|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
Äänestyksen tulos: Miksei suunnistus cup kiinnosta? | |||
Kiinostaapas, mukana karkeloissa! | 70 | 40,46% | |
Säännöt liian tiukkoja | 13 | 7,51% | |
Kisaaminen liian kallista | 42 | 24,28% | |
Välivuosi/muu tauko | 26 | 15,03% | |
Ei ole sopivaa kalustoa | 24 | 13,87% | |
Kilpailu liian kovaa, ei voi ajella rennosti | 20 | 11,56% | |
Muu syy, kerro alle. | 15 | 8,67% | |
Monivalintaäänestys. Äänestäneitä: 173. Et voi äänestää tässä äänestyksessä. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Suunnistuksen tulevaisuus yms jutusteluYleisön pyynnöstä oma aihe tälle. Otetaan vaikka tämä viestini toisesta säikeestä pohjille. Tässä vähän nörtin kokoamia tilastoja kuluneista viidestä suunnistuksen cuppi vuodesta. Selkeä laskusuhdanne ollut päällä cupin alusta lähtien, jospa kaudella 2012 kamelin selkä katkeais. Ainakin omalta osalta olis suunnitelmissa olla mukana vuoden 2011 huilin jälkeen. (Tarkoitus oli kyllä kisata tälläkin kaudella, vaan eipä sitten suunnitelmien toteutus oikein onnistunu, epäonnea jonkun verran myös mukana.) Koodi:
Osallistujia Vuosi K-arvo Max Min 2011 45,8 53 39 2010 63,3 70 57 2009 66,4 77 54 2008 88,3 114 61 2007 92.0 116 65 Kaikki 68,0 116 39 Eri tapahtumista. Nimi Kert K-arvo Max Min Mukana(Vuodet) TML-Trophy 4 73,3 95 39 2007,2008,2009,2011 Paratiisi Offi 3 56,0 58 53 2009,2010,2011 TuraOffi 3 52,7 61 43 2008,2009,2011 Offivarusteen Talvieksytys 2 88,5 114 63 2008,2010 Himalaja 2 60,0 70 50 2010,2011 Finland Trophy 1 74 2009 Lakeuden Kutsu 1 44 2011 Lapland Trophy 1 116 2007 Lost in Bonehill 1 77 2009 Warn Trophy 1 65 2007 Koodi:
2011 5/5 - 50kpl - Himalaja 2011 4/5 - 43kpl - TuraOffi 2011 3/5 - 39kpl - TML-Trophy 2011 2/5 - 53kpl - Paratiisi Offi 2011 1/5 - 44kpl - Lakeuden Kutsu 2010 3/3 - 70kpl - Himalaja 2010 2/3 - 57kpl - ParatiisiOffi 2010 1/3 - 63kpl - Offivarusteen Talvieksytys 2009 5/5 - 74kpl - Finland Trophy 2009 4/5 - 54kpl - TuraOffi 2009 3/5 - 69kpl - TML-Trophy 2009 2/5 - 58kpl - Paratiisi Offi 2009 1/5 - 77kpl - Offivarusteen Lost in Bonehill 2008 3/5 - 61kpl - TuraOffi 2008 2/5 - 90kpl - TML-Trophy 2008 1/5 - 114kpl - Offivarusteen Talvieksytys 2007 3/3 - 65kpl - Warn Trophy 2007 2/3 - 95kpl - TML-Trophy 2007 1/3 - 116kpl - Lapland Trophy Omasta mielestä homma on hirmu hyvin kunnossa. Kisat on nykyään järjestään kunnolla järjestettyjä ja hommat hoidettu lähes täydellisesti. Tietysti aina kauden aikana jotain ongelmia tulloo, vaan eipä mittään hommaa voi täysin täydellisesti hoitaa. Edit: Lisäsin vielä äänestyksen jotta hahmottuis helpommin, voit valita myös useamman kuin yhden vaihtoehdon. Ps. Modet siirtäkööt jos tuntuu että on väärällä alueella.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. Viimeksi muokannut akiky : 09.11.2011 19:34 |
#2
|
||||
|
||||
Käsittääkseni lähes kaikissa moottoriurheilulajeissa tainnu olla muutaman vuoden laskusuuntaa osallistujien määrässä. Jokkiksessa tietenki on nyt kaksi ei leiriä, AKK ja Jokkis Ry, mutta taitaa määrät kuitenkin olla vähemmän kuin joku 3-5v sitten. Tänä vuonna ei myöskään tainnut olla rata-sm sarjaa.
Jo pari vuotta sitten kaveri joka ajoi autocrossia, kertoi että taitaa homma jäädä kun sponsoreita ei enää löydy. Sama kaveri myy osia ja varusteita ja valitteli kesällä että hiljasta on ollut, ihan vieraan töissä oli välillä joutunut olla. Toisin sanoen lama/ taantuma taitaa vaikuttaa intoo harrastaa moottoriurheilua. En osaa sanoa kuinka monella ulkopuoliset sponsorit rahoittavat ns. merkittävää osaa kilpailutoimintaa. Yksityisenä henkilönä taas lomautusuhat, yms voi suunnata rahankäyttöä muuhun. Ite oon vaan noita apukuskin hommia parissa kisassa harjotellu, mutta tarkotus olis ens vuonna osallistua useempiin kisoihin, ei vielä päätetty kuinka moneen. Auto ei kyllä ole mikään voittaja vekotin, vaan edullisesti rakenettu huviajoneuvo
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#3
|
||||
|
||||
Suunistamaanko?
Itse en ole vielä missään kisassa ajannut ja on tarkoitus kertalisensillä tulla joku päivä koittamaan, kunhan kalusto saadaan maastoajon kestäväksi ainankin hetkellisesti.
Kerta lisenssin on erittäin hyvä juttu, niin saadaan helpommin meitä ensikertalaisia mukaan. Näin meikäläiselle ainakin nuo osaanottomaksut on kuulostanut aika arvokkailta ja olleet jonkinmoisena kynnyksenä. Pystyisikö joku listaamaan pakollisia kuluja kisaamisesta? Kiinostanee varmaan muitakin. -osaanottomaksu -lisenssi ? -katsastuskortti? -muuta? mitä? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#4
|
|||
|
|||
Vain osanottomaksu pakollinenLainaus:
Kilpailijalisenssiä (kerta- tai vuosilisenssiä)ja katsastuskorttia tarvitaan trialissa!! |
#5
|
|||
|
|||
Suunistus on kuningaslaji...
Trial on auton särkemistä enemmän kuin kilvanajoa. En halua autosta perunasäkin näköistä reuhkaa...
Crossi on kiva katella mutta liian vauhdikasta tämmöiselle hitaalle kiiruhtajalle. Ajellaan siis suunnistusta... Tottakai tulevalla kaudella mukana. |
#6
|
||||
|
||||
muu syy:
ei oo vaan kerennyt oikein mihinkään...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
Mitä maksaa?Lainaus:
Se ei vaan kerro konkreettisesti kuinka paljon vuodessa menee pakolla kisaamiseen. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kulut muodostuu noin tsabaut: -ilmoittautumismaksu -kilpurin vakuutukset yms. / punakilvet -kilpurin polttoaineet 24h ajeluun -kisavkl syömiset -kilpurin kuljetuksesta -mahd. trail vuokra -polttoaineet veturiin -mahdollinen ja erittäin todennäköinen vapaapäivä min pe, mut miel viel ma -kaikki mitä kerkee rikkoa kisoissa pitänee korjatakin? ja 24h aikana kerkee rikkoa n.6 vuoden trial kisojen edestä. JOS vetää samalla sykkeellä. stetson ja hiha menetelmällä meidän tiimi (2hlö kilpurissa plus huolto 1-2hlö) ei taida 500e olla kaukana? -sami- |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eikä sitä sen kummempia kuluja tule vaikka kaikissakin kisoissa kävisi, kertautuu vaan kisojen määrällä. Mitään katsastuskortti, lisenssi yms systeemejä ei ole. Ja edes niitä turvakaaria ei pakosti autossa tartte olla, jos on umpiauto ja osaa rastilistaa sen verran lukea että jättää vaarallisille rasteille menemättä. (Näitä yleensä 200-300 rastista 10-20.)
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
Jaa?Lainaus:
Jos osaanottomaksu menee toiselle sadalle niin harva ensikertalainen lähtee kokeilemaan. Eikös se kerta lisenssi ollut yleensä halvempi kuin itse varsinaninen osaanottomaksu? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kustannuksia tulee sen verran ku tulee, ei suomessa ole mikään ilmaista. Hihasta ravistaen kustannukset per kisa ~ 500€
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#13
|
||||
|
||||
Ja vastaus tuli jo
|
#14
|
||||
|
||||
Kokematon sekoittaa.Lainaus:
Ok, ei mulla sitten muuta. Kiitoksia. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Hieman olisin erimieltä tuon kommentin kanssa, mutta kaikilla meillähän on oma mielipide.....onneks Sunnistus cuppia pari vuotta kierrettiin Modissa, mutta sit ei enään jaksanu ylläpitää kalustoa. Eli aikapaljon tuppas kalusto kärsiin kun yritti pysyä siellä korkeimmassa kärjessä. Sit vaan jossain vaiheessa todettiin, että ei kannata väkisin repiä, jos homma ei tunnu mieluiselta. Sen jälkeen ollaanki ajettu kai 2 kisaa hieman eri kokoonpanolla ja autolla, eli pidetty hauskaa silloin, kun ollaan sopivasti ehditty. Nyt tosin alustavissa suunnitelmissa lähtee ajeleen talvikisa ja taas eri autolla, kuin aimmin......tosin siitä yden talvikisan "kokeilusta" se cuppi sarjan kilpaileminen viimekskin alkoi |
#16
|
||||
|
||||
Minä näen suurimpana esteenä kustannukset.
Niistä lähinnä kuljetuskaluston vuokra/osto. Kisat kun tuppaa olemaan aikas kaukana täältä Helsingistä nähden. Ei se ajomatka kisapaikoille vielä mitään, mutta jos auto hajoaa, niin sen kotiin saaminen... |
#17
|
||||
|
||||
Muutamia kisoja sekä trialia ja suunnistusta katsojana äimistelleenä mieluummin osallistun suunnistukseen niin saa ajaa huomattavasti enemmän.
Yleensä suunnistuksessa on paljon rasteja haettavissa hieman rakennetulla kalustolla mutta trialissa oisin ainakin Raision viime kisassa ja Ahveniston radalla saanut auton siihen kuntoon et ois voinu kiukuttaa. Siis mikäli ois ajanu enempi ku ensimmäisen portin yli. Jos aika ja rahat riittää niin suunnistusta yhden tai kaks kisaa kaudella 2012 suunnitelmissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#18
|
||||
|
||||
Suunnistuksessa parastahan on että sinne voi lähteä vaikka täysin vakiolla maasturilla. Eihän sillä mitään kilpaa voita, eikä pärjää muutenkaan, mutta kivaa voi pitää silti. Onse kuitenkin ihan erilaista kun safareilla, kun on jotain päämäärää siinä mehtässä harhailussa. Ja saapi omaan tahtiin kulkea.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#19
|
|||
|
|||
Jos tarpeeksi lähistöllä on kisoja että ei tarvitse puolta suomea ajaa päivän kisojen takia niin mikä ettei. Nimittäin ajokunnoton auto on hankala saada sama matka takaisin ja voi vitutus olla aika huipussaan siinä vaiheessa.
|
#20
|
||||
|
||||
Kyllähän kiinnostaisi, mutta kun kiinnostaa niin moni muukin asia, ettei tahdo perheellisellä rahkeet (raha/aika) riittää joka paikkaan. Kartturina olemisessa on tosin se hyvä puoli, ettei mene välttämättä kuin kisa viikonloppu aikaa. Kuskilla yleensä jokunen ilta valmistelua, kisaviikonloppu ja sen jälkeen useampi ilta/euro kun katiskaa harsitaan taas kasaan. Riippuen tietysti paljonko katiskaa onnistuu särkemään. Ymmärtääkseni usein kuski myös maksaa viulut, eli osallistumismaksut, ruuat x määrä henkilöille ja polttoaineet kisaautoon ja kuljetuskalustoon toiselle puolelle suomea. Näistä äkkiä kertyykin sitten jo sellainen määrä rahaa, että emäntä alkaa kyselemään sen perheelle luvatun loma reissun perään..
Elämä se on valintoja täynnä. Lupaan, että jos vielä joskus olen poikamies, niin ajan kauden suunnistusta! Ja ennen kuin joku ehtii tarjoamaan apua siihen asiaan, niin totean, ettei tarvitse
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#21
|
|||
|
|||
??
Mikä ihmeen vaihtoehto tossa äänestyksessä on, liian kova kilpailu, ei voi ajella rennosti. On kyllä ihan varmasti mahdollista ajella siellä mettässä just niin rentona ku vaan penkillä pysyy eikä valu jalkatilaan. Jos muut painaa sata lasissa niin antakaa painaa.
|
#22
|
||||
|
||||
kumpaakin ajaneena ja kumpaakin, sekä trialia ja suunnistusta ajavana/apparina tulemaan olevana, voin sanoa, että kumpaakin saa aina laittaa ja rakentaa. se on harrastus, ei siitä ajasta ja rahasta voi kiukutella. yksi parhaimpia kisa muistoja on just tuo lapland trophy 2007. olihan paljon autoja ja kömpijöitä, hieno oli kisa ja maisemat. ei tää laji mihinkään katoa! mun mielestä toi safari luokka, mikä oli jo juuri tuola 2007 lapin kisassa kannattaa ottaa mukaan, vaikka ne onkin mukamas on sielä tiellä ja mukamas haittana, kun kilpaa ajetaan niin joka tapauksessa ne on hyvä lisä, mikä tuo uusia kilpailijoita... täähän taas oli vaan mun mielipide joka tapauksessa 2012 nähdään taas heinolan ja anttolan jälkeen
|
#23
|
|||
|
|||
Niin joo ja täältä pernajasta tulee pari tiimiä vähintään ens kaudella mukaan, toivottavasti saadaan hyviä kisoja aikaseks. kyllähän noi osallistujamäärät oli tällä kaudella hälyttävän pieniä
|
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#25
|
||||
|
||||
Kaikkihan on helvetin kallista nykyään, suunnistus sääntöihin joskus ýritin autoa rakentaa.
Nytkin tulossa säännöt täyttävä romu. Ei vaan nappaa ajaa 24h, kun työkseen valvoo öitä. 12h kisat kiinnostaa ja niihin osallistutaan kun on vehket kunnossa. |
Luokat |
kisat, osallistuja määrät, suunnistus, suunnistus kisat |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Renkaat Suunnistuksen Stanu luokkaan tilattu | landy | Tekniikka & Jutustelu | 44 | 15.02.2012 11:07 |
Mitkä renkaat suunnistuksen proto luokkaan ? | HIRMU | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.11.2007 13:59 |
Mikä rengas suunnistuksen modi-luokkaan? | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 27.08.2007 19:11 |
Huoltoautojen tulevaisuus? | Tekniikka & Jutustelu | 46 | 01.05.2007 15:40 | |
Tietotekniikan Tulevaisuus! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 15:53 |