![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Perien välitys eroJos etuperän välitys on 4.5 ja takana 4.3 niin jos on luistava pinta haittaako se ?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
kyllähän se aina rasittaa, mutta nopeempi välitys eteen niin kääntyy paremmin
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tarkoitus ois vaan saada joka kulma vetämään et pääsee pihaan asti
![]() Lähinnä ettei jakis porsi heti, tiellä ei nelivetoa tarvii ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ehkä siltikin voisi olla parempi se harvempi välitys eteen.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
ei se oo niin justiinsa. Mullakin on rj:ssa ollu eessä 4.88 ja takana millon mitäkin 4.56/4.675/4.88 ja jakis on vielä ihan ehjä. Etuvälitys tosin antautui, mut johtui ihan siitä, et kiinan paineilmalukko räjähti atomeiksi.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
samaa tarkoitin, harvempi niin renkaat pyörii nopeempaa
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Olisko sittenki parempi että harvempi olisi takana???
Siis jos pelätään voimansiirron kestävyyttä, sillä jos takarenkaat pyörii nopeampaa niin takaset sutii kokoajan pikkasen, ja sitten vasta etuperä "alkaa vetämään" Onko k.o autossa akselipainot samat?, va perä huomattavasti keveämpi? Ja tuo kääntyminen on tosin huonompaa yllämainitulla erolla, mutta jos kyse on vain käytöstä kiinnijäämisen estämiseksi, niin ei liene suurta eroa? (voi jopa kääntyä paremminkin, jos sattuu tilanne että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava") Ainakin hj-61 puskee sikana takavedolla, jos etulukko kiinni. Mutta sitten jos menet esim kuivalle asfaltille neliveto päällä, niin tuo n.5% pyörintäero tekee aika nopeasti tuhoajaan... |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tuolla systeemillä että takapää pyörii nopeammin, niin sehän työntää autoa väkisin eteenpäin ja keula varmasti puskee liukkaalla. Jollain lailla nurinkuriselta voi tuntua, mutta näin se vain menee.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jos takana on 33" renkaat, ja eteen kun laittaa 34.5" renkaat, niin taas on pyörimissuhteen tasan.
![]() Ennen vanhaan oli neliveto (tai 4x4+2) sisuja, joissa oli etu- ja takaperässä eri välitys. Edessä 6.97 ja takana 6.70. Renkaina käytettiin edessä 11.00-20 ja takana 10.00-20. Siinä ne välitys erot tasoittuivat.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
|||
|
|||
![]()
OT
> Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy Toimii myös rangella, toki keskilukko kannattaa aukaista ensin. Joissan tilanteissa pikkunäppärä kikka. -Paavo |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hyvinhän noi foffi autotkin liikkuu kun etuset vetää lujempaa, tasauspyörästötkin on ihan jumissa.
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=jWnH3...eature=related
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja viitattiin myös noihin kestävyyskysymyksiin, minusta tuntuu että suurimmassa osassa maastureista takaperä on lujempi/halvempi korjata kuin etuperä? Ja jos verrataan tilannetta, että etuset vetää 5% nopeammin kuin takaset, ja eturenkaat sutii pikkasen vähemmän, niin silloin takarenkaat jarruttaa! siis jos pelkästään etuvedolla etukardaanin vääntömomentti suurempi kuin takakardaani irti ![]() Ja nimenomaan myöhemmin olisi tarkoitus laittaa MYÖS taakse 4.5 perä. Ja en väittänyt että toimii aina paremmin, vaan että: ...voi jopa kääntyä paremminkin, JOS SATTUU TILANNE että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava" No, tokihan jos luetaan kuin piru raamattua, niin etuveto ja toimiva käsijarru korvaa tuommoisen butjetti 4-vedon... Mutta jos 2wd ei pääse kotiin, niin silloin sutiminen 100%? ja lipsuuko 4wd jompi kumpi pää 5% enemmän, ei liene merkitystä, koska perille pääsy pääasia. p.s Yritin tuota etuveto auton kääntämistä käsijarrulla ensimmäisen kerran joskus -80 luvun alussa, ja meinas päätyä ojaan, kun puski niin saa..sti ![]() Ja auto oli petroli saab mallia 99 ![]() Toki silloin auto oli liikkeessä ![]() P.S.S kokeilkaapa joskus kuinka paljon maasturi puskee, jos etuset eivät vedä, ja jarrulla vielä hillitään menoa, renkaat linkussa ja isolla kaasulla. (siis puskee sikana, tai sitten ihannetapauksessa pyörii eturengas paikallaan, riippuu autosta; taidosta; alustasta; kuskista; jne, mm. Jupiterin kuiden asennosta ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Kivasti sai keulan käännettyä tiensuuntaan kun ei muuten meinannu ojaravista nousta ylös. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() ![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Mutta pakilla keulan heitto oli muuten sikahelppoo!!! ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja ent työkaveri meinas pyyhkästä hämeenkadun stockmannin ikkunasta sisään käsijarrukäännöksessä. Se ajo silloin taksia, tais olla citikka?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lj:n perien lukot | make764 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.08.2011 10:39 |
HJ perien / akseleiden suojaus | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.09.2008 10:34 |
Perien vaihto??????? | Rälläri | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.03.2006 18:58 |
Perien toimintaa. | kivinen | Linkit | 1 | 06.10.2005 12:04 |
bj perien rakentelua | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 11.05.2005 14:02 |