Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mekaaninen hydrauliseks (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91826)

sos 14.12.2011 11:55

mekaaninen hydrauliseks
 
eli hojon vinssin muuttaminen hydrauliseks onko tojon vinssin välitys noin 33
ja 12 tonnisen comeupin tiedot seuraavan laiset
Hydraulic motor : 125 cm3 / rev (7.6 in3 / rev)
Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1
ni oisko joku 100cm3 sopiva moottori että nopeus/voima ois lähellä comeuppia eiköku 75cm3, mutta satasella nopeampi ja paineen nostolla plus 50bar eli 200bar voimaa riittävästi

Heikki L 14.12.2011 12:54

Mitäs tollanen 100cm3 moottori maksaa yleensä?

sos 14.12.2011 13:00

satkun kaks en tiiä tarkkaan vielä

mokkero 14.12.2011 13:50

Nopeusha riippuu myös pumpun tuotosta, eli pelkällä moottorin koolla ei voi sanoa vielä mitään jos ei tiedetä pumpun tuottoa. Tietysti jos on sama pumppu kun comeupilla niin sitten tuommonen vertailu kertoo jotain.

Jappi 14.12.2011 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 829173)
ni oisko joku 100cm3 sopiva moottori että nopeus/voima ois lähellä comeuppia eiköku 75cm3, mutta satasella nopeampi ja paineen nostolla plus 50bar eli 200bar voimaa riittävästi

Siis satasella hitaampi ja tehokkaampi ja 75kuutioisella nopeampi mutta heikompi samalla paineella&tuotolla. Jos siis moottorista puhutaan...

Bj Andy 14.12.2011 15:06

Muistan lukeneeni että se toyon vinnsin välitys oisi jotain 60:1 luokkaa... Voin olla väärässäkin

Ja ulosottto taas pyörii joko 1:1 tai 1:1.25 suunnasta riippuen.

Niin noistahan jo voisi jotain päätellä.

Eli jos laitat 100 cm3 moottorin ja 50 cm3 pumpun niin vinssi pyörii suunnilleen puolet mitä nyt nelos vaihteella.

Ja nuo lukemat olis ihan hatusta joten korjatkaa jos olen väärässä.

Ajatuksella kun ajattelee niin aika rajuja lukemia. Eli 50 cm3 kertaa 1000 kierrosta on jo 50 litraa / minuutti ja kahella tonniilla jo tuplat tehoa se välittää n kolmanneksen litroihin joten pitäisi riittää vaikka
vähän tiukempaankin vetoon.

Tai sitten vaikka puolittaa tuon mosan ja pumpuksi vaikka joku10-15 cm3 niin alkaa olla käytettävämpää kamaa jos ei aio lumilinkoa pyörittää...

Samsonite 14.12.2011 15:23

Jaa-a. Samoja suunnitelmia täälläpäinkin. Ois kiva tietää alkuun tuo vinssin oikea välityssuhe, mie oon kuullu että ois 1:40...

Pittää raahata talliin ja laskia, sillä se selviää.

Bj Andy 14.12.2011 15:34

Nopea tarkistus haku toi tuloksen 40:1 sille toyon vinssille...

Vaan varmistuksia odotellessa.

sos 14.12.2011 15:38

jostain palstalta muistelen lukeneeni ton 33:1 ja ulosoton välityksellhän ei väliä ja nopeus haettu ton comeupin speksien mukaan eli tuotto 60l.
niin ja tossa omassa kommentissa meni vääri päin eli 100=voimaa/hitaampi ja 75=voimattomampi/nopeampi.
ja comeupissa rajo 150bar eli tosta 75sesta saa voimaa lisää jos nostaa paineet 200bar
ja pumpuks tulossa 32l min/1000rpm eli jos 2000rpm ni tuotto 64l jolloin narunopeus jossain 12m minuutissa eli aika passeli kierroksia lisää ni nopeus kasvaaa mutta voima pysyy vakiona oli kuormaa tai ei, tosin aina pieni heitto tulee

sos 14.12.2011 15:42

ja jos joku osaa sanoa varmaks ton orkkis välityksen ni oisin tiedosta erittäin kiitollinen, omat haku/googlaus taidot antaa liikaa vastauksia joista ei löydä haluttua tietoa
tämmösen löysin ihan ite
http://forums.offipalsta.com/archive...hp/t-5720.html

mauriala 14.12.2011 15:48

liian hidas tulee taka vinssinä juur menee

sos 14.12.2011 16:56

ainahan ne hitaita on mutta ku tuo matoruuvi määrää nopeuden ni saa kelvata normi sähkö hutkuttimet kuormaa vastaan vetää 2,5-4metriä minuutissa ni onhan tuo 15-20metriä aikapaljon nopeampi?

Mase 14.12.2011 18:36

Itsellä sama projekti menossa. Pähkäilin, että 500-700rpm olisi sopiva max nopeus hydraulimoottorille (n. kävelyvauhti vaijerille kuulemma). Ajattelin pistää sulaketapin virkaa hoitamaan traktorin ulosotto-akselin jousikytkimen, ei menis paikat särki kun vetää liikaa. Vielä kun tietäisi missä nm määrässä se tappi laukeaa?

Jappi 14.12.2011 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 829225)
jostain palstalta muistelen lukeneeni ton 33:1

Laskin huvikseni BJ:n läpivetävästä välityksen ja tuo 33:1 siinä oli.

Mise 14.12.2011 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 829271)
Itsellä sama projekti menossa. Pähkäilin, että 500-700rpm olisi sopiva max nopeus hydraulimoottorille (n. kävelyvauhti vaijerille kuulemma). Ajattelin pistää sulaketapin virkaa hoitamaan traktorin ulosotto-akselin jousikytkimen, ei menis paikat särki kun vetää liikaa. Vielä kun tietäisi missä nm määrässä se tappi laukeaa?

Eikö se kannattaisi hoitaa paineenrajoitusventtiilillä ilman mitään mekaanisia sulakkeita? Yksi hydrauliikan parhaita puoliahan on helppo ylikuormitussuojaus.

HJ:n vinssistä olen itse laskenut välitykseksi 40. Kyllä niitä ainakin kahta eri välitystä taitaa olla, mutta 33-40 kieppeillä mennään.

hiluvitkutin 15.12.2011 12:09

hytikkaa
 
4 Liiteet
rustailin joskus tuommosen. patrollissa ulosotto hyvä hytikkapumppua ajatellen kun on päälaatikosta, pyörii lähes saman kuin auton moottori. pumppu antaa 65l/2000rpm ja moottori on muistaakseni 80 kuutioinen.
joo ja se sulake on hyvä olla venttiilissä sisällä, (ni on sitte helppo lisätä painetta kun ei vedä tarpeeks) eikä tartte lähtee mutaan selälleen ku se sokka katkesi...
ton kokonen/tyyppinen moottori saa pyöriä jotain 500-600 kierroksen luokkaa jatkuvana, pyörii se kovempaakin, mut sillon yleensä ei ole tiukka veto ni ei ole niin vaarallista. ja onhan tuo kestänyt. normaali vinssausnopeun suunnilleen samaa kuin esim. tojotalla mekaanisella nelos vaihteella. ja vauhtihan lisääntyy huimasti jos iskee tallan tiskiin.
pumppu ei ole ruvennut mulla kavitoimaan vaikka kierrokset korkeat, on kunnon imuputki pumpulle.
tyytyväinen olen ollut.

Bj Andy 15.12.2011 12:25

Asiallinen toteutus!

Riittääkö voima hyvin noilla leluilla ???

hiluvitkutin 15.12.2011 14:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 829528)
Asiallinen toteutus!

Riittääkö voima hyvin noilla leluilla ???

kyllä tuo vielä on ittesä jaksanu joka kerta kiskoa, välillä on varo kyllä suhissut. hiukan alle 200bar nyt.
olis siinä vielä n.100bar jälellä ruuvattavana, mut en oo raaskinu ku vielä pärjänny, kestääpähän paikat paremmin.
käyttökin minusta mukavampi kuin keppivetoisessa, ulosotto saa pyöriä kokoajan ja käyttää vaan venttiilin vivusta vinssiä eteen/taakse, kun vielä pystys vinssaamaan kytkin pohjassa...ei, menis jo liian hyväks;)
pystyshän senkin toteuttamaan, mut näillä mennää tällä kertaa.

Bj Andy 15.12.2011 14:14

Tuo hammasratas pummppu saattaa turvota jos sille tarjoaa 300 baria vai pitäisikkö sen se kestää.???

Vaan siitä tuo on hyvä että sitä varoa vasten saa vetää mielin määrin ilman pelkoa että mikään menee rikki tai että sähkö loppuu.

hiluvitkutin 15.12.2011 14:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 829550)
Tuo hammasratas pummppu saattaa turvota jos sille tarjoaa 300 baria vai pitäisikkö sen se kestää.???

Vaan siitä tuo on hyvä että sitä varoa vasten saa vetää mielin määrin ilman pelkoa että mikään menee rikki tai että sähkö loppuu.

ainii, eikös ne muute yleensä ookkin max 200bar pumppuja,pitääpä vielä tarkastaa.

Nuhapumppu 15.12.2011 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mise (Viesti 829364)
Eikö se kannattaisi hoitaa paineenrajoitusventtiilillä ilman mitään mekaanisia sulakkeita? Yksi hydrauliikan parhaita puoliahan on helppo ylikuormitussuojaus.

HJ:n vinssistä olen itse laskenut välitykseksi 40. Kyllä niitä ainakin kahta eri välitystä taitaa olla, mutta 33-40 kieppeillä mennään.

Samaa mieltä itsekkin,shokkeja säätämällä saa sitten lisää vetotehoja jos tarve vaatii.

Bj Andy 15.12.2011 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 829557)
ainii, eikös ne muute yleensä ookkin max 200bar pumppuja,pitääpä vielä tarkastaa.

Jotkut on väännelly mm. Valmetin hytikka pumppuun jotain tuki pantoja millä sen saa kestämään sen 250 baaria mutta liekkö vaivan väärti.

BJ-40/76 15.12.2011 18:26

Paineet
 
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o

Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille

Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.

Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.

Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.

hiluvitkutin 15.12.2011 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 829625)
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o

Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille

Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.

Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.

Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.

mulla on 20litraa öljyä pöntössä, ja muutaman vinssauksen jälkeen ei kyllä sormia polta säiliön kylki, olisko ollu parhaillaan 40 asteista.
riippuu tietty käytöstä ja järjestelmästä mikä öljyä lämmittää.
karkeestihan säiliöt mitoitetaan 2xpumpun minuuttituotto(työkoneet yms) mut vinssauksessa periaatteessa aika hetkellistä, ainakin minulla.

PERSKUTTA 16.12.2011 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 829625)
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o

Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille

Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.

Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.

Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.

Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.


Sivu luotu: 21:29 (GMT +2).