![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.
Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa? http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa kävin ajelemassa auraamattomia metsäautoteitä. Autona Nissan King Cab ja renkaina Insa Turbon Special Track. Ihan pakkaslunta noin. 40cm vielä meni aika kivasti muutaman kerran pikku pakki, että sai taas vähän vauhtia etenemiseen. Paineta oli vielä renkaissa n.2,5bar. Eli kovilla painella eteni vieläkin hyvin.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Entinen kingi hankookin 35/12.5 dynaprot alla oli aika huono etenemään ummessa, johtu paljolti voiman puutteesta, hojo 35/12.5 creepyillä menee niin pitkään jotenkuten että vinssi peittyy lumeen. Ehdottomasti mielestäni renkaiden tulee olla sopivan kapeat auton painoon verraten. esim kingissä olis luultavasti 7.5r16 karkea rengas aika passeli ja hojossa se 10-13 leveä mahd korkea?! Kuvio saa olla karkea ku nyt puhutaan umpilumesta.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kumhon kl71 tuntuu toimivan hyvin verrattuna maxis muttereihin. Lumessa meni ihan nätisti 0.6 paineilla hilun alla. 33/12.5 koossa siis.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mulla noi 33x10,5 on bfg:n mudterrain km2, vaikuttais hyvältä renkaalta, kumiseos on pehmeää ja tuntuu pitävän kovallakin alustalla aika hyvin. Harkitsin nastoja mutta kun pärjää noinkin niin onpahan vähempi sisämelua ilman. Kuinkahan matalat paineet kärsii rj:n alle noilla renkailla?
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Meillä on pojan suikkelissa 31x11.5 renkaissa normaalisti 0.2-0.3. Auto on ihan vakio renkaita ja jakiksen välityksiä lukuunottamatta, eli vinssejä jne. ei vielä ole painona.
Noilla paineilal rengas toimii hyvin. Edellisellä reissulla joulukuussa toinen takarengas oli jostain syystä tyhjentynyt kokonaan, huomattiin vasta lopuksi autoa kurkin lavalle liinatessa, että mis se toi yx rengas lyttääntyy enemmän. Ajossa ei huomannut, tai no "ehkä" oli jonkinverran levottomampi ajella siirtymiä. "Vauhdin hurmaa neljässäkympissä, kuoleman pelkoa viidenkympin jälkeen"... Lunta oli muutama tuuma, teillä oli vanhoja uria joihin suikkelin raideleveys ei tainnut ihan passata. Norskit ajelee lumella paljon pienemmillä paineilla kun me maastossa, käsittääkseni 0-0.2 jos rengas on isohko (35-40") ja autona normi maasturi (hiluksi, range tai mitä näitä nyt on). -Paavo QUOTE=WinChester;846029]Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan. ![]() Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.[/QUOTE] |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
Miten syvässä lumessa? | raw | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 02.02.2007 10:07 |
Jäljet lumessa | Tapsa_ja_Dumbo | Tapahtumat | 65 | 19.04.2006 19:15 |
lumessa etenemiskyky | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2005 14:43 | |
Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |