![]() |
mekaaninen hydrauliseks
eli hojon vinssin muuttaminen hydrauliseks onko tojon vinssin välitys noin 33
ja 12 tonnisen comeupin tiedot seuraavan laiset Hydraulic motor : 125 cm3 / rev (7.6 in3 / rev) Gear train : 2 stage planetary gears Gear ratio : 19.4:1 ni oisko joku 100cm3 sopiva moottori että nopeus/voima ois lähellä comeuppia eiköku 75cm3, mutta satasella nopeampi ja paineen nostolla plus 50bar eli 200bar voimaa riittävästi |
Mitäs tollanen 100cm3 moottori maksaa yleensä?
|
satkun kaks en tiiä tarkkaan vielä
|
Nopeusha riippuu myös pumpun tuotosta, eli pelkällä moottorin koolla ei voi sanoa vielä mitään jos ei tiedetä pumpun tuottoa. Tietysti jos on sama pumppu kun comeupilla niin sitten tuommonen vertailu kertoo jotain.
|
Lainaus:
|
Muistan lukeneeni että se toyon vinnsin välitys oisi jotain 60:1 luokkaa... Voin olla väärässäkin
Ja ulosottto taas pyörii joko 1:1 tai 1:1.25 suunnasta riippuen. Niin noistahan jo voisi jotain päätellä. Eli jos laitat 100 cm3 moottorin ja 50 cm3 pumpun niin vinssi pyörii suunnilleen puolet mitä nyt nelos vaihteella. Ja nuo lukemat olis ihan hatusta joten korjatkaa jos olen väärässä. Ajatuksella kun ajattelee niin aika rajuja lukemia. Eli 50 cm3 kertaa 1000 kierrosta on jo 50 litraa / minuutti ja kahella tonniilla jo tuplat tehoa se välittää n kolmanneksen litroihin joten pitäisi riittää vaikka vähän tiukempaankin vetoon. Tai sitten vaikka puolittaa tuon mosan ja pumpuksi vaikka joku10-15 cm3 niin alkaa olla käytettävämpää kamaa jos ei aio lumilinkoa pyörittää... |
Jaa-a. Samoja suunnitelmia täälläpäinkin. Ois kiva tietää alkuun tuo vinssin oikea välityssuhe, mie oon kuullu että ois 1:40...
Pittää raahata talliin ja laskia, sillä se selviää. |
Nopea tarkistus haku toi tuloksen 40:1 sille toyon vinssille...
Vaan varmistuksia odotellessa. |
jostain palstalta muistelen lukeneeni ton 33:1 ja ulosoton välityksellhän ei väliä ja nopeus haettu ton comeupin speksien mukaan eli tuotto 60l.
niin ja tossa omassa kommentissa meni vääri päin eli 100=voimaa/hitaampi ja 75=voimattomampi/nopeampi. ja comeupissa rajo 150bar eli tosta 75sesta saa voimaa lisää jos nostaa paineet 200bar ja pumpuks tulossa 32l min/1000rpm eli jos 2000rpm ni tuotto 64l jolloin narunopeus jossain 12m minuutissa eli aika passeli kierroksia lisää ni nopeus kasvaaa mutta voima pysyy vakiona oli kuormaa tai ei, tosin aina pieni heitto tulee |
ja jos joku osaa sanoa varmaks ton orkkis välityksen ni oisin tiedosta erittäin kiitollinen, omat haku/googlaus taidot antaa liikaa vastauksia joista ei löydä haluttua tietoa
tämmösen löysin ihan ite http://forums.offipalsta.com/archive...hp/t-5720.html |
liian hidas tulee taka vinssinä juur menee
|
ainahan ne hitaita on mutta ku tuo matoruuvi määrää nopeuden ni saa kelvata normi sähkö hutkuttimet kuormaa vastaan vetää 2,5-4metriä minuutissa ni onhan tuo 15-20metriä aikapaljon nopeampi?
|
Itsellä sama projekti menossa. Pähkäilin, että 500-700rpm olisi sopiva max nopeus hydraulimoottorille (n. kävelyvauhti vaijerille kuulemma). Ajattelin pistää sulaketapin virkaa hoitamaan traktorin ulosotto-akselin jousikytkimen, ei menis paikat särki kun vetää liikaa. Vielä kun tietäisi missä nm määrässä se tappi laukeaa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
HJ:n vinssistä olen itse laskenut välitykseksi 40. Kyllä niitä ainakin kahta eri välitystä taitaa olla, mutta 33-40 kieppeillä mennään. |
hytikkaa
4 Liiteet
rustailin joskus tuommosen. patrollissa ulosotto hyvä hytikkapumppua ajatellen kun on päälaatikosta, pyörii lähes saman kuin auton moottori. pumppu antaa 65l/2000rpm ja moottori on muistaakseni 80 kuutioinen.
joo ja se sulake on hyvä olla venttiilissä sisällä, (ni on sitte helppo lisätä painetta kun ei vedä tarpeeks) eikä tartte lähtee mutaan selälleen ku se sokka katkesi... ton kokonen/tyyppinen moottori saa pyöriä jotain 500-600 kierroksen luokkaa jatkuvana, pyörii se kovempaakin, mut sillon yleensä ei ole tiukka veto ni ei ole niin vaarallista. ja onhan tuo kestänyt. normaali vinssausnopeun suunnilleen samaa kuin esim. tojotalla mekaanisella nelos vaihteella. ja vauhtihan lisääntyy huimasti jos iskee tallan tiskiin. pumppu ei ole ruvennut mulla kavitoimaan vaikka kierrokset korkeat, on kunnon imuputki pumpulle. tyytyväinen olen ollut. |
Asiallinen toteutus!
Riittääkö voima hyvin noilla leluilla ??? |
Lainaus:
olis siinä vielä n.100bar jälellä ruuvattavana, mut en oo raaskinu ku vielä pärjänny, kestääpähän paikat paremmin. käyttökin minusta mukavampi kuin keppivetoisessa, ulosotto saa pyöriä kokoajan ja käyttää vaan venttiilin vivusta vinssiä eteen/taakse, kun vielä pystys vinssaamaan kytkin pohjassa...ei, menis jo liian hyväks;) pystyshän senkin toteuttamaan, mut näillä mennää tällä kertaa. |
Tuo hammasratas pummppu saattaa turvota jos sille tarjoaa 300 baria vai pitäisikkö sen se kestää.???
Vaan siitä tuo on hyvä että sitä varoa vasten saa vetää mielin määrin ilman pelkoa että mikään menee rikki tai että sähkö loppuu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Paineet
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o
Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella. Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä. Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan. |
Lainaus:
riippuu tietty käytöstä ja järjestelmästä mikä öljyä lämmittää. karkeestihan säiliöt mitoitetaan 2xpumpun minuuttituotto(työkoneet yms) mut vinssauksessa periaatteessa aika hetkellistä, ainakin minulla. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 21:29 (GMT +2). |