![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() PeukkuaIte en omalla(edellisellä) arvannu lähtee kertaakaa kokeilee oikee maastoo, peläten painon puolesta tulevan harmia. Toi nykynen 1gen on melkei tonnin kevyempi, mut sillä ei taas raaski painua metsää, ku on lähes virheetön vanhus. Nostan hattua niille, jotka menee tuon kokoluokan tonnikeijuilla rymyää. On se vaa niin näyttävää!! Ei olis videoo..? ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla ei ole videota, mutta oli siellä kameramiehiä, joku varmaan kuvas videotakin, joten sellaista jos on tarjolla niin tänne vaan ![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän tuohon vähän tuli vaurioita mettäsä. Korin osalta lavan helmat otti pahiten osumaa, tuo takahelma meni kun tippui takapyörä lähes metrin korkeudelta kiven päälle. Oikealla puolella kanto nappasi etummaiseen helmaan pimeällä suoritetussa ojan ylityksessä.
Renkaat on 37x12.5-16, vanteet liian leveät, eli 11x16 backspacingin ollessa 5.5". Tuossa näkyy myös hytin takanurkkiin tulleet osumat, molemmin puolin samanlaiset. On muuten kätevä tuo lattiassa oleva tunkki, pystyy nostamaan auton niin ylös että voi tehdä jarruremontinkin selkä suorana ![]() Alustan pahimmat vauriot olivat vääntynyt alatukivarsi laskeuduttuaan kiven päälle kun tuli otettua aavistuksen väärä linja. Sama paikka edellisenä päivänä meni ilman ongelmia. Ja vaihteiston kannatinpalkki meni solmuun. Pari kertaa se raapi aika rajusti kallioon, ja joku sopiva kohta ollut mihin tuo on tarttunut ja kääntynyt ympäri: Tuo jakiksen suoja on lähinnä vitsi, se on aina jossain kiinni ja oli ottanut osumaa jo ennen safaria, nyt vain meni ihan ropelille ![]() (huomasin just että on näköjään nakertanu jakiksen kuorta tuo yks ruuvi) Silloin ku mä tän ostin, niin tuo etukartaanin lähto vuoti öljyä, stefa oli syönyt uran laipan kaulalle. Uusi stefa, ja otin sorvilla muistaakseni toista kymppiä pois kaulasta ja kiillotin hyvin, niin vieläkin pitää. Tuo ongelma oli noiden vanteiden kanssa, niissä kun ei ole sitä turvaolaketta, niin tohon väliin menee todella herkästi puuta ja kiveä, nuokin tikut huomasin vasta kotona. Beadlokeilla korjaantuu ulkoreuna, mutta sisäreunaan pitää hitsata lankaa tai latikkaa pitämään rengasta. Beadlokeilla noista vanteista vaan tulee auttamatta liian leveät nykyisille renkaille, mutta suunnitelmissa on kyllä hankkia leveämpää rengasta tilalle. Tai kapeammat vanteet.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 05.06.2014 17:42 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ensimmäistä kertaa kun sovitin renkaita alle vakaajan poston jälkeen, huomasin pienen ongelman jousien kanssa. Nyt vakaajaa ei ole, niin akselipääse tippumaan niin alas että jousen yläpää ei pysy paikallaan. Tosin pidemmät iskaritkin vaikuttavat tuohon. Tiesin että jousien kanssa joutuu punnertamaan kerran tai pari, mutta kun molemmat puolet olin laittanut kahdesti paikalleen, tein kuormaliinasta rajoittimet.
Pyöräaukkoja joutui suurentamaan ja helmaputkeakin piti lyhentää että mahtui renkaat kääntymään. Siltikin ne ristiriipunnassa ottivat sisälokariin kiinni. Mutta kunhan laitan 2" speiserit jousien päälle ja rajoitan hieman sisäänjoustoa niin pitäisi vähän tuonkin ongelman helpottaa. Puskuri on hieman vaiheessa, tuohon pitää tehdä vielä tuet runkoon ja tulpata putken päät. Nyt on sellainen puskuri, mikä kestää nostaa keulan ilmaan, ja kunnon vetolenkeillä. Eikä paina paljoa. Vinssin sijoittaiminen Dodgen keulaan on hieman ongelmallista. Jos sen laittaa kennojen eteen, niin se on sekä korkealla runkoon nähden, että keulan ylitys kasvaa helvetin paljon, puhumattakaan puskurin painosta. Valmiit vinssipuskurit painaa kai jotain päälle 100kg. Yksi ratkaisu olisi ollut laittaa vinssi lavan alle, tuossa yhdessä kuvassa kennojen alla olevan poikittainpalkin oikeassa laidassa olevasta reiästä on suora linja vetokoukun rungon keskelle, joten sinne olisi voinut sijoittaa vinssin millä olisi sitten voinut tarvittaessa vetää taaksepäin. Mutta sitten vaijeri olisi ollut tiellä tulevia muutoksia silmällä pitäen. Joten ainoa järkevä paikka on kennojen alla ja rungon välissä. Hieman se syö etuylitystä, mutta en huomannut siitä olevan juurikaan haittaa. Tuo ABT:n 10k ei ole kyl mistään kotoisin, hidas ku mikä ja alamittainen Dodgeen. Se nyt on siellä ku parempaa ei siihen hätään ollu käsillä. Hydraulinen olis suunnitelmissa, ton nakkaa sit taakse, tai Blazerin keulalle. Sähköt virittelin safaria edeltävänä iltana, vähän sätöshän noista tuli mut toimii. Pitää ajan kans tehdä paremmin. Releboksi mahtui sopivasti akun ja sulakekotelon väliin. Iso auto, mutta moottoritila on niin ahdas, ettei releboksia saanut mihinkään sen kuoren kanssa. Käyttökytkimet ja valojen kytkimet laitoin tollaseen pieneen työkaluboksiin kun yöllä en muuta purkkia löytänyt mihin ne olisi laittanut ![]() Niille tehdään paneeli joko kojetauluun, tai sitten tuohon penkin viereen vaihteiston shifterin yhteyteen. Tojotan osasiakin eksynyt, nyt on hyvä talvella laittaa kierroksia ylös kun raappaa ikkunoita ni ei tarvi mitään lumiharjapatenttia tehdä pedaalin ja ratin väliin:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onko toi minkä jojotan käsikaasuvipstaaki? Ja olisko kuvia toisesta päästä? Vaikka toi Cumminssi onkin nopea lämpiämään, niin vähän himottaisi omaankin autoon viritellä tuota lumiharjaa fiinimpää systeemiä.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuo on muistaakseni -83 HJ60:stä. Ei ole kuvaa vielä vaijerin kiinnityksestä, se on pikkasen vaiheessa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Motonetistä löytyy ihan yleimallin vastaavia ryyppyvaijeriviritelmiä 0,5-3m pituisia....
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Miksei, jos sen voi lukita. Tuo pumpun palautusjousi vetää niin hanakasti takaisin, että ihan tavan säätövaijeri ei kyl pidä. Tossa Toyotan versiossa on akselilla hammastus, ja rungossa jousilanka mikä pitää vastaan. Pystyy portaittain säätämään kierroksia.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja tuo Toyotan kahva kerkes olla yli kolme vuotta paikallaan ennen kuin se oikeasti alkoi toimia. Vaijeri ei yltänyt kaasupolkimelle ja oli sivussa sen verran ettei mitään tolkun ratkaisua keksinyt joten asia jäi kytemään. Joulukuussa se lumiharja sitten lipesi viimisen kerran kaasupolkimelta ja päätin töiden jälkeen laittaa käsikaasun kuntoon! Vartti siitä kun otin alamuovin pois niin homma rokkas! Oli taas niin yksinkertainen patentti että alkoi ihan vituttaa kun ei ollut aikasemmin tullut mieleen. Tommonen pätkä lankaa missä lenkki molemmissa päissä: Tuo vasen lenkki on kahvan vaijerin päässä, vaijerissa on pallo jonka takana tuo lenkki pysyy, oikean puoleinen taas on kaasupolkimen takana ja makaa sen päällä joten pysyy tolla yksinkertaisella lenkillä. Lämpenee nopsaan kun kierrokset pitää 1100-1200 alueella kymmenisen minuuttia ![]() Boost controllerikin oli ilmestynyt tänään työpaikan postilaatikkoon, pitää ettiä 1/8" tappi niin voi tehdä liitännän turboon ![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Viime viikolla putsasin takajarruja taas kerran, ja kirosin rumpujarrut syvimpään helvettiin! Vedä jousta, etsi pikkuosaa, säädä rullaa ja sittenkin on vaa sinne päin. Plus että ku upotat johkii jontkaan ni taas jarrut levällee ja pesua ja säätöä...
![]() Kengät on aika lopussa, ja mietinkin että josko nyt päivittäis taakse levyt. Rockautosta selasin kataloogia, ja osaa löytyy, mutta niin alkaa hintaakin olla ku kaikki kilkkeet on hankittu, ja sieltäkään ei seisontajarrun kilpeä saa. Eli rumpujarrua. Äkkiä menee yks toimintatonni eikä taida edes riittää! Tuolla tekniikka puolella sit bongasin Hiluxin takalevy kyselystä että Iveco Dailyssä olis levyjarrusatulassa seisontajarru, ja googlellahan se varmistui. Tommonen se olis: ![]() Ja Briteistä sais ihan kohtuu edukkaasti: http://www.cheapbrakecalipers.co.uk/tag/daily Nyt pitäis vaa keksiä jarrulevy noille. Dodgen/Chevyn/Fordin levyt ei äkkiseltään käy kun ovat sen 30 milliä paksuja jäähdytettyjä, mutta noihin Ivecon satuloihin menee vain 16mm levyt. Varmaan sen saa sovitettua jos navan halkaisija riittää. Sillä ei liene väliä jos mahdolliset orkkislevyt on jäähdytetyt ja laittaa jäähdyttämättömät, kunhan akselimassa riittää? Laitetaas hieman numeroita muistiin... Iveco Dailyn jarrusatulan OEM numeroita 504360794, 504134582 ja 42548187 vasemmalle satulalle, sekä 504360795, 504134583 ja 42548188 oikealle satulalle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Transportterissa kanssa käsijarru samassa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Asiallinen käänne tehä riisselirotkesta jotai muuta ku kuminpolttoauto!
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Minua nyt ei olekkaa koskaa kiinnostanu kuminpoltto. Dodgella on kyl pirun kiva ajaa safaria, 37" rengas, 3.54 vällärit ja jakiksessa 2.7 hidas puoli, ni ei juurikaan tarttenu antaa kenkää, vääntöä on mukavasti jo siinä tonnin nurkilla. Mut kyl tota pitää hieman piristää, välillä sitä toivoi että kone heräis nopeammin, lähinnä mudassa rypiessä ku oli lyhyt matka ottaa vauhtia, niin just ku kone alkoi nostaa ahtoja ni tökkäs meno joko vastapenkkaan tai uran päähän. AFC:tä modaamalla ja fuelplaten jos hiois vaikka #100:aan...
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itseeki himoittais, mut kun on työauto niin ei oo varaa rikkoo!!!
__________________
--- Dodge RAM 2500 5.9 Td -01 --- --- Cadillac DeVille -67 --- Polaris Sportman 550XP |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Luokat |
cummins, dodge, ram |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käyttis LJ | Gulo | Maasturiprojektit | 36 | 24.03.2018 17:53 |
Ostetaan käyttis | JariTi | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 07.03.2011 13:40 |
Ostettu Dsl käyttis | ranke | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.04.2010 18:20 |
Ostettu Halpa käyttis | karvanoppa | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 23.10.2009 10:32 |
NORT:in safarointi päivä 29.8.09 | JV73 | Tapahtumat | 63 | 22.10.2009 09:18 |