aikanaan tuo englanti jäi liian heikolle

Ja tuo videon esitys on osapuilleen selvää, siinä tuodaan paineilmaa mittarin kautta sylinteriin, ja verrataan paljonko paine laskee verrattuna siihen, että virtaus on Nolla.

Mutta tuo paineilman virtaus on mysteeri!

Siis tuolla menetelmällä saadaan aivan eri tulos, jos esim. tuon sylinterin adabteri on joko 1mm tai 10 mm reiällä, ja nuo halpakaupan paineen alentimet ovat täysiä p.skoja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.05.2012, 23:24
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lisää arvoja


http://www.carcraft.com/techarticles...r/viewall.html

Tässä vielä paremmin toi mittaus sekä arvoja. 8-12% ihan ok ja sylintrien välillä 4-5% erot ihan ok
. Kuukkelin kääntäjällä saat joko selvää tai sitten kuolet nauruun

Tässä vielä tuosta epäilemästäsi painemittauksesta. Homma perustuu tiettyyn virtaukseen ja kuristukohdan paine-eroon

http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 23:33 Perustelu: Tarkensin arvoja, lisäsin wiki
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
pakolämmön mittaus Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 05.06.2009 17:11
Pakopaineen mittaus tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 14 28.12.2008 13:07
Hj 60 ahtopaineen mittaus Hunter Tekniikka & Jutustelu 4 01.09.2006 20:24
Ahtopaineen mittaus Tekniikka & Jutustelu 9 25.12.2005 10:07
Vannetietoa (mm. ET:n mittaus) Pauli Tekniikka & Jutustelu 1 14.05.2005 17:30


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).