Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.11.2011, 12:29
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.

Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.11.2011, 12:58
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Mites tuo kaluston tuoreus vaikuttaa tuohon auto offi puolen katoamiseen? Itselle tuo vanhan kaluston kanssa rassaaminen mahdollistaa koko harrastuksen. Ei olisi varaa sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja autoon ja tuhansia euroja uusiin osiin. Vanhoihin kun löytyy osia hyvin käytettynä ja halvalla. Samalla myöskin tietämystä löytyy vanhasta tekniikasta hyvin kun jotkut ovat saman tekniikan kimpussa useita kymmeniä vuosia jo puuhastelleet.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.11.2011, 15:28
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Mites tuo kaluston tuoreus vaikuttaa tuohon auto offi puolen katoamiseen? Itselle tuo vanhan kaluston kanssa rassaaminen mahdollistaa koko harrastuksen. Ei olisi varaa sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja autoon ja tuhansia euroja uusiin osiin. Vanhoihin kun löytyy osia hyvin käytettynä ja halvalla. Samalla myöskin tietämystä löytyy vanhasta tekniikasta hyvin kun jotkut ovat saman tekniikan kimpussa useita kymmeniä vuosia jo puuhastelleet.
Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.11.2011, 15:34
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Idea tuossa meikäläisen hommassa on siis se että laji on vaan kallista harrastaa ja sitä kautta ei tule oikein uusia harrastajia. Jos ei tule uusia harrastajia niin laji kuolee. Joku alkaa vaan kehittämään offiautoille verovapautta. Sen jälkeen minäkin ostan sellaisen taas
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.11.2011, 15:40
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Harrasteautokilvet museokilpien tapaan olisi ihan ok juttu. Eli tietty määrä ajopäiviä vuodessa mitä niillä saa ajaa.

Mutta tosiaan, itsekin kilvettömään peliin olen ajan mittaan siirtymässä. Säästyy monilta murheilta. Muunmuassa siltä että kauppakassi on rikki eikä pääse ajelemaan kylille kun on tullut harrastettua. Samoin säästyy enemmän kalliiden osien ostolta kun osia voi tehdä itse kun niitä ei tarvitse tieliikenteeseen katsastaa.
Oma hommansa tietenkin kilvettömän auton siirtelyssä on, mutta ei ne 24€ tarrakilvet satunnaisesti ostettuna niin paljoa harrastebudjettia syö.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.11.2011, 16:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ei ne ole pelkästään kilpailut, jotka on poteneet katoa, vaan koko laji ylipäätään.

Empä tiedä mikä tätä harrastajakuntaa sinällään syö. Aika monella tutulla on kyllä maasturi, jolla pääsee harrastamaan tosissaan, mutta jostain syystä ei tunnu löytyvän aikaa ja rahaa sitten siihen ajamiseen.
Meillä paikallisen kerhon ajoja ollut tänävuonna kahdesti ja muita paikallissafareita kaveriporukan kesken kolme kertaa.
Eipä tuolla ajelumäärällä paljon viiti laittaa rahaa autoon kiinni...

Eniten puutetta on tuoreista ajomaastoista. Kukaan ei jaksa pahemmin kysellä uusia ajomaastoja ja ne vanhat käytössä olevat on moneen kertaan koluttu läpi, tai menneet muuten vaan jo niin pahaan kuntoon, ettei ole iloa.

Myös kalustoerot on isoja. Isoilla porttaalihirmuilla ei enää ole ajelussa haastetta ja vakiokalusto 33" mutakumeilla ei vaan etene samoissa paikoissa huonostikaan. Monen ensikertalaisen innostus lajia kohtaan katoaa, kun ekan reissun jälkeen auto muistuttaa enempi perunasäkkiä kun maasturia. Pitkän linjan harrastajat taas ei jaksa vaivautua vakioautosafareille. Tai aina uudelleen samoihin koluttuihin maastoihin.

Ensimmäisenä tarvittaisiin mielekkäitä kokoontumisia rennon ajelun merkeissä, jotta harrastajakunta yhtenäistyisi ja sitten vois kattoa niitä kilpailuitakin...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.11.2011, 20:12
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Harrasteautokilvet museokilpien tapaan olisi ihan ok juttu. Eli tietty määrä ajopäiviä vuodessa mitä niillä saa ajaa.
Juu ja maailmanrauha, fuusioreaktori yms. ei taia olla pelkoa vaikka kiva oiskin
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.11.2011, 20:47
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

En tiedä onko mitään apua tilanteeseen enkä tiedä onko jo vastaavia niin vähän aikaa olen näissä porukoissa pyörinyt, mutta jotkut ns pelkkien offipelien crusingit. Kaikki tietysti olisi tervetulleita kaiken näköisillä maastureilla. Vakioilla, uusilla, vanhoilla, suorilla, lommosilla ja vaikka citymaastureilla. Silleen pitäis saada henki et kaikki uskaltaisi lähteä mukaan kattelemaan, keskustelemaan, tutustumaan ja ennen kaikkea innostumaan... Uskon että kokoontumisiin saataisiin jokapuolelle suomea osallistujia ihan suht mukavasti kun vaan asia lähtisi rullaamaan ja saisi julkisuutta sopivasti. Tietysti mikä ensimmäisenä tulee mieleen on tuo virkavalta ku porukka vetää isoilla gummeilla (osa) mutta eiköhän tuokin olisi ihan järjestely kysymys... Kylillä letkassa muutamat kiesit niin kyllä varmasti kääntäisi katseita ja saisi kiinnostuneita tulemaan paikalliselle torille ihmettelemään kapsituksia...

Mut joo voi olla ihan haudattu idea heti alkuun...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.11.2011, 16:43
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
Jos sulla ei ole intressiä pitää kalustoo kunnossa sillä rahalla mitä siihen tarvii niin et voi yleistää että kellään ei ole intressejä ja halua harrastaa ns.vanhoilla paskoilla.

Kaikki harrastaa sillä tasolla mihin non varaa,ei kai kaikkien tarvii tehä volvon porttaaleilla olevia kasin koneellisia super laatokka kilpureita,johon kori on tehty aramid kuidusta ja lentokone alumiinista

Perus läjä,mitsu,suikka hieman paranneltuna on monen harrastekampe.

Ei tämä laji ole hiipumassa autojen ruosteisuuteen,se on vissi ja varma.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.11.2011, 21:31
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Murros Näytä viesti

Kaikki harrastaa sillä tasolla mihin non varaa,ei kai kaikkien tarvii tehä volvon porttaaleilla olevia kasin koneellisia super laatokka kilpureita,johon kori on tehty aramid kuidusta ja lentokone alumiinista

Perus läjä,mitsu,suikka hieman paranneltuna on monen harrastekampe.

Ei tämä laji ole hiipumassa autojen ruosteisuuteen,se on vissi ja varma.
Omasta mielestä tuntuu että tämä laji hiipuu sen takia että tälle on käynyt kuten JM:luokalle,kynnys aloittaa on noussut jo niin korkeaksi ettei moni siihen kehtaa/pysty ryhtymään. Myöskin nuo ajopaikkojen puutteet rassaa ainakin täällä päin tuota harrastamista,uusia tuntuu olevan turha edes kysyä mistään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.11.2011, 21:39
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Omasta mielestä tuntuu että tämä laji hiipuu sen takia että tälle on käynyt kuten JM:luokalle,kynnys aloittaa on noussut jo niin korkeaksi ettei moni siihen kehtaa/pysty ryhtymään. Myöskin nuo ajopaikkojen puutteet rassaa ainakin täällä päin tuota harrastamista,uusia tuntuu olevan turha edes kysyä mistään.
Tääkin on valitettavan totta...alle 36" Boggereilla ei kehtaa näyttäytyä edes prisman parkissa.

Ajopaikat on muokkautuneet isoille pyörille eli kuluneet.
Pitäis vaan kehdata lähteä mukaan 31"-33" renkailla ja lähes vakkarikamppeilla...kilpailutkin on sellaisia että vakiot etenee ainoastaan ison osan aikaa vinssin varassa mikäli sellainen autosta löytyy.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.11.2011, 21:49
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

suzuki 31sillä vastaa hj 35silla tojon eduksi 1-2cm ja ainaki täälläpäin uudet kuskit otetaan mukaan ja neuvoja annetaan parhaan mukaan. ja pienetkin ajoalueet muuttuu kummasti, ku ajelee vähän erilailla eikä aina siitä mistä ennenki
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.11.2011, 13:01
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.

Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.
Ite oon välillä ruvennu harkitsemaan ratsastusta, ois ainakin ajoaluetta, miinuksena päivittäinen hoito, kulut varmaan melko samoissa ?? Ois kuitekii 4X4 :-)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 29.11.2011, 13:05
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Ite oon välillä ruvennu harkitsemaan ratsastusta, ois ainakin ajoaluetta, miinuksena päivittäinen hoito, kulut varmaan melko samoissa ?? Ois kuitekii 4X4 :-)

... ja heppatytöillähän on aktiivinen nettipalstakin
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.11.2011, 14:19
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.11.2011, 21:32
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.

Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.

persaukisesta kaikki tuntuu kalliilta
ei ne vanhatautot kaikki paskoja oo tietty jos omistaja on lapanen eikä osaa huolataa omia vehkeitään



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
tää on taas tätä kateellisten juttua
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-40 Avo ja miten??? elhapero Tekniikka & Jutustelu 31 06.06.2013 23:54
miten välitykset??? patikka Tekniikka & Jutustelu 1 04.09.2005 08:18
miten rekisteröityä? Tekniikka & Jutustelu 2 20.05.2005 08:03
miten noi menee... las-c Chit-Chat 24 12.01.2005 18:03


Sivu luotu: 15:38 (GMT +2).