Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.04.2012, 22:58
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.04.2012, 23:49
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Eipä se tankkaus montaa minuuttia vie en oo kellolla aikaa ottanut, säiliö pitää olla typpihyväksyttyjä tähän hommaan, turkissa kuulema kun ajelevat nestekaasulla niin tekevät
tankin vaikka varapyörän koteloon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.04.2012, 12:53
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Tuossa hyvä nyrkkisääntö kun miettii säiliön kokoa:

Lainaus:
Yksinkertainen muistisääntö suunnitteluun: 100 ltr vesitilavuuteen menee 16 kg kaasua. 1 kg kaasua vastaa about 1,6 ltr bensaa. Elikkäs esim. 90 ltr säiliö vetää 14,4 kg kaasua joka vastaa n. 23 ltr
bensaa. 120 ltr siis n. 31 ltr. Loppu riippuu sitten siitä mikä on auton bensan kulutus per 100 km
Ja tuossa vajaa 70 sivua aiheesta: http://www.overdrive.fi/forum/viewto...er=asc&start=0

Mä olen suunnitellu tohon mun Dodgeen dual-fuel systeemiä, kunhan saavat laitteet testattua ja myyntiin ensin. Lavalle menee kivuttomasti 120 litrainen säiliö 8)
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.04.2012, 08:31
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Tämähän oli kiintoisa projektilanka!

Omaan XJ -92:seen oon haaveillu samankaltasesta systeemistä pienillä eroilla: kaasutankit bensatankin paikalle ja johonkin jakiksen taa uus pienempi bensatankki. Painotus olis siis selkeesti kaasuauto, jolla pääsee bensan voimin hakemaan lisää kaasua jos loppuu kesken.

Hieno homma, seurataan tän toimivuutta ja kysellään mestoista palikoita.

Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.04.2012, 09:01
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
RAM Green injection monipiste järjestelmä tuolla näyttäis majailevan: http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=157

Kaasari ja TBI-koneisiin asennetaan mikserisarja, monipisteruiskuihin luonnollisesti monipistekaasusarja.

Tuolta saa osat -> www.cnghouse.fi

Ja mitä tulee noiden suuttimien sijoitteluun niin siitä tuolla -> http://www.cnghouse.fi/muutokset/gal...an-4-3-v8-l99/
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.04.2012, 11:04
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

4*4 76 vastasikin jo täydellisesti tossa viellä kuva miten suutimet on jeeppiin asennettu
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=104008
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.04.2012, 13:31
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Mites Kuhalla, rapisevatko suuttimet kuultavasti?

Mulla on noi samat suuttimet, tosin 4 x 2 settinä, ovat mielestäni äänekkäät kun kuuluu ulos asti niiden raksutus. Sarjan mukana tulleet suuttimet eivät pitäneet "mitään" ääntä, ne vaan vaihdettiin näppärämpiin kun 2 x 4 setti on mahdottoman epäkäytännöllinen kasissa.

Juu, ei ole nostajien rapina.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.04.2012, 13:39
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

En ole mitään raksutusta huomioinnu täytyy ensikerralla pellinalle rurkatessa horistää korvia, noi 2*kolmen paketti käypi tuohon vajaa moottoriin
hyvästi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.04.2012, 12:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha Näytä viesti
4*4 76 vastasikin jo täydellisesti tossa viellä kuva miten suutimet on jeeppiin asennettu
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=104008
Onko tuosta käytännön kokemusta AVROlla tai jollain muulla, onko noilla suuttimien sijoituksella (etäisyydellä bensasuuttimista) merkitystä. Tällainen asennusohje osui silmään, tosin koskien LPG:tä, mutta sama periaatehan näillä on:
Lainaus:
Positioning of the injector nozzles is very important.

They should be placed near to the petrol injectors (max. 50mm away, it is extremely important to fit the nozzles close to the petrol injectors). Try to fit them in the middle of the manifold branch to allow even distribution of gas (especially on multi-valve engines where the nozzle should be centred between the inlet valves).The injector spuds should be mounted radially and slightly inclined towards the valves if possible

However in practice this may not always be possible. The golden rule is to keep the nozzle the same distance from the valves as the petrol injectors are. If this means fitting the nozzle to one side of the manifold pipe then I would take this option rather than placeing them 50mm away.
Yleisesti kuitenkin tuntuu vallitsevan käsitys että ei niillä niin paljon merkitystä ole, kunhan pää on suunnattu niin että kaasu pääsee ohjautumaan ilmavirran mukaan. Toisaalta eihän nämä ne varsinaiset suuttimet ole vaan nehän ovat siellä letkun yläpäässä magneettiventtiilissä kiinni. Eli onko tärkeempää olla lyhyt letku vai suutin lähellä bensasuutinta?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.05.2012, 22:08
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Ei ole kovin syväluotaavaa kokemusta mutta ton omani kanssa on tullut värkättyä letkujen pituuksien kanssa eikä sekään tunnu olevan mitenkään auringontarkkaa.
Lähinnä siltä pohjalta että hieman yli max pituudessa olleet letkut sain värkättyä suositeltuihin rajoihin, eikä mitään persdynolla tuntuvaa muutosta tapahtunut.

Huomattava ero sen sijaan saadaan pelaamalla suutinten koolla, ja kaasun paineella. (matalapainepuoli)
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, kaasu, kulutus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kulutus kuriin... Reetu Linkit 1 13.09.2007 22:37
Mielenosoittajat kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:53
EVR kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:59
Homot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:34
Huumehemmot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 14:06


Sivu luotu: 19:09 (GMT +2).