Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pinjonin voitelu soa hj (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94943)

Leca 08.03.2012 11:30

Pinjonin voitelu soa hj
 
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?

ugly_hj 08.03.2012 11:39

Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.

Eskimo 08.03.2012 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leca (Viesti 859837)
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?

Meinasikko kääntää navat?
Aika paljon kuullostat sitä kääntävän jos ropun paikka huolettaa.

Normi muutaman asteen käännöllä ei ole vielä mitn hätiä.
Kyllä se lautaspyörä syytää voidetta ihan reippaasti.

Leca 08.03.2012 13:01

No joo, pyöräytin malliksi niin että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Tuleeko pyöräytettyä liikaa? paljonko ootte itte pyöräyttäny? Joo kyllä aattelin pallot kääntää.

Leca 08.03.2012 13:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 859842)
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.

Niin tai vinssillä auto kiikkuun ja räystäältä valuttaa ölppää pesään :D

BJ-40/76 08.03.2012 13:33

Ei ainakaan haittaisi
 
Tuo propun siirto; jos vaan saa perän niin tiiviiksi ettei vetareista tunge ulos.

En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:cool:

Toki jo litra ylimäärästä nostaa kulutusta varmaan litralla/vuosi:D

Siis rälläkällä/plasmalla proppu irti 4cm x 7 cm palana ja takaisin ylösalaisin:D

Itse pitäsin propun kiinni leikkauksen/hitsauksen ajan, niin vois pitää paremmin kun ei pääse vetelemään niin paljon.

p.s tuo etuperän pinjonin laakerien voitelu ei tahdo toimia muuten kuin peruutettaessa:o

Viipo 08.03.2012 19:56

Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!

Paavo 08.03.2012 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 859872)
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:cool:

Just samaa mieltä.

Mulla on volvon akseleissa noin 5-6l etupäässä ja 4-5l taka-akselissa, ja hyvin toimii.

Kuutosen välityksillä tuli ajeltua pelipaikoille, ja 25 helteillä etuperä ja -portaalit oli alle kädenlämmön, takaperä ja -portaalit noin kädenlämpöisiä, 200km 80-90km/h ajelun jälkeen.

Portaalipokseissa on tietysti kans reilu ylitäyttö, eli se 14mm kannalla oleva mutteri.

Joten loivasti väittäisin ettei öljyä ihan helpolla voi olla liikaa, ja liian kanssa aina pärjää... :D

Toki, eri asia jos aikoo ajella pariamarkkaa, muutei taida ihen jokapaikassa onnistua.

-Paavo

Leca 08.03.2012 21:04

Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :confused: kai se vähempikin riittääs.

BJ-40/76 09.03.2012 00:27

On monta tapaa....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 859964)
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!

Siis kaikissa noissa rautaesiripun aikaisisa ussr vehkeissä ei ole edes öljynpoistoroppuja:D
Ja tuossa rautaesiripun aikaisissa usa valmisteissa on pinjonit jopa pystyssä:eek:

Mutta tuo hj:n murikka on muotoiltu niin, että murikan alalaidassa oleva öljykanava tulee lautaspyörän "imu" puolelle ja ylhäällä oleva ripa ohjaa
pinjonin laakereille roiskevoitelua. siis hj:n takaperässä, etuperä toimii pakilla samoin:D

ja jos Viipo tarkoitat tuolla ylälaidalla ns. hi pinion(?) toyotan inssin aivopierua,
niin pakko myöntää että niitä pihassa on 2 kasassa (hdj) ja yksi osina:(

Jeeper 10.03.2012 14:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leca (Viesti 860007)
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :confused: kai se vähempikin riittääs.


Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti

http://www.pirate4x4.com/tech/billav...aft/degree.jpg
http://www.pirate4x4.com/tech/billav...t/degreecv.jpg

Leca 11.03.2012 21:41

Orkkiksethan ne alla on, mut onko laippojen pyörimis nopeuden muutos kumminkaan kovin suuri vakio ristikoilla jos vetääs suoraan linjaan pinionin ja kardaanin?

Murros 11.03.2012 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leca (Viesti 859837)
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?

Jos pinioni on samassa linjassa kardaanin kanssa niin silloin ristikon laakerit ei pyöri ollenkaan ja niiden voitelu ei toimi halutulla tavalla.
Muistan jostain lukeneeni että kardaanin molempien päiden ristikkokulmat pitäisi olla samanlaiset.
Hojarissahan on tosin tuplanivel toisessa päässä jolloin siinätapauksessa tou edellämainittu ei pidä täysin paikkaansa.

Leca 12.03.2012 07:23

Noissa soa vehkeissä näkyy olevan suoraa pinioni/kardaani linjaa normaaleilla nivelillä. Tietenkin riippuu millaiseen käyttöön kikotin tulee. Jos nivelten kulman täytyy olla sama molemissa päissä, niin silloin napojen kääntöä ei tarviis tehdä. Tosin kardaanin joutuu työstämään ettei imase joustoissa kiinni.

Leca 14.03.2012 13:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 860513)
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti

http://www.pirate4x4.com/tech/billav...aft/degree.jpg
http://www.pirate4x4.com/tech/billav...t/degreecv.jpg

Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?

Viikonloppuna ajattelin hitsailla kikottimen kasaan :D

bluevan 14.03.2012 15:16

Kardaanikulmien ihmettelyä lisää
 
1 Liiteet
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.

88 14.03.2012 16:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 861955)
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.

Alempi on mun mielestä ok.

HeikkiH 14.03.2012 17:35

Joo, alempi on toimiva ratkaisu (ns. W-geometria), kunhan siinäkin on vastaavat kulmat.

Tuolla lisää infoa kardaanin kulmista -> http://www.pirate4x4.com/tech/billav...ft/index2.html

HeikkiH 14.03.2012 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leca (Viesti 861929)
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?

Kuten Jeeper sanoi, tavallisilla ristikoilla molemmissa päissä kardaania pitää olla sama kulma, muuten niitä saa vaihtaa yhtenään.
Miksei HJ:n tuplaristikko toimis? Jos pinjoni on kardaanin suuntainen eikä auto ole mikään joustohirmulintutorni niin kyllä pitäis kestää. Ja niitä tuplaristikoita saa jossei muualta, niin ainakin rapakon takaa.
Sama homma takakardaanin kanssa, kulmat kohdilleen kun korotetaan.

bluevan 14.03.2012 18:07

Kiitoksia. Täytyy kääntää akselia ja kokeilla josko auttais.


Sivu luotu: 11:14 (GMT +2).