![]() |
LC lukkoperän moottori
Tuli tässä mieleen, kun olis tarkoitus elvyttää PZJ75 taka-akselin lukon kytkentämoottori niin mahtaako tuo HDJ80 malleissa oleva moottori sopia bolt on tilalle? Jos siis laittais jännitteen alentimen kautta 24>12. Näyttää kuvissa aika samalta. Tai sitten näyttää vain meilikuvissa samalta.
|
Kokeile putsata & rassata se alkuperänen kuntoon. Melko toivottoman näkösestä saa toimivan kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.
Ne moottorit on kortilla eli kalliita. |
Jos runko-osaan ei ole hapettunut läpireikää ja kansien tiivistepinnoissa on sen verran metallia, että pultit saa kierteille, niin kunnostus pitäisi vielä onnistua tunnin parin vaivannäöllä. Osien putsaus ja rasvaus, mahdollisesti irronneiden magneettien liimaus takas paikoilleen, uudet O-renkaat kansien väliin ja laadukasta maalia + ohutta ruostesuojaainetta pintaan, niin taas menee 10v.
Jos moottorin runko on ihan moro, niin HJ:n/BJ75:n vivusto pitäisi sopia myös paikalleen. Murikassa pitäis olla kierrrekin valmiina siinä päällä. Siihen sit vaan vaijeri ja vipstaaki vaikka BJ75:stä kojelaudan alle. |
Kiitos vinkeistä. Tuo vaijerin laitto on kans käynyt mielessä. Kyllä siellä metallia vielä oli ja ruuvitkin tuntui irtoilevan ihan asiallisesti mutta johtoliitin oli ja on edelleen piukassa. Aika hyvin nuo akselistojen osat tuntuu pysyneen samoina monissa cruisereissa.
|
Itse kyselin samasta viasta hiljakkoin. Mietin sitäkin, että kun lukon päälle menemisessä on reunaehtona ainakin kertojan oleminen hitaalla, niin tuleekohan tieto sieltä perille asti.
No kuitenkin lukkoa päälle/pois laittaessa taka-akselin tienoilta kuuluu ikäänkuin releen napsutusta, joten kaipa kyseinen moottori on otettava käteen ja vähintään putsattava. |
Lainaus:
Ei kai siellä taka-akselilla ole muuta kuin käyttölaite? Eikö rele ole kuivemmassa paikassa kojelaudassa jossain? Veikkaisin naksutuksen kuuluvan sieltä toimilaitteesta. |
Lainaus:
|
Ei kait takana relettä ole mutta semoinen napsutus kuuluu. Mulla ei ole tuohon kuin italian- ja saksankielinen käyttöohje enkä kummastakaan paljoa ymmärrä mutta olin käsittävinäni lukon menevän itsestään pois päältä vaihdettaessa H:lle.
|
Lainaus:
Ja onhan tuo Mahdollista tehdä omilla relekytkennöillä ilman ECUa mutta tosiaan sitten ei saa valvottua käytettyä virtaa muuta kuin sulakkeella. Ainakaan helposti. |
Miksei enää rakenneta mitään yksinkertaista ?
|
Virtavalvonta
Muistaakseni tuo moottori on vain hetken käynnissä, se että oliko se sammutus sitten virtavalvonnalla vai ajalla, en muista.
Ja tuo virran rajoitus mahdollista tehdä elektroniikalla, muutama komponentti, ja jännitehäviö suuruusluokkaa 2 volttia, mikä ei 24voltista ole paljon. |
Silmäilin tuossa kytkentä kaaviota niin ei tuossa taida ECUa olla lukoille, pelkkä releboxi ja cruiselle näytti olleen ECU. Että helpottui selkeästi.
|
Nonnii, nyt toimii.
Vaihde oli jumissa ja moottori ruostekarstaa täynnä. Putsailin ja rasvasin paikat huolella. Ei mikään mahoton homma, varsinkaan kun sain täältä lukea hyviä vinkkejä. Nyt kun pääsin kokeilemaan, niin mun autossa tosiaankin takapään lukko pysyy päällä vain pikkukepin ollessa hitaalla puolella tai vapaalla. Tällöin myös abs on pois päältä ja sen merkkivalo palaa. Muistaisin lukeneeni jostain, että myös turvatyynyt ovat pois käytöstä hitaalla puolella. Ehkäpä abs-jarrut eivät toimi oikein akselilukon ollessa päällä ja sen takia on keksitty moinen järjestely? |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:39 (GMT +2). |