Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydraulivinssi ja Pumppu kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89988)

HiluMiks 26.10.2011 16:52

Hydraulivinssi ja Pumppu kysymyksiä
 
Kertokaas mulle Hydraulivinssin asentamisesta.
-Minkälainen pumppu pitäs olla tuotoltaan.
-Hammas- vai mäntäpumppu.
-Hihna vai ketjuvetoinen tietty ulosottoon olis hyvä mutta kun ei ole sitä Hiluxissa eikä taida saada.
-kestääkö jos pumppu pyörii kokoajan.
-Jos ei niin millä olisi paras saada pois päältä kun ei tarvitse.
-Minkälaisia venttiilejä siihen tarvitsee asennella.

Jos on kuvia niin saa laitella.

Vinssi joka asenteilla näkyy tuossa
http://sepson.webdoc.nu/files/produk...7306%2D016.pdf

Hyviä linkkejä tarpeiden hinnoitteluun saa laittaa myös.
Hakuakin koitin mutta hytikka vinssien asenteluista ei ollu paljon juttuja tai en löytänyt.
Googleakin käyttetty jo päivä tolkulla mutta sieltäkään ei löytynyt kun Jenkkien asennuksia ohjaustehostimen pumpulla ja sillä en laita.

PERSKUTTA 26.10.2011 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812496)
Kertokaas mulle Hydraulivinssin asentamisesta.
-Minkälainen pumppu pitäs olla tuotoltaan.
-Hammas- vai mäntäpumppu.
-Hihna vai ketjuvetoinen tietty ulosottoon olis hyvä mutta kun ei ole sitä Hiluxissa eikä taida saada.
-kestääkö jos pumppu pyörii kokoajan.
-Jos ei niin millä olisi paras saada pois päältä kun ei tarvitse.
-Minkälaisia venttiilejä siihen tarvitsee asennella.

Jos on kuvia niin saa laitella.

Vinssi joka asenteilla näkyy tuossa
http://sepson.webdoc.nu/files/produk...7306%2D016.pdf

Hyviä linkkejä tarpeiden hinnoitteluun saa laittaa myös.
Hakuakin koitin mutta hytikka vinssien asenteluista ei ollu paljon juttuja tai en löytänyt.
Googleakin käyttetty jo päivä tolkulla mutta sieltäkään ei löytynyt kun Jenkkien asennuksia ohjaustehostimen pumpulla ja sillä en laita.

Pyöriihän se traktoriskin jatkuvasti. Vapaakierrolla silloon kun ei tarvi painetta.
Rataspumppu varmaankin riittää mutta kestääkö pumppu laittaa suoraan akselille vetopyörää kannattaa selvittää. Uskoisin ettei voi.

-Sakke- 26.10.2011 19:10

Ei sitä ainakaan ulosottoon kannattais laittaa vaikka sellanen oliski, ku ulosotto lakkaa pyörimästä ku painaa kytkimen pohjaan.

Saahan pumppuihin sellattia tukilaakereita, (koplinkikos se nyt oli) ni kestää sit pistää remmin piukalle.

kope 26.10.2011 19:24

Virtaus saa näköjään olla max. 50L/min.
Hammaspyöräpumppu tukilaakerilla&hihnapyörällä on varmaan helpoin.
Esim. Roquetilla on ihan asiallisia valmiita paketteja.
Kyllähän se pumppu kestää pyöriä jatkuvasti, mutta parempihan olisi jos
sen kytkee pois päältä kun sitä ei tarvita. Tämän voi hoitaa magneettikytkimellä
joka voi olla valmiiksi integroituna hihnapyörään.
Venttiilin pitäisi näköjään olla ns. moottoriventtiili, eli keskiasennossa pitää olla H-kaavio että öljy pääsee virtaamaan vapaasti.

JV73 26.10.2011 21:41

mulla sd33t moottorissa rotex kytkimen välityksellä kampuran päässä 22"kuutioinen" pumppu varustettuna vapaakierto venttiilillä, warnin hyd. vinssi pelittää mukavasti. mut tuottoa ei taida koskaan olla liikaa...hallinta venttiili on ihan tavan puolen tuuman manuaaliventtiili, voi käyttää portaattomasti.

Jappi 27.10.2011 00:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kope (Viesti 812572)
Venttiilin pitäisi näköjään olla ns. moottoriventtiili, eli keskiasennossa pitää olla H-kaavio että öljy pääsee virtaamaan vapaasti.

Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.

Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.

kope 27.10.2011 04:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 812696)
Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.

Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 812696)
Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.

Kampiakselin pää olisi tosiaankin paras paikka, esim. omaan suskiin laitan sen noin. Jos autolla ajetaan paljon maantieajoa niin pumppu olisi kyllä hyvä saada siksi aikaa kytkettyä irti kampurasta.

Paljonkohan kyseessä olevan auton moottori maksimissaan pyörii?
Jos esim. 3000r/min niin joku 16cm3 kokoinen pumppu voisi olla passeli.
3000r/min öljyä tulisi 48L ja 1000r/min vielä 16L/min. Riittäneekö tuo 16L/min sitten vinssin tarpeaksi nopeaan pyöritykseen?

HiluMiks 27.10.2011 05:44

Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.

kope 27.10.2011 08:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812704)
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.

Esim. 16cm3 pumpun tuotto sekä väännön ja tehon tarve pikaisesti laskettuna 175bar paineella:
3000r/min: 48L/min, 45Nm, 14kW
1000r/min: 16L/min, 45Nm, 4,7kW

Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...

Jappi 27.10.2011 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kope (Viesti 812701)
Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.

En tiedä miten muissa yhteyksissä mutta työkonepuolella ei tuota vapaakiertoa ohjausventtiileissä juurikaan ole koska monesti moottorin tulee toimia jarruna kun ei liike ole päällä.

HiluMiks 27.10.2011 09:36

[QUOTE=kope;
Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...[/QUOTE]

Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.

Holst 27.10.2011 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812759)
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.

hihnan saat unohtaa jos haluaa vinssata ihan oikeasti, tuppaa luistamaan viimeistään silloin kun olet kunnolla kiinni.

kope 27.10.2011 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812704)
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.

Pystyiskö syyläriä siirtämään sen verran eteen- tai ylöspäin että pummpu mahtuis väliin?

kope 27.10.2011 10:45

Tartteeko vinssin muuten olla noin nopea? Tuohan näyttäisi liikkuvan 50L/min virtauksella parhaimmillaan 19M/min eli yli 30 senttiä sekunnissa...

matti.v 27.10.2011 12:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812759)
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.


entäs jos teetkin sen vedon vaik jakohihnalla? mulla on tos putkihärvelissä ollu sellasella pumppu pyörimässä n 3 vuotta ilman ongelmia, ei oo hihna löystyny tai katkeillut. ei kolise eikä ulise,upotettukin on veteen useasti sukkuluksii asti ja suolla niin että sai turvetta väliin mu ei näyttäny haittaavan.
muistaakseni 32mm leveä on toi pumppusuutin volkkarin remmi ja siinä hiacen hihnapyörät ite modattuna.

mulla just vaihtuu moottori isompaan ja tutkailin tota käytössä ollutta remmiä, muuten sen vois laittaa vielä takaisin mut siinä ei riitä pituus nykyiseen kokoonpanoon.. ja toi hihna on tietty jo yhen jakohihnan vaihtovälin colffissakin palvellut.;)

HiluMiks 27.10.2011 14:41

Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.

Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?

En hae vinssille huippu nopeutta vaan semmonen kohtuullinen riittää.

Minkäs kokoisilla säiliöillä muut on tehny?

Tuota jakohihna vetoa pitää kanssa miettiä itseä arvelutti mudan ym, meneminen väliin ja sitten hihna sököks.

toyota4x4 27.10.2011 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812820)
Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.

Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?

En hae vinssille huippu nopeutta vaan semmonen kohtuullinen riittää.

Minkäs kokoisilla säiliöillä muut on tehny?

Tuota jakohihna vetoa pitää kanssa miettiä itseä arvelutti mudan ym, meneminen väliin ja sitten hihna sököks.

jos on mettä peli niin ketjuveto se ei luista.. jossain oon sellaisen nähnykkin..

kope 28.10.2011 04:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 812820)
Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.

Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?

Pumppujen mittapiirroksia ja teknistä tietoa vaikkapa tuolta:
http://www.pedro-roquet.com/lmbinari...2_document.pdf

Jos on pelkässä offikäytössä niin saa varmaankin pyöriä koko ajan?
Sopivan välikytkimen voi tehdä itse esim. kahdesta ketjupyörästä ja kaksirivisestä rullaketjusta tai käyttää valmiita sakarakytkimiä joissa on kumi välissä. Pumpun kiinnikeraudat joudut varmaankin tekemään itse.

HiluMiks 28.10.2011 07:58

Kiinnikkeitä en kuvitellutkaan valmiina löytyvän itse ne on väänneltävä.
Sitä ketjuvetoa vähän ittekin olen ajatellut jos en rupea muokkaamaan syyläriä nokkapumppua varten.
Saahan siitä otettua vaikka ketjuliittimen irti jos ajelee pitempiä matkoja.
Minkähänlaista meteliä se ketju pitää pyöriessään.

Jari 28.10.2011 08:10

ketjuun paluupuolelle kiristin, niin voi löysätä tarvittaessa irti helposti.

HiluMiks 28.10.2011 08:20

Laittakaas joku linkki tai kuva siitä miten se nokkapumppu tulee kiinni kampiakseliin kun ei ole tuossa omassa traktorissakaan sellasta.
Enkä löytäny googlella mieleistä kuvaa.

Holst 28.10.2011 09:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 813106)
Laittakaas joku linkki tai kuva siitä miten se nokkapumppu tulee kiinni kampiakseliin kun ei ole tuossa omassa traktorissakaan sellasta.
Enkä löytäny googlella mieleistä kuvaa.


Itsellä itsetehty (sorvautettu) adapteri nokkapyörään mihin kumivaimentainen sakarakytkin istuu, sen jatkona mekaaninen irroituskytkin jossa pumppu kiinni...

kope 28.10.2011 10:00

Kytkimistä kuvia vaikka tuolta, s.97 alkaen:
http://www.specmahydraulic.se/Common...ttelo_2008.pdf

Tuontapaisia omissakin projekteissa käytössä, toki moottorinpuoleisen pään joutuu aina sovittamaan.

Ketjupyöräkytkimellä en tarkoittanut ketjuvetoa vaan sitä että pumpun ja moottorin ketjupyörät laitetaan lähes päittäin ja pyörien ympärille pyöräytetään kaksirivinen ketju.

HiluMiks 28.10.2011 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kope (Viesti 813126)
Kytkimistä kuvia vaikka tuolta, s.97 alkaen:
http://www.specmahydraulic.se/Common...ttelo_2008.pdf

Tuo linkki onkin mielenkiintoinen ja hintoineenkin.
Empä tuon firman sivuille ollu sattunutkaan.
Kiitos.

kope 28.10.2011 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 813141)
Tuo linkki onkin mielenkiintoinen ja hintoineenkin.
Empä tuon firman sivuille ollu sattunutkaan.
Kiitos.

Linkin laitoin vain esimerkin vuoksi, ei enää ole varmaankaan ajan tasalla.
Tuolla kilpailevan yrityksen tuotteita, voi olla paremmin ajan tasalla. Näkyy siellä olevan muutakin hyödyllistä tietoa:
www.dunlophiflex.fi


Sivu luotu: 16:49 (GMT +2).