![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Nää on näitä juttuja.
Eli omia rotteloita kun katsastelee niin yleensä on vain helpointa hoitaa perusjutut kuntoon ennen konttorille menoa. Sitten jos tulee jostain joku napina niin puhumalla selviää aika paljon paremmin kun asiat on edes koitettu hoitaa kuntoon ennen leimalle menoa. Katastus ukkelin kaljuun tippuva kuuma/musta moottoriöljy ei edesauta käsijarruttoman liian isoilla renkailla olevan savuavan katiskan leiman saantia. ![]() ![]() Eikä varsinkaan siitä itkeminen. Hommat kuntoon ja sitten vasta laimalle niin kaikilla,myös muilla on paljon helpompaa. Niin ja jos tulee joku huomaustus niin mitä sitten??? Jos kerran on olevinaan tekniikan ukkeli tai akkeli niin korjaa sen ja käy näytillä. Ja korjaa samalla ne kehoituksetkin niin ei jää sinne tilastoihin mitään kummittelemaan. Esim jotain särkynyttä takavalon lasia joka on muutenkin kulutustavaraa.... ...hurskas saarna aiheesta että...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 11.11.2011 21:25 |
#27
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaikesta tästä huomaatte varmaan jokainen kuinka onnetonta Trafin kouluttaminen ja tiedottaminen on. Normi määräaikaiskatsastuksia suorittavalle miehelle riittää yks päivä vuodessa jotain yleislöpinää sisältävän täydennyspäivällä istuminen, ei kokeita ei mitään. Tämä siis sen jälkeen kun on joskus ajat sitten käynyt 2 viikon koulutuksen aiheeseen ja läpäissyt silloiset tentit. 80-90-luvulla alalle tulleet eivät ole näitäkään käyneet. Tietysti työpaikalla pitäisi olla sisäinen laadunvalvonta ja koulutus omien palaverien kautta, mutta taso humppaa luvattoman paljon. |
#28
|
|||
|
|||
![]() Juurikin noinLainaus:
![]() ![]() |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Ja kun asia hoidetaan niin, että paikan päällä korkeintaan mutistaan jotain "ei haittaa ruostereikä korissa kun tässä on runko" tai "kaveri soitti aakkelle ja ne sanos". Sitte muutama viikko tapahtuman jälkeen valitetaan, mutta kuitenkin vaan nettifoorumilla ja muistellaan että jotenkin näin se asia meni, tais sanoa silleen vaikka mulla ehkä oli paperi mukana tai oikeestaan kaverille sattus mutta mukana olin ja pistin äijjän hiljaseksi..
__________________
Harbor Cruisers |
#30
|
|||
|
|||
![]() ???Lainaus:
|
#31
|
||||
|
||||
![]()
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/018DB...40302_2011.pdf § 10
"Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alkuperäisten rengaskokojen perusteella" Ja käytännössä, poliisisetä vertailee auton alla ja otteella olevia renkaita, jos vannekoko heittää yli tuuman, maksulappu siirtyy kohti ajoneuvon kuljettajaa. Ei poliisisetä ala tonkimaan koneelta mallisarjan vaihtoehtoisia renkaita ja miettimään voiko niitä käyttää juuri tässä mallissa.
__________________
Harbor Cruisers |
#32
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia katsastuksen kanssa. Kun auto on kunnossa, siisti ja alusta pesty niin leima tulee että napsahtaa. On toki kerran tullut hylkykin ihan aiheesta, viat korjattiin ja uusinnassa leima. Ja joskus on tullut korjauskehotuksia, jotka pääosin on korjattu. Kuukausi sitten pyysin katsastusmiestä ihan erityisesti tarkistaan etupään systeemit kun pikkuisen ohjaus tuntuu "väljältä". Otti pyynnön ihan tosissaan ja oli selvästi asiasta tyytyväinen, kun hänen ammattitaitoonsa luotettiin. Ei sieltä vikaa löytynyt mutta se on jo toinen tarina. Eli psykologiaa peliin ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#33
|
||||
|
||||
![]()
Välillä kyllä törmää mielivaltaiseen katsastukseen kun raisiossa kaverin 440 volvon takajarruja käytiin näyttämässä kolmannen kerran UUSILLA levyillä, paloilla, satuloilla, ja käsijarruvaijereilla ja edelleen leimamiehen mielestä ei käsijarrun teho ollut riittävä.. persdynolla luulisi olevan riittävä kun nyppäsi kuivalla asfaltilla ja tassut piirsi tasaista mustaa raitaa... oli viimeinen korjauspäivä päällänsä ja leimamiehen kommentit kun tultiin sitten sen kolmannen kerran sinäpäivänä näyttämään niitä jarruja oli "onhan teillä pojat vielä tässä aikaa käydä kiristelemässä ennen kuin konttori kiinni menee"
Liedossa on ollut asiallinen palvelu vaikka sama leimari kun leimasi rakkaan liippisierrani oli puuttunut kaverin auton JO muutoskatsastettuun tekniikkaan ja sen tehoihin... aiheesta kai?!?!?
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Silloin kun alkoi tulemaan noita yksityisä katsastusasemia muuttui palvelu monissa paikoissa ystävälliseksi ja se turha vittuilu jäi oikeastaan pois, noita mulkkuja nyt muutamilla katsastusasemilla nyt toki löytyy.
Nykyään taas on se palvelu jäänyt ja vanha vittuilu tullut takaisin noille asemille. Vikaakin monesti haetaan oikein väkisin, hyvä kun ohjeita kyselin niin silloinkin sain väärä ohjeistusta 2.lta asemalta coolerin laitosta (-99) pakuun. Toisella konttorilla tosi fiksu katsuri, kertoi että se on virittämistä ihan itse lukenut nettipalstoja missä noista otetaan yli 200hv pihalle, vaihdellaan pakoputket ja suuttimnet sekä suutiputket isoiksi... Toinen ja asiallisempi alkoi nauramaan kun tietonikkarille sanoin että ei nyt enään mopoista ole kyse mihin noita vaihtoja tehdään... Ahtopainemittarin kun näki autossa niin taskulampun kanssa etsi vikoja turbosta, väkisin koitti polkea savuarvoja yli mutta harmikseen ei onnistunut vikoja löytämään... Yksi yleinen valitus on noiden nykyautojen vilkkujen liian vähäinen keltainen valo mikä todetaan silmämääräisesti (mielivaltaisesti) ja kotona kun noita sitten purkii niin pinnoitteet on tallessa = turha vaihtaa. Mutta onneksi löytyy asiallisiakin paikkoja ja kannattaa ajella ne jokuset 10.net kilsat. |
#35
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikös sen ihan ite nää siitä jarrudynon näytöltä? |
#36
|
||||
|
||||
![]()
teho oli riittämätön jarrut piti kyllä tasaseen
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#37
|
||||
|
||||
![]()
No ei ne kyllä sillon oo mitään mustaa raitaa asfalttiin piirtäny, jos on aluks tehny niin jostain on rivenny viimeistään sit jarrudynolla. Jokseenkin hanurista tollasen Volvon käsijarrutsydeemi (ja oikeestaan koko auto.
![]() |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä on omalle kohdalle sattunut sellainenkin katsastaja jolle ei kelvannut se, että -83 vuoden pajero voi olla hyvässä kunnossa.
Ettimällä etti väljää niveltä, että pääsis pompauttamaan. Ensin kolisteli etupään, sitten takapään ja kun ei löytynyt niin totes, että "täytyyhän se löytyä yks viallinenki olla" ja kolisteli etupään uudestaan. Totesin vaan, että "olen yrittänyt auton pitää kunnossa ja vaihtanut kaikki ne nivelet". No seuraavana keksi, että "jarrujen kuormasäädin ei toimi ainakaan, poleppa jarruja", no senkin olin korjannut autosta niin naama punasena tuli auton alta pois. Kun ei sieltä vikaa löytynyt niin olin unohtanut vinssin vaijerin pari kierrosta puskurin ympärille, jossa se meni yhden kerran eturekisterikilven edestä. Totesi, että eturekisteri kilpi ei näy. Ehdotin, että jos kelaisin vaijerin sisään, kun olin sen siihen edellisenä iltana unohtanut, mutta ei kelvannut vaan halusi merkitä sen korjauskehotteeseen. Siinä vaiheessa, mulla jo ärsytti ni totesin, et merkitte vaan, jos se sinun päivää piristää. Leima tuli sillä reissulla, mutta merkintä oli rekisteriotteessa.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#39
|
||||
|
||||
![]() Paljon kehuja niittänyt A-katsastus...
Tätä topikkia lueskellessani pisti silmään usea maininta A-katsastuksesta ja sen toiminnasta. Ukolla muunmuassa jättivät jonkun raudan suabin vetonivelen luo joka särkyi sittemmin hyvin pian... Itse käytin aikoinaan ko konttorilla autojani kun muita ei tällä tuppukylälä ollut, ja on menny suurin osa autoista heittämällä läpi, mutta se toinenkin puoli on olemassa... ja se kiteytyy pariin setään jotka keksimällä keksi vikoja tai teki niitä... Minulta on autosta kolisteltu rengasraudalla helmoista maalit halki kun "tässä mallissa on helmoissa AINA ruostetta", vaan ei ollut... toinen seuraavana vuonna oli sit se viimeinen niitti... samainen äijä ja varmaan sama rengasrautakin... ja lähes samoilla sanoilla alkaa koteloiden tarkistus... "täällä on yleensä pehmeää" ja alkoi hakata takaiskarin yläpäähän lokasuojaan reikää... ei saanut ekalla eikä tokalla läpi mutta aikansa hakattuaan tulihan sinne reikä... ja toiselle puolelle teki samoin, muistaakseni viides tai kuudes lyönti meni vasta läpi... no hylsy tuli ja korjaamo reissu edessä... ihmetteli pajalla kun oli selvästi väkisin tehty reiät... paikkuutin ja vein näytölle jolloin vannottelin ettette tulisi tällä konttorilla minua näkemään ja sen minkä teitte selkeästi tahalleen tulisi kaikki asiasta kiinnostuneet tietämään jatkossakin... pian tuon jälkeen ukko lähti pois konttorilta töistä ja en tosiaankaan ole siellä käynyt katsastuksen tiimoilta sen jälkeen, puuhakilvet hakenut ainoastaan ja rekisteröinti asiat yläkerrassa... enkä mene.
Ajan mieluusti 50km Kuopioon katsastukseen, siellä palvelu hyvää ja paljon halvempaa sekä ei vielä ole autojani kolhittu yhtään kertaa vaikka jo vuosia tästä aikaa ja menopelejä väliin mahtunut jos minkä näköistä ja mallista... |
#40
|
||||
|
||||
![]()
Tässä saa ihmetellä, että miksi itkette netissä nuista? Yhteyttä katsurin esimiehiin, ni varmasti tapahtuu muutosta.
Omakohtanen kokemus kevättalvelta: Ostin yksityiseltä auton, edellisenä päivänä katsastetun, kainuussa "yksityisen" aseman toimesta. Koeajolla totesin, että keinuttaa kulmittain, eli joku iskari sökö. Samoin lapusta näki, että jarruissa heittoa, mutta oli kelvannut. No aloitin sitte remontin, vaihtoon meni kaikki iskarit ku toinen etu- ja toinen takaiskari oli särki. Jarrupalat oli tuommosessa kunnossa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93738 Ja jarrulevyt ruosteessa / vain kapeaa rantua tehny, toisin sanoen jo kaukaa näki että on häikkää. Kummastaki takasatulasta oli liukutapit jumissa, uusiksi meni levyt ja palat, sekä liukutapit. Muuten satulat sai rasvauksella & uusilla tiivisteillä henkiin. Otin viosta hyvät kuvat, tuossa aiempana yksi malliksi, ja laitoin sähköpostilla asiallista palautetta asemalle, kuvat liitteeksi. Alle oma nimi, puhnumero yms. tarpeelliset. Ei tullu vastinetta. Laitoin saman palautteen ketjun pohjossuomen päällikölle, meni tunti ja puhelin soi. Kysyi, että olenko jo nuo kaikki osat vaihtanu uusiin, tarkastavat auton mielellään täällä paikallisessa konttorissa, jos vanhat osat on paikallaan. No uutta osaahan siellä jo oli ni sen osata ei mahtanu enää mitään... samalla ilmoitti että konttorilta ottavat yhteyttä. Seuraavana aamuna soitti konttorin päällikkö. Puolituntia asiallista keskustelua, en siis korottanu ääntä / vaatinu korvauksia / muuten rähjänny. Kerroin samat asiat vielä uudelleen, ja toinen tietysti puolusti omaa kantaansa, mutta myönsi erheen. Itelle jäi hyvä mieli, ja varmasti meni palaute myös eteenpäin katsurille. |
#41
|
|||
|
|||
![]() Tuttua tarinaa..
Näitähän on ollu jos jonkinlaisia tapauksia,mutta: jokainenhan tietää että turha on ketään syyttää jos autossa on vikaa,tulkinnan varaa on ja jos katsuri on sitä mieltä et ei hyvä ni sit korjataan ja jos muutoksesta on kysymys ni kaikkea voi koettaa mut turha itkeä jos laittomat muutokset ei mene läpi. Eikä auta vaikka kaveri/appiukko/viisas tietäjä/tuttu katsuri sanois mitä. KAIKKI pitää pystyä osoittamaan laillisiksi ja oikein tehdyiksi muutoksiksi jos tiukka paikka tulee,eli lait ja asetukset kouraan ja pänttäämään. Jos ei tajua tai on vaikea tulkinta ni Trafiin yhteyttä ja sieltä neuvovat miten menetellään ja viitteet oikeisiin pykäliin jne. Konttorillahan on ammattitaitoisten ja palvelualttiiden ihmisten lisäksi myös Idiootteja pXXXapäitä jotka haluavat sinun painuvan vXXXXXn ihmeellisine muutoksinesi ja omituisine käsityksinesi.Heille sinun tulee muistuttaa siitä että ei ole sopivaa valita asiakkaita ko. perustein ja pyytää esittämään lailliset perusteet katsastuksen/muutoksen hylkäämiselle. Vieläkään sinun EI PIDÄ huutaa/käyttäytyä epäasiallisesti KETÄÄN kohtaan. Jos yhteistyö ei suju ja keskustelu ei etene tai toinen osapuoli ei halua asiasta keskutella niin yhteys taas Trafiin ja katsurin nimihän oli muistissa. Esim. näin homma etenee laillisesti ja toimii takuuvarmasti,ja jos tässävaiheessa katsuri autosi alla olevista traktorin renkaista tai työtää päänsä pohjasta läpi niin sitten kannattaa kiittää kohteliaasti ja poistua VÄHIN ÄÄNIN. Mikä edellämainittu ei ollut korrektia? PS: itse tätä reseptiä kokeilleena voin todeta että toimii,haittaa ei ole ollut siitä että on asiallisesti keskusteltu lakikirjan/katsastusmiehen kanssa ennenkuin muutosta on alettu rakentaa.
|
#42
|
|||
|
|||
![]()
Ihan tulee OT...
Meilläpäin oli vanhan valtiokonttorin aikaan yksi suhteellisen hankala katsuri, aina tahtoi löytyä jotain sanomista uudestakin autosta (siis oikeasti katsurin vika eikä auton, monesti uusi nivel oli väljempi kuin vaihdettavaksi määrätty) niin keksipä sankarit herätellä vanhan GAZin maasturin kivirauniolta henkiin kesäautoksi ja ei muuta kuin leimalle... Pohja oli punaisessa ruosteessa koska kyseinen värkki oli seissyt vuosia heinikossa ja kyseinen katsastusherra oli kuuleman mukaan hymyillyt auton alle mennessään. No, hetken kestäneen kopistelusession jälkeen auton omistajat tarjosivat monttuun helman alta isoa kaivosmallin hakkua saatesanoilla: Kokeile tolla, sillä mekin testattiin... Montusta oli noussut varsin synkännäköinen miekkonen ja oli lintannut leiman lappuun enää sanaakaan sanomatta. Minulla on henk. koht. nykyiseltä yksityiseltä ajalta lähes pelkkää positiivista palautetta katsureiden toiminnasta. |
#43
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kieltämättä on joskus harmittanut, kun auto ei olekaan ollut siinä kunnossa kuin olin olettanut eikä se ole mennyt läpi. Varsinkin kun korjaus yleensä aina katsastusajankohdasta johtuen sattuu talvipakkasiin tai räntäsateeseen joko itse räpeltäen ulkosalla tai viemällä jonnekin kalliiseen korjaamoon. Se ei kuitenkaan ole katsastajan vika. Pikemminkin rekisterikilven, koska korjaus ei satu kesäaikaan. Oma vikahan se ei voi olla. |
#44
|
||||
|
||||
![]()
Eipä ole omalle kohdalle hankalaa katsuria sattunut iisalmen seudulla, pikemminkin päin vastoin. Kerran katsastelin emännän ooppelia jossa oli muistellakseni jotain jarru heittoa tms ja päästöistä pomppas, noh jarrut viilailin ja vaihdoin tulpat ja suotimen ku ei emännällä ollu hajua millon oisivat viimeks vaihettu, arvelin että niissähän se vika tietysti kun suodinkin oli niin tukossa ja tulpat piki mustat. Asemalla jarrut ok mutta päästöt ei vieläkään olleet kohillaan tiaknoosi että katti tai lambda paskana. Liekkö alahuuleni alkanut väpättämään niin kovasti vai mikä lie ollut ku katsuri sano ettei seuraava näyttö maksa mitään ja kirjas siihen uusinta näyttö lappuun saman ja toivottelin päivän jatkoja. Vajaan parivuotta vanha motonetti kattihan se oli menny rikki (turasin kyllä samanlaisen 80e katin sinne tilalle).
Kaverin autossa oli takajarruissa heittoa ni katsuri kehotti kehimään siinä pihalla ja jatkettais katsastusta operaation jälkeen. Ei vaan auttanu kehintä ni siitä tuli sit hylsy mutta aika reilua silti. Ennen leimaa olen korjannut viat jotka olen tiennyt olevan olemassa ja asennoitunut niin että on jotain remppaa vielä tiedossa jolloin onkin mukava ylläri kun toisinaan menee ilman huomautuksia kottero läpi. Vikalistan sattuessa mukaan korjannut loputkin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Katsastuksen jälkeen huomatut viat... | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 10.02.2014 09:20 |
Myydään A-katsastuksen 50€ lahjakortti | Morjenz | O/M/V Muut | 0 | 03.10.2011 13:09 |
Katsastuksen vikalistasta | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 12.12.2008 23:40 |
Katsastuksen ohjeet ja ajoneuvotekniikan tiedottee | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.08.2005 22:34 |
katsastuksen laita... | ari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.03.2003 11:11 |