Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2012, 21:22
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Takavedolla oli, mutta ihmetyttää se huohotin. Nipassa joka oli katkennut letkun sisään, oli reikä. Jos siinä olisi ollut hattu, miten se silloin huohottaa ? Joku jo mainitsikin että kellolle menee kaksi letkua, tässä meneekin mutta että toinen olisi huohotin, voihan se olla.?!.

Se kyllä ylettää imusarjaankin asti, mutta en sieltä löytänyt katkennutta nipan jämää... Eli ne kolme letkua jotka menee sinne jakolaatikkoon, yksi niistä olisi huohotin joka huohottaa samaan tilaan missä kello on.
Ilmaa ei tuntuisi vuotavan mistään, ja kellon kalvokin toimii koska akseli liikkui kun siitä oletetusta huohottimen letkusta imi.

Jotenkin tuntuu että vika liittyy nyt siihen irralliseen letkuun. Missä se on ollut, tai mitä sen päässä on ollut on vielä arvoitus. Kun tietäisi jakolaatikon toiminnan. Kun sitä vipua kääntää nelivedolle tai takavedolle mitä silloin missäkin tapahtuu ? Jotain se vipu siellä jakolaatikossa liikuttaa, ja antaa käskyn jollekin ja alipaine liikuttaa sitä kellon kalvoa. Täyttä hebreaa minulle ?

Kun tämä vika selviää joskus, kirjoitan siitä kattavan selostuksen tänne !
Elikkäs, tuo toimii seuraavasti; takaveto kytkettynä kello on yhteydessä huohotinletkuun, ja imusarjalta tuleva letku on kiinni. Kytkettäessä neliveto, jakolaatikossa oleva venttiili vaihtaa, eli sulkee huohotusletkun ja avaa kellon ja imusarjan välisen yhteyden -> kellon kalvo liikkuu ja vetää vaijeria joka kytkee etuakselin.
Takavedolle siirryttäessä jakolaatikon venttiili vaihtaa uudelleen, yhdistäen huohotusletkun ja kellon letkun -> alipaine karkaa ja kellon vapauttaa etuakselin.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2012, 21:30
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Elikkäs, tuo toimii seuraavasti; takaveto kytkettynä kello on yhteydessä huohotinletkuun, ja imusarjalta tuleva letku on kiinni. Kytkettäessä neliveto, jakolaatikossa oleva venttiili vaihtaa, eli sulkee huohotusletkun ja avaa kellon ja imusarjan välisen yhteyden -> kellon kalvo liikkuu ja vetää vaijeria joka kytkee etuakselin.
Takavedolle siirryttäessä jakolaatikon venttiili vaihtaa uudelleen, yhdistäen huohotusletkun ja kellon letkun -> alipaine karkaa ja kellon vapauttaa etuakselin.
Ahaa ! Eli se on siis huohotin. Mitä siinä letkun päässä on ollut, joku takaiskuko ? Jos sen pitääkin olla auki, miksi ei pelkkä letku riitä. Nyt siinä on joku katkennut osa ollut, mutta mikä. Vaikuttaisko se nelivedon toimivuuteen, jos siinä olisi oikea osa paikallaan... Täytyy huomenna tarkistaa se pyöriikö etukardaani, pitää vain keksiä keino miten sen näkee kuskin paikalta auton liikkuessa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2012, 21:34
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Ahaa ! Eli se on siis huohotin. Mitä siinä letkun päässä on ollut, joku takaiskuko ? Jos sen pitääkin olla auki, miksi ei pelkkä letku riitä. Nyt siinä on joku katkennut osa ollut, mutta mikä. Vaikuttaisko se nelivedon toimivuuteen, jos siinä olisi oikea osa paikallaan... Täytyy huomenna tarkistaa se pyöriikö etukardaani, pitää vain keksiä keino miten sen näkee kuskin paikalta auton liikkuessa
sudita se jumiin... varo sitte että et aja ittes yli kun 4 veto kytkeytyykin just sillon
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2012, 22:06
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Ei se kytkeydy, se etuperän valo ei syty siihen kepin viereen. Aikaisemmin syttyi !
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2012, 22:46
jusape jusape ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.02.12
Sijainti: Yläne
Viestit: 38
Perusasetus

Se valo syttyy siinä vaiheessa kun etuperän kytkentä on tapahtunut fyysiseti. Siellä alipainekellon vetämä vaijeri menee etuperään, ja sitten erillinen anturi joka haistelee onkos kytkentä tapahtunut
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2012, 22:58
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Aivan. Onko tuossa systeemissä muuten joku solenoidi ?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.02.2012, 00:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Ahaa ! Eli se on siis huohotin. Mitä siinä letkun päässä on ollut, joku takaiskuko ? Jos sen pitääkin olla auki, miksi ei pelkkä letku riitä. Nyt siinä on joku katkennut osa ollut, mutta mikä. Vaikuttaisko se nelivedon toimivuuteen, jos siinä olisi oikea osa paikallaan... Täytyy huomenna tarkistaa se pyöriikö etukardaani, pitää vain keksiä keino miten sen näkee kuskin paikalta auton liikkuessa
Siinä on kai ollut samanlainen hattu kuin on vaikkapa perien huohotusletkuissa. Se hattu sallii ilman kulkea, mutta pitää isommat roskat poissa letkuista.

Seuraavaks otat sen jakolaatikossa olevan venttiilin irti ja katot että se ei ole jumissa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.02.2012, 08:51
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Nyt jumita se vaijeri 4x4 asentoon, niin ei tarvii leikkiä alipaineiden kanssa!

Onhan tuo keino, mutta en halua ajella jatkuva neliveto päällä. Kiinnostaisi laittaa tuo systeemi kuntoon !

Seuraavaks otat sen jakolaatikossa olevan venttiilin irti ja katot että se ei ole jumissa.

Näin varmaan täytyy tehdä, on vaan tosi ahtaan näköinen paikka...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.02.2012, 09:11
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Jos sä jumitat siitä vaijerista etuakselin kytkennän, niin voit ajaa ihan normisti takavedollakin. Ainoa ero on se, että kardaani ja vetopyörästö pyörivät koko ajan mukana.
Sä voisit muuten laittaa siihen irtonaiseen letkuun jonkun pienen suodattimen ettei sinne letkuun mene mitään roskia. Koska takavedolle kytkettäessä sen irtoletkun kautta imeytyy ilmaa venttiilin kautta kelloon, ja sinne kun menee joku sopiva roska niin se saattaa hyvinkin jumittaa venttiilin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.02.2012, 09:36
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Tosiaan, varmista vielä että jakolaatikko toimii. Jakis takavedolla kokeilet kardaania, pyörii käsin. Sitten otat vaikka lukkopihdit ja luttaat kelloon menevän letkun (suljetaan etuakseli pois diagnoosista) ja kytket nelivedon. Nyt akseli ei pyöri käsin jos jakis on kunnossa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.02.2012, 17:50
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Joo jakolaatikko on kunnossa. Lukitsin kellon niin että etuperä on mukana koko ajan. Takaveto sekä neliveto toimii. Seuraavaksi etsitään vika, ja korjataan !
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.02.2012, 09:17
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Vaikka jumitat sen etuperään menevän vaijerin 4x4 asentoon,ei silti tarvii ajella jatkuva neliveto päällä. Saat edelleen nelikon pois ja päälle kepistä kuten ennenkin. Ainoastaan etuperässä oleva alipaineohjattu ns."napalukko" on jatkuvasti kytkettynä. Tarkoittaa sitä että etukardaani pyörii eturenkaiden pyörittämänä ajon aikana vaikka ainoastaan takaveto olisi kytketty. Käytännössä et huomaa eroa paitsi polttoaineen kulutuksessa,ehkä + 1dl/100km.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.02.2012, 09:18
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Hö! Heikki oli nopeempi ja lähes samoin sanoin..
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.02.2012, 09:29
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

No nyt alkaa menna jakeluun pikkuhiljaa. Jos en saa sitä toimimaan alkuperäisellä tavalla, jumitan sen akselin. Kiitos neuvoista tähän asti !
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
KZJ vaihteisto. RIPAX Tekniikka & Jutustelu 3 06.10.2011 22:50
Myyty chevrolet fleedside 6.2d kmagge O/M/V Ajoneuvot 1 09.12.2010 20:15
lj 70 vaihteisto Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 12.10.2009 19:20
O:LJ vaihteisto bj45lava O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.04.2007 20:28
M: BJ-42 5v.vaihteisto JV73 O/M/V Muut 0 06.11.2005 23:03


Sivu luotu: 01:27 (GMT +2).