![]() |
agrekaatin teko itse?
jos ottaa vaikka mersun 200d koneen niin mitäs kaikkea siihen persiiseen tarvis jotta sais teetettyä 230v sähköä?
tollanen vaan tuli mieleen kun noista agrekaateistä höpöttävät ja oli jopa myyty loppuun täällä päin. |
Periaatteessa sopiva sähkömoottori. Riippuu mitä haluut tehdä, syöttää talon oman verkkoon verkonvaihtokeskuksen kautta vai vaan erillistä keskusta, josta otat roikalla virtaa. Haluatko yksi vai kolmivaiheista etc.
Yksinkertaisimmillaan sopivilla kondensaattoreilla varustettu sähkömoottori siihen perään. http://ilmaisenergia.info osoitteessa tuulivoimahärveleistä paljon juttua, niitä voi soveltaa moottorinkin perään... Tuolta saa kaikkea kivaa varavoimakoneisiin: http://www.hsaoy.com/index.htm . |
Mistäs generaattori
Eli onko joku löytänyt edullisia generaattoreita jostain päin maailmaa. Esim yllä mainitulla sivulla olevan linkin pelkät generaattorit maksaa enemmän kun moni valmis aggregaatti kaupassa. Kiinasta vois löytyä jos osais kiinaa???
|
Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen. |
Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan :D
|
ittekki haaveilin... kun vielä löytäs sellaisen johon itte tehenyt loppuhuollon :D
Lainaus:
|
joku mahdollisimman vanha moottori kannattaa ottaa aihioksi tuohon, saattaa magnetointi tapahtua jopa ihan itsekseen "huonon" raudan ansiosta..
|
1. kipaise ostamaan nettiauton halvin toimiva diesel mersu
2. osta paluumatkalla pari kolme hyvää akkua + niihin paksut kaapelit 3. osta pari kolme sopivan kokoista invertteriä 4. kytke akut ja invertterit autoon 5. tankkaa auto 6. aja vaikka liimakilvillä sinne missä sähköä tarvitaan, jätä käymään korotetulla tyhjäkäynnillä, kulutus noin 1 - 1.5 litraa tunnissa 7. nauti mersun omistajan elkein lämmöstä ja valosta tuvassa, ota viileä olut jääkaapista ja viittaa kintaalla muiden sähkökatko murheilulle - muista ilmoittaa tilinumerosi sähköyhtiöön ja odottele korvauksia katkoksesta... melko halpa, helppo ja hauska varavoimala :D:D==*==:D:D "oh Lord, wont you buy me a Mercedes Benz, just one more - GL..." |
Oliskin näin helppoa....
Lainaus:
ovat harvinaisia, nyt pää senverran jumissa, että joku muu saa kertoa oikeat jännitteet................. toki välttämättömyys on oikea kierrosluku, mistä -> ja tuon nimenomaisen mb 200d (w124, vm. 87?) moottorin kierrosten säädössä on pikkasen ongelmia, tuo syöttöpumppu on paremminkin "vakioteho-" pumppu: siis jos kuorma tippuu neljäsosaan niin kierrokset tuplaantuu:( Ja tämähän tarkoittaa 50hz laitteille pahimmillaan samaa kuin auton 12v laitteille 24v! Jos jollakin pellepelottomalla on tuolle w124 200d moottorille lääkkeet, että kierrokset pysyis aisoissa; siis mulla tulossa pyörittämään hydrauliikkaa max 14 Kw, niin olisin kiitollinen:rolleyes: ja pari muutakin ongelmaa lienee.... Mutta nyt täytyy YHTYÄ PEE:n 23:00 viestiin (toki nuo "Modifioitu siniaalto-" invertterit ovat nekin pikkasen riskialttiita....) |
itellä ollu mielessä hydraulisesti pyörivä generaattori unimoggiin mut ei oo oikein mistään sellasta löytyny.
olis huippu peli jos tarvii lähtee maastoon hitsaus keikalle vaikka:) vanhan esabin sais rokkaamaan pelkällä hyd moottorilla mut sit pitäs rälläköille ja valoillekkii virta saada. ja oisha sillä tyylikäs pistää virtaa tupaankii ku katkee valtakunnan verkko :D |
DIY generaattori
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.
Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ka/genikka.htm t.Juha |
Tossa pyöritellyt ajatusta että tökkäisi vanhan 100 ampeerin laturin vanhan briggs&strattonin persiiseen jonkun isohkon akun + 3kW invertterin seuraksi. Olis latausautomatiikat sun muut valmiina. Romut löytyisi tallista. Varmaan jonkun reilun kilowatin saisi jatkuvasti ulos tällä kokoonpanolla. Mitäköhän tollanen lykittävän leikkurin strattoni mahtaa kiertää? Viittä heppaa luvataan päällä.
Saako jostain 3-vaiheinvertteriä? Ja maksaako semmoinen kivitalon verran? Kinkut pysyivät kylmänä päivän verran kun ajoi daavid ruskean keittiön ikkunan alle puksuttamaan ja pisti kyseisen invertterin nokalle :) |
Kyllähän näitä on tehty sähkömoottoreista, mutta hyötysuhde on oikeaa generaattoria heikompi. Ja ehkä ne on jo vähän menneiden vuosikymmenten lumia tuommoset. Uusia traktoripyöritteisiä aggregaatteja saa alta 2 k€ (15kW) ja 5kW dieselsitä reilusti alta tonnin. Ja nämä tärkeät jutut, kuten pakastin ja jääkaappi toimivat helposti ja äänettömästi just invertterisähköllä.
Moottoripuolella on ongelmana se, että auton moottorien pumput ei ole tehty tällaiseen vakiokierroskäyttöön. Kierrosten pitäminen oikeana on tavattoman hankalaa, mutta toki onnistuu sekin. Nopeatoiminen vakuinopeudensäädin riittää useinkin, mutta itse korvaisin koko moottorin kyllä esim. puimurin moottorilla tms. teollisuusdieselillä. Niissä on yleensä sen kaltainen keskipakoispumppu joka kykenee säätämään hyvin muuttuviakin kuormia. Ja kun ottaa vähän ylimittaisen moottorin, niin kuorma ei tunnu niin kovasti ja kulutus pysyy huipputehollakin pienenä. Ja täytyy vielä muistaa, että sähkön syöttö kiinteistön verkkon ilman vaihtokytkintä on kielletty. Vaikka pääkytkin katkaisee virrankulun verkkoon, se ei riitä selitykseksi siinä vaiheessa jos jotakin sattuu ja tapahtuu. Näin kuitenkin juuri mm. myrskytilanteissa tehdään. TT |
Lainaus:
Joten hatusta tempastuna 3500 kiekkaa tarkoittaa 75 Amppeeria, joten tuo kilowatti tuntuu mahdolliselta, toki vois irrota pikkasen enemmänkin, jos välittäs esim. 1,5 tai 2 kertaiseksi tuon kierrosluvun.(henkilöauton jakopään hihna/rattaat/kiristin) Ja pistä tuolle laturille herätysvirta painonapin kautta, että saat moottorin kunnolla käyntiin. Näistä 12v ruohonleikkuriagrekaateista lötyy juttua netistä Noita 3v inverttereitä löytyy, mutta hinnat mainitsemassasi luokassa, Halpaversioita ei ole näkynyt. Joku elektroniikka guru varmaan tahdistais 3 samanlaista invertteriä tuohon vaadittaavan 6.7 mikrosekuntin välein..... Yllämainitulla patentilla vois käyttää ainakin tähtikytkettyjä 3v laitteita, ja ei varmaankaa esim pienimpiä 3v hitsauskoneita tms. -> helpompi/halvempi ostaa 3v aggregaatti! |
taidan unohtaa teon toistaiseksi :D paras ois jos löytäis kone vikaisen jostain.
|
Tuossa sähkökatkojen innoittamana vanhasta nurmenleikkurista tuollaista viritystä kyhäsin, vielä ei tosin päässyt testamaan kun ei tuo vanha laturi näyttänyt pelaavan
|
Tuo 12 voltin systeemi akuilla ja invertterillä on varmaan järkevä systeemi jos ei tarvita suuria tehoja. Koneen ei tarttis käydä koko aikaa jos esim. sähkökatkon aikana käytetään kiertovesipumpuille, pakastimelle jne.
Ottaa jonku pienen teollisuusdieselin ja siihen perään remmivedolla tms riittävästi laturia. Invertterin voip sitten siirtää maasturiin kun ei ole käyttöä. |
Kun nyt aiheesta puhutaan, niin kertokaapas viisaammat, paljonko esim. 60 ampeerin laturia kestää kuormittaa noinniinku watteina??
Teoreettinen kombinaatio siis jokumoottori pyörittämään laturia vaikka 2500rpm(laturin kierrokset), laturilta energia välivarastoon akkuun ja siitä eteenpäin invertterille. Invertteriä sitten rankaistaan niillä kysymyksen wateilla laitteen sallimissa rajoissa. Vai mikä olis oikeammin kysytty tämmöisessä tenkkapoossa? Mistä löytyy pullonkaulat ensimmäisenä? Nimim. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät. |
Jos se latausjännite on vaikka 14,5 V, niin teho on silloin 14,5*60 = 870 W. Sitten jos invertterin hyötysuhde on vaikkapa 0,8, niin maksimikuorma on silloin jatkuvana n. 700 W.
|
Jos on 60A lataaja niin se 60A on maksimivirta eli sitä ei kannattane koko aikaa ottaa ulos.
Joku 40A lienee järkevä eli 40Ax12V=480W. Kilowatin jatkuvaan tehoo tarvii siis jo kaksi lataajaa. |
http://www.alibaba.com/trade/search?...oduct_en&fsb=y
tuossa muutama kiinalainen valmistaja (olihan siinä näköjään muitaki ku kiinalaisia) |
Lainaus:
Jos jäähdytysilma on alle 30c, ja sekä liukurenkaat että hiilet alkuperäislaatua ja laturia ajetaan maksimituotolla 2500 rpm niin se kaipaa huoltoa! Mutta huollon tarve on etupäässä: vaihtaa laakerit ja hihnan, jatkuvassa käytössä joka vuosi...... Ennen kuin tuo esimerkin laturi tulee huoltamattomuuttaan eliniän päähän; niin kaikki muu on "paskana"; joten ei ongelma offipalsta; piirissä Ja tuolla maksimi magnetoinnilla vois löytyä vaikka 35A? |
Tuosta leikkurinmoottorista tulisi ulos jotain 3,3 kW (4,5hp). Hihnapyörillä 1:2 välitys että saa sen 6000rpm tarvittaessa ja magnetointiin/latausvaloille kytkin että saa kunnolla käyntiin ja lämpimäksi. Noin 1,5 kW tuotto 100A laturilla. Ja pitäisi puhti riittää tarvittaessa kahdelle laturille niin saisi sen 3kW. Varmaan kun kaikki häviöt laskee pois niin 2 - 2,5 kW tulisi ulos jäykkää sähköä, hetkellisesti 3 kW akkua purkamalla.
Tämmöisen joutuu melkein tekemään. |
Leikkurimoottorista - mulla on nurkissa BriggStrattonin koneella ja Boschin genulla oleva originaali paketti. Se on valmistettu joskus -80 luvun taitteessa. Hyvin simppeli - kone näyttää olevan päällisin puolin aivan ruohonleikkurikamaa. Kaikki äly on pakattu Boschin genun sisään. Paketti tuuppaa 230V10A nimellistä, pari 2kW on kokeiltu ja hyvin toimii. Jos nuita genuja saisi jostain niin olisi tosi helppo tehdä näitä. Voin laittaa kuvia ja tietoja tosta jahka satun varastolle kameran kanssa ...
|
Toyotan läpivetävän vinssin akselille hihnapyörä ja generaattori puskurille pultaten?
Tuommoiset generaattorit tuli vastaan ajankohtaisesti nettikoneen agregaattivalikoimaa selatessa: http://www.nettikone.com/muu-merkki/...attorit/990241 |
Sivu luotu: 07:29 (GMT +2). |