![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eipä siinä, kunhan vaan muistat vaihtaa sen rymppiholkinkin ja sulloa kaikki shimmilevyt samoille paikoilleen.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja. Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea...... Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt... Mutta jos hyvän meinaa tehdä.... Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Kannattaa ladata netistä 61:en korjausmanuska ja kattoa miten se homma menee. Ilman sitä menee helposti ihan persiilleen. Momenttiavain pitää olla sellanen mikä riittää 450Nm asti. Uusia pitää/kannattaa samalla stefa, krymppiholkki, mutteri ja sitten ne laakerit mitkä haluut vaihtaa. Ulompi pinionin laakeri menee ekana. Sisempi saattaa olla ehjä ja poskilaakerit kans. Ainoastaan ulompi pinionin laakeri lähtee helposti, muut lähtee jos osaa pillillä kuumentaa sopivasti tai jos on jotain hienoja ulosvetovehkeitä. Ilman noita pitää melkeen katkasta laakerista rullien pelti ja hioa rälläkällä sisäkooli niin ohueks, että halkee ittestään, muttei missään nimessä rälläköi puhki tai sohi muuallekaan =) Prässillä sitten uudet laakerit paikalleen pestyihin osiin ja kattoo 3 kertaa että se shimmi tulee oikein päin sinne sisemmän pinionin laakerin alle ennen kuin painaa laakerin paikalleen. Viimeksi muokannut Hessu888 : 10.03.2012 17:47 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
0.8-1.2Nm+-0.2 kieppeillä on pinjonin esijännitys. Osta mielummin alle 5Nm momentti, enemmän siittä on hyötyä näissä hommissa. ( ja mittakello jalalla)
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onko suositella mistä tuollaisen laadukkaan voisi ostaa? Noita ei ole järin paljoa käsittääkseni markkinoilla.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuo esijännityksen säätö helpointa tehdä kalavaakalla.
siis kardaanin laippaan pultin reikään rautalanka, ja siitä vedetään kalavaakalla 90 asteen kulmasta. ja jos momentti esim. 5 Nm niin vetovoima esim. 5cm päästä keskipisteestä on 20x 5Nm 100N, eli noin 10kg (siis kun varsi lyhenee metristä 1/20 osaan niin voima kasvaa 20x |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu LJ 70 takaperä | ToyotaHj60 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.11.2011 15:52 |
Ostetaan lj-70 takaperä | votkaturisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.01.2011 13:03 |
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä | HJ-Heikki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.09.2010 07:13 |
O:LJ takaperä | Hippo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.01.2008 21:00 |
O:HJ:n takaperä | asentaja | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 11.10.2006 17:18 |