|  |   | 
| 
 | |||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen | 
|  | 
|  | Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä | 
|  | 
| 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Eipä tuo kyllä korinvaihtoautona ikinä tule museoon päätymään... Muutenkin siinä on aika paljon asioita, jotka estävät nuo museo suunnitelmat. 
 | 
| 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Lainaus: 
 Ja edelleen suosittelen apukierrejousia. Ne minunki pitäisi omaan linttaan asentaa. | 
| 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Joo hieno bertta ja itse kyllä tekisin soan, löysät jouset ja hyvät iskarit sekä kunnolliset traction baarit niin tulee hyvä ja näyttävän näköinen. Sehän on vain pitkäjänteisyyden puutetta jos ei autoa jaksa rakennella ja luovuttaa sen romumiehelle. On se nähty monella safarilla, että soa auto etenee paremmin kuin ilman soaa oleva kun ei ole etujousen päät niin alhaalla eikä jousilautaset haraamassa akseleiden alla, sekä joustot paremmat. High steer ohjausvarrethan siihen pitää tietenkin laittaa, mutta ompahan siten raidetankokin paremmin suojassa. Omassa autossani ei soan teon jäkeen menny yhtään raidetankoa, vaikka niitä ei ollut mitenkään vahvistettu. Tollaisessa lisäkierrevirityksessä ei enää paljon ulosjoustoista puhuta eikä kyllä sisäänjoustokaan parane kun kierrejousi alkaa painaan vastaan. | 
| 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Ugly:n kanssa samaa mieltä tuossa, maastoajoon soa parempi. Itse tulikin tehtyä tuon kanssa kompromissi, auto on paljon myös työmatka ja katu ajossa. Eikä apujousilla auto ole ihan yhtä kiikerä kuin soalla löysin latijousin.. Joten tyydyin tähän ratkaisuun, ja olihan tuo tietty helpompikin.. Pelkillä lisäjousilla tilanne ei siis ollut kummoinen, pikku kiharat tiessä ja montut ihan ok. Mutta kun tarvittiin isompaa joustoa esim. rummun vajoama tai vastaava, tuntui että selkäranka painuu kasaan..   Vastaan otti siis sekä latit että jouset.. Noissa kuvissa siis mitkä näkyy tässä viestissä on latipakat vielä täydet. Nyttemmin tilanne huomattavasti parempi kun lateja poistettu, ruosteet hiottu veks + latit rasvattu tappirasvalla. Edessä siis takaiskarit, takaa siirsin myöhemmin kiinnitykset ylemmäs jo ihan sen takia että ne päät ei hankaa joka kiven nurkkaan. Maavaraakaan näin tehtynä ratkaisu ei kauheasti vie, ja riipukkeet on kyllä itsellä sellaisessa kulmassa ettei ne töki mihinkään..  Onneks nyt nuo pakat antaa anteeksi niin on niitä ulos joustojakin.. Kuvissa näkyviä osia ei ole vielä "optimoitu" berttaan, noita tuli kerralla vähän enempi ja osa meni hojakkeihin. Esim. pohjaan lyönti kumien tornit ovat todellisuudessa matalemmat, ja taisin mataloittaa vielä lisää myöhemmin kun tajusin kuinka kasaan no vieterit voi mennä.. Tässä kuva kilkkeistä:  By hevonen at 2010-01-30 Jousi:  By hevonen at 2010-01-30 Edessä paikoillaan:  By hevonen at 2010-01-30 Joka nurkassa samantyyppinen ratkaisu:  By hevonen at 2011-12-28 Tässä näkyy mikä virka lateilla on kun tuikkaa suoraan paikoilleen, riippujen saamiseksi paikoilleen piti istua puskurilla..  (Rengas 265/75 r16)  By hevonen at 2011-12-28 Sitten myöhemmin tään jälkeen ei oo tarvinnu istuskella puskurilla kun riipun asennus on kyseessä, joutuu vähän nostamaan keulaa vielä. Varmaan turhaa hifistelyä oli siistiä latit tuon näköseksi, mut tehty mikä tehty..  By hevonen at 2011-12-28 En väitä että tää olisi hyvä, mutta vaihtoehto kuitenkin.. Ja verrattuna orggis 7 lehtisiin ruosteissiin pakkoihin tää on parempi! Työkaveritkin on maininnu et ottaa töyssyt huomattavasti pehmeämmin kuin ennen, korkeuttahan voi säädellä vaihtamalla vietereitä noihin. Huomasin et E-mallin kadetin takajousi kävis heittää paikalleen myös ja olisi huomattavasti hennompi tapaus. Nää oli siiss bmw e30 ei touring motonet jouset, sama biltemasta on jostain syystä pitempi. ei eteen hyvä berttaan. Tai joutuu laittaan jotkut monsteri riipukkeet ettei jää jäykäksi, riipukkeillahan tuota ulosjoustoa voi passata lisää jos tahtoo.. | 
| 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Jep ite alan kallistumaan nyt seuraavan laiseen vaihtoehtoon. Akselit tulevat pysymään toistaiseksi pakkojen yläpuolella. Taakse heitetään FF-aksula ja eteen HJ:n etuakseli, jotta raideleveys olisi sama molemmissa päissä, eli lehtijousia laitetaa pikkasen leveemmälle keulasta. Takajousista meinasin ottaa parilehteä pois, jos alkaisivat edes hieman elämään. Keulalle tulee kuitenkin vielä hieman painoa lisää kun mekaaninvinssi tulee nokkapainoksi. | 
| 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Kyllä se SOA on ihan jees jos tulee hj akselit ja varsinkin jos vielä maastossa ajetaan. Kyllä ne niin riippana siellä akselin alla on eikä ne ees elä yhtään ellei oo jotku hipo pakat. Sit jos kääntää etupakat vielä toisin päin niin et riiput siirtyy taakse niin ei tarvii ikinä mitään vääntyneitä norria vaihtaa. Ainakin taakse sitten se traction bar ehdottomasti. SOAssa nyt kaikki parasta se et sen voi rakentaa vakio osista ja raudan kappaleista eikä tarvita mitään kalliita komponentteja.
		 | 
|  | 
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| 
 | 
|  Samanlaisia viestiketjuja | ||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti | 
| kipinä mielipiteitä? | aslakki | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.08.2011 10:54 | 
| Ostetaan Mielipiteitä renkaasta | Rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 06.04.2009 12:17 | 
| mielipiteitä cuulerista | jv | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.10.2008 05:24 | 
| BIODIESELPURISTIN, mielipiteitä? | Urbancityboy | Chit-Chat | 21 | 29.06.2008 17:55 | 
| Mielipiteitä oikeuksistani? | Jonzan | Chit-Chat | 27 | 12.04.2008 15:12 |