![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian. Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua. - ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny. Edit: Se tais olla akkumyyjä joka aikoinaan sano kun koteloita suunnittelin ettei jostain 50+100 yhdistelmästä saa 150ah. Tollasen kyllä löysin: http://www.pacificpowerbatteries.com...aq/dcfaq4.html ....If you connect two 12-volt batteries in parallel that are identical in type, age and capacity, you can potentially double the total capacity. If you connect two that are not the same type, you will either overcharge the smaller of the two, or you will undercharge the larger of the two. ... - Eli myös 12v rinnankytkennässä ongelmaa yli ja alilatauksen kanssa Tunnustan että väärässä olen ollut tuon Ah määrän suhteen, mutta jos siihen blazeen saa hyvin mahtumaan yhen ison akun nii sillä varmaa pärjää. Vanissa oli ongelmana se että en halunnu 2. akkua sinne ohjaamon alle. Yksi iso akku taas tavaratilaan olis vaatinu melkein kolmatta metriä johtoa. - Niin ja jos 6.2 lähtee heikosti käyntii nii kannattaa tarkistaa ettei joku oo menny laittaan siihen suoravetosta starttia. Olikohan 5.7:n startti jonka kuulemma saa paikalle tai sitten joku halpis malli..En sitäkää muista miten tarkkaan se oli.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 23:24 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
12 V RINNAN kytkennässä , eli esimerkki tapauksessa amppeerit lasketaan yhteen jolloin lopputulos on se 160 Ah:ta. Eli ei niin justiinsa onko saman kokoiset, kunhan on vaan on ehjät. Kun Taasen 24 V SARJAAN kytkennässä se menee juurikin noin eli amppeerit määräytyy pienemmän akun mukaan. Koska esim. käynnistysvirta joutuu kulkemaan molempien akkujen läpi jolloin siitä ei vaan virtaa enempää irtoa kuin mitä siitä pienemmästä ulos mahtuu... Ja jos akut on tässä systeemissä kovasti eri arvoiset niin siinähän on sitten jo pieni aksidentin vaarakin olemassa kun pieni akku menee polvilleen ja takana olevassa isossa akussa on vielä paukkua vaikka muille jakaa. Ja lisäksi tulee vielä kaupanpäälle lataus ongelmat kun akuilla on eri vastus eli ne latautuu eri tahtiin eli toinen kuolee aikaa myöten...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
||||
|
||||
![]()
itellä on tos omas blazerissa kuorma-auton akku tais olla 180 ah ja toiminnu erittäin hyvin ihan sama mimmosta ajoa on ollut ja akku ei ollut uusi ku laitoin sen toimintaan...
__________________
_______________ Chevrolet Blazer K5 6.2 TD |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)
Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei. Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kävin omaan k10
![]() http://www.pjp-batteries.com/trane-a...si-trane-akku/ Oli 80Ah, muut arvot lunttaan myöhemmin konarin alta. Mutta ovat vakiokokoisia, menee vaneihin kuulemma. Kesällä kun omat vanhat akut sanoivat sopimuksensa irti, kävelin vanhanliiton akkupalveluliikkeeseen ja kerroin ongelmani. Palvelua sain. 6.2l Dieseliin pitäs saaha uudet akut, semmoset millä voi käyttää webastoa ja lähtee silti talvella toi pikkis vielä käyntiin. Suositteli noita tranen akkuja. Samassa liikkeessä myytiin myös optima.... Maksoi muuten satasen kappale, samallamukaan tarttui uusi c-tek laturi ja matkamallin yleismittari autoon. ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() akkujen rinnankytkentä:
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.
ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä. -> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä -> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun. -> ja kylmä akku loppuu äkkiä |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mihin sen sovittelit? Oikealle eteenkö? Akku ilmeisesti hiukan pidempi kuin tavallinen ha-akku?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
ittelläni ramissa 100Ah 750A, juuri vaihdetut akut ja startti, pitäisi pelittää pakkasella tuokin traktori tuolla määrällä... =)
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
on reilusti isompi ku normi ha-akku....tuolla se on takakontissa takapenkin takana omassa laatikossa...oisin sen sinne oikealle jättänny mutta poistin tosta noi sisälokarit ja ei jaksannu alkaa rakentaa mitää telinettä sille ku meinaa olla hieman painava ton kokonen akku...
__________________
_______________ Chevrolet Blazer K5 6.2 TD Viimeksi muokannut Harzaa : 15.11.2011 22:21 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mutta kun se laturi tunkee sitä samaa esim 13,4v jännitettä aina yhteenkiin akkuun sitä pudottamatta, niin miksi se yksiakkuisen auton akku ei siitä kärsi, mutta kaksiakkuisen kärsii? 24v sarjakytkennässä pätee ihan eri hommat toki, vaikka näissäkin on yllättäen pärjätty melko hyvin eripari akuilla kunhan eivät mitään kuolleita ole. Omassa BJ:ssä oli aivan erilaiset akut pari vuotta, ostin 20€/kpl akkuässästä. Mitattiin, että kunnossa ovat ja kiinni. Vanissa on aivan totaalisen erilaiset akut itsellä ainakin ja en ole huomannut mitään ongelmaa. Joskus kun akut 24v vehkeissä tyhjenee, niin oiskohan ollut maapuolen akku mikä hajoaa aina vaikka olisivat samaan aikaan ostetut. Eiköhän tärkeinä ole pitää ne hyvässä latingissa?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ennen kaikki oli paremmin | Rolpatti | Chit-Chat | 2 | 30.09.2009 10:22 |
ennen/jälkeen | Punanenä | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 02.08.2007 15:48 |
MutaSpoorit, Ennen ja nyt !! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 8 | 06.01.2007 19:41 |
Lue ennen postausta | Pete | Chit-Chat | 5 | 22.12.2006 20:24 |
Paha olo jo ennen suoritusta? | tuska | Bees & Honey | 1 | 03.01.2003 15:25 |