Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2012, 15:03
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Jäi vaivaamaan tuo väite dieselin voiteluominaisuuksien huonontumisesta vuosien saatossa. Otin yhteyttä TKK:n polttomoottoritekniikan osastolle. Tai siis nykyään se on osa Aalto-Yliopistoa.

Kysymykseeni sain seuraavan ytimekkään vastauksen:

"Voitelevuuslisäaineita käytetään ja tietyt standardit pitää dieselpolttonesteiden täyttää. Lisäaineet ovat tosiaan "liikesalaisuuksia".

Voitelevuus ei ole heikentynyt, päinvastoin. Nykyiset henkilöautodieselmoottorit ovat entistä vaativampia. Voitelevuus on tärkeä ruiskutuslaitteille".

Eli Esson baarin ikkunapöytä oli valitettavasti väärässä. Mutta näinhän tuo asia menee kun asiaa hetken miettii. Nykyisissä moottoreissa ruiskutuspaineet on huimia ja osien välykset pieniä --> polttoaineen voitelukyvyn pitää olla hyvä. Eli kyllä polttoaineiden pitää kehittyä moottoritekniikan mukana.

Mutta uskoo tämän ken haluaa, mulle ihan se ja sama.

__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2012, 16:27
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Jäi vaivaamaan tuo väite dieselin voiteluominaisuuksien huonontumisesta vuosien saatossa. Otin yhteyttä TKK:n polttomoottoritekniikan osastolle. Tai siis nykyään se on osa Aalto-Yliopistoa.

Kysymykseeni sain seuraavan ytimekkään vastauksen:

"Voitelevuuslisäaineita käytetään ja tietyt standardit pitää dieselpolttonesteiden täyttää. Lisäaineet ovat tosiaan "liikesalaisuuksia".

Voitelevuus ei ole heikentynyt, päinvastoin. Nykyiset henkilöautodieselmoottorit ovat entistä vaativampia. Voitelevuus on tärkeä ruiskutuslaitteille".

Eli Esson baarin ikkunapöytä oli valitettavasti väärässä. Mutta näinhän tuo asia menee kun asiaa hetken miettii. Nykyisissä moottoreissa ruiskutuspaineet on huimia ja osien välykset pieniä --> polttoaineen voitelukyvyn pitää olla hyvä. Eli kyllä polttoaineiden pitää kehittyä moottoritekniikan mukana.

Mutta uskoo tämän ken haluaa, mulle ihan se ja sama.
Tosiasia on kuitenkin se, että talvilaadut ovat huonommin voitelevia eikä varsinkaan aivan arktisia laatuja kannata käyttää jos ei siihen ole todellista tarvetta. "Kuivempi" tuntuma nykyaineessa johtuu siitä että parafiini on isoilta osin korvattu noilla lisäaineilla.

Suodattimet tukkeutuu nykyaineilla pääasiassa vedestä johtuen. Kesälaatu kulkee suodattimen läpi -18 lämpötilassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2012, 19:04
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 792
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Jäi vaivaamaan tuo väite dieselin voiteluominaisuuksien huonontumisesta vuosien saatossa. Otin yhteyttä TKK:n polttomoottoritekniikan osastolle. Tai siis nykyään se on osa Aalto-Yliopistoa.

Kysymykseeni sain seuraavan ytimekkään vastauksen:

"Voitelevuuslisäaineita käytetään ja tietyt standardit pitää dieselpolttonesteiden täyttää. Lisäaineet ovat tosiaan "liikesalaisuuksia".

Voitelevuus ei ole heikentynyt, päinvastoin. Nykyiset henkilöautodieselmoottorit ovat entistä vaativampia. Voitelevuus on tärkeä ruiskutuslaitteille".

Eli Esson baarin ikkunapöytä oli valitettavasti väärässä. Mutta näinhän tuo asia menee kun asiaa hetken miettii. Nykyisissä moottoreissa ruiskutuspaineet on huimia ja osien välykset pieniä --> polttoaineen voitelukyvyn pitää olla hyvä. Eli kyllä polttoaineiden pitää kehittyä moottoritekniikan mukana.

Mutta uskoo tämän ken haluaa, mulle ihan se ja sama.
Soitinpa suoraan st1 ja sieltä sanottiin että talvidieselit ovat kuivempia, sanoi vielä että soitappa neste oilin tuotekehitykseen kun he sitä valmistavat, soitin ja sieltä sanottiin että talvidieselit ovat kuivempia. Syynä se että talvidieselin parafinit ovat kevyempiä minimoidakseen tuota jähmettymistä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2012, 20:46
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Soitinpa suoraan st1 ja sieltä sanottiin että talvidieselit ovat kuivempia, sanoi vielä että soitappa neste oilin tuotekehitykseen kun he sitä valmistavat, soitin ja sieltä sanottiin että talvidieselit ovat kuivempia. Syynä se että talvidieselin parafinit ovat kevyempiä minimoidakseen tuota jähmettymistä.
Mitä tekemistä kuivuudella on voiteluominaisuuksien kanssa ? Parafiini on parafiinia ja voitelulisäaineet voitelulisäaineita. Eikä noista lisäaineista oikein löydy mistään tietoa, tuntuu olevan salaista tietoa. Mutta mielipiteitä on monia, jokainen saa valita omansa ihan rauhassa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2012, 21:01
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 792
Perusasetus

Tiedätkö mitä parafiini on? Se on nimenomaan yksi merkittävä voiteluaine tuossa dieselissä. Toki jokainen saa ajatella miten itse haluaa mutta itse uskon kyseistä ainetta valmistavaa miestä/yhtiötä ennemmin kuin niitä nurkassa purnaavia "esson baarilaisia".
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2012, 21:13
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Joo. Ja oikein kun muistelee niin ainakin jostain 90 luvulta asti on "nyky dieseli" ollu kuivempaa, ja silloin oli vielä essojakin. Tiiä sitä sitten mistä vuodesta sitä on alettu kuivattelemaan.

Ja olikos se jotain 88 tienoilla se hemmetin kylmä talvi? Silloin taisi oikein silloinen liikenneministeri Vennamo antaa luvan rekkamiehille käyttää petroolia dieselin seassa ilman veromätkyjä. Ja Arktinenlaatu taisi olla sen talven innoituksen tulos.?? Vai hä.

Noin niiku tikulla silmään...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.02.2012, 12:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo. Ja oikein kun muistelee niin ainakin jostain 90 luvulta asti on "nyky dieseli" ollu kuivempaa, ja silloin oli vielä essojakin. Tiiä sitä sitten mistä vuodesta sitä on alettu kuivattelemaan.

Ja olikos se jotain 88 tienoilla se hemmetin kylmä talvi? Silloin taisi oikein silloinen liikenneministeri Vennamo antaa luvan rekkamiehille käyttää petroolia dieselin seassa ilman veromätkyjä. Ja Arktinenlaatu taisi olla sen talven innoituksen tulos.?? Vai hä.

Noin niiku tikulla silmään...
Kuten jo aiemmin totesin, niin tuo -88 (noin) äkki tulipalo pakkaset jäädytti paljon rekkoja tienpäälle.
Ja oliko se ministeri Vennamo, joka käski lisäämään petroolia, en muista.

MUTTA sen muistan että KUN PAKKASET MENI OHIi, niin veroherrat huusi kurkku suorana etta petroolia ei saa käyttää, koska se on verotonta!

Ja sitten lisää asiaan kuulumatonta: tiesitkö että bensa vaihtelee kanssa vuodenaikojen mukaan (siis on sekä kesä- että talvibensaa, oliko vielä siirtymäaikoinakin omansa?)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.02.2012, 14:36
Rolpatti:n Avatar
Rolpatti Rolpatti ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.09
Sijainti: Paattinen
Viestit: 722
Perusasetus

tänäaamulla jääty vanha sprintterin raato. Otin suodattimen irti niin oikeen helisi sisällä jäät.. Kaadoin uutta tavaraa täyteen ja laitoin paikalleen-> ei vieläkään käymää, avasin suutinputket ja ei mitää eli pumpussa vesihelmi-> suodatin irti ja kaadoin sen piripintaan tavaraa ja laitoin sierran pakosarjan päälle lämpeämään sit kun alko höyry nousee suodatin paikalleen ja kapum se lähti käymään ja saatiin ajetuksi varikolle uutta suodatinta ja diesel 100 kehiin
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.02.2012, 14:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kuten jo aiemmin totesin, niin tuo -88 (noin) äkki tulipalo pakkaset jäädytti paljon rekkoja tienpäälle.
Ja oliko se ministeri Vennamo, joka käski lisäämään petroolia, en muista.

MUTTA sen muistan että KUN PAKKASET MENI OHIi, niin veroherrat huusi kurkku suorana etta petroolia ei saa käyttää, koska se on verotonta!

Ja sitten lisää asiaan kuulumatonta: tiesitkö että bensa vaihtelee kanssa vuodenaikojen mukaan (siis on sekä kesä- että talvibensaa, oliko vielä siirtymäaikoinakin omansa?)
Näin se taisi olla.

Tuota bensa hommaa en tienny. Onko milloin tullu tuo talvi/kesäbensa juttu, ja miten ne laadut eroaa toisistaan?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.02.2012, 21:21
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Tiedätkö mitä parafiini on? Se on nimenomaan yksi merkittävä voiteluaine tuossa dieselissä. Toki jokainen saa ajatella miten itse haluaa mutta itse uskon kyseistä ainetta valmistavaa miestä/yhtiötä ennemmin kuin niitä nurkassa purnaavia "esson baarilaisia".
Raskasta hiilevytyähän se parafiini on ja hyvä liukaste, ei sitä turhaan tanssilattioille levitetä.

Mutta ei parafiini suinkaan ainoa voiteluaine dieselissä ole. Rikkipitoisuuden vähentyessä myös voitelevat ainesosat poistuivat ja voiteluominaisuudet on hankittu muilla aineilla. Ja tunnetusti parafiini aiheuttaa omat ongelmansa.

Tapana ei ole luuhata esson baarissa, eikä sen puoleen missään muussakaan baarissa.
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 03.02.2012 12:01
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.02.2012, 21:56
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tuollainen pätkä löytyi aiheesta, "kuinka oli ennen":
"Voitelevuuslisäaineet
Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia ”epäpuhtauksia” (happi- ja typpiyhdisteitä,
raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki. Nyt
voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille,
joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella."

Samaisessa dokumentissa paljon muutakin luettavaa:
http://www.neste.fi/binary.aspx?path...ment&version=4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.02.2012, 22:28
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 792
Perusasetus

88 talvesta ei paljoa tietoa ole..Parafiinillä olen pienenä poikana suksetkin esivoidellut. Ei se ainoa voiteluaine olekkaan, tuota tarkkaa suhdannetta tai kaavaa minulle ei tietenkään kerrottu mutta näin antoi ymmärtää että merkittävä osuus tällä on, ja sen pakkasessa saostumisen takiahan siinä talvi ja arktisessa se osuus onkin minimaalinen verraten kesälaatuun. 2t öljyä ei kehoittanut kaatamaan tankkiin jossa tietää olevan vettä koska ne emulgoituvat, sanoi että välistään ei tee huonoa kaataa desiä paria, diesel100 sanoi että sisältää ainetta joka sitoo vettä ja joka sitoo dieseliä ja ne sekoituvat keskenään ja näin imee kosteuden itseensä ja kuljettaa mukanaan pois.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.02.2012, 11:28
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tuollainen pätkä löytyi aiheesta, "kuinka oli ennen":
"Voitelevuuslisäaineet
Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia ”epäpuhtauksia” (happi- ja typpiyhdisteitä, raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki. Nyt voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille, joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella."

Samaisessa dokumentissa paljon muutakin luettavaa:
http://www.neste.fi/binary.aspx?path...ment&version=4
Tuo on hyvä dokumentti, kannattaa lukaista läpi. Tuli tuosta mieleen, että kuuluisassa Esson baarissa tiedetään, että rikki toimi/toimii dieselissä voiteluaineena. Valitettavasti tämä legenda pitäisi myös laittaa myytinmurtajien käsittelyyn. Rikki siis ei toimi voiteluaineena, itse asiassa päinvastoin.

Jos dieselistä poistettaisiin pelkästään rikkiä, voiteluominaisuudet paranisivat.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.02.2012, 06:22
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Tiedätkö mitä parafiini on? Se on nimenomaan yksi merkittävä voiteluaine tuossa dieselissä. Toki jokainen saa ajatella miten itse haluaa mutta itse uskon kyseistä ainetta valmistavaa miestä/yhtiötä ennemmin kuin niitä nurkassa purnaavia "esson baarilaisia".
Syy-yhteys tai ei ni sain aikoinani 200L jäätynyttä dieseliä (kun itte menin tyhjentämään rekan jäätynyttä tankkia) niin isäntäni sano et pidä sinä nuo ja aja Mondeossas vaikka pois ne. NO toinen tankillinen menossa (20l AIV-pönttö) ja tankatessa huomasin et katos hitto parafiinit kannun pohjalla !? Sen enempää ajattelematta etteenpäin ja poks akseli poikki syöttöpumpusta ja sitten saikin talli hyvää lämmitysöljyä. EI sekottunu parafiinit takas ei sit millään ja mitenkään ja väitän et syyn tiesin akselin poikkimenolle Melkosen kuivaa lie tuo jäätyny versio ja nykyään en ees ajattele kuin tallin lämmitintä kun jäätyneitä tankkeja/autoja meen tyhjentämään.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.02.2012, 06:31
diakka diakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Mulla hyyty akku heti eilettäin,sitten koitin apuvirtaa niin kaapelit oli mallia liian ohuet kun ei oikeen startti pyöriny tarvittavan hätäsee.Täytyy ottaa töistä kuorma-autokaapelit ja koittaa tänää niillä.Ajattelin antaa vähän lämpöä pumpulle ja suodattimelle silleen että työntelee puolenlitran limupulloi sinne väleihin jotka on täynnä kuumaa vettä,siitä en tiiä auttaako....
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.02.2012, 08:45
Blis Blis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.01.09
Sijainti: Temmes
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahma Näytä viesti
Syy-yhteys tai ei ni sain aikoinani 200L jäätynyttä dieseliä (kun itte menin tyhjentämään rekan jäätynyttä tankkia) niin isäntäni sano et pidä sinä nuo ja aja Mondeossas vaikka pois ne. NO toinen tankillinen menossa (20l AIV-pönttö) ja tankatessa huomasin et katos hitto parafiinit kannun pohjalla !? Sen enempää ajattelematta etteenpäin ja poks akseli poikki syöttöpumpusta ja sitten saikin talli hyvää lämmitysöljyä. EI sekottunu parafiinit takas ei sit millään ja mitenkään ja väitän et syyn tiesin akselin poikkimenolle Melkosen kuivaa lie tuo jäätyny versio ja nykyään en ees ajattele kuin tallin lämmitintä kun jäätyneitä tankkeja/autoja meen tyhjentämään.
Taisi se vika olla kuitenkin AIV-pöntössä eikä polttoaineessa
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.02.2012, 09:35
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Kyllä täällä alkaa päätä kylmätä kun juttuja lukee...hieno topicci.

Jotkut muistelee talvea -88 kun oli kylmää ja Joku "Axu87" ei muistele sitä lainkaan. Tulee mieleen tässä että taitaa olla sama puhua talvesta -88 kuin 20 v sitten talvesta -68..... niin pian huomaa että se -88 oli aika kivikautta ja lienee siitä polttonesteet aika tavalla parantuneet.

Tuohon parafiinin voitelevuuteen uskon siinä mielessä, että biodiesel hyytyy jo noin -5 asteessa ja sen voiteleva ominaisuus on "kuulemma" 20-30 kertaa normaalia dieselpolttoainetta parempi. Tosin, kun sekaan lisää esim. Nesteen lisäainetta, jota saa ostaa talvikestoa lisäämään, eihän se parafiini sieltä minnekään häviä ja sama määrä sitä siellä on. Pakkasenkesto siis perustuu johonkin muhun kuin vähäiseen parafiinimäärään. Tuskin se lisäaine sitä parafiinia lyhyemmiksi hiilisidoksiksikaan pilkkoo, se ei käsittääkseni ilman krakkausprosessia valitettavasti toimi, koska sidosten pilkkominen vaaeii energiaa. Muutenhan lisäaineistamalla saataisiin tehtyä naftastakin bensaa...

Faktaa kuitenkin on, että etanoli ei sekoitu bensiiniin eikä dieseliin pullosta kaatamalla. Kokeilkaa vaikka. Siitä syntyy semmosta lientä, että ei tee mieli kaataa jäänestoja tankkiin kun sopan näkee.

Ja mitä tulee tuohon Mondeon akselirikkoon - lienee se syy tosiaankin siellä AIV-pullossa. Jos siellä on vähänkin happoa, hajottaa se pumpun, koska se happo estää voiteluominaisuudet siltä polttonesteeltä ja pumppu "narahtaa". Näin on käynyt monelle maajussille.

TT
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.02.2012, 12:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blis Näytä viesti
Taisi se vika olla kuitenkin AIV-pöntössä eikä polttoaineessa
Varmaan suomessa tuhansia AIV-pöntöllä tankatulla dieselillä tuhoutunutta JAKAJAPUMPPUA, rivipumput kestää paremmin, mutta eitse en pistois niihinkään AIV-pöntossä ollutta
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.02.2012, 15:09
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blis Näytä viesti
Taisi se vika olla kuitenkin AIV-pöntössä eikä polttoaineessa
Juuei 10kpl perusteellisesti pestyä pönttöä jotka olleet vuodesta miekka ja kirves tallin lämmitysöljyn kannuina. EI siis otettu yleismaalliskaikkien käsillä olevista varastosta. Oli miten oli, mutta näin on

Lisätääs nyt sitten, vaikka aattelin olla hämmentämättä jokaista topiccia täällä mut jos on väärintankkaus niin diesel pelissä ollaan vaihdettu suodatin talvella ja kesällä pyydetty menee huoltoon vaihdattamaan = auto toimii. Talvella jäätyneet ollaan sulateltu diesel 100 ja suodatin vaihtoon ja talvilaatua kehiin = auto toimii. En tiedä muusta mutta näillä me harrastuksen myötä ollaan toimittu ja ollaan kyllä myös jouduttu nostaa kädet kohti suurempaa voimaa ja hinurilla huoltoon. Mut pää asiassa talvilaatua tilalle ja suodatin vaihtoon. Uudet volkkarit niin ristinmerkki ja korjaamolle lavalla

Viimeksi muokannut Ahma : 03.02.2012 15:16
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 03.02.2012, 10:15
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahma Näytä viesti
Syy-yhteys tai ei ni sain aikoinani 200L jäätynyttä dieseliä (kun itte menin tyhjentämään rekan jäätynyttä tankkia) niin isäntäni sano et pidä sinä nuo ja aja Mondeossas vaikka pois ne. NO toinen tankillinen menossa (20l AIV-pönttö) ja tankatessa huomasin et katos hitto parafiinit kannun pohjalla !? Sen enempää ajattelematta etteenpäin ja poks akseli poikki syöttöpumpusta ja sitten saikin talli hyvää lämmitysöljyä. EI sekottunu parafiinit takas ei sit millään ja mitenkään ja väitän et syyn tiesin akselin poikkimenolle Melkosen kuivaa lie tuo jäätyny versio ja nykyään en ees ajattele kuin tallin lämmitintä kun jäätyneitä tankkeja/autoja meen tyhjentämään.
Tuo lause pistää ihmetyttämään,nimittäin oman pajeron kun otin sisälle tuossa 20pakkasten aikaan niin väliaikais tankkiin(limukkapullo konehuoneessa) oli tuo parafiini erottunut pullon pohjalle sellaiseksi valkoiseksi tahnaksi. Auton ehti olla 2pv lämpimässä niin tuo parafiini oli sekoittunut takaisin polttoaineeseen,tai ainakin se valkoinen tahna oli hävinnyt pullon pohjalta. Ulkona seisoo kans 20l kesälaatua pöntössä ja kyllä minä nuo ajattelin lasketella tankkiin kunhan tulee kesä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vanhan kempin elvytys Kovakalu69 Chit-Chat 8 03.08.2014 12:27
Diesel auton käyttö 2012 . temirhan77 Tekniikka & Jutustelu 5 29.12.2011 16:41
PIKKUMUSTAN ELVYTYS offipete Maasturiprojektit 36 27.04.2008 19:43
Löpöpytyn elvytys JiiPee Chit-Chat 0 01.04.2008 11:09
Käkikellon elvytys S-V Tekniikka & Jutustelu 7 01.05.2005 18:39


Sivu luotu: 20:59 (GMT +2).