Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2012, 18:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Olisko mahdollista että olisi vakiona ns. valovahvistin niille sumareille?
ja kun kulutus on 1/10 osa niin antaa liikaa jännitettä? (siis speksin ulkopuolella 6w:lla)

Ja juuri nuo jännitepiikit ovat herkkiä tappamaan elektroniikkaa, siis ledien draivereita.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2012, 18:39
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Luulisin että valot on 12v ja se poksi myös antaa koko ajan 12v eikä 14volttia mitä sinne sumareille tulee.
Itsellä kesti -35asteeseen ja sen jälkeen lakkasi sammumasta kun normi valot pistää päällä. Samaten paloivat auton ollessa sammutettuna useita minuutteja kovalla pakkasella. Nykyään on vain kesäkäytössä.

Viimeksi muokannut samisami2 : 25.01.2012 18:47
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2012, 22:51
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Tuskin se ohjainboksi siinä sarjassa huvikseen on vaikka varaosamyyjä niin sanoikin.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.02.2012, 00:22
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Nyt asenneltu se hel***n boksi sinne kaveriksi, kun nuo pakkaset vähän helpotti..

Jos joku sattuu näkemään niitä Philipsin suunnittelijoita, niin vetäkää suoraan turpaan, on nimittäin sellainen insinöörityön hedelmä se ohjausboksi.

Ohjeessa käsketään kytkemään akulle perus +, ja - , sitten "heräte" parkeilta. ja tässä tuo heräte toimii toisinpäin, eli kun siihen tulee virtaa, niin ledit ei syty. Eli tällä ohjeen mukaisella kytkennällä, eivät siis ainakaan ko.autossa palaneet milloinkaan...paitsi kun auton sammutti, niin sitten paloivat hetken!!

Eli sen "herätteen" kun kytki lähivalojen piuhaan, niin sitten rupesi pelittämään, eli palavat parkkien kanssa yhtäaikaa, mutta kun ajovalot kytketään päälle, ledit sammuu. Mutta sitten ne jää palamaan hetkeksi, kun auton sammuttaa..., eli olisko niin hieno systeemi, että tunnistaa jännitteestä, milloin auto käynnissä, ja sytyttää valot, ja sitten kun auto sammutettu, palavat vielä hetken, ennekuin jännite laskee alle jonkun tietyn arvon.
Voisihan sen tietysti sen virransyötön ottaa jostain "virtalukon takaa", mutta toissalta ihan kätevää pimeällä, kun on "saattovalot", niin näkee kotiovelle kävellä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.02.2012, 01:46
JJo:n Avatar
JJo JJo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 21.07.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select Näytä viesti
Nyt asenneltu se hel***n boksi sinne kaveriksi, kun nuo pakkaset vähän helpotti..

Jos joku sattuu näkemään niitä Philipsin suunnittelijoita, niin vetäkää suoraan turpaan, on nimittäin sellainen insinöörityön hedelmä se ohjausboksi.

Ohjeessa käsketään kytkemään akulle perus +, ja - , sitten "heräte" parkeilta. ja tässä tuo heräte toimii toisinpäin, eli kun siihen tulee virtaa, niin ledit ei syty. Eli tällä ohjeen mukaisella kytkennällä, eivät siis ainakaan ko.autossa palaneet milloinkaan...paitsi kun auton sammutti, niin sitten paloivat hetken!!

Eli sen "herätteen" kun kytki lähivalojen piuhaan, niin sitten rupesi pelittämään, eli palavat parkkien kanssa yhtäaikaa, mutta kun ajovalot kytketään päälle, ledit sammuu. Mutta sitten ne jää palamaan hetkeksi, kun auton sammuttaa..., eli olisko niin hieno systeemi, että tunnistaa jännitteestä, milloin auto käynnissä, ja sytyttää valot, ja sitten kun auto sammutettu, palavat vielä hetken, ennekuin jännite laskee alle jonkun tietyn arvon.
Voisihan sen tietysti sen virransyötön ottaa jostain "virtalukon takaa", mutta toissalta ihan kätevää pimeällä, kun on "saattovalot", niin näkee kotiovelle kävellä.
Oisko tuo hilipsin ingenjööri ehottanu tuota kytkentää keskieuroopan malliin, eli kun valot ei ole päällä (ei parkit eikä ajovalot) niin silloin palaa päivävalot. Suomessahan nuo päivävalot saa toimia yhtäaikaa parkkien kans (kai?), joten kytkentä on hieman erilainen.
__________________
-JJo
___________________________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.02.2012, 06:51
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Suomessa kun on taas ihan omat lakipykälänsä muuhun eurooppaan verrattuna niin...
-Jälkiasennettavat päivävalot tulee olla

-RL hyväksyttyjä tarkoitettu päivävaloksi
-Niiden tulee palaa parkkien kanssa yhtä aikaa ja sammua kun ajovalot käytössä


Toisin kun uusissa autoissa vakiona olevat pvä valot joissa palaa ainoastaan pvä valot edessä eikä mitään muuta tuikkua mihinkään suuntaan ellei ole ajovaloja.

Kytkentöjä noissa on useita erilaisia. Joissain on se perkuleen releboksi jossa on +,-,sammutus ajovaloilta ja joissain vielä yksi mahdollisuus suoraan kytkentään. Sitten on niitä missä kaikki on sisäänrakennettuja että itse lampuista ei tule ulos kuin johdot. Ja sillä hyvä.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.02.2012, 08:10
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Tuliko koskaan mitattua paljoko jännitettä niille ledeille tuolla suorakytkennällä tuli? Tuonhan vielä pystyy mittaamaan niistä sumarijohdoista.

Tuo juttu että palaa hetken vaikka auto sammutettu, johtuu siitä että siinä purkissa olevan hakkurin kondensaattori purkautuu pikkuhiljaa ledien kautta - ei haittaa mitään, ei syö sähköä akusta siinä tilassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.02.2012, 13:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Castrol Näytä viesti
-Niiden tulee palaa parkkien kanssa yhtä aikaa ja sammua kun ajovalot käytössä


Toisin kun uusissa autoissa vakiona olevat pvä valot joissa palaa ainoastaan pvä valot edessä eikä mitään muuta tuikkua mihinkään suuntaan ellei ole ajovaloja.
Eipää tarvii. Saavat olla kytketty myös niin ettei takavalot pala. Kumpikin tapa hyväksytty.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.02.2012, 14:38
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select Näytä viesti
Ohjeessa käsketään kytkemään akulle perus +, ja - , sitten "heräte" parkeilta. ja tässä tuo heräte toimii toisinpäin, eli kun siihen tulee virtaa, niin ledit ei syty. Eli tällä ohjeen mukaisella kytkennällä, eivät siis ainakaan ko.autossa palaneet milloinkaan...paitsi kun auton sammutti, niin sitten paloivat hetken!!
Noissa omissa ainakin huomasin sellaisen että eivät toimineet virtalähteellä vasta kun jännitettä vähän vaihteli. Kun nosti esim 12voltista jännitettä 14v niin paloivat hetken, mutta kun jännitettä heilutti jatkuvasti vaikka 0,1voltia niin paloivat. Eli tunnistaa jotenkin laturin jänniteen (mikä on "piikikästä" verrattuna akku).
Herätäpiuha on tässä tapauksessa "sammute".
Jossain -30 pakkasessa kerkisi käymään kaupassa eikä valot ollut vieläkään sammuneet. Eli paloivat useamman minuutin. Kesällä taas sammuvat noin 5sek viiveellä. Talven jälkeen vaan ei enään tuo "sammute" toiminut kun käänsi parkit päälle.

Aikasemmassa autossa poistin päivävaloreleen niin oli aina ledit päällä ja sammui kun pisti ajovalot päälle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kartaanit ei kestä. opelah Tekniikka & Jutustelu 25 03.03.2011 16:37
Miksi nykydieselit eivät KESTÄ? VonLeka Chit-Chat 52 14.12.2009 19:24
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana Tekniikka & Jutustelu 17 24.04.2006 19:18
mikä on kun ei kestä? dalton Tekniikka & Jutustelu 1 31.01.2005 09:40
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? MäIte Health 0 05.05.2002 17:56


Sivu luotu: 09:42 (GMT +2).