Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 16.12.2011, 21:50
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PERSKUTTA Näytä viesti
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
...mutta on myös ikävää tavaraa sopivan vuodon sattuessa, kun leikkaa lihaa tahi uppoaa siihen terävänä ruiskuna. Pahus kun en ole vieläkään ole löytänyt arkistoistani lehtiartikkelia, jossa kerrotaan savonlinnalaisen maanviljelijän kokemuksesta, kun letkurikossa ruiskahti kumpparinvarren läpi pohḱeeseen hydrauliöljyä. Kuvat olivat paras muistutus hydrauliikan vaaroista.



Kuvalaina ja originaali tarina: http://www.firehouse.com/forums/showthread.php?t=65828

Heikkohermoisille anteeksipyyntö shokkivaikutuksesta.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 16.12.2011, 22:10
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.237
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PERSKUTTA Näytä viesti
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
Vääääärin.

No jos se letkurikko on totaalinen niin ehkä sitten mutta pienet vuodot aiheuttaa juurikin edellä kuvattuja vammoja. Ja öljy sopivasti lihaan tunkeutuessaa aiheuttaa kuolioita ym. kivaa joita sitten hoidetaan poistamalla niitä vammautuneita osia... Eli sormia,käsiä, jalkoja ,silmiä ym. tai paloja lihaksesta.

Ja samat vaarat on myös dieselin ruiskiujen / suihkuputkien kanssa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 16.12.2011, 22:25
PERSKUTTA:n Avatar
PERSKUTTA PERSKUTTA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.11.09
Sijainti: Alahärmä, Finland
Viestit: 384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Vääääärin.

No jos se letkurikko on totaalinen niin ehkä sitten mutta pienet vuodot aiheuttaa juurikin edellä kuvattuja vammoja. Ja öljy sopivasti lihaan tunkeutuessaa aiheuttaa kuolioita ym. kivaa joita sitten hoidetaan poistamalla niitä vammautuneita osia... Eli sormia,käsiä, jalkoja ,silmiä ym. tai paloja lihaksesta.

Ja samat vaarat on myös dieselin ruiskiujen / suihkuputkien kanssa.
Niin kyllähän mä sen ymmärrän, että paineistetulla nesteellä voi leikata vaikkapa metallia mutta kysehän olikin käsittääkseni siitä ettei sieltä mitään osia lentele.
__________________
www.pohojanmaanoffroad.fi
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 17.12.2011, 02:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PERSKUTTA Näytä viesti
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
Testaa huviksesi +400bar öljy...

Menee läpi 8mm laminaattilasista helposti, liekö tuo sitten vaarallista...

E: Pointtihan on siinä ettei neste puristu, joten tähtitieteelliset painelukemat saavutetaan nopeammin kuin ehtii kissa sanoa.

Viimeksi muokannut Jappi : 17.12.2011 02:36
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 17.12.2011, 11:06
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PERSKUTTA Näytä viesti
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
On nopeasti paineeton,mutta tekee nopeasti myös tuhoja,tuo nesteen kokoonpuritumattomuus on etuna silloin kun avataan letkuja tai muuten jossa ei ole työliikettä takana,eli se ei varaa painetta kuten ilma. Jos letku katkeaa niin ei lennä osia,mutta jos pumppu/moottori hajoaa niin silloin lentää romua.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 21.12.2011, 23:15
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.

tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?

pumpuksi meinasin myös nurkissa pyörivää vickersin siipipumppua joka antaa muistaakseni jotain 28l/1400rpm. pitää tarkemmat tiedot siitäkin katella. kampiakselilta ketjulla aattelin pistää pyörii kun ei sillä paljoa kuitenkaa ajeta.1=1 välityksellä, noi iso pumppu ei kait sietäs kovin paljoo kiekkoja mut kaipa se aikansa kestää .

käykö vinssiä ohjaamaan käy siis ihan tavan puoltuumanen 2-toiminen lohko jossa virtaus riittävä? paineensäädinhän noissa lohkoissa on kaikissa kait vakiona,eikös se toimi varona ja tehon säätimenä?

aattelin et toi patrollin orkkis tehostimenpumppu saa sit ruokkia orbia erikseen, kait se siihen riittää..
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 22.12.2011, 00:12
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

tuloss 32 pumppu ketjuvetosena ja 80 moottori jospa sais joku päivä valmiiks ni tietäs onko laskelmat osunu kohalleen
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 22.12.2011, 01:24
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.

tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?

pumpuksi meinasin myös nurkissa pyörivää vickersin siipipumppua joka antaa muistaakseni jotain 28l/1400rpm. pitää tarkemmat tiedot siitäkin katella. kampiakselilta ketjulla aattelin pistää pyörii kun ei sillä paljoa kuitenkaa ajeta.1=1 välityksellä, noi iso pumppu ei kait sietäs kovin paljoo kiekkoja mut kaipa se aikansa kestää .

käykö vinssiä ohjaamaan käy siis ihan tavan puoltuumanen 2-toiminen lohko jossa virtaus riittävä? paineensäädinhän noissa lohkoissa on kaikissa kait vakiona,eikös se toimi varona ja tehon säätimenä?

aattelin et toi patrollin orkkis tehostimenpumppu saa sit ruokkia orbia erikseen, kait se siihen riittää..
Laske sen pumpun tuotto moottorin max. kierroksilla ja mitoita lohko&putkitukset sen tiedon valossa. Ja toiseksi, paljon siipipumppu kestää mutta ei kavitointia joten imuputki mielellään vaikka vähän yläkanttiin. Vaikkei tuo kovin iso pumppu olekaan... Ai niin ja tukilaakeroi tuo pumpulle tuleva käyttöakseli kunnolla, yleensä nuo on tarkoitettu suoralla akselilla käytettäväksi eivätkä kestä kovin suuria sivuttaisvoimia.

Viimeksi muokannut Jappi : 22.12.2011 01:27
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 22.12.2011, 20:54
jaiksis jaiksis ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.06
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 82
Perusasetus

Ite suunnittelin tekeväni BJ vinssistä unimogin takavinssin ja rakensin mielenkiinnosta penkin mihin pulttasin tuon bj:n vinssin kiinni, laitoin vaa'an vaijerin ja penkin väliin ja pyöritin momenttiavaimella vinssin akselia. Tulos oli 1000kg ja 100nm. Kela oli noin puolillaan vaijeria. tuosta on aika helppo laskea paljon saa hydraulisella voimaa.

hiflexin luettelosta http://www.dunlophiflex.fi/upload/?i...ef9ffbd6870779 löytyy viimeisiltä sivuilta kaavio letkun halkaisijan määrittämiseksi erilaisille virtauksille sekä imu että painepuolelle.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 26.12.2011, 19:38
Kontio Kontio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.11
Sijainti: Pietarsaari
Viestit: 88
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.

tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?
-Tuo moottori on korkeapaineakselitiivisteellä varustettu, eli ei tarvitse vuotoöljyliitäntää, ja moottori on sivuliitännöillä.
-Tuossa on 25mm lieriöakseli
-Kierrostilavuus 97,3cm3
-Maks. pyörimisnopeus jatkuva:615, lyhytaikaisesti:770 rpm.
-Maks. Vääntömomentti (daNm) jatk.: 19, lyhytaikainen: (10% jokaisesta käyttöminuutista) 23, Huippu (saa esiintyä 1% jokaisesta käyttöminuutista) 27
-maks. akseliteho (kW) jatk. 11, lyhytaikainen: 13
-maks. paineet (bar) jatk:. 140, lyhytaikainen: 175, huippu: 225
-maks. tilavuusvirta, (l/min) jatkuva.: 60 lyhytaikainen: 75

Tuossa jotain perustietoja tuosta moottorista, poimittuna suomenkielisestä Danfossin lehtisestä.
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 26.12.2011, 21:12
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.651
Perusasetus

Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 26.12.2011, 21:35
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.
"pyöritin momenttiavaimella vinssin akselilta" entäs ku pyörittää välityksen kautta,matoruuvista.? Veikkaan että rupeaa jo jotain vetämään.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 26.12.2011, 23:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.054
Perusasetus

Meinaako mennä puurot ja vellit sekasin?


Kontio: paljonko tuo daNm on? siis vääntömomenttina Nm? (muistaakseni joku välikauden yksikkö, mikä on jäänyt elämään omaa elämäänsä) oliko 19 daNm noin 190Nm?

Ja kaikki pohjautuu ym oletukseen, voi olla väärä/pielessä

Ja vinssin rummulta (halkaisija 20cm) momenttiavaimella mitattuna 100 Nm on noin 1000N.
ja jos BJ:n vinssin välitys pyöreästi 1:33, niin teoriassa tuolla matoruuvin akselin 100 Nm väännollä saadaan 3300 Nm, ja em. 20cm rummulla se on 3300 kg vetoa.
Toki tuossa bj:n vinssissä hyötysyhde lienee noin 66% (hihasta) ja koska kierroksia ei jää välille, niin vääntö kärsii em. -> 34%
siis "todellinen" vetovoima n.2200kg (matoruuvin 100Nm:lla)
ja jos tuo jatkuva on 190 daNm, kun vaijerinipun ulkohalkaisija on 20cm, niin silloin 1.9x2200kg = 4180kg

Ja "tyhjän" vinssirummun halkaisija on puolet tuosta -> jatkuva veto 8360 kg

ja 1% ajasta voidaan vetää 27 daNm, eli "taydellä"20cm rummulla (27/19)x4180kg = 5940 kg, ja tyhjällä n.11 880 kg

enemmän huolettaa tuo pumppu puoli: noiden pumppujen kierroskestävyys saattaa aiheuttaa ongelmia?

Mutta jos minä tekisin k.o paketin, niin lisäisin siihen toisen pumpun, sähköllä, vaikkapa välitetyllä starttimoottorilla ketjuvälityksellä pyöritetettävan pienehkön hammaspyöräpumpun.
Siis molempien pumppujen paine ulostuloon takaiskuventtiili (mikä on oikea nimi?), ja kun auton moottorin pyörittämässä pumpussa ei riitä paukut/nopeus, niin painonapilla saadaan vaikkapa 10 l/min 150 kg/cm3? (arvaus)
toki tuon starttimoottorin sähköiset ominaisuudet tarkoittaa 20l/50bar?.....
5l/200 bar?, mutta öljynpaineetonta autoa voidaan vinssata, ja tarvittaessa saadaan lisää vauhtia....

Toki tuo autonmoottorin pyörittämä pumppu lienee kovin lyhyt ikäinen, mikäli sähköpumpun paine on suurempi pitemmän aikaa, siis montaaaaa sekunttia?

Hydrauliikka ihmiset; korjatkaa!

P.S oli hydraulivinssin toteutus mikä tahansa, niin minä laittaisin painemittarin, mistä voi arvioida kuormitusta.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 27.12.2011, 22:18
jaiksis jaiksis ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.06
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 82
Perusasetus

Joo siis välityksen kautta pyöritin.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 23.05.2012, 20:06
Rune:n Avatar
Rune Rune ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.11.06
Sijainti: Posio
Viestit: 324
Perusasetus

Nostellaan


Pitäis alkaa rakenteleen volvoon hydrauli-mekaanista ja ois uudehko pumppu muttei tietoa sen enempää pumpusta

Eli halkomakoneen sähkömoottorin perästä lamborghini MLPD/l.220c ja 77 luku pyörimis-suunnan perässä. en löytäny netistä mitään speksejä tuotoista.

Onko pumpun liika tuotolla haittaa kun eikö venttiileillä voi säätää virtausta painetta? tietty venttiili kuristus nostaa lämpöä mutta jäähdytys sen mukaan? Tarkoituksena käyttää hydrauliikkaa vähän useampaan käyttöön kuin vinssi...
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 23.05.2012, 22:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.237
Perusasetus

On . Kone sammuu tyjjäkäynnillä liikkeet on liian äkäisiä,talvellla ilman kytkintä käyntiinlähtö ottaa lisää virtaa, vaatii sitä jäähdytystä, ja kunnon jäähdytytin maksaa kaiketi enemmän kuin sopiva pumppu, vaatii isompia osia eli käy monta kertaa kalliimmaksi, jos rakennat auran niin senkin sylinterit pitää olla isommat eli kalliimmat.

Mutta mene se käikäle kourassa johonkin hytikkapuljuun niiin siellä se sinulle tulkataan että mikä se on. Ja kysy samalla että käykö se moottoriksi niin pienellä mahiksellla se voi mennä sittenkin vielä käyttöön.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 03.12.2013, 23:34
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kontio Näytä viesti
-Tuo moottori on korkeapaineakselitiivisteellä varustettu, eli ei tarvitse vuotoöljyliitäntää, ja moottori on sivuliitännöillä.
-Tuossa on 25mm lieriöakseli
-Kierrostilavuus 97,3cm3
-Maks. pyörimisnopeus jatkuva:615, lyhytaikaisesti:770 rpm.
-Maks. Vääntömomentti (daNm) jatk.: 19, lyhytaikainen: (10% jokaisesta käyttöminuutista) 23, Huippu (saa esiintyä 1% jokaisesta käyttöminuutista) 27
-maks. akseliteho (kW) jatk. 11, lyhytaikainen: 13
-maks. paineet (bar) jatk:. 140, lyhytaikainen: 175, huippu: 225
-maks. tilavuusvirta, (l/min) jatkuva.: 60 lyhytaikainen: 75

Tuossa jotain perustietoja tuosta moottorista, poimittuna suomenkielisestä Danfossin lehtisestä.

taas tämä nousi ajatuksiin kun tota patrollin jumivaa ulosottoa ihmettelin.

mulla on toi omp 100 moottori pyörittänyt yhessä putkihärvelissä tojon mekaanista. 11,3l antaa hammasratas pumppu 1000 kiekalla ja 190 bar on lohkossa paine säädettynä.
hidas se on kyllä ku piru mut voimaa tuntuu olevan paljon.

mites nopeesti noi oikeat hydevinssit kelaa? ja millä litroilla/ paineilla nuo saavutetaan?

kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 04.12.2013, 12:57
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.237
Perusasetus

No vältyshän tuossa on karkeesti noiden pumpun ja mosan välillä 9:1 eli laita vaan isompi pumppu niin alkaa tapahtumaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 04.12.2013, 23:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100
Noista moottoreista ei koosta oikein voi suoraan päätellä tuota kierrostilavuutta, toki jonkun 10cm3 erottaa 500cm3 pumpusta.....

Mutta laita tosiaan toinen/isompi pumppu, niin saat nopeutta. painemittarista vois arvella vetovoimaa, koneen käyntiäänestä sitä voi olla vaikea arvailla.

p.s jos laittas toisen hydrauliikkapumpun esim. sähkövinssin moottorilla pyörimään (tietysti sopivilla välityksillä), ja kytkisi molemmat pumput rinnan takaiskuventtiilien kautta? siis voisi vinssata joko auton moottorilla taikka sähköllä, taikka molemmilla yhtä aikaa, jolloin olisi nopea!
Tuon sähkökäytön vois mitoittaa esim. 100 bar paineelle, siis jos auto on lujasti kiinni, niin silloin vinssaus vain auton moottorilla?
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 26.12.2013, 00:27
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.

mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthr...draulimoottori

pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti

tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 26.12.2013, 05:22
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.

mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthr...draulimoottori

pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti

tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
Jos en päissäni laskenut ihan pieleen, niin...

Näkyy olevan 100cm3 moottori. Litralla läpi ajettua öljyä se pyörii 10 kierrosta, eli Valmetin hydrauliikasta n. 350 kierrosta minuutissa. Jos vinssin välitys on 33:1, niin rumpu pyörisi n. 10 kierrosta minuutissa.

Jos tyhjä rumpu on 10cm halkaisijaltaan, niin yksi kierros vaijeria on n. 30cm. Se kertaa 10 kierrosta minuutissa, niin vaijeria kelautuu 3 metriä minuutissa. Jos täysi rumpu on 20cm, niin siihen menisi vaijeria 6m/min. Ei kovin hätäistä menoa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 29.12.2013, 19:23
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Yleistä löpinää hydraulivinsseistä.

Minulla on Mersussa koneen kuljessä parkerin 30kuutioinen mäntäpumppu, pumpun perässä vapaakiertolevy ( yhdistää pumpun imu ja paine kanavat kun pumppua ei tarvita) pumppu pyörii kampiakselin päästä ketjuvälityksellä joka alentaa moottorin kierrosluvun puoleen pumpulle. Mersun OM603 on aika kova kierroskone dieseliksi (yli 6000 rpm) ja sellainen kierrosluko on liikaa useimmille hydrauliikkapumpuille, ja vaikkeip olisikaan niin sillä kierrosluvulla minun pumppuni tuottaisi jo yli 200 litraa minuutissa, joka on turhan paljon mihinkään vinssiin. Vinssinä on Mile Marker HL12000 kaksi vaihteinen hydraulivinssi. Nopeampi vaihde on suora jossa voima riittää hyvin esimerkiksi syvässä lumessa vinssaamiseen. Hitaamman vaihteen välitys on 6, ja tämä on jo hyvin vahva vedoltaan, en ole mitannut mutta yleensä kaikki on lähtenyt liikkeelle mitä on vinssattu. Tämä systeemi on ollut jo käytössä vuosikaudet, siis pumppu pyörii aina kun auton moottori on käynnissä, tietenkin vapaakierto on päällä.
Minulla on uusi systeemi tekeillä johon tulee säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu mekaanisella säätimellä mutta siitä lisää kunhan joskus valmistuu.

Muistaakseni joka kertoi joskus kokemusperäistä tietoa Toyotan mekaanisista vinsseistä, eli että 10 mm köysi on juuri sopivaa tojon vinssille, toimii sulakkeena ennenkuin vinssi hajoaa. Jos laittaa paksumpaa ja pyörityskoneistossa on väkevästi voimaa, pärähtää koko vinsi kappaleiksi, rumpu katkeaa, matoruuvin päädyt korkkaa tai koko matoruuvikotelo pullistuu muodottomaksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Vinssi mekaaninen isuzubj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.09.2010 08:14
Myydään HJ:N MEKAANINEN VINSSI Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.08.2010 14:18
Myydään / Vaihdetaan Mekaaninen vinssi HJ-Toni O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 20.07.2010 19:01
Myyty hj mekaaninen vinssi akp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.07.2010 19:33
Mekaaninen vinssi hydrauliseks, onks tiatoo?? kaivaja Tekniikka & Jutustelu 29 05.03.2007 22:17


Sivu luotu: 05:33 (GMT +2).