Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2011, 20:52
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?
Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.

Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua.
- ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny.

Edit: Se tais olla akkumyyjä joka aikoinaan sano kun koteloita suunnittelin ettei jostain 50+100 yhdistelmästä saa 150ah.
Tollasen kyllä löysin: http://www.pacificpowerbatteries.com...aq/dcfaq4.html
....If you connect two 12-volt batteries in parallel that are identical in type, age and capacity, you can potentially double the total capacity. If you connect two that are not the same type, you will either overcharge the smaller of the two, or you will undercharge the larger of the two. ...
- Eli myös 12v rinnankytkennässä ongelmaa yli ja alilatauksen kanssa

Tunnustan että väärässä olen ollut tuon Ah määrän suhteen, mutta jos siihen blazeen saa hyvin mahtumaan yhen ison akun nii sillä varmaa pärjää. Vanissa oli ongelmana se että en halunnu 2. akkua sinne ohjaamon alle. Yksi iso akku taas tavaratilaan olis vaatinu melkein kolmatta metriä johtoa.
- Niin ja jos 6.2 lähtee heikosti käyntii nii kannattaa tarkistaa ettei joku oo menny laittaan siihen suoravetosta starttia. Olikohan 5.7:n startti jonka kuulemma saa paikalle tai sitten joku halpis malli..En sitäkää muista miten tarkkaan se oli.

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 23:24
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2011, 21:10
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.243
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.

Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua.
- ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny.
Jokseenkin väärin.

12 V RINNAN kytkennässä , eli esimerkki tapauksessa amppeerit lasketaan yhteen jolloin lopputulos on se 160 Ah:ta. Eli ei niin justiinsa onko saman kokoiset, kunhan on vaan on ehjät.

Kun Taasen 24 V SARJAAN kytkennässä se menee juurikin noin eli amppeerit määräytyy pienemmän akun mukaan. Koska esim. käynnistysvirta joutuu kulkemaan molempien akkujen läpi jolloin siitä ei vaan virtaa enempää irtoa kuin mitä siitä pienemmästä ulos mahtuu... Ja jos akut on tässä systeemissä kovasti eri arvoiset niin siinähän on sitten jo pieni aksidentin vaarakin olemassa kun pieni akku menee polvilleen ja takana olevassa isossa akussa on vielä paukkua vaikka muille jakaa.

Ja lisäksi tulee vielä kaupanpäälle lataus ongelmat kun akuilla on eri vastus eli ne latautuu eri tahtiin eli toinen kuolee aikaa myöten...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.11.2011, 22:05
Harzaa:n Avatar
Harzaa Harzaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 04.08.07
Sijainti: iitti, Finland.
Viestit: 482
Perusasetus

itellä on tos omas blazerissa kuorma-auton akku tais olla 180 ah ja toiminnu erittäin hyvin ihan sama mimmosta ajoa on ollut ja akku ei ollut uusi ku laitoin sen toimintaan...
__________________
_______________
Chevrolet Blazer K5 6.2 TD
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.11.2011, 23:35
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.11.2011, 10:04
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Smile

Kävin omaan k10piin hakemassa kesällä tällaset talvea varten:
http://www.pjp-batteries.com/trane-a...si-trane-akku/
Oli 80Ah, muut arvot lunttaan myöhemmin konarin alta. Mutta ovat vakiokokoisia, menee vaneihin kuulemma. Kesällä kun omat vanhat akut sanoivat sopimuksensa irti, kävelin vanhanliiton akkupalveluliikkeeseen ja kerroin ongelmani. Palvelua sain. 6.2l Dieseliin pitäs saaha uudet akut, semmoset millä voi käyttää webastoa ja lähtee silti talvella toi pikkis vielä käyntiin.

Suositteli noita tranen akkuja. Samassa liikkeessä myytiin myös optima....
Maksoi muuten satasen kappale, samallamukaan tarttui uusi c-tek laturi ja matkamallin yleismittari autoon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.11.2011, 16:56
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.
Tätä mieltä minäkin olen. Ja rinnankytkennässä jännite juurikin niin kuin sanot pysyy molemmilla akuilla samana. Jännite-eroja rinnan kytkennässä akkujen välille ei edes pysty syntymään, ellei oteta kaapeleiden tuottamaa vastusta huomioon. (joka vaikuttaa tosi vähän jännitteeseen) Mutta mitään ongelmaa ei pitäisi ilmetä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.11.2011, 22:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

akkujen rinnankytkentä:


Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.11.2011, 22:39
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä
Tän allekirjotan kanssa mut oon eri mieltä noist kaapelinpituuksist. On toki merkitystä mut resistanssi auton mittakaavassa on mitätön,olettaen et on hyvät johdot ja liitokset. Tostahan on teollinen sovellus esim. hiluksissa,lataus kytketty toiseen akkuun ja osa kulutuksesta on otettu toisesta akusta. Ja muuten esim. Jeepissä on akun lämpötilaa haisteleva anturi ja sen mukaan nostaa lataus jännitettä jos on kylymää. Sit on joissain Wolkkareissa mm. akun lämmitintä,lieekö suurta hyötyä sitte..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.11.2011, 11:48
V-8:n Avatar
V-8 V-8 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 82
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harzaa Näytä viesti
itellä on tos omas blazerissa kuorma-auton akku tais olla 180 ah ja toiminnu erittäin hyvin ihan sama mimmosta ajoa on ollut ja akku ei ollut uusi ku laitoin sen toimintaan...
Mihin sen sovittelit? Oikealle eteenkö? Akku ilmeisesti hiukan pidempi kuin tavallinen ha-akku?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.11.2011, 13:07
Grööni Grööni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.11
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 59
Perusasetus

ittelläni ramissa 100Ah 750A, juuri vaihdetut akut ja startti, pitäisi pelittää pakkasella tuokin traktori tuolla määrällä... =)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.11.2011, 22:17
Harzaa:n Avatar
Harzaa Harzaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 04.08.07
Sijainti: iitti, Finland.
Viestit: 482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja V-8 Näytä viesti
Mihin sen sovittelit? Oikealle eteenkö? Akku ilmeisesti hiukan pidempi kuin tavallinen ha-akku?
on reilusti isompi ku normi ha-akku....tuolla se on takakontissa takapenkin takana omassa laatikossa...oisin sen sinne oikealle jättänny mutta poistin tosta noi sisälokarit ja ei jaksannu alkaa rakentaa mitää telinettä sille ku meinaa olla hieman painava ton kokonen akku...
__________________
_______________
Chevrolet Blazer K5 6.2 TD

Viimeksi muokannut Harzaa : 15.11.2011 22:21
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.11.2011, 22:31
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Mutta kun se laturi tunkee sitä samaa esim 13,4v jännitettä aina yhteenkiin akkuun sitä pudottamatta, niin miksi se yksiakkuisen auton akku ei siitä kärsi, mutta kaksiakkuisen kärsii? 24v sarjakytkennässä pätee ihan eri hommat toki, vaikka näissäkin on yllättäen pärjätty melko hyvin eripari akuilla kunhan eivät mitään kuolleita ole. Omassa BJ:ssä oli aivan erilaiset akut pari vuotta, ostin 20€/kpl akkuässästä. Mitattiin, että kunnossa ovat ja kiinni. Vanissa on aivan totaalisen erilaiset akut itsellä ainakin ja en ole huomannut mitään ongelmaa. Joskus kun akut 24v vehkeissä tyhjenee, niin oiskohan ollut maapuolen akku mikä hajoaa aina vaikka olisivat samaan aikaan ostetut. Eiköhän tärkeinä ole pitää ne hyvässä latingissa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ennen kaikki oli paremmin Rolpatti Chit-Chat 2 30.09.2009 10:22
ennen/jälkeen Punanenä Tekniikka & Jutustelu 10 02.08.2007 15:48
MutaSpoorit, Ennen ja nyt !! SuurSyömäri Chit-Chat 8 06.01.2007 19:41
Lue ennen postausta Pete Chit-Chat 5 22.12.2006 20:24
Paha olo jo ennen suoritusta? tuska Bees & Honey 1 03.01.2003 15:25


Sivu luotu: 15:35 (GMT +2).