Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Volvo F610 -85 JEgoNEERin kuljetusautotalli! MYYTY! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93360)

ImacInnes 24.01.2012 23:42

Volvo F610 -85 JEgoNEERin kuljetusautotalli! MYYTY!
 
Tää ei kyllä ole maasturi vaan maasturin kuljetus auto ja tuleva tallli/varaosa varasto joten kai tämän saapi tänne laittaa.

Eli, tuli sitten Varkaudesta vihdoin haettua koppi Volvo maasturin kuljetukseen ja suojaksi.

Lensin aaamusta Varkauteen kun hinta oli sama menikö junalla vai lentokoneella 50,-, aikaa menisi junalla 3,5 tuntia ja lentäen 50 min niin ei ollut vaikea valita.

Varkaudessa oli myyjä kentällä vastassa ja hänen kyydissä pääsinkin Volvon luokse ja katsastin myynti tavaran, kun hinta ja laatu oli mielestäni suhteessa ja peli hörähti tulille niin eikun maksoin Volvon pois ja sitten käytiin konntorilla hakemassa siirtolupa Helsinkiin ja samalla siirettiin Volvo nimiini.
Päästiin takaisin siirsin työkalupakkini ja vaate reppuni Volvoon, peli tulille, mutta sisälämppäri ei suostunutkaan pyörimään? -6 asteen pakkasessa ei ollut mahdollista lähteä ajamaan ilman lämmitystä ja huurteenpoistoa Helsinkiin asti, niipä avasiin kalupakin ja ruvettiin myyjän kanssa kojelsutaa purkaman ja tutkimaan puhaltimen yhteistyökyvyttömyydelle syytä.

Syyksi selvisikin puhaltimen ikä ja ropelin jäykyys jota ruuvimeisselillä pyörittämällä saatiin se hetkesi pyörimään. Päätettiin koittaa josko lämpö auttaisi ja lyötiin Volvo tulille jolloin lämppärin kenno lämpeni ja lämppäri rupesikin pyörimään.
pätin että en sitä enään pysäyttäisi ja lähdin matkaan.

Volvo oli kännissä ja lämmpäri pyöri seuraavat 5 tuntia minkä ajan matka Helsinkiin kesti, khavipaussillakin Volvo sai käydä parkkipaikalla.

5 tunnin lähes yhtäsoittoinen ajo näytti ainakin tekniikan olevan kunnossa.

Tässä muutama kuva hankinnasta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97650
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97649
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97648
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97647

Volvohan on tarkoitus tehdä ensin katsastuskuntoon ja sitten pikkuhiljaa toivottavasti vuoteen 2015 menessä aina museorekisteriin asti jos mahdollista.

Jo löytyneitä kunnostus kohtia.
-Äänenvaimennin on ruostunut pois.
-sisälämppärin moottori ei toimi aina.
-Hytissä mätä vikaa siellä täällä.
-akkukotelon kansi puuttuu.
-polttoainesäilöön tarvii hankkia lukollinen korkki.
-jarru järjestelmässä vettä ja nyt siis jäätä ja jarrut lukossa.
-maalausta ympäri autoa
ym.

Sitten heti kysymyksiä tietäville.

-Mitenkäs jarrujärjestelmästä saadaan jää muutettua vedeksi ja vesi pois järjestelmästä jotta pääsis liikuttamaan peliä ja ajamaan sen sisätilöihin tarkempaa tarkastelua ja kunnostusta varten?

-Saakos mistään mitää opusta jossa kerroittas ko. Volvosta? korjaamokäsikirjaa ymms.?
ainoa ohje löytyy kuskin aurinkolipan sisäpuolelta jossa on kuva kojelaudasta ja selitykset ruotsiksi, saksaksi ja varmaan ranskaksi?

Kiitos jo etukäteen
t. ismo Ämmä

Tojo4wd 25.01.2012 00:22

Tohon jäätymiseen on airol ilmajarrujen jäänestoaine yleisin lääke.
Ja tosta pitäs löytyä semmonen purkki joka syöttää sitä ilmajärjestelmään eli niin kutsuttu tenutin.
Voihan sitä ainetta koittaa syöttää jostain ilmaputkesta kompuran jälkeen suoraa ja jos saa niin ilmasäiliöön myös ja pumppailla jarruja niin voi jää sulaa.
Yks vaihtoehto on perinteisesti kosani tai kuumailmapuhallin joilla lämmitellään jarrujärjestelmää.

fj40 25.01.2012 00:31

komia volvo
 
Ensmäisenä pitäs saada auto lämpimään, Ilmankuivaimen suodatin vaihtoon, ilmasäiliöt laskea tyhjäksi vedestä----> tenttua tilalle ei kuitenkaan litratolkulla, en tiedä onko näin vanhassa kuivaimessa lämmitysvastusta, jos on mittaa tuleeko virtaa sille (käynnissä) ja vastuksen mittaat kans. pitää olla kylmä kun mittaa. jos et saa autoa sisätiloihin niin kuumalla vedellä kannattaa sulatella, etsit nelipiiriventtiilin ja siihen kuumaa vettä, sellainen lehmän utareen näkönen palikka jossa ilmaputkia:):)

-Jarkko- 25.01.2012 00:51

Ja tuolla perusjuttuja ilmajarruista jos outoa tekniikkaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Paineil...%28ajoneuvo%29

Ilmankuivainta kun käyt sörkkimään niin KAIKKI paineet pitää olla pois säiliöista, myös apulaitepiiri tyhjäksi, eli vaikka kytkintä poleksimalla, muuten tulee patruuna ohtaan vaikka vikipedia puhuukin kuulovauriosta..:p

tjl 25.01.2012 05:20

mw ollaan joskus sulateltu jarruja sillai et paksu viltti yms säiliöide päälle ja sitte pakoputkesta letku sinne väliin. toiminu tänän asti. tosin voi joutuu hetken kyl käytteleee mut jos ei muuta saatavilla.

sisua45 25.01.2012 06:19

Eiks tässä ole ne ihanat "puolikuivat" jarrut? Paineilmatehosteiset nestejarrut. Silloin siinä ei ole paineilmaa kuin tehostimen verran, muuten käyttövoimana on neste.

Paavo 25.01.2012 08:58

FL4:ssa on sellaset "puolikuivat" "mehujarrut", eli paineilmaa apparinpuolen eturenkaan edessä oleville tehostajille saakka, siitä eteenpäin käyttöjarruille normaalia jarrunestettä.

Käsijarru on kokonaan paineilmalla, eli ne isot kellot taka-akselilla on siis seisontajarrulle.

Nelosessa on se tenttusäiliö kuskin puolella paineilmasäiliöiden takana, sellaisesta puna-valkoisesta muovipullosta oon sinne soppaa annostellut.

Mut kuutosvollea en oo koskaan lähemmin tarkastellut, eli ei tietoa onko siinä samanlaiset jarrusysteemit kuin pykälää pikkuisemmassa.

Milläs koneella tää on? Välijäähdytin kootosessa viissiin jo on, toisin kuin nelosessa.

-Paavo

ImacInnes 25.01.2012 09:02

KIITOKSIA!
 
Hienoa kun saa kysymmällä tietoa. Tarvii noita koittaa jotta sais Volvon lämpimään ja huollettua paikat.

Tässä kuva jarru pöniköistä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97755

On tiettävästi ns. puolikuivat jarrut, käsijarru on ilmatoiminen vaan pyöriin virtaa jarruneste.

Yöllä olikin sitten löpötankin 10 litraa kelvannut voroille, tarvii käydä hakemassa lukollinen korkki Onnin Autosta 21.60,-
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97756

Akkukotelon kansi tarvii kanssa tehdä lukolliseksi jotta ei akut häviä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97754

Tässä vielä kuva kukin penkin viereisitä hallintalaitteista. Vaihdekeppi, sammutin, käsijarru ja käsikaasu on selvillä vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97757

t. Ismo Ämmä

Nuhapumppu 25.01.2012 11:18

Tuo käsijarrun vieressä oleva hanikka on muistaakseni sellainen että tuo nousee ylös kun jarruista häviää paineet seisonnan aikana,jolloinka jarrut menee päälle,ja tuon kun painaa alas niin saa jarrut vapautettua. Ja eikös tässä ole koneena Volvon D61?

Paavo 25.01.2012 11:18

Moi,

> vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?

Onko yx niistä normaalin auton renkaan venttiilin näköinen? Siitä saa paineistettua käsijarrun eli avattua sen, jos jarrupaineet sattuu häviämään eikä kompura pelitä (tai moottori käy).

Siitä jarru/brake namiskuukkelista jotain tekemällä saa resetoitua seisontajarrun, ne jää lukkoon jos paineet katoaa hallitsemattomasti, ettei auto lähde itseksen liikkeelle kun jarrupaineet palautuvat.

Mun on tarvinnut käyttää ko. vipstaakelia vaan kerran, kun vaihdoin yhden paineanturin jarrusysteemeihin, seisontajattun merkkivalo jäi palamaan jatkuvasti, vaikka itse jarru siis toimi hyvin ja normaalisti.

Mulla ei vaan siinä nappissa/viussa oo mitään tekstejä, joten en tiennyt miten sitä piti käyttää, heilutin ja vemputin sen minkä osasin ja jotain tapahtui eli pakkolukko aukesi.

-Paavo

ImacInnes 25.01.2012 15:00

Volvo F610 -85
 
Terve.
Jep, venttiilin hattuhan siinä yhdessä tosiaan onkin.
Taas ollaan eilistä viisaampia, kiitoksia vaan.

Akkujen päälle on luukku jo tehty ja nyt tarvii lähteä ostamaan siihen vielä lukkosalapa ja samalla haen sen tankinkorkin lukolla.

Tarvii perjantaina koittaa saada Volvo sisätiloihin sulamaan viikonlopuksi.

t. Ismo Ämmä

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 843862)
Moi,

> vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?

Onko yx niistä normaalin auton renkaan venttiilin näköinen? Siitä saa paineistettua käsijarrun eli avattua sen, jos jarrupaineet sattuu häviämään eikä kompura pelitä (tai moottori käy).

Siitä jarru/brake namiskuukkelista jotain tekemällä saa resetoitua seisontajarrun, ne jää lukkoon jos paineet katoaa hallitsemattomasti, ettei auto lähde itseksen liikkeelle kun jarrupaineet palautuvat.

Mun on tarvinnut käyttää ko. vipstaakelia vaan kerran, kun vaihdoin yhden paineanturin jarrusysteemeihin, seisontajattun merkkivalo jäi palamaan jatkuvasti, vaikka itse jarru siis toimi hyvin ja normaalisti.

Mulla ei vaan siinä nappissa/viussa oo mitään tekstejä, joten en tiennyt miten sitä piti käyttää, heilutin ja vemputin sen minkä osasin ja jotain tapahtui eli pakkolukko aukesi.

-Paavo


Rompe1 25.01.2012 17:14

Näyttäis olleen HeavyFix:in huoltoauto, eli on majaillu täällä meitin lähellä.
Nykyään Steelpa omistaa HeavyFix:in.

sisua45 25.01.2012 17:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 843801)
Eiks tässä ole ne ihanat "puolikuivat" jarrut? Paineilmatehosteiset nestejarrut. Silloin siinä ei ole paineilmaa kuin tehostimen verran, muuten käyttövoimana on neste.

On näköjään puolikuivat, mutta vähän erilaiset kuin arvailin. Nämä ovat siis paineilma välitteiset nestejarrut.

Onko käsijarrukellot taka-akselin päällä, vai rungon alla? Vaijeri välitteiset?

Edit: Tuolla on jotain Volvo esitteitä ajankuluksi: http://public.fotki.com/modeltrucks2...ochures/volvo/

JJ90 25.01.2012 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 843831)

Yöllä olikin sitten löpötankin 10 litraa kelvannut voroille, tarvii käydä hakemassa lukollinen korkki Onnin Autosta 21.60,-
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97756


t. Ismo Ämmä


Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.

Calmari 25.01.2012 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 844018)
Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.

Isot pojat kerto että AIV happo aikas tehokasta eikä edes huomaa ennenkuin liian myöhäistä :-)

Heikki L 25.01.2012 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 844075)
Isot pojat kerto että AIV happo aikas tehokasta eikä edes huomaa ennenkuin liian myöhäistä :-)

Mistä saa ja mitä maksaa? itellä olis nyt just bussi jonka voisin viedä syötiks noille keijoille:)

MK 25.01.2012 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 844018)
Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.

Nää keijot osaa kyllä noilla kulmilla myös polttaa autot. Itse en uskaltaisi jättää tolle kadulle mitään arvokasta yöksi.

_LM_ 26.01.2012 00:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 844105)
Mistä saa ja mitä maksaa? itellä olis nyt just bussi jonka voisin viedä syötiks noille keijoille:)

Joltain maanviljelijältä saa varmaan poiskantohintaan kanisterin johon jäänyt pari desiä pohjalle liuosta, ei nimittäin montaa tippaa litraan tarvi :D
Kuullut tapauksia kun traktoriin tuotu dieseliä vanhalla AIV kannulla jossa hiki ollut ainetta pohjalla... Seuraavaksi etsitty uutta syöttöpumppua :rolleyes:

ImacInnes 26.01.2012 08:42

Volvo F610 -85
 
Kävin Volvon alla katselemassa.
Vaijjerit näyttäis tulevan pyöriltä runnon alle omiin säiliöihinsä joista putket haaraan ja sieltä edelleen jonnekkin?

t. Ismo Ämmä

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 844003)
On näköjään puolikuivat, mutta vähän erilaiset kuin arvailin. Nämä ovat siis paineilma välitteiset nestejarrut.

Onko käsijarrukellot taka-akselin päällä, vai rungon alla? Vaijeri välitteiset?

Edit: Tuolla on jotain Volvo esitteitä ajankuluksi: http://public.fotki.com/modeltrucks2...ochures/volvo/


sisua45 26.01.2012 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 844238)
Kävin Volvon alla katselemassa.
Vaijjerit näyttäis tulevan pyöriltä runnon alle omiin säiliöihinsä joista putket haaraan ja sieltä edelleen jonnekkin?

t. Ismo Ämmä

Ne "säiliöt" ovat jarrukellot, eli paineilma jarrusylinterit. Kelloilta lähtee ilmaputket käsijarru kahvaan.

Onko äänenvainmennin minkä mallinen? Mulla olis uusi Eberspächer merkkinen, "päästä sisään, kyljestä ulos" mallinen. Putken lähdöt jotain 70 mm.

ImacInnes 26.01.2012 19:47

Volvo F610 -85.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 844369)
Ne "säiliöt" ovat jarrukellot, eli paineilma jarrusylinterit. Kelloilta lähtee ilmaputket käsijarru kahvaan.

Onko äänenvainmennin minkä mallinen? Mulla olis uusi Eberspächer merkkinen, "päästä sisään, kyljestä ulos" mallinen. Putken lähdöt jotain 70 mm.

Äänen vaimentimen mallista ei ole mitään tietoa kun sitä ei ostohetkellä ollut, vain poikki ruostunut putkenpää ja äänenvaimentimen panta.
Kiinostaisikin kovasti tietää minkä mallinen pakoputki tähän alunperin kuuluu. Kuva olis kiva.

Pistä vaikka yv:nä jotta mihinkä hintaan änkkärin myyt?

Huomenna perjantaina peli taas tulille ja koitetaan jotta saadaanko namikoilla jarrut vapautettua ja Volvo sisätiloihin ajettua viikonlopuksi.

t. Ismo Ämmä

sisua45 26.01.2012 21:32

http://images57.fotki.com/v81/photos...60_0007-vi.jpg

On tainnut olla tuommoinen pakoputki?

Pistän sulle privaattia...

ImacInnes 26.01.2012 21:46

Volvo F610 -85
 
Joo tollanen se pakari varmaan on ollut, nyt on vaan poikkiruostunut putki tuosta taaksepäin menvän suoran suunilleen puolestavälistä ja äänenvaimentajan pannan rippeet.

Kiitoksia kuvasta.
Lisää kuvia ja otetaan mielellään vastaan.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes 27.01.2012 18:46

Volvo F610 -85
 
No niin Volvo saatiin lämpimään halliin sulamaan.
Peli lähti hienosti käyntiin kun otettiin ilmanputsari pois ja anettiin startatessa vähän "pilottia" sisuksiin. Tarvii laittaa imupuolelle tulpattu letku talvi startteja varten niin ei tarvi mitään purkaa.

Käsijarru tosiaan vapautui käsijarrukahvan viereistä namikkaa painamalla kun Volvo oli käynnissä ja jarrupainet nousset.
Venttiilihatun viereinen upotettu nappi on vielä mysteeri?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97894

Tässä muutama kuva myllystä vasemmalta ja oikealta.
Onkohan tuo valkoinen purkki se tenutin ylemmässä kuvasa oikealla ylhäällä ja alemassa kuvassa vasemalla ylhäällä, siitä menee letku kompuran takaosaan? Alemassa kuvassa ohuin letku.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97895
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97892

Tavaratilan kulmasta löytyi okein kunnon rotankolo? En kyllä halua kohdata moista jyrsijää??
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97896
Mitenhän tota voisi hyödyntää?? Vai hitsaanko umpeen? Kamina kun upottaisi tuohon niin puita pystyisi lisäämään auton alta?

Antaa Volvon sulaa huomiseen ja sitten tyhjenellään vedet järjestelmästä.

t. Ismo Ämmä

jukjamse 27.01.2012 19:02

Siinähän on valmis paskahuussin reikä :D


Sivu luotu: 09:02 (GMT +2).