![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
http://www.nettikone.com/muu-merkki/...attorit/990241
Juuri näitä pelkkiä generaattoreita luulisi jostain vinkuintiasta saavan "halvallakin". Nuo on valmiin aggrekaatin hinnoissa. Noi autonlaturi viritelmät hukkaa itse tehonsa siihen magnetointiin joten 60A laturista ei siis tule pihalle 60 ämpäriä vaan huomattavasti vähemmän. Jos sen jostain itse väsäilis niin nurkista löytyvästä kestomagneetti moottorista saa huomattavasti paremman. P=U*I Eli jos tarvii 1000w niin 1000W/13V=77A ja tehohäviöt invertterille niin tarve lienee 90ämpärissä. Tarvii siis isoja latureita tai enempi voltteja. Itse pyörittelin pakastinta 1000W invertterillä ja ongelmaksi tuli se kun pakastin haukkaa startatessa julmetun sähköpiikin ja invertteri putoaa pois pelistä. Nopsasti kun napsautti takaisin päälle sai sen pelittämään. Vaan aina kun pakastin sammui ja käynnistyi uudelleen niin kyykähti invertteri pois päältä. = ei toiminu tuolla systeemillä. Mitähän tuosta laturista tulee pihalle kun ei oikeen ota selkoa tehoista?http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa...tt_230v_5000w/ |
#27
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on tallessa pari Mersun 200 diesel moottoria. Toista en ole koskaan kokeillut, se voi olla kunnoltaan parempi.
Sitten on ylimääräisenä Strömbergin 11 kw sähkömoottori, joka on viimeksi pyörittänyt kumpuraa. Poistin sen käytöstä kun moottori puski savua ulos, mutta ei lakannut toimimasta. En ole katsonut sisään mistä tämä aiheutui. Laakereissa oli sanomista. Laakeroin sitten uudemman 15 kilowattisen moottorin tilalle. Tämä vanhempi joutaa uuteen käyttötarkoitukseen jos se vielä jotain kiinnostaa. Jos jotakuta huvittaa rakennella noista jotain, välttämättä ei ole kovinkaan vaikea päästä kauppoihin. ![]() Voisin vaihtaa noi vaikka toimivaan sähkövinssiin! |
#28
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#29
|
||||
|
||||
![]()
Multa löytyy myös useampi sähkömoottori nurkista, jos joku haluaa rakennella. Tehoja niissä taisi olla ainakin 4.8 ja 7.5 kW. Muutama pienempikin on hyllyn alla piilossa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#30
|
||||
|
||||
![]() |
#31
|
|||
|
|||
![]() Invertteri??Lainaus:
|
#32
|
|||
|
|||
![]() Käämi jännite 230 Volttia!
Kun teette noista 3-vaihe moottoreista generaattoreita, niin huomatkaa että käämijännite pitää olla 230 Volttia (tai 220)
"Normaalista" kolmivaihemoottorista, siis semmosesta mitä käytetään yleensä, vaikkapa varustettuna tähti/kolmio käynnistyksellä, ei voi tehdä aggrekaattia josta sais 230v ulos. Ja tuon generaattorin jännite on vähän sinneppäin, itse en pistäs arvokkaampaa elektroniikkaa tuon perään. Noilla kondensaattoreilla voi pelata pikkasen, mutta en usko että sähkönlaadussa päästään edes kurjimpien kiinalaisten aggrekaattien tasolle jos kuormitus vaihtelee Ja sitten tuon oikosulkumoottorista tehty aggrekaatti on "herätettävä", yleensä aina pitemmän seisomisen jälkeen.(ainakin kaverilla oleva) Toki ongelma poistuu jos ottaa ja poraa pienen kestomagneetin ankkuriin. Toinen mahdollisuus on tehdä kytkentä, jolla varataan ylimääräinen kondensaattori, ja sitten puretaan se käämiin. (vaatii huolellisuutta, ettei tule vahinkoja) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trailerin teko | SoSo | Chit-Chat | 62 | 27.03.2018 20:57 |
tulpanjohtojen teko itse????? | Jess | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 20.12.2010 21:10 |
Ostetaan Vinssipuskurin teko | Rotta-Racing | O/M/V Muut | 5 | 08.01.2010 15:48 |
Paisuntasäiliönkorkin teko | NisteR | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.01.2009 00:32 |
sisälokareiden teko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.12.2005 21:37 |