Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.02.2012, 01:15
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Sitten heti kysymyksiä tietäville.

-Mitenkäs jarrujärjestelmästä saadaan jää muutettua vedeksi ja vesi pois järjestelmästä jotta pääsis liikuttamaan peliä ja ajamaan sen sisätilöihin tarkempaa tarkastelua ja kunnostusta varten?
Aiemmissa postauksissa löysitkin jo sen "tenuttimen" ja kannattaa ensialkuun katsoa jotta se ainakin toimii. Autossahan on suurin osa metalliputkia, joten kondensaatiota syntyy silloin joka tapauksessa, vaikka kuivaajan asentaisitkin autoon.
Tenutin on 95% rikki koska itse säiliö on halki (kovettunut ja poksahtanut, kun siinä on pieni paine) tai sitten tuo ilmaputki on haljennut, jolla tenua "imetään" paineilmajärjestelmään.

Jos pomminvarmaa haluat rakentaa, niin Hellan luettelosta löytyy automaattinen vedenpoistoventtiili, joka jarrua painettaessa "sylkäisee" ilmasäiliöstä kosteutta pois (eli tämä siihen pikkusäiliöön, jota "märkäsäiliöksi" nimitetään) tai paremminkin tässä automallissa öljyä...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
-Saakos mistään mitää opusta jossa kerroittas ko. Volvosta? korjaamokäsikirjaa ymms.?
Tähän autoon ei ole suoraa korjaamokäsikirjaa vaan kokoelma kirjoja koska mallisarja (F608-616) sisältää eri moottori/laatikko/perä/akseli/runko kombinaatioita ja sen takia kirjasto oli muistaakseni 8-10 mappia täynnä kirjoja ja huoltotiedoitteita. Tuo malli 610 siis tarkoittaa 6litran moottoria ja 10tonnin akselimassoja.
Volvo Truck Center:tä kannattaa kysyä kopioita (Kaivokselasta) aina kun jotain alat ropeltamaan, siellä ainakin aikaisemmin oli tallessa nämä kirjat (omakätisesti kun ne silloin arkistoin...)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
ainoa ohje löytyy kuskin aurinkolipan sisäpuolelta jossa on kuva kojelaudasta ja selitykset ruotsiksi, saksaksi ja varmaan ranskaksi?
Ne on vaan ohjeet miten toimia, jotta saat auton käyntiin...

Sitten
- ÄLÄ ASENNA PILOTTIA; VAAN KORJAA HEHKU, koska on räjäytetty ihan tarpeeksi monta moottoria/imusarjaa, kun eetterihuurut on takapotkun kanssa poksauttaneet kamat tonttiin ja sitten on ihmetelty, jotta mitäs ny...

- radio on helppo asentaa, ostat muuntajan 24V --> 12V ja riittää tuollanen 10A muuntaja kun et todennäköisesti tule radiota kuuntelemaan ajon aikana, sen verran meinaan tuo moottori tuo ääntä ajettaessa...

Jarruthan autossa on nuo ilmaohjatut hydraulisesti toimivat, jossa seisontajarru on ilmalla toimiva. JOS JARRUNESTEET VUOTAA, niin katso ettei ko. piiristä pääse neste loppumaan, koska ilmasylinteri pääsee tekemään täyden iskun ja se on sitten sen sylinterin laulun loppu.
Nestepuolella kannattaa availla noita pääsylinterien ilmausruuveja ja VAALIA niiden liikkumista (ja hellää käsittelyä), koska ilmausruuvin katkeaminen kustantaa AINA UUDEN sylinterin ja tonnin laskun (ellei romikselta löydä ehjää!!!), ellei ole jotakin hyvää kaveria, joka saa korjattua ja koneistettua tuota sylkkää. Ja kannattaaa pitää yhtä korjaussarjaa varalla tuohon jarruun, koska on yleensä männän tiivisteet ihan loppu.

ETUJARRUISTA kannattaa suosiolla uusia sylinterien väliset putket, koska ovat aina järjestäen menneet poikki kun on ajatellutkin niiden avaamista.
TAKAJARRUISTA menee yleisimmin juuri tuo kengän korvake ja sen mukana alkaa yleensä vuotamaan sylinteri...

Alustastaan auto on simppeli, etuakselin olkatapit on sitten loivat, joten niiden irroittaminen kannattaa ottaa omaksi projektiksi jos aihetta ilmenee. Muuten edessä vaseliinilla laakerit (kartiot), joten kannattaa tarkastaa ja säätää.
Taka-akseli on Eatonin valmistama ja sieltä löytyy paineilmatoiminen lukko joka on 1000% varmuudella ruostunut sylinteristään jumiin + sähköjohdot on satavarmasti hapettuneet poikki...
Ja perään sitten AINOASTAAN sitä raskaankaluston peräöljyä 80W-140

Vaihteisto on ZF:n tekele ja kannattaa tarkastaa sen versio, koska öljy määräytyy sen mukaisesti onko tyyppi S-4 vai S-6. VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ rikot laatikon synkat todella nopeasti!!

Moottorin tyyppi löytyy lohkon yläreunasta (sivussa) etu- tai takareunastaan ja tyyppihän on todennäköisesti TD60 ja versio varmaankin A tai G???

Vaihdelaatikon kyljessä on messinkilaatta, jossa kerrotaan:
- laatikon tyyppi
- välitykset
- kytkinkotelossa samanlainen, jossa kytkimen halkaisija tuumissa

Perässä samanlainen kyltti, mutta veikkaan, jotta laatan niitit ruostuneet pois ja kyltti pudonnut "matkan varrelle"...

Kardaanissa ollut kannatinlaakereissa vikaa, mutta ristikot kestäneet ikuisuuksia (kun on nipat joista rasvata)

Jos jousenriipukkeet kumilaakereilla, niin kannattaa katsoa noi etuakselin taaemmat kumit.
Jos on parempi malli, jossa metalliholkit, niin katso meneekö rasvaa, koska monasti ovat jättäneet rasvaamatta vasemman puolen nipat, kun ovat hieman ahtaat ja sen takia jousen holkit sitten on kulahtaneet (näkee helposti kun auto on maassa, niin jousen ja rungon välisen helan rako on useita senttejä, rikkinäiset holkit --> helat makaavat lähes yhdessä, eli ei rakoa lainkaan)
Kumilaakeroiduissa alustoissa taka-akselin takimmaiset ylähelat lähes aina vaihtamatta, koska on sarjassa erittän v-maiset...

Mutta kuljetusautoksi erinomainen valinta, tekniikaltaan varma peli eikä osat ole kalliita, ja osien saataavuus toistaiseksi hyvä (Onnin autosta vaikka mitä, Koivuselta lisää, myös moottorin osat) ja kulutukseltaan todella pieniruokainen kuormuri!!!

T: Elääkseen näitä 14vuotta ruuvaillin...

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 12.02.2012 01:19
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.07.2012, 21:36
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Vaihteisto on ZF:n tekele ja kannattaa tarkastaa sen versio, koska öljy määräytyy sen mukaisesti onko tyyppi S-4 vai S-6. VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ rikot laatikon synkat todella nopeasti!!
Nostetaan tätä sen verran, että entäs jos laatikko on S5? Synkrot on menneet tosi nopeesti teboilin perusöljyllä joka toimii kaikissa muissa askeissa (lue: samurai) ~OK.

Kuva tehdasuudesta laatikosta joka on odottanut alle laittoa jo vuoden pari, pitäis vaan ymmärtää sen voitelu ensin ettei siitäkin riko synkroja muutamalla keikalla.



Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.07.2012, 01:16
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Nostetaan tätä sen verran, että entäs jos laatikko on S5? Synkrot on menneet tosi nopeesti teboilin perusöljyllä joka toimii kaikissa muissa askeissa (lue: samurai) ~OK.

Kuva tehdasuudesta laatikosta joka on odottanut alle laittoa jo vuoden pari, pitäis vaan ymmärtää sen voitelu ensin ettei siitäkin riko synkroja muutamalla keikalla
Tossa Shell:n antama rasva (Castrol ja Esso ei tunne ko. vaihteistoa)

Shell Spirax S3 G 80W

http://fi.febishop.eu/oljyt/shell/spirax-s3-g
20L: 81.60€

ZF:n öljyä ei saa nyt katottua, mutta on IHANAN kallista (käyttävät nykyään jotain ziljardi kilometriä kestävää öljyä!)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.07.2012, 09:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Kiitos! ZF:lläkö olis ihan oma öljynsä omiin laatikkoihinsa? Pitää kysellä tuota Shellin öljyä lähellä olevalta huoltamolta.

Samaa laatikkoa on käytetty myös Aston Martineissa (Volante ja DBS), harvemmilla välityksillä vaan.

http://www.zf.com/zfXmlServlet?sessi...ductTechnicID=
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Volvo Fl 6 11 artsi777 O/M/V Ajoneuvot 4 09.09.2010 19:28
Myydään / Vaihdetaan Volvo C 303 FFi O/M/V Ajoneuvot 16 22.06.2010 12:32
Myyty volvo F610-82 5,5m lava+hiab nostin akp O/M/V Muut 0 30.12.2008 13:22
Myyty M:volvo F407-79 ja Volvo F408-85 yms... akp O/M/V Muut 8 13.01.2008 20:07
M/V Volvo 240 -86 khp78 O/M/V Ajoneuvot 0 29.03.2007 20:39


Sivu luotu: 14:05 (GMT +2).