Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.03.2012, 13:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei ainakaan haittaisi


Tuo propun siirto; jos vaan saa perän niin tiiviiksi ettei vetareista tunge ulos.

En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi

Toki jo litra ylimäärästä nostaa kulutusta varmaan litralla/vuosi

Siis rälläkällä/plasmalla proppu irti 4cm x 7 cm palana ja takaisin ylösalaisin

Itse pitäsin propun kiinni leikkauksen/hitsauksen ajan, niin vois pitää paremmin kun ei pääse vetelemään niin paljon.

p.s tuo etuperän pinjonin laakerien voitelu ei tahdo toimia muuten kuin peruutettaessa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.03.2012, 19:56
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.03.2012, 00:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On monta tapaa....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Siis kaikissa noissa rautaesiripun aikaisisa ussr vehkeissä ei ole edes öljynpoistoroppuja
Ja tuossa rautaesiripun aikaisissa usa valmisteissa on pinjonit jopa pystyssä

Mutta tuo hj:n murikka on muotoiltu niin, että murikan alalaidassa oleva öljykanava tulee lautaspyörän "imu" puolelle ja ylhäällä oleva ripa ohjaa
pinjonin laakereille roiskevoitelua. siis hj:n takaperässä, etuperä toimii pakilla samoin

ja jos Viipo tarkoitat tuolla ylälaidalla ns. hi pinion(?) toyotan inssin aivopierua,
niin pakko myöntää että niitä pihassa on 2 kasassa (hdj) ja yksi osina
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.03.2012, 20:13
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi
Just samaa mieltä.

Mulla on volvon akseleissa noin 5-6l etupäässä ja 4-5l taka-akselissa, ja hyvin toimii.

Kuutosen välityksillä tuli ajeltua pelipaikoille, ja 25 helteillä etuperä ja -portaalit oli alle kädenlämmön, takaperä ja -portaalit noin kädenlämpöisiä, 200km 80-90km/h ajelun jälkeen.

Portaalipokseissa on tietysti kans reilu ylitäyttö, eli se 14mm kannalla oleva mutteri.

Joten loivasti väittäisin ettei öljyä ihan helpolla voi olla liikaa, ja liian kanssa aina pärjää...

Toki, eri asia jos aikoo ajella pariamarkkaa, muutei taida ihen jokapaikassa onnistua.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2012, 21:04
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans kai se vähempikin riittääs.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.03.2012, 14:20
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans kai se vähempikin riittääs.

Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti


__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.03.2012, 21:41
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Orkkiksethan ne alla on, mut onko laippojen pyörimis nopeuden muutos kumminkaan kovin suuri vakio ristikoilla jos vetääs suoraan linjaan pinionin ja kardaanin?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.03.2012, 13:31
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti


Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?

Viikonloppuna ajattelin hitsailla kikottimen kasaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.03.2012, 15:16
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kardaanikulmien ihmettelyä lisää


Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kardaanikulma.jpg‎
Views:	343
Size:	93,4 Kt
ID:	25383  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 14.03.2012 15:21
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.03.2012, 16:20
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Alempi on mun mielestä ok.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.03.2012, 17:45
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?
Kuten Jeeper sanoi, tavallisilla ristikoilla molemmissa päissä kardaania pitää olla sama kulma, muuten niitä saa vaihtaa yhtenään.
Miksei HJ:n tuplaristikko toimis? Jos pinjoni on kardaanin suuntainen eikä auto ole mikään joustohirmulintutorni niin kyllä pitäis kestää. Ja niitä tuplaristikoita saa jossei muualta, niin ainakin rapakon takaa.
Sama homma takakardaanin kanssa, kulmat kohdilleen kun korotetaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.03.2012, 18:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kiitoksia. Täytyy kääntää akselia ja kokeilla josko auttais.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Napalukkojen "voitelu" MKLa Tekniikka & Jutustelu 16 12.09.2014 08:05
AVM Napalukkojen voitelu okkiM Tekniikka & Jutustelu 2 08.02.2009 21:05
Pinjonin kulma ja laakerin voitelu? JF Tekniikka & Jutustelu 14 09.01.2006 11:29
alustan voitelu! Tekniikka & Jutustelu 1 18.05.2005 10:45
Moottorin voitelu 4x4_76 Tekniikka & Jutustelu 0 23.01.2003 09:19


Sivu luotu: 18:25 (GMT +2).