![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() mulla ei taas ole otille suunnanvaihtoo eli pyörii väärään suuntaan esim . klapikoneeseen mutta mulla on erillinen suunnan vaihtaja nokalle.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis pyörimissuuntaa ei voi vaihtaa. Anteeksi epäselvä ulosot... -anti. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
PTO-versioita noissa on useita ja kytkinvaihtoehtoja kaksi. Sitten on vielä turbiinimallit, jossa on turbaani ja mekaaninen kytkin peräkkäin.
406/416 on ollut yksikkökytkimellä ja kaksoiskytkimellä. Yksikkökytkin katkaisee vedon kytkinakselilta, eli siinä menee samalla sekä ajo- että pto-veto, kun kytkimen polkaisee auki. Pto on kytketty laatikossa ajopuolen rattaisiin. Jos on kaksoiskytkin, on ns. live pto, eli jatkuva veto pto:n kautta, vaikka ajokytkin painetaan auki. Pohjaan asti kytkintä painaessa loppuu sitten pto:n vetokin. Tällaisessa on pto kytketty vähän eri reittiä, koska kytkinakseli on kaksinkertainen. Kaksoiskytkin on muistaakseni vain uudemman laatikkomallin juttu, eli laatikon etuosassa on kertoja, minkä läpi pto:n pyörittävä akseli menee. Pto-tyyppejä on ollut ainakin kolmea erilaista: 540, 540/1000 valittava ja 3000 kierrosta minuutissa pyörivä. Tämä 3000 pyörivä taitaa olla aina hydraulipumppua varten ja laatikon pohjassa. Omassa 406:ssa on yksinkertaisin malli, vanha 2+4=6 laatikko ilman kertojaa, yksikkökytkimellä ja 540 pto:lla. Pto:n käyttövipu lähinnä kuskin penkkiä on kolmiasentoinen: etu / molemmat / taka. Pto:n veto kytkeytyy päälle tai pois nelivedon kahvan vasemmalla puolella olevalla vivulla. Niistä on tehty ainakin jo 60-luvulla tehtaalla kokoonpano/tarkastuskortti, jota ainakin ennen sai kopiona Vehon kautta. Kortissa on koko auton kokoonpano ja tarkastusmerkinnät, mitkä Horst ja Helmut ovat korttiin kynällä merkinneet. Omani on hyväksytty tehtaan lopputarkastuksessa 6.12.1966, tilaajana on ollut Veho Helsinki.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 30.11.2011 20:45 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kaikkein huimimman näköiset hydraulikaaviot ja ulosotot on niissä malleissa joissa on nesteveto, eli hydrostaattinen voimansiirto. Laatikon perässä on ISO pumppu ja ISO moottori, näitä on käytetty ilmeisesti tavaravaunujen ja lentokoneiden siirtoon jossa tarvitaan pehmeää liikkeellelähtöä ja tasaista vetoa. Se ei noista kuvista selviä että voiko koneilla ajaa myös normaalivaihteilla, ilmeisesti voi.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
tämän päivän teknarissa unimog esittelyä kohdasta 7:30 alkaen
http://www.katsomo.fi/?progId=97537 Alén tietävinään jotakin ![]() ![]()
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- Viimeksi muokannut JJo : 30.11.2011 23:02 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No onkohan mulla sit vaan toi 540 pto. Kun ei tollasta vipua näy missään laatikon kyljessä... (mikä on -hiski- kuvassa)
Vaihteita omassa on se "normi" 2+4, ja sit vielä alennusvaihteisto 1 ja 2 vaihteella. Miten sen nyt selvästi ilmottais. Nii ja täytyy se tyyppikilpi kattoo. Mistäs sen vois löytää?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" Viimeksi muokannut kippo86 : 02.12.2011 19:15 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
tyyppikilpi on muistaakseni konepellin alla, korissa
mitä Kippo86 meinaat alennusvaihteilla 1 ja 2 lla ? tuos meiän 421 ssä ei mun mielest oo kuin 123456 ja suunnan vaihto, joka toimii 1 ja 2 vaihteilla ... ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Millaisia Unimoggeja siviilissä ja kilpapuolella | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2005 20:23 | |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |
M: Ohi aiheesta, mutta... | bj45lava | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2004 19:30 |
MM-finaalikuvia, aiheesta ja aiheen vierestä | Laskos | Jalkapallo | 0 | 01.07.2002 13:33 |