Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.12.2011, 23:43
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Ainakin hodarissa on lukkojen "ohjaustietokone" apukuskin jalkatilan muoviposken takana. Erillisestä releestä ei ole tietoa, onko sellaista jossain. Sen verran siellä tietokoneessa on ainakin älyä Toyotan asentajan mukaan, että vaikka paskasen lukon saisi liikkumaan ottamalla suoraa virtaa akulta, niin tuo tietokone ei ajata lukko, ellei se ole herkästi liikkuvaa mallia. Tuo tietokoneen takia saattaa mennä 24V->12V jännitemuutokset vaikeaksi, jos sellaisiin päädyt, ellet sitten tee ihan omia sähköjä takalukolle.
Niinpä totta, tuo jännitteen muutos. Jossain muistaakseni vasemmalla kuskin puolella on PZJ:n ohjaus ECU. Täytyykin kokeilla kun en nyt muista olenko yrittänyt hitaalla laittaa takalukkoa päälle luultavasti kyllä. Ainakin nopealla puolella takapää jäi vilkkumaan kun etupää kytkeytyi. No ei sitä kyllä ollut käytetty useampaan vuoteen. ECU on näissä ilmeisesti Nippon Denson valmistama ja olen kuullut, että niiden ohjelmointi on käytännössä mahdotonta eli voi todellakin tuo jännitteen muutos tulla hankalaksi. Hyvä tietää jos ECU valvoo kytkeytymistä niin voi siinä säästää moottorin ettei kärähdä jos on jumissa.

Ja onhan tuo Mahdollista tehdä omilla relekytkennöillä ilman ECUa mutta tosiaan sitten ei saa valvottua käytettyä virtaa muuta kuin sulakkeella. Ainakaan helposti.

__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2011, 00:10
RoJu:n Avatar
RoJu RoJu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.12.07
Sijainti: Puskankylä
Viestit: 59
Perusasetus

Miksei enää rakenneta mitään yksinkertaista ?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.12.2011, 00:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Virtavalvonta


Muistaakseni tuo moottori on vain hetken käynnissä, se että oliko se sammutus sitten virtavalvonnalla vai ajalla, en muista.

Ja tuo virran rajoitus mahdollista tehdä elektroniikalla, muutama komponentti, ja jännitehäviö suuruusluokkaa 2 volttia, mikä ei 24voltista ole paljon.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2011, 00:42
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Silmäilin tuossa kytkentä kaaviota niin ei tuossa taida ECUa olla lukoille, pelkkä releboxi ja cruiselle näytti olleen ECU. Että helpottui selkeästi.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.12.2011, 01:15
RoJu:n Avatar
RoJu RoJu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.12.07
Sijainti: Puskankylä
Viestit: 59
Perusasetus

Nonnii, nyt toimii.
Vaihde oli jumissa ja moottori ruostekarstaa täynnä. Putsailin ja rasvasin paikat huolella. Ei mikään mahoton homma, varsinkaan kun sain täältä lukea hyviä vinkkejä.

Nyt kun pääsin kokeilemaan, niin mun autossa tosiaankin takapään lukko pysyy päällä vain pikkukepin ollessa hitaalla puolella tai vapaalla. Tällöin myös abs on pois päältä ja sen merkkivalo palaa. Muistaisin lukeneeni jostain, että myös turvatyynyt ovat pois käytöstä hitaalla puolella.

Ehkäpä abs-jarrut eivät toimi oikein akselilukon ollessa päällä ja sen takia on keksitty moinen järjestely?

Viimeksi muokannut RoJu : 19.12.2011 01:33
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2011, 18:42
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RoJu Näytä viesti
Ehkäpä abs-jarrut eivät toimi oikein akselilukon ollessa päällä ja sen takia on keksitty moinen järjestely?
Niin kun ABS idea on, että pyörät hidastuu ts pyörii alustan pidon mukaan tarvittaessa eri nopeudella joka pyörä niin ei oikein lukituissa akseleissa toimis missä kaikki pyörät pyörii vain samalla nopeudella.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiacen lukkoperän kiristäminen Tekniikka & Jutustelu 18 19.11.2013 07:57
LUKKOPERÄN ASENNUKSESSA HUOMIOITAVAA? ImacInnes Tekniikka & Jutustelu 35 31.05.2011 15:40
Lukkoperän korvaaja??? Tekniikka & Jutustelu 13 06.12.2007 16:21
Lock Right -lukkoperän öljyt?? akke Tekniikka & Jutustelu 2 22.10.2006 17:47
Lukkoperän lisäaine Yleiset 3 03.02.2004 19:07


Sivu luotu: 14:12 (GMT +2).