![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mielenkiintoinen ehdotus. Ei ehkä vielä täysin valmis, mutta kehityskelpoinen.
Kohta kohdalta, koskien tätä harrasteluokkaajatusta, mutta miksei myös muita Cup-luokkia (soveltuvilta osin): 1) (Kats. + Rek.) Juuri näin, pienin varauksin, katso kohta 2). Oikeastaan ainoa ei-katulaillinen sallittu muutos voisi olla vakaajien poistaminen? 2) (Renkaat otteessa) Ei toimi suoraan, kuten nimim. "Murros" jo havainnollisti (löytyy autoja, joihin on katsastettu renkaita, joiden leimaus ei nykyään onnistu) -jatkoehdotus: oltava katsastettu ko. renkaille nykyisen rengassäännön mukaisesti. 39" leimattuun pitäisi silloin hakea yhdet, pienemmät vaihtoehtorenkaat lisää, mutta ei siinä juuri mitään kai menettäisi? 39" säilyisi edelleen otteessa (?). Toinen rattaisiin liittyvä lisäys, jolla voisi ehkä myös madaltaa tulijoiden kynnystä: beadlockit kielletty (eihän niitä leimallekaan voi viedä, ei ole katulailliset + useammilla taitaa olla "tavalliset" vanteet kuin beadlockit) Myöskään maksimi rengaskokoa voi olla vaikea määrätä, koska muuten syntyy helposti merkkiluokka/luokkia. Harrasteluokkaan iso/pikkuluokka crossin tapaan? Raja 33" tai 35", portaalikertoimella. Kohdat 3), 9) ja 10) (Hlömäärä ja kuljetus): sallitaan autoon mukaan ainoastaan yksi kuljettaja ja yksi apukuljettaja. Vaikka osallistuisi bussilla. Penkkien lkm-, penkkien sijoittelu, turvakaari- yms. ongelmat ratkeaisivat käytännössä automaattisesti. Kaikki autotyypit, (7 hlö maasturit, 2 hlö huoltoautot, 2 hlö pickupit) olisivat samalla viivalla. Miksei tämä voisi olla CUPin puolellakin sääntönä yhtä hyvin? Neljän hengen miehistöllä on etulyöntiasema jo rastien haravoinnissa, mutta onko se autolla tehtävän suunnistuksen "ydin"juttu? 4) (yksi etuvinssi) Madaltaisi varmasti ns. safariautojen osallistumiskynnystä. Jatkoehdotus 1: jos takavinssi on kiinni, se olisi tehtävä toimintakyvyttömäksi, 2: jos takavinssi on kiinni ja toimintakunnossa, sen mahdollinen käyttö (esim. rastilta palatessa) nollaisi aina ko. rastin pisteet (tässä olisi luotettava kilpailijoihin aika rajusti) 3: vinssejä saisi olla vaikka kuinka monta, mutta ainoastaan yksi vinssinaru tai vaijeri/auto. Jos joku vaikka haluaisi osallistua tuplavinssillisellä safariautolla. 5) (Ei uitto/vaarallisia rasteja) Kyllä. Tai vähintäänkin nykyisen kaltaisella kaarisäännöllä. 6) (yksi piste/rasti) En usko nykyisen pisteytyksen olevan syy, eri pistemäärät/rasti mahdollistavat menestymisen eri taktiikoilla, minusta se on plussaa nykysäännöissä. Yhden pisteen sääntö voisi johtaa kaahaamiseen, kuten "Murros(kin)" tuumasi. 7) (12H/halvemmat kisat) Ihan hyvä idea, tosin en usko kisan pituuden olevan kynnyskysymys, jos muut säännöt ovat osallistujia miellyttävässä kuosissa. Kyllä 24h kisoissakin on oma hohtonsa, ja kyllä niitäkin soisi olevan. 8) (Ovien/luukkujen käyttö) Sallitaan ainoastaan auton omilla mitoilla olevien, omilla saranoilla olevien ovien (ja mahdollisesti luukkujen) käyttö, tuskinpa ne valokuvauksessa kärsivät? 11) (Turvakaaret) Ei pakollisia, mutta voimakkaasti suositeltavia kuitenkin. Pari lisäajatelmaa, sekä tästä nick "VooDoo Jeepin" ehdotuksesta, että suunnistuksesta yleensä: *JOS haetaan ns. harrasteluokkaa, niin miten olisi jos vaaditun leiman ja katulaillisuuden lisäksi harrasteluokan auto olisi tuotava ajaen pelipaikalle, kisarenkailla? Tai: kisarenkaat on pystyttävä kuljettamaan autossa mukana paikalle? Toki aina sitten löytynee niitä, jotka ajavat Peltorit päässä Boggereilla 600 km, tai tuovat trailerilla naapurikuntaan ja ajavat sieltä. Mutta noin pohdintana. *Yleisesti rasteista ja niiden tasosta, koskien sekä harrasteluokkaa, että muita luokkia: Ymmärrän ratamestarien tehtävän vaikeuden (jollain ne kilpailijat on erotettava), kilpailijoiden haasteen nälän, ja yleisön halun nähdä mahdottomalta tuntuvia suorituksia, mutta ollaanko kuitenkin menty hieman liian pitkälle, jos menestyäkseen on pakko hakea rasteja kahteen suuntaan vinssaamalla ja/tai uittamalla? Eli ollaan päädytty tilanteeseen, jossa paras offi"auto" on itseasiassa se, joka kelluu parhaiten (eli vene), ja jota on helpoin vinssata, pyörien ollessa osan matkaa merkityksetön tai jopa vinssaamista hidastava varuste (eli taas se vene on parempi)? Alumiini Busteri täyteen akkuja, pienet fillarit alle ja hyvä vinssi keulalla, siinäkö kohta menestyksen salaisuus? Vinssi laulaa ja kanervat vienosti suhisee pohjassa. Minusta pyrkimyksenä tulisi olla, että ainakin reilusti suurin osa rasteista (sekä lkm, että niiltä saadut pisteet) pitäisi olla sellaisia, että reilusti suurin osa autoista pääsee niille ajamalla -varsinkin jos menevät niille ensimmäisten joukossa. Sekaan voisi jättää sitten pienen määrän huomattavan isopisteisiä (yleisö?) rasteja, jossa saisi/olisi pakko sitten vinssailla, ja joissa kuluisi väkisinkin aikaa vaikka mitä tekisi. Tai vaihtoehtoisesti isopisteisile rasteille tulisi pyrkiä, mahdollisuuksien mukaan, järjestämään kaksi vaihtoehtoista väylää: vaikea + lyhyt JA helpompi + huomattavasti pidempi reitti. Pidempi reitti hoidetaan esim. yhdistelmärastina, jossa ensin joudutaan hakemaan huomattavasti kauempana oleva "reittirasti/lisärasti" ja sitten (heti perään) pidemmän reitin "emo"rasti. "Reittirastista" yksinään ei saisi pistettä. Reittirasti ja emorasti pitäisi hakea peräkkäin. Emorastille voisi ajaa suoraan sitä vaikeampaa+lyhyttä reittiä niin halutessaan, ja saisi samat pisteet kuin "reittirasti" + "emorasti" yhdistelmästä pidemmän reitin kautta ajettuna. Kaikki tämä avaisi taas mahdollisuuden menestyä erilaisilla taktiikoille ja erilaisilla autoilla: joskus lyhyt reitti voisi olla kannattavampi, joskus taas pitkä. Tämmöisiä ajatelmia. Viimeksi muokannut njp_racing : 24.10.2011 00:29 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? | JERKKU | Tapahtumat | 18 | 07.08.2007 19:13 |
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! | Höpö | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 00:09 |
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
Suunnistuskisojen järjestelyt? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 25.01.2005 15:41 |