![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Saattaa riittää että lasket alkuun ne vedet pois. Paitsi jos siellä on jo jotain jäänestoa niin sitten se vesi on sotkeutunu mahollisesti siihen dieseliin ja sitten saa tyhjätä koko tankin. Mutta kun sitä laskee sieltä ropusta jos siellä semmonen on niin siitähän sen heti näkee että mitä sieltä tulee.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
se proppu on sen verran näppärässä paikassa,että helppo vaikka pihalla laskea tyhjäksi.mulla kans kingi teki aivan saman tempun ja oli aika reilusti vettä tankissa tyhjensin vain tankin,vaihdoin suodattimet ja uudet tiisselit sisään,eikä ole sen jälkeen juonitellu.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jäi vaivaamaan tuo väite dieselin voiteluominaisuuksien huonontumisesta vuosien saatossa. Otin yhteyttä TKK:n polttomoottoritekniikan osastolle. Tai siis nykyään se on osa Aalto-Yliopistoa.
Kysymykseeni sain seuraavan ytimekkään vastauksen: "Voitelevuuslisäaineita käytetään ja tietyt standardit pitää dieselpolttonesteiden täyttää. Lisäaineet ovat tosiaan "liikesalaisuuksia". Voitelevuus ei ole heikentynyt, päinvastoin. Nykyiset henkilöautodieselmoottorit ovat entistä vaativampia. Voitelevuus on tärkeä ruiskutuslaitteille". Eli Esson baarin ikkunapöytä oli valitettavasti väärässä. Mutta näinhän tuo asia menee kun asiaa hetken miettii. Nykyisissä moottoreissa ruiskutuspaineet on huimia ja osien välykset pieniä --> polttoaineen voitelukyvyn pitää olla hyvä. Eli kyllä polttoaineiden pitää kehittyä moottoritekniikan mukana. Mutta uskoo tämän ken haluaa, mulle ihan se ja sama.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suodattimet tukkeutuu nykyaineilla pääasiassa vedestä johtuen. Kesälaatu kulkee suodattimen läpi -18 lämpötilassa. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tiedätkö mitä parafiini on? Se on nimenomaan yksi merkittävä voiteluaine tuossa dieselissä. Toki jokainen saa ajatella miten itse haluaa mutta itse uskon kyseistä ainetta valmistavaa miestä/yhtiötä ennemmin kuin niitä nurkassa purnaavia "esson baarilaisia".
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo. Ja oikein kun muistelee niin ainakin jostain 90 luvulta asti on "nyky dieseli" ollu kuivempaa, ja silloin oli vielä essojakin. Tiiä sitä sitten mistä vuodesta sitä on alettu kuivattelemaan.
Ja olikos se jotain 88 tienoilla se hemmetin kylmä talvi? Silloin taisi oikein silloinen liikenneministeri Vennamo antaa luvan rekkamiehille käyttää petroolia dieselin seassa ilman veromätkyjä. Ja Arktinenlaatu taisi olla sen talven innoituksen tulos.?? Vai hä. Noin niiku tikulla silmään...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta ei parafiini suinkaan ainoa voiteluaine dieselissä ole. Rikkipitoisuuden vähentyessä myös voitelevat ainesosat poistuivat ja voiteluominaisuudet on hankittu muilla aineilla. Ja tunnetusti parafiini aiheuttaa omat ongelmansa. Tapana ei ole luuhata esson baarissa, eikä sen puoleen missään muussakaan baarissa.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 03.02.2012 12:01 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Meillä viime talvena diisseli traktori (koneena 411 Valmetin vapari diisseli) takkuili niivvitusti kun pakkasella starttas. Suti vaihdettiin ja pa-linjaan ilmailtiin tiiviisti ym ym ym ym.. Kovilla pakkasilla lähti käyntiin vaan siten, että piti viritellä koneen / pa-tankin ympärille pressu, jonka alla lämmitin. Tunti-pari, niin johan hyrähti. Säiliöön laitettiin 2-t öljyä, diesel 100, ja muuten ajettiin polttoöljyllä.. Mietin, että näinkö olisi vettä säiliössä, mutta tiesin tankanneeni pelkästään läpinäkyvästä kannusta (30 litranen, ei tuu kauheesti ajoa, ja toi riittää pariksi viikoksi)..
Niin, kone oli / on kylmässä ladossa. Noh, kevät tuli ja kun asiaa tutkittiin, huomattiin, että säiliössä oli kuin olikin vettä (naapuri oli kerran tankannut omasta farmisäiliöstään, joten sieltä varmaan vedet peräisin). Löpöt vaihtoon ja muutenkin huoltoa. Tänä talvena ei sitten olekaan *koputtaa kolmesti puuta* ollut käynnistysongelmia.. Summasummarum: Vettä tankissa, ainoa mikä auttoi, oli sen poisto. 2-T öljyä laitettiin kannukaupalla aina tankkauksen yhteydessä, suhde oli luokkaa 0,5 2-t öljyä ja 30 litraa polttoöljyä. Essonbaarista valehdeltiin, että vaparidiisselit ei pahastu tuosta 2-t öljystä, kuhan on täys tai puolisynteettistä. Turbokoneisiin ei kuulemma saa laittaa.. Älkää kysykö perusteluja, ei aavistustakaan miksi näin, mutta itse en laittaisi 2-t öljyä hiluxksin enkä audin tankkeihin. Viimeksi muokannut Ambula : 31.01.2012 16:32 Perustelu: lisälause |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Voi perhana. Oispa ollu mielenkiintoista tietää miksi ei saa turbokoneisiin laittaa. ![]() Siellä on ollu taas viisaat miehet koolla. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Pitäskö toi 2t-bensan vaikutus diesel moottorin toimintaan aihe laittaa Tekniikan maailman toimitukseen että testatkaa mitä se tekee ja ei tee.
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
nyt alkaa olla kohta puurot ja vellitkin saatu keskenään sekaisin !
pääasia on saavutettu, on tietoa, mutua ja luuloa, ABC tietämystä ja huhuja... faktasanojakin löytyy: - vesi - parafiini - pakkanen - hyytyminen - jäätyminen - suodatettavuus - samepiste - voitelevuus - viskositeetti - pienet välykset - suure(hko)t ruiskutuspaineet nuo edellämainitut liittyy kaikki toisiinsa, mutta onneks kaikki ei vaikuta suoraan kaikkeen ![]() pari omaa perussääntöä noissa hyytymisissa: -> jää pitää saada vedeksi -> vesi pitää saada pois, mieluiten ihan fyysisesti pois ja silmämääräinen havainto asiasta -> jämähtänyt parafiini olis hyvä saada liukenemaan takaisin polttoaineeseen - ei liene ihan helppoa 100 % sesti, tai (ja) taata polttoaineen voiteluominaisuudet muuten, tässä se 2T öljy astuu mukaan, edelleen LIUOTETTUNA polttoaineen SEKAAN EDIT: ja se 2T ölppä vois olla hyvälaatuista, eikä välttämättä mineraalimallia, palaa puhtaammin...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 31.01.2012 17:21 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
^ Siinä on hyvin sanottu tuo niin sanottu totuus dieselistä. Olen samaa mieltä.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Onneksi omille autoille saa tehdä mitä haluaa!
Alla oleva minun tapa sekä jakaja- että rivipumpuille.
Itsekkään en käyttäisi uudemmille. Itse olen juottanut tuota 2t öljyä satunnaisesti kuuriluontoisesti. silloin tyhjään tankkiin (lue 10 litraan dieseliä) litra 2t öljyä ja sikana kenkää! Ja tuo tempun olen tehnyt silloin, kun on alkanut tuntua että käy karkeasti/epätasaisesti tai kun suihkuputkista "hakkaa" sormille. Ja on auttanut! Ja esim. yhden nissan ld28 (2.8 L vapari esikammio kuutonen vm.n.83) jumineet suihkut sain toimimaan 50% 2t öljy/dsl seoksella. Suihkut oli niin jumissa, että 24V akuilla ei saatu auki vaikka "ilmattiin" suihkuilta. (autossa 12v startti) Sitten annettiin 24v akkuihin lisäsähköä hitsauskoneesta ![]() ja kas kummaa kone "heräsi" ![]() Viimmeinen suihku aukesi kun sai koneen kiertämään n.6000 rpm. Ja kävi muuten huonosti, ei meinannut pysyä konehuoneessa, ja savusi niin sinistä että! Mutta kun juotettiin tuota seosta 2-3 kertaa niin pitkään että meinasi kiehua, niin alkoi käydä pehmeästi niin kun kuuluu. (autosta puuttui laturi, joten vesipumppu ei pyörinyt) Ja tuommonen tappo startti tehtiin vain siksi, että kone olisi mennyt sulattoon korin mukana jos ei olisi käynnistynyt! Ja tuota bensaa olen käyttänyt jäänestona, silloin kun on ollut pakko. Jos tankkia ei saa tyhjennettyä, niin bensan saa sekomaan parhaiten siten että kun 30%bensa/70%dsl seos on kaadettu tankkiin, niin imuletkusta paineilmaa tankkiin pienellä paineella (tankin korkki auki) niin pitkään että vaahto alkaa tulla korkista. sitten vaan odotetaan muutama minuutti, että ilmat erottuu, letkut kiinni ja ilmaus. Ja tuon suodattimen lämmittäminen hätä tilassa: Kusi on noin 37 asteista.. (siis paikallaan olevan suodattimen ympärille altapäin muovipussi tms. ja kusta täyteen) Moottorin pesu vois olla aiheellinen, kun päästy perille ![]() Ja jos kysymys elämästä ja kuolemasta; dsl suodattimen panokseen meisselillä pari kolme reikää ja menoksi (voi olla että ei tule konevauriota, mutta voi tullakkin, käyttö vain silloin kun TOSI HÄTÄ) |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vanhan kempin elvytys | Kovakalu69 | Chit-Chat | 8 | 03.08.2014 12:27 |
Diesel auton käyttö 2012 . | temirhan77 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 29.12.2011 16:41 |
PIKKUMUSTAN ELVYTYS | offipete | Maasturiprojektit | 36 | 27.04.2008 19:43 |
Löpöpytyn elvytys | JiiPee | Chit-Chat | 0 | 01.04.2008 11:09 |
Käkikellon elvytys | S-V | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 01.05.2005 18:39 |