Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.04.2012, 16:13
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Saahan tuolla juu. Muistaa sitten vain että myös lämpöä tuottaa reilusti enemmän, ja vaimennusominaisuudet kärsii kun tulee vipuvarren kautta suunniteötua suurempia voimia käsiteltäväksi.

Hitaassa ajossa tuskin kauheasti haittaa, mutta kovemmassa vauhdissa röykkyisellä alustalla saattaa jo jotain huomatakin.

Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.

No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.04.2012, 18:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.
Tottahan tuokin, siksipä juuri mainitsin että koskee lähinnä kovassa nopeudessa ajoa. Kyllä nelivetovehkeelläkin pääsee tarpeeksi lujaa, ettei tartte ajaa takavetoisella amerikkalaisella aavikkokisaa että saa paiakt kuumaksi Officrossi nyt ekana tulee mieleen täällä kotomaassa, mutta siinäkin saa sitten olla alusta kaikin puolin kunnossa että pääsee "riittävän" lujaa.

Lainaus:
No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.
Autossa ei ehkä ihan helpolla kuumene kotomaan oloissa liikaa, mutta fillaripuolella esim. DH- pyörissä tai crossiprätkissä iskarit lämpenee jo ihan oikeasti siinä määrin, että suunnittelijatkin joutuu kattomaan että miten niitä runkoja ja vipusuhteita määritetään. Aika hyvin huomasi omissakin touhuissa että mitä pienemmällä vipusuhteella oli takaiskari, niin sitä paremmin takajousitus toimi ja sitä vähemmän myös iskari lämpeni. Toki tässäkin se ero, että Suomen mäissä ei tahtonut pituus riittää, Ruotsin puolelle kun meni vaikka Åreen niin korkeuseroa oli sitten tarpeeksi. Suomessa pärjäsi melkeen yhden kesäkauden etu- ja takajarrupaloilla, Åressa ajoi viikossa palat loppuun

Ei tietenkään nämä kaksipyöräisten jutut ihan yksi yhteen tietysti mene autopuolen kanssa, mutta periaate on sama jos aletaan vipuvarsilla pelaamaan. Kuten kaikessa, tässäkin on omat edut ja haittansa; pitää sitten itse päätellä mikä on paras omaan käyttöön.

edit: Tuli muuten mieleen, muutama vuosi takaperin kun painelin vuokraamon Wranglerilla "riittävää" vauhtia pitkin röykkyisiä hiekkateitä Las Vegasin lähettyvillä vuorta ylös- ja alas, niin koitin huvikseen mäen juuressa etuiskareita. Kyllä ne oli sen verta kuumat että kädellä koskettaessa meinasi polttaa. Toki ulkolämpötilakin oli reilut +35 että viilennys ei ollut ihan optimaalista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.04.2012 18:47
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.04.2012, 21:26
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä!

Viimeksi muokannut veijon-esso : 27.04.2012 21:27 Perustelu: paikka lisätty
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.04.2012, 22:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä!
Kaikkea voi sattua

..mutta vittuilut sikseen, olosuhteet, toteutustapa yms. vaikuttaa aika lailla. Perus metsäajossa tai vähän vauhdikkaammassakin niin eipä täkäläisissä lämpötiloissa ja oloissa ihan helpolla tule probleemia vastaan iskarin lämpöjen kanssa vaikka olisi jotain vipuvarsiviritelmiä. Pääasia on että homma toimii kuten on ajateltu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.04.2012 22:08
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Toyota Carina 2 VM-1987 takatolpat iskareilla ja jousilla Juspe88 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.04.2012 06:46
korotus iskareilla Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 11.03.2009 22:45
L-200:sen ropaamista/joustoja Lavamitsu Tekniikka & Jutustelu 74 11.08.2008 19:47
Joustoja Kupla Tekniikka & Jutustelu 0 29.03.2004 20:41


Sivu luotu: 11:39 (GMT +2).