Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.10.2011, 00:14
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kope Näytä viesti
Venttiilin pitäisi näköjään olla ns. moottoriventtiili, eli keskiasennossa pitää olla H-kaavio että öljy pääsee virtaamaan vapaasti.
Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.

Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.10.2011, 04:55
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.
Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.
Kampiakselin pää olisi tosiaankin paras paikka, esim. omaan suskiin laitan sen noin. Jos autolla ajetaan paljon maantieajoa niin pumppu olisi kyllä hyvä saada siksi aikaa kytkettyä irti kampurasta.

Paljonkohan kyseessä olevan auton moottori maksimissaan pyörii?
Jos esim. 3000r/min niin joku 16cm3 kokoinen pumppu voisi olla passeli.
3000r/min öljyä tulisi 48L ja 1000r/min vielä 16L/min. Riittäneekö tuo 16L/min sitten vinssin tarpeaksi nopeaan pyöritykseen?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.10.2011, 05:44
HiluMiks:n Avatar
HiluMiks HiluMiks ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 09.01.06
Sijainti: suonenjoki, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.10.2011, 08:17
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks Näytä viesti
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Esim. 16cm3 pumpun tuotto sekä väännön ja tehon tarve pikaisesti laskettuna 175bar paineella:
3000r/min: 48L/min, 45Nm, 14kW
1000r/min: 16L/min, 45Nm, 4,7kW

Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.10.2011, 09:36
HiluMiks:n Avatar
HiluMiks HiluMiks ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 09.01.06
Sijainti: suonenjoki, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

[QUOTE=kope;
Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...[/QUOTE]

Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.10.2011, 09:51
Holst:n Avatar
Holst Holst ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 793
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks Näytä viesti
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.
hihnan saat unohtaa jos haluaa vinssata ihan oikeasti, tuppaa luistamaan viimeistään silloin kun olet kunnolla kiinni.
__________________
-kari-
FS Motorsport ry
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.10.2011, 12:25
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks Näytä viesti
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.

entäs jos teetkin sen vedon vaik jakohihnalla? mulla on tos putkihärvelissä ollu sellasella pumppu pyörimässä n 3 vuotta ilman ongelmia, ei oo hihna löystyny tai katkeillut. ei kolise eikä ulise,upotettukin on veteen useasti sukkuluksii asti ja suolla niin että sai turvetta väliin mu ei näyttäny haittaavan.
muistaakseni 32mm leveä on toi pumppusuutin volkkarin remmi ja siinä hiacen hihnapyörät ite modattuna.

mulla just vaihtuu moottori isompaan ja tutkailin tota käytössä ollutta remmiä, muuten sen vois laittaa vielä takaisin mut siinä ei riitä pituus nykyiseen kokoonpanoon.. ja toi hihna on tietty jo yhen jakohihnan vaihtovälin colffissakin palvellut.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2011, 14:41
HiluMiks:n Avatar
HiluMiks HiluMiks ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 09.01.06
Sijainti: suonenjoki, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.

Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?

En hae vinssille huippu nopeutta vaan semmonen kohtuullinen riittää.

Minkäs kokoisilla säiliöillä muut on tehny?

Tuota jakohihna vetoa pitää kanssa miettiä itseä arvelutti mudan ym, meneminen väliin ja sitten hihna sököks.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.10.2011, 10:36
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks Näytä viesti
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Pystyiskö syyläriä siirtämään sen verran eteen- tai ylöspäin että pummpu mahtuis väliin?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.10.2011, 10:45
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Tartteeko vinssin muuten olla noin nopea? Tuohan näyttäisi liikkuvan 50L/min virtauksella parhaimmillaan 19M/min eli yli 30 senttiä sekunnissa...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.10.2011, 09:31
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kope Näytä viesti
Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.
En tiedä miten muissa yhteyksissä mutta työkonepuolella ei tuota vapaakiertoa ohjausventtiileissä juurikaan ole koska monesti moottorin tulee toimia jarruna kun ei liike ole päällä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hydraulivinssi 500€ Hessu_Hopo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 19.11.2009 17:02
Myyty Warn Industrial 9 - Hydraulivinssi ja -pumppu JulmaJii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 04.05.2009 08:39
Ostetaan Hydraulivinssi -Epeli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 07.01.2009 22:35
Ostetaan BJ42 alkuperäinen laturin alipaine pumppu tai koko laturi+pumppu pumppu79 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.06.2008 11:46
Hydraulivinssi Killman Tekniikka & Jutustelu 16 19.02.2005 09:42


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).