![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mikäs juttu noissa kataloogeissa on kun ei niissä oo 411 mallia laisinkaan? Vai enkö vaan löyä. häh? 411.120 on malli ja samanlainen ryömintä on minullakin tuossa vaihteistossa kuin kipon mogissa. vipu on lattialla ja liikkuu horisontaalisti vasemmalta oikealle. Ryömintä toimii minulla ainakin vaan eteenpäin. Mites tuo kaikkien vaihteiden pakilla toimimaan saaminen tehdään. siis ihan rautalankaohjeet ois tarpeen.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Näissä vanhemmissa ja pienemmissä malleissa voi olla laatikko vähän erilainen kuin 406:ssa, josta kerroin niitä vaihteiden määriä. Laatikko näyttää samanlaiselta ja keppien paikat ja toiminta on pääpiirteissään kyllä samanlaista. Tässä on laatikon kyljessä valussa merkintä aika isolla 406.xxx . Laatikon kannessa on "mekaanista logiikkaa" ohjaamassa ja rajoittamassa keppien liikkeitä ja valintavaihtoehtoja. Siinä kannessa on mm. suunnanvaihtajan esto isommille vaihteille. En ole koskaan puuttunut sen kannen toimintaan, niin en osaa sanoa, mitä pitää poistaa että peruutuseston saisi pois ja saako koko kaavioon. Minun 6-vaihteinen (2+4) on toteutettu niin, että laatikossa on tavallaan automaattinen aluevaihtaja, eli kun pääkeppi vedetään 1/2 puolelle, irrottaa se samalla liikkeellä kytkinakselin pään pääakselista ja kierrättää vedon apuakselin kautta takaisin pääakselille. Apuakseli pudottaa välityssuhdetta. Ihan hyvin sille voisi olla oma keppikin laatikossa (Kippo86:lla ilmeisesti on?), mutta tässä se on yhdistetty pääkeppiin siinä laatikon kannessa. Tämä apuakseli on aina kytkettynä kytkinakseliin ja pyörittää myös PTO:n rattaita. Pikkupuolen käyttöä varten kytkinakseli ja pääakseli erotetaan toisistaan sen apuakselin käyttörattaan jälkeen, jolloin apuakseli jatkaa pyörimistä moottorin mukana ja pyörittää sitten pääakselia omalla rattaallan. Pääakselin ja sivuakselin ratasyhdistelmillä tehdään sitten varsinaiset vaihteet, eli pääkepin lovet 3-6. Jos kuvista katsoo, miten veto menee, niin pää- ja sivuakselin osalta rattaat on samat vaihteilla 1/3 ja 2/4. Ero 1:n ja 3:n välillä tulee siis siitä, että veto koukkaa 1:llä apuakselin kautta ja tulee suoraan kytkinakselin päästä 3:lla. Sama on 2:n ja 4:n ero, eli 2:lla veto kiertää kytkinakseli-apuakseli-pääakseli reittiä, kun 4:lla tulee suoraan kytkinakseli=pääakseli. Laatikko on siis oikeasti nelivaihteinen, jossa kaksi alinta voidaan vielä hidastaa. Siitä merkintätapa 2+4 -vaihteinen. Eteenpäin välitykset on peräkkäin järjestyksessä. R1 menee 1:n ja 2:n väliin ja R2 menee 2:n ja 3:n väliin. Samaa 4-lovista laatikkoa on myös toisenlaisella kannella, jolloin se on 2x4, eli koko 4-vaihteinen pääkaavio toimii hitaalla ja nopealla puolella. Siinä on erikseen aluevaihtajan vipu ja pääkepissä neljä lovea. Siinä suunnnavaihtaja toimii hitaalla puolella, siis neljä peruutusnopeutta R1-R4. Tässä hidas nelonen (L4) menee välitykseltään H1:n ja H2:n väliin, muuten alueet ei ole päälekkäin. R4 on kutakuinkin H2:n välityksillä.
__________________
Jukka |
|
#3
|
||||
|
||||
Paljonkos näitä Moggeja mahtaa olla liikenteessä?
Onko niin erinomaisia kuin väitetään?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
eiks kaikki kauneus ole katsojan silmässä, samoin erinomaisuus...
lukumääristä en osaa sanoa, Suomen maassa aktiivista harrastekerhoa ei moGeilla ole, eikä enää sivustoakaan joku päivä sitten bongasin Mäntsälän ST1 asemalla aivan älyttömän siistikuntoisen oranssin moGin, mahottoman isolla auralla ja hiekoitusvarusteilla, kyseessä todnäk mallia 406
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Pari kertaa siellä kävin juttelemassa, mutta aika kuivaa oli toiminta jo uutena.R.I.P...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Oiskos se kipon mogissa oleva lisäryömintävaihteisto tollanen:
http://classicunimogs.com/unimog_crawler_gears.html Tulee siis alkuperäisen öljypohjan tilalle. Paulin tarjoama loota on ilmeisesti samanmoinen? Jostain luin että tuota alle pultattavaa lisävaihteistoa ei saa käyttää rankkaan repimiseen vaan on tarkoitettu lähinnä linko tms vehkeisiin joissa tarvitaan paljon kierroksia koneelta ja samalla hidasta vauhtia. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Juurikin noin, eli kun pitää mennä etanavauhtia harjakoneen, jyrsimen, vesakkoleikkurin, suurteholingon tms. kanssa, jotka vaatii työaikaa, eikä auto saa siksi edetä liian nopeasti.
__________________
Jukka |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja tässähän on ollut linkovarustus alkujaa...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Joo, näköjää muisti petti jälleen. Eli ryömintä toimii vain eteenpäin, ja taaksepäin menee normi ykkösen/kakkosen vauhtia vaikaa olisikin ryömintävaihde päällä. Asia alko häiritsemää niin paljon, että kävin nopee ottamassa oikee elävää kuvaa aiheesta. Julkasen pätkän kunhan saan sen ensin ladattua mokkulan hurjalla nopeudella tuonne maailmalle...
Tossa videoo: http://www.youtube.com/watch?v=5mst99MIWRc Oli vähän hankala issessee kuvata ja vaihtaa vaihteita, mut kaipa siitä selvän saa...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" Viimeksi muokannut kippo86 : 03.12.2011 11:06 Perustelu: videon pätkä lisätty |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Kelaa topikkia vähän taaksepäin, kun laitoin linkin videoon, jossa samanlaista ryömintää käytetään suoraan pystytangon päässä olevalla vivulla. Sen videon jälkeen oli postaus, jossa oli vaihdekaavio, oikeassa ylänurkasssa on se vipu. Siinä videolla taisi ryömintä olla kolmella aluella ja laatikkona 2x4, eli aluevaihtajalla.
__________________
Jukka |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#15
|
||||
|
||||
|
MItä tosta ensimmäisestä kepstä kuuluis tapahtua?
Ei oikeen liiku mihkään, toinen tuntus olevan ulosotto ja kolmas se vaidekeppi missä taitaa olla 6 pykälää. Tossa vissiin kuuluis olla etulukon kytkinputki? Mitähän tuolta loodasta on korjailtu/muuteltu kun jotain sinne on hitsailtu ja näyttää että yks tako puuttuis kokonaan? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
| Millaisia Unimoggeja siviilissä ja kilpapuolella | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2005 20:23 | |
| Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |
| M: Ohi aiheesta, mutta... | bj45lava | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2004 19:30 |
| MM-finaalikuvia, aiheesta ja aiheen vierestä | Laskos | Jalkapallo | 0 | 01.07.2002 13:33 |