Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 30.12.2011, 11:44
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

http://www.nettikone.com/muu-merkki/...attorit/990241
Juuri näitä pelkkiä generaattoreita luulisi jostain vinkuintiasta saavan "halvallakin".
Nuo on valmiin aggrekaatin hinnoissa.


Noi autonlaturi viritelmät hukkaa itse tehonsa siihen magnetointiin joten 60A laturista ei siis tule pihalle 60 ämpäriä vaan huomattavasti vähemmän. Jos sen jostain itse väsäilis niin nurkista löytyvästä kestomagneetti moottorista saa huomattavasti paremman.

P=U*I Eli jos tarvii 1000w niin 1000W/13V=77A ja tehohäviöt invertterille niin tarve lienee 90ämpärissä. Tarvii siis isoja latureita tai enempi voltteja.

Itse pyörittelin pakastinta 1000W invertterillä ja ongelmaksi tuli se kun pakastin haukkaa startatessa julmetun sähköpiikin ja invertteri putoaa pois pelistä. Nopsasti kun napsautti takaisin päälle sai sen pelittämään. Vaan aina kun pakastin sammui ja käynnistyi uudelleen niin kyykähti invertteri pois päältä. = ei toiminu tuolla systeemillä.

Mitähän tuosta laturista tulee pihalle kun ei oikeen ota selkoa tehoista?http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa...tt_230v_5000w/
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 30.12.2011, 12:28
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Mulla on tallessa pari Mersun 200 diesel moottoria. Toista en ole koskaan kokeillut, se voi olla kunnoltaan parempi.

Sitten on ylimääräisenä Strömbergin 11 kw sähkömoottori, joka on viimeksi pyörittänyt kumpuraa. Poistin sen käytöstä kun moottori puski savua ulos, mutta ei lakannut toimimasta. En ole katsonut sisään mistä tämä aiheutui. Laakereissa oli sanomista.

Laakeroin sitten uudemman 15 kilowattisen moottorin tilalle. Tämä vanhempi joutaa uuteen käyttötarkoitukseen jos se vielä jotain kiinnostaa.

Jos jotakuta huvittaa rakennella noista jotain, välttämättä ei ole kovinkaan vaikea päästä kauppoihin.

Voisin vaihtaa noi vaikka toimivaan sähkövinssiin!
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 30.12.2011, 13:00
rhm rhm ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.08.08
Sijainti: Nokia
Viestit: 595
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jugga Näytä viesti
[url]

Mitähän tuosta laturista tulee pihalle kun ei oikeen ota selkoa tehoista?http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa...tt_230v_5000w/
Noi dynawatt vehkeet on vallan päteviä ja hyviä. Hinta vaan on suolainen. En muista tarkkaan esimerkkejä, mut useempia tuhansia kuitenkin, et sillä rahalla saa jo kohtuu agrenkin..
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 30.12.2011, 16:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Multa löytyy myös useampi sähkömoottori nurkista, jos joku haluaa rakennella. Tehoja niissä taisi olla ainakin 4.8 ja 7.5 kW. Muutama pienempikin on hyllyn alla piilossa.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 30.12.2011, 20:41
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Tuolta löytys hytrauligenistä, on varmaan halapa.

http://www.multiset.fi/?page_id=169
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 31.12.2011, 12:01
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.244
Perusasetus

Invertteri??


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.

Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ka/genikka.htm

t.Juha
Juu,tästähän oli joskus puhetta. Silmäilyssä on ollutkin työmaalla josko jossain purku/muussa romu keitaassa olis tarvikkeita edm. pömpelin tekoon. Meikäläisen Kupotaan olis melko helppo väsätä jonkinlainen vakio kierrossäädin joka tarjoilisi sopivia värssyjä genelle. Jos koko pirttiä sähköistäisi ni ynnäntö matikalla tarvittais noin 6kW/3-vaiheessa. Eli isomotori ja konkat. Vielä kiinnostavampi on se "juoru" jonka mukaan esim. rattorin persiiseen on saatavana jotain invertteri tekniikalla tehtyjä aggrekaatteja joita käytetään varavoimana jossain maajussien keinosiementämöissä ja missä lie kanaloissa. Eikös se toimi jotenki niin et kierrokset vaihtelee kuorman mukaan? ja elektroniikka pitää jännitteen stabiilina riippumatta kierroksista ja kuormasta? ja kun tehoa tarvitaan ni polttomoottorin kierrokset nousee,Hondalla on "invertteri" aggrekaatteja ihan myytävänä mutta kai jotain alle 3kW luokkaa. Olis niin saatanan hyvä rattorin persiiseen ku hörsköttelis hissukseen ja sitku pistäs kahve keittimen päälle ni kupota karjasis voemaa..
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 31.12.2011, 12:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Käämi jännite 230 Volttia!


Kun teette noista 3-vaihe moottoreista generaattoreita, niin huomatkaa että käämijännite pitää olla 230 Volttia (tai 220)

"Normaalista" kolmivaihemoottorista, siis semmosesta mitä käytetään yleensä, vaikkapa varustettuna tähti/kolmio käynnistyksellä, ei voi tehdä aggrekaattia josta sais 230v ulos.

Ja tuon generaattorin jännite on vähän sinneppäin, itse en pistäs arvokkaampaa elektroniikkaa tuon perään.
Noilla kondensaattoreilla voi pelata pikkasen, mutta en usko että sähkönlaadussa päästään edes kurjimpien kiinalaisten aggrekaattien tasolle jos kuormitus vaihtelee

Ja sitten tuon oikosulkumoottorista tehty aggrekaatti on "herätettävä", yleensä aina pitemmän seisomisen jälkeen.(ainakin kaverilla oleva)
Toki ongelma poistuu jos ottaa ja poraa pienen kestomagneetin ankkuriin.
Toinen mahdollisuus on tehdä kytkentä, jolla varataan ylimääräinen kondensaattori, ja sitten puretaan se käämiin. (vaatii huolellisuutta, ettei tule vahinkoja)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trailerin teko SoSo Chit-Chat 62 27.03.2018 20:57
tulpanjohtojen teko itse????? Jess Tekniikka & Jutustelu 25 20.12.2010 21:10
Ostetaan Vinssipuskurin teko Rotta-Racing O/M/V Muut 5 08.01.2010 15:48
Paisuntasäiliönkorkin teko NisteR Tekniikka & Jutustelu 0 04.01.2009 00:32
sisälokareiden teko Tekniikka & Jutustelu 5 13.12.2005 21:37


Sivu luotu: 18:26 (GMT +2).