Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   joustoja lyhkäsillä iskareilla (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96730)

turakoitsija 25.04.2012 08:16

joustoja lyhkäsillä iskareilla
 
1 Liiteet
kaikkee jonnenjoutavaa välähtää aina mieleen. mitä raati on mieltä tämmösestä iskariratkaisusta. eli iskarit olis linkitetty toisiinsa ja välissä sarana?

PT 25.04.2012 10:12

mahtanee kori kallistella aikalailla kun iskarit ei vaimenna sitä

veijon-esso 25.04.2012 10:21

Asenna iskarit vinoon niin saat samalla iskunpituudella enempi joustovaroja. Toki vaimennusteho heikkenee iskarin vinouden myötä jonkinverran.

Eskimo 25.04.2012 10:58

Kokeile :D :D

On_Off 25.04.2012 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PT (Viesti 875868)
mahtanee kori kallistella aikalailla kun iskarit ei vaimenna sitä

Melkoiselta kiikulta tuo näyttää minunkin silmiini.

yypy 25.04.2012 14:08

Eikös saman tien voisi laittaa yhden tai nuo molemmat iskarit keskelle akselia ilman virityksiä?

Vinoon asentaminen todennäköisesti kannattavinta.

turakoitsija 25.04.2012 14:48

eipä tullu ajateltua ihan loppuunasti tota juttua. pieni ongelma vaan ton bertan takaiskarien kanssa. jousien liikevara tulis olemaan reilu 400mm. eli iskari missä riittäis liikevara pystyssä olis mitoiltaan 530-920. (rancho rs5036). joutuu tekemään konttiin melkoset tornit? täytyy rueta mittailemaan viistoasennuksen mittoja.

Repro 25.04.2012 15:43

Viistoasennuksessa pystyjousto riippuu siitä paljonko iskarin varsi antaa myöten. :D

LaaLaa 25.04.2012 15:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 875905)
eipä tullu ajateltua ihan loppuunasti tota juttua. pieni ongelma vaan ton bertan takaiskarien kanssa. jousien liikevara tulis olemaan reilu 400mm. eli iskari missä riittäis liikevara pystyssä olis mitoiltaan 530-920. (rancho rs5036). joutuu tekemään konttiin melkoset tornit? täytyy rueta mittailemaan viistoasennuksen mittoja.


Jos haluat berttaan 40cm!!! jousen liikeradan, niin todellakin joudut uhraamaan sisätilaa iskareille. Tuo 40cm=16" jousen liikerata on käytännössä ihan perkeleesti eli laita ihmeessä kuvia monsteristasi:)

Googletappas "cantilever coilover", jos syttyisi lisää ideoita;)

Jani E 25.04.2012 17:41

voishan niitä lyhyitä iskareita hitsata kaks peräkkäin :D

turakoitsija 25.04.2012 18:28

toi cantilever coilover systeemihän näyttäis kokeilun arvoiselta. mitenkähän tollaset normi iskarit toimii vaakatasossa? tolleinhan saa vaikka tuplattua iskarin liikeradan.

Timo_L 25.04.2012 20:35

Saahan tuolla juu. Muistaa sitten vain että myös lämpöä tuottaa reilusti enemmän, ja vaimennusominaisuudet kärsii kun tulee vipuvarren kautta suunniteötua suurempia voimia käsiteltäväksi.

Hitaassa ajossa tuskin kauheasti haittaa, mutta kovemmassa vauhdissa röykkyisellä alustalla saattaa jo jotain huomatakin.

-Sakke- 25.04.2012 21:43

Heilahduksen vaimenninko?
 
1 Liiteet
No mutta säähän turakoit sinne viä kolmannen iskarin vaimentaan keikuttelua.

JuuTupeksesta löytyy pätkää semmosesta hullusta pyöreehyttisestä pikkuppi Mogista isoilla Boggereilla jossa oli veikeesti kaks iskaria peräkkäin (oikeestaan vierekkäin)(ja neljähän niitä tais olla) mutta en sitä ny löytäny enkä osais varmaan linkittääkä.

toyota4x4 27.04.2012 08:27

josteet jakareilla takapään niin joustot voit unohtaa ellet tee x-linkkiä

Bj Andy 27.04.2012 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 876457)
josteet jakareilla takapään niin joustot voit unohtaa ellet tee x-linkkiä

Jatketaan pyörän uudelleen keksimistä...Eeenttäää jos.

Se akseli pääsisikin kiertymään siitä perämurikan kupeesta???:eek::eek:

Elikkästen se pitkäpuoli tulisi siihen peräklönttiin kiinni esim. piiiiitkällä kierteellä tms. ja jollain tiivisteellä mutta siten että se pääsisi kiertymään joustojen aikana.

Tuo oisi vähän niiku se x-linkki mutta sen verran parannettu malli että sisältää myös öljyvuodon riskin, ja ajastaan väljenevän hankalasti korjattavan koneistetun liitoksen...:D:D

Nii ja ne lyhkäset iskarithan voi sitten kiinnittää siihen jakariin niin tulee hieman vipu vaaaartta...

veijon-esso 27.04.2012 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 876465)
Jatketaan pyörän uudelleen keksimistä...Eeenttäää jos.

Se akseli pääsisikin kiertymään siitä perämurikan kupeesta???:eek::eek:

Elikkästen se pitkäpuoli tulisi siihen peräklönttiin kiinni esim. piiiiitkällä kierteellä tms. ja jollain tiivisteellä mutta siten että se pääsisi kiertymään joustojen aikana.

Tuo oisi vähän niiku se x-linkki mutta sen verran parannettu malli että sisältää myös öljyvuodon riskin, ja ajastaan väljenevän hankalasti korjattavan koneistetun liitoksen...:D:D

Nii ja ne lyhkäset iskarithan voi sitten kiinnittää siihen jakariin niin tulee hieman vipu vaaaartta...

Kyl tos viel monimutkasemman saa kun aikansa funtsii. :D

Pirates foorumilla yks jamppa rakentelee jakarijousitusta johon se teki toiseen jakariin akseliputken ympäröivän megapuslan, eli vain toinen tukivarsi piti akselia kiertosuunnassa paikallan (normi jakari siis) ja toinen tukivarsi pääs kiertymään akselin ympärillä. Puslan sivuilla oli sit akselissa jotku laipat ettei se liu sivusuunnassa. Ja jakarin pää / pusla oli halkaistavissa.

turakoitsija 27.04.2012 14:40

sitä jakari ongelmaa tässä yrittäny pähkäillä. mites jos jakarin (perän) kiinikeraudoissa toinen reikä olis pitkulainen. traktion baarinhan se sit tietysti vaatis kaveriksi.

Rak 27.04.2012 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 876545)
sitä jakari ongelmaa tässä yrittäny pähkäillä. mites jos jakarin (perän) kiinikeraudoissa toinen reikä olis pitkulainen. traktion baarinhan se sit tietysti vaatis kaveriksi.

Ei se tuossa vaiheessa tartte koko jakaria enää, siihenhän kelpaa mikä tahansa tukivarsi, jossa on reiät päissä.

hpotteri 27.04.2012 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 876012)
Saahan tuolla juu. Muistaa sitten vain että myös lämpöä tuottaa reilusti enemmän, ja vaimennusominaisuudet kärsii kun tulee vipuvarren kautta suunniteötua suurempia voimia käsiteltäväksi.

Hitaassa ajossa tuskin kauheasti haittaa, mutta kovemmassa vauhdissa röykkyisellä alustalla saattaa jo jotain huomatakin.


Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.

No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.

Timo_L 27.04.2012 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 876561)
Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.

Tottahan tuokin, siksipä juuri mainitsin että koskee lähinnä kovassa nopeudessa ajoa. Kyllä nelivetovehkeelläkin pääsee tarpeeksi lujaa, ettei tartte ajaa takavetoisella amerikkalaisella aavikkokisaa että saa paiakt kuumaksi :D Officrossi nyt ekana tulee mieleen täällä kotomaassa, mutta siinäkin saa sitten olla alusta kaikin puolin kunnossa että pääsee "riittävän" lujaa.

Lainaus:

No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.
Autossa ei ehkä ihan helpolla kuumene kotomaan oloissa liikaa, mutta fillaripuolella esim. DH- pyörissä tai crossiprätkissä iskarit lämpenee jo ihan oikeasti siinä määrin, että suunnittelijatkin joutuu kattomaan että miten niitä runkoja ja vipusuhteita määritetään. Aika hyvin huomasi omissakin touhuissa että mitä pienemmällä vipusuhteella oli takaiskari, niin sitä paremmin takajousitus toimi ja sitä vähemmän myös iskari lämpeni. Toki tässäkin se ero, että Suomen mäissä ei tahtonut pituus riittää, Ruotsin puolelle kun meni vaikka Åreen niin korkeuseroa oli sitten tarpeeksi. Suomessa pärjäsi melkeen yhden kesäkauden etu- ja takajarrupaloilla, Åressa ajoi viikossa palat loppuun :D

Ei tietenkään nämä kaksipyöräisten jutut ihan yksi yhteen tietysti mene autopuolen kanssa, mutta periaate on sama jos aletaan vipuvarsilla pelaamaan. Kuten kaikessa, tässäkin on omat edut ja haittansa; pitää sitten itse päätellä mikä on paras omaan käyttöön.

edit: Tuli muuten mieleen, muutama vuosi takaperin kun painelin vuokraamon Wranglerilla "riittävää" vauhtia pitkin röykkyisiä hiekkateitä Las Vegasin lähettyvillä vuorta ylös- ja alas, niin koitin huvikseen mäen juuressa etuiskareita. Kyllä ne oli sen verta kuumat että kädellä koskettaessa meinasi polttaa. Toki ulkolämpötilakin oli reilut +35 että viilennys ei ollut ihan optimaalista :D

veijon-esso 27.04.2012 21:26

Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä! :D

Timo_L 27.04.2012 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 876684)
Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä! :D

Kaikkea voi sattua :D

..mutta vittuilut sikseen, olosuhteet, toteutustapa yms. vaikuttaa aika lailla. Perus metsäajossa tai vähän vauhdikkaammassakin niin eipä täkäläisissä lämpötiloissa ja oloissa ihan helpolla tule probleemia vastaan iskarin lämpöjen kanssa vaikka olisi jotain vipuvarsiviritelmiä. Pääasia on että homma toimii kuten on ajateltu.


Sivu luotu: 23:42 (GMT +2).