![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tää juttu on jo ihan FAQ...
http://autos.groups.yahoo.com/group/slck/message/4336 Ei hätä ole tämän näköinen... Muutoskatsastusohjeissa lukee (ei lakikirjassa) että alkuperäisenä rengaskokona voidaan pitää valmistajan ko. automalliin tarkoittamaa rengaskokoa (ei aina näy tyyppitiedoissa eikä otteessa) tai esim. vastaavilla akseleilla varustetun rinnakkaismallin alkup. rengaskokoa. Eli esim. HJ61:ssä on vakiona myös 10R15, mikä on 773mm korkea (STRO:n mukaan) ja 33"= 826 mm korkea, eli eroksi tulee 53 mm!!! Eli 2 mm yli lain salliman. Mutta lakikirja ei velvota mittaamaan renkaan eroja välttämättä STRO:n mukaan, eli se voidaan myös katsastuksessa mitata mittanauhalla (AKEsta kysytty sähköpostilla) ja jos ero ei ole yli 51 mm, voidaan se hyväksyä jos muut puitteet ovat kunnossa. Kauheeta jos se ny jäis 2 millistä kiinni! ![]() vierintäkehä yli 5% pidempi), eli se ei saa näyttää tod. nopeutta vähempää. Nopeusmittari on pakollinen vasta v:sta -84 eli vanhemmissa ei nii väliä, mut eihän nekää sais väärin näyttää jos kerran näyttävät jotai. Nii, ja 7.50-16 on 806 mm korkea, eli jopa 34":set voi muutoskatsastaa. Swamppereita taitaa olla kolmenelosiaki...? Ja 7.00- 16 on 778 mm korkea eli 33x10.50R15 on täysin mahdollinen kaikkiin bj:hinkin kuten myös 235/85R16 (halk. 806 mm). T: Matti Tattarisuon Autokatsastuksesta. ![]() -- Antti R. 1978 HJ-45LP |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
31/10.5/15 Kuinka leveälle vanteelle | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.06.2006 08:18 | |
Kuinka leveä vanne? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 17.01.2006 21:39 | |
Kuinka tulkitaan öljynpainemittarii? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 15.06.2005 11:06 |
Kuinka moni on hereillä?? | Juniori83 | Chit-Chat | 23 | 02.11.2004 05:46 |
Kuinka kiihtyy? | Yleiset | 2 | 10.04.2003 23:30 |