Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.01.2012, 01:11
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:

Ilo alkaa kilosta!

Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.
juu, tänäänkin toppas meno auraamattomalla/ajamattomalla tiellä ku penkka rupes oleen jeepin valojen edessä vaikka pikkukakkosella tultiin rajotinta vasten mut sit ku laskettiin puoleen kiloon niin sai vaan jatkaa ihan kevyellä kaasulla etenepäin ilman pakitteluja, löydettiin toki aukolta senkinverran lunta että sitä kaasua oli taas lisättävä, hankiajo vaan muuten on aika kovaa rääkkiä, katalysaattori punotti komiasti muutaman kilometrin jälkeen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.01.2012, 12:02
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2012, 12:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.009
Perusasetus

Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.

Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa?
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2012, 12:35
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.01.2012, 02:50
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)?
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2012, 14:07
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.01.2012, 16:56
NuuBeRi NuuBeRi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 134
Perusasetus

Tuossa kävin ajelemassa auraamattomia metsäautoteitä. Autona Nissan King Cab ja renkaina Insa Turbon Special Track. Ihan pakkaslunta noin. 40cm vielä meni aika kivasti muutaman kerran pikku pakki, että sai taas vähän vauhtia etenemiseen. Paineta oli vielä renkaissa n.2,5bar. Eli kovilla painella eteni vieläkin hyvin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.01.2012, 17:06
pezq^:n Avatar
pezq^ pezq^ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.10
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 442
Perusasetus

Entinen kingi hankookin 35/12.5 dynaprot alla oli aika huono etenemään ummessa, johtu paljolti voiman puutteesta, hojo 35/12.5 creepyillä menee niin pitkään jotenkuten että vinssi peittyy lumeen. Ehdottomasti mielestäni renkaiden tulee olla sopivan kapeat auton painoon verraten. esim kingissä olis luultavasti 7.5r16 karkea rengas aika passeli ja hojossa se 10-13 leveä mahd korkea?! Kuvio saa olla karkea ku nyt puhutaan umpilumesta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.01.2012, 18:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.01.2012, 09:56
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.01.2012, 12:14
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.
Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan.

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.01.2012, 17:32
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Kumhon kl71 tuntuu toimivan hyvin verrattuna maxis muttereihin. Lumessa meni ihan nätisti 0.6 paineilla hilun alla. 33/12.5 koossa siis.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.01.2012, 20:31
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Mulla noi 33x10,5 on bfg:n mudterrain km2, vaikuttais hyvältä renkaalta, kumiseos on pehmeää ja tuntuu pitävän kovallakin alustalla aika hyvin. Harkitsin nastoja mutta kun pärjää noinkin niin onpahan vähempi sisämelua ilman. Kuinkahan matalat paineet kärsii rj:n alle noilla renkailla?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.02.2012, 08:34
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Meillä on pojan suikkelissa 31x11.5 renkaissa normaalisti 0.2-0.3. Auto on ihan vakio renkaita ja jakiksen välityksiä lukuunottamatta, eli vinssejä jne. ei vielä ole painona.

Noilla paineilal rengas toimii hyvin.

Edellisellä reissulla joulukuussa toinen takarengas oli jostain syystä tyhjentynyt kokonaan, huomattiin vasta lopuksi autoa kurkin lavalle liinatessa, että mis se toi yx rengas lyttääntyy enemmän. Ajossa ei huomannut, tai no "ehkä" oli jonkinverran levottomampi ajella siirtymiä.

"Vauhdin hurmaa neljässäkympissä, kuoleman pelkoa viidenkympin jälkeen"... Lunta oli muutama tuuma, teillä oli vanhoja uria joihin suikkelin raideleveys ei tainnut ihan passata.

Norskit ajelee lumella paljon pienemmillä paineilla kun me maastossa, käsittääkseni 0-0.2 jos rengas on isohko (35-40") ja autona normi maasturi (hiluksi, range tai mitä näitä nyt on).

-Paavo

QUOTE=WinChester;846029]Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan.

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.[/QUOTE]
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäljet lumessa toyovoima Chit-Chat 16 07.02.2008 16:04
Miten syvässä lumessa? raw Tekniikka & Jutustelu 33 02.02.2007 10:07
Jäljet lumessa Tapsa_ja_Dumbo Tapahtumat 65 19.04.2006 19:15
lumessa etenemiskyky Tekniikka & Jutustelu 13 05.01.2005 14:43
Lukot lumessa Niko Tekniikka & Jutustelu 29 30.09.2004 08:42


Sivu luotu: 10:48 (GMT +2).