![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() B-pilarin kohdalta katto 199cm hallin lattiasta, alla 38 renkaat miedohkoilla maastopaineilla. Mittatikkuna voi käyttää vaikka italialaista perheautoa, jäi alle ovenkahvojen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla G mese. Korkeus 2.3m katonrajaan, helmapalkki 90cm maasta.
Renkaina 39,5 pökkyrä 15" vanteilla. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla rasittaa korkeutta öljypohja koneessa. Sisäänjoustoa edessä juurikin tuo PEE:n Mainitsema 10 cm ja ulos noin 25. Ensitalven tai kesän aikana tehdään vähän pahaa tolleöljypohjalle niin saa noin 10cm alemmas |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mittatteko muuten katon/auton korkeimpaan kohtaan vai "katonrajan" (tippalista)?
Mun koslassa se 199cm katon (ja koko auton, jos ei telineitä katolla) korkaimpaan kohtaan, "katonjara" (tippalista) muutaman sentin alempana. Sisäänjoustoja on rajoitettu, nyt stopparikumiin n. kolme sormenleveyttä, ulosjoustoja reilummin. Röykkyinen ajaa lujaa pompputiellä erityisesti takapenillä istuen, mut alusta toimii rauhallisessa maastoajossa erittäin hyvin. Vaimentimina 10-20 vuotta vanhat pumput. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on land cruiserissa katon korkeimpaan kohtaan n.1990mm 39,5 boggereilla alustana trail master stage 2. Sisäänjoustoja n.15cm, ulos enemmän. Suht hyvä kyyti nopeemmassakin ajossa huonolla tiellä, Alusta uusittu 4kk sitten.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Eli kyllä porttaalikikotin pitäis pystyä tekemään alle kaks metriä korkeena 39½" renkaillakin?
Tuo ugly_hj speksi vaikuttaa aika mainiolle. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo toi on jollain 0,7 rengaspaineilla, on muuten sun range tonkin auton porttaalisoitumisinspiraatiooon vaikuttanut sekä peen hottis. Ei ole ollut tojotan akseleilla tuo auto koskaan niin hyvä ajaa kuin nyt noilla volvolaisilla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo... tosiaan tuo Hiluxin korkeus on katon korkeimpaan kohtaan ja 1,5barin rengaspaineilla. Edessä sisäänjoustoa n. 10 senttiä ennenkuin akseli ottaa öljypohjaan, takana suurinpiirtein samanverran. Öljypohjaa olis tarkoitus muokata että saisi vielä vähän madallettua sisäänjoustojen kärsimättä.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Alias hirvitorni kärsseri on noin 238cm korkea unimogin valuakselit ja alla 44" monster mudderit
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Niin kannattaako enään tehdä hirmuisen korkeaa kaappia. Jättää maltilliset sisäänjoustot ja panostaa enemmän ulosjoustoon. Paavon auton kyytillä huomasin että hienosti toimii näinkin tehtynä. Paavon auto himppasen matalempi kuin oma HJ 35 renkailla ja silti rangessa on huomattavasti enemmän maavaraa akseleiden ja kynnysten alla.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä niistä aina koittaa korkeita tulla
Pari portaaliakselipäivitystä (Volvolaiset) suht maastokykyisiin autoihin (HDJ ja RR) läpikäyneenä, suosittelen lämpimästi kyseistä toimenpidettä, pariin seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota heti alkuun, jo suunnitteluvaiheessa: - portaaliakselien tuoma maavaran lisäys kannattaa hyödyntää pitämällä alustan / jousituksen korko maltillisena, ts. keskity ulosjoustoihin, ja pyri sisäänjoustoissa progressiivisuuteen - eli nyrkkisääntönä: esim 10 cm sisään loppua kohti jäykistyen, ja 20 cm ulos, niin auto pysyy jotenkin mielekkäänä ajoltaan - panssaroi alusta siten, ettei sitä tarvii sääliä, portaali-auton myötä haasteet innostaa aina vaan lisää, ja kunnon kivikot on niille omiaan - panosta ohjaukseen ja jarruihin, toistan: panosta ohjaukseen ja jarruihin: tee niistä KESTÄVÄT ja TEHOKKAAT !!! - rakenna akselilukot toimimaan VARMASTI ja LUOTETTAVASTI, käytä yksinkertaisia ja varmoja liitos / kytkentä osia, ja asenna ne siten, että mahdollisissa vikatilanteissa liitokset on helppo avata / puhdistaa / ohittaa Kun portaaliakselinen auto on luotettavassa kunnossa ja asiallisesti rengastettu (BL ja rengaspaineet 0.2 bar) se toimii melko matalanakin varsin hyvin, ja on johdonmukainen ajettava, myös sivukallistuksissa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja muutaman muun äkkitilanteen tultua vastaan tuolla liikenteessä... Orkkisvolvolla siis. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Hiluxin kattokorkeus Volvon akseleilla ja 39,5" renkailla n. 193cm.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Eihän ne portaaliautot nyt kuitenkaan ihan mahdottoman korkeita välttämättä ole
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uaz lukot ja muuta jorinaa | Smuli | Tekniikka & Jutustelu | 67 | 02.04.2013 20:39 |
sj 410 renkaat, vanteet ja yleistä | antti_boy | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.06.2007 19:30 |
bj.n yleistä tietoa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.07.2005 07:19 | |
Muutos katastus (Yleistä keskustelua) | juha_t | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 19.03.2005 18:01 |