Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.09.2011, 21:20
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Joo, niinhän tuo saattaa tehdä. Kuvasta puuttuu tosin alkuperäinen muovinen konekoppa, joka pultataan ton koneen päälle. Ei tullut otettua siitä vain kuvaa. Sen alta noita putkia ei oikein näe.

__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.09.2011, 01:45
jason jason ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 13.12.04
Sijainti: Luoteis-Uusimaa
Viestit: 368
Perusasetus

Juu, ei egr- tulppaus juurikaa näy ulospäin, muovinen tuulettimen "suoja" peittää kokonaa...

Sulla oli jo kuiteski aikas tervattu/nokeentunu toi egr- venttiili!? Mulla oli lähes uuden veronen vielä

En ehkä 8000:sta kyllä laittais, tai no, teknisesti se vetää liki puolet enemmä ko mitä oma massa, mutta... Ite 9500 tai enempi ajattelin, toki, jos tollanen kohalle hyvällä hintaa sattus, nii, go figure

Pistä mulle vaiks yv:tä, ko oot taas jotai ajatellu ottaa "sumusilta saarilta", ni saadaa samaa tialuksee tjms. hiukka säästöö you know
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.10.2011, 18:00
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Viikko syyslomaa pidetty mökillä ja Defen kimpussa taas touhuttu.

Aluksi kuva sinkityistä ja pulverimaalatuista osista. Nämä siis jo autosssa kiinni. Ylhäältä alas, varapyöräteline, vahvistetut takatukivarret, valojen suojaraudat ja ovien saranat.


Sitten tuli asennettua etuakselille uudet sinkityt putkimalliset iskaritornit ja viimeinkin nuo jousien kohdistuskartiot. Samalla vaihdoin iskareihin polyuretaanipuslat.


Taka-akselille tuli asennettua taivutetut ja vahvemmat takatukivarret, sekä jousien kohdistuskartiot. Tukivarsiin ja takaiskareihin laitoin myös uudet polyuretaanipuslat.


Auto on massattu uutena ja massa on rungossa vielä suhteellisen hyvin kiinni. Muutenkin pohja on siisti ja ruosteeton. Jotta näin olisi vielä jatkossa, päätin tehdä alustalle uusintakäsittelyn. Homman aloitin puhaltamalla palkit paineilmalla sisältä puhtaaksi ja sitten pesemällä pohjan kuumavesipesurilla, jonka jälkeen auto sai kuivua muutaman päivän lämpimässä tallissa. Sitten rapsuttelin löytämäni ruostepaikat kirkkaiksi ja päälle sudin ruosteenestomaalia.

Varsinaisen suojauksen tein ammattilaiselta saamieni ohjeiden mukaan ja hyvillä aineilla. Aluksi pohja ruiskutettiin kauttaaltaan kotelonsuoja-aineella. Tämä pehmentää vanhan massan ja luo hyvän tartuntapinnan uudelle massalle. Samalla kotelosuoja tunkeutuu saumoihin ja koloihin suojaten ne hyvin.

Tässä pohja kotelosuojalla ruiskutettuna.


Kotelosuojan annoin kuivua vuorokauden.


Sitten päälle ruiskutettiin varsinainen alustamassa.


__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.01.2012, 21:01
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Taas saatu jotain pientä aikaiseksi talvilomalla.

Koska tuossa Td5:ssä on riskinä tuo dieselin meneminen moottoriöljyn sekaan, päätin asentaa moottorille varmuuden vuoksi vähintään öljynpainemittarin. Kaukonäköisenä tilasin mittarikotelon Mudstuffilta silloin samalla kun tilasin keskikonsolinkin. Koska kotelossa on tilaa valitsin mittareiksi VDO:n Viewline mallistosta öljynpaine-, ahtopaine- ja jännitemittarin, sekä VDO:n paineanturit. Kyseiset mittarit ovat tarkoitettu venekäyttöön ja ovat suojausluokaltaan IP67, saattavat siten ehkä jopa toimia Defen kosteissa monsuuniolosuhteissa. Mittareissa on sisäänrakennettuna hälytysvalo, jonka voi säätää syttymään anturissa olevan varoituskontaktin mukaan tai sitten säätää portaattomasti erikseen hankittavan lisäpalikan avulla.

Tässä mittarit, mittarikotelo, anturit, hälytysvalon säätöpalikka ja T-haarat.


Kokoonpano alkaa, johdotukset tein kolvaamalla tai vedenkestävin liittimin.


Mittaritaulun johdotukset valmiina.


Asensin mittarivaloille erillisen katkaisijan, jotta saa valot pois päältä jos häikäisee.


Ahtopaineanturin pulttasin kiinni lokasuojaan kaapeliputken kiinnikkeellä. Paineen otin T-haaralla hukkaportin painekellon letkusta. Säätöpalikalla säädin varoitusvalon syttymään kun ahtopaine ylittää 1,2 bar.


Öljynpaineanturi kiinni T-haaralla alkuperäisen anturin kanssa. Varoitusvalo syttyy mittarissa jos öljynpaine laskee alemmaksi kuin 1 bar.


Kuvassa paketti valmiina kojelaudan päällä ja ihme kyllä, kaikki toimi heti niinkuin pitääkin. Ainoana miinuksena on se, että mittarivalojen väri on punainen, eikä niitä voi vaihtaa purkamatta sillä ovat toteutettu ledeillä. Mutta paikkasin tyylirikkoa siirtämällä Webaston kellon mittareiden kaveriksi, sillä siinäkin on punainen taustavalo. Nyt siis kaikki punavaloiset samassa paikassa.


Moni lantikan omistaja on paininut kostealla ilmalla esiintyvän huurtumisongelman kanssa. Minäkin suuntasin ilmiöön kyllästyneenä rautakauppaan etsimään ongelmaan ratkaisua. Olin jo lähdössä kahden perinteisen pyöreän 50mm. ritilän kanssa, kun äkkäsin ikkunoiden yläpuolelle tarkoitetun tuuletusventtiilin. Tuossa venttiilissä on hyvänä puolena venttiilin säätömahdollisuus, ja sellainen kaupasta sitten lähti mukaan.

Kuva venttiilistä.


Ulkopuoli valmiina. Tiivistyksen hoidin sialla ja tiivistysnauhalla.


Sisäpuoli valmiina.


Aika näyttää miten toimii, toistaiseksi ikkunat pysyneet kirkkaina.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 15.01.2012 11:45
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2012, 17:57
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Kytkin ja vaihteistoremppaa


Tervehdys,

Loppukesästä alkoi Defen vaihdelaatikosta kuulua ikävää vinkunaa ja hurinaa viitosvaihteella. Ääni alkoi kovenemaan pikkuhiljaa ja muutama korjaaja diagnosoi äänen pahentuvaksi laakeriviaksi. Selvittelin asiaa hieman lisää ja moni ihmetteli, että miten lantikan (kuulemma) kestävin laatikko voi vikaantua näin pienillä kilometreillä (175 000). Syyksi arveltiin sitten täydestä merkkiliikkeen huoltokirjasta huolimatta, että laatikossa on käytetty vääriä öljyjä. Nämä epäilyt saivat lisävahvistusta kun kävin Inch*****a hakemassa osia ja päätin tällä kertaa ostaa MTF94 vaihteistoöljyt heiltä. Vastauksena oli että "Mitä se semmoinen öljy oikein on? ATF:ää me ollaan kait vaan sinne laiteltu... " No, itse olen siis laittanut laatikkoon aina tuota MTF öljyä mutta voi olla, että vahinko oli jo ehtinyt tapahtua tai sitten kyse oli vain jostain muusta, tai silkasta huonosta tuurista. Päätin jatkaa ajelemista sekä seurata äänen muuttumista ja tehdä asialle vasta sitten jotain, kun ääni on niin paha ettei pokka kestä enää ajamista.

Alkutalvesta alkoi kytkinkin sitten luistamaan ja päätin, että pakko nuo viat on nyt sitten pistää kuntoon. Aluksi ajattelin viedä auton korjauspaikan puutteen vuoksi johonkin korjaamolle, mutta kun kaveri tarjosi auttavan kätensä ja lämpimän korjauspaikan, päätimme korjata auton itse. Ehdin kysellä jo muutamasta paikasta tarjouksenkin urakasta ja jos ao. henkilöt lukevat tätä, niin kiitos vielä paljon vaivannäöstä sekä vinkeistä.

Eli homma alkoi buukkaamalla töistä viikko vapaaksi sekä tilaamalla osat.

Ashcroftilta tuli
- Kunnostettu R380 laatikko
- Valeo kaksoismassavauhtipyörä
- Valeo kytkinpaketti

Alkuperäisinä osina tuli
- Vauhtipyörän pultit sekä asetelman mutterit
- Kytkimen käpälä pikkuhiluineen
- Silmälaakeri
- Moottorin öljypohjan tiivisteet sekä öljypumpun rattaan kiinnityspultti
- Kampiakselin takastefa
- Jakolaatikon pääakselin stefa
- Kytkimen pää- sekä työsylinteri letkuineen + tikku
- Suodatinsarja koko autoon

Lisäksi tietysti vielä kori kaljaa, moottoriöljyt, vaihteistoöljyt sekä jarrunestettä. Sitten vähän kuvia remontista...

Lattiaa purettuna...




Kuvassa paketti irroitettuna sekä lisäksi uusi vaihteisto.




Jakolaatikko irroitettuna...


Tyhjältä näyttää...


Vanha kytkin ja vauhtipyörä


Ja uusi paketti LOPULTA paikallaan...




Kasaamisvaiheesta ei tullut oikein otettua kuvia kun polte auton kasaan saamiseen oli niin suuri. Kaiken kaikkiaan remontti sujui hyvin ja ainoat kalustovauriot olivat pudonnut kamera (toimii vielä), sekä rungon poikkipalkin mysteerisesti kadonnut pultti, joka oli helposti korvattu uudella. Tekemistähän tuossa oli ihan tarpeeksi ja kahteen pekkaan saatiin urakkaan tuhrautumaan neljä päivää. Yritettiin tehdä hommaa rauhassa ja ajatuksella (momentit sun muut huomioon ottaen) ja välillä korjailtiin vähän moottorikelkkaa ja rekkaakin. Auto lähti tulille laakista ja kaikki toimi hyvin heti alusta. Kytkin ilmattiin vielä varmuudeksi toistamiseen koeajolenkin jälkeen. Remontin jälkeen oli kyllä voittajafiilis ja kotimatka meni hymy korvissa.

Vanhan laatikon ajattelin kunnostaa ja jättää itselleni varaosaksi tai jos jollekkin tulee pakottava tarve niin saatan sen myydäkkin. Kunnostussarja ei laatikkoon maksa maltaita mutta ajattelin sitä urakkaa hieman lykätä, sillä ehkä se olisi mukavampi kunnostaa kesällä mökin terassilla.

Toivottavasti näillä mennään taas ainakin 200 000 kilometriä.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 24.02.2012 18:17
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.03.2012, 19:08
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

No niin, taas vaihteeksi jotain pientä. Olin tulossa lauantaina kotiinpäin ja juuri ennen kotipihaa kuului kääntyessä ulinaa ja ratti potki käsille. Auto parkkiin ja pelti auki, ohjaustehostimen öljyt tulleet jostain pihalle. Säiliössä pinnantaso oli ok mutta pinta kupli käydessä, eli sai siis jostain ilmaa. Pikaisella vilkaisulla öljy tuli pihalle jostain pumpun alta ja ilmavirta levitti sen sitten kivasti pitkin konehuonetta.

Tänään sain itsestäni töiden jälkeen sen verran irti, että tempaisin ohjaustehostimen pumpun koneesta irti. Homma oli suht helppo ja yksinkertainen ja ainoan vastuksen antoi moottorin viskotuulettimen 36mm mutteri. Tuon avaamiseenhan tarvittaisiin kaksi Yyberhienoalandroverwtf mallin erikoistyökalua. No itsellänihän ei sellaisia ole, joten tekaisin normaalista 36mm kiintoavaimesta hieman ohennetun mallin, jolla mutterin sai avattua. Aluksi hihnapyörä pyöri tyhjää mutta raudanpätkällä sai pyörää sen verran kiinnityspulteista lukittua, että mutteri lähti auki. Tämä vinkiksi muille Td5 onnellisille omistajille.

Kaikki letkut näyttivät olevan puristeltaessa ehjiä mutta eihän pienistä murtumista taida vuotoja nähdä kuin vasta kovalla paineella. Epäilen kyllä, että öljy olisi vuotanut pumpun lohkojen välisestä tiivisteestä. Otin hommasta vähän kuviakin.

Yleiskuvaa...


Pumpun kotiluola, suhteellisen ahdasta ja nykyään myös öljyistä.


Ohjaustehostimen pumppu pyörittää samalla myös laipan toisella puolella olevaa vesipumppua. Kuivuneesta jäähdytysnesteestä päätellen alkaa näköjään sekin olla vaihtokunnossa.


Itse pumppu


Epäilen pumpun vuotavan tuosta tiivisteen saumasta, kun hienosti on pala irtikin.


Huomenna illalla olisi tarkoitus halkaista pumppu ja leikata siihen tiivistepaperista uusi tiiviste. Sitten romut takaisin nippuun ja peukut ylös, että josko taas toimisi . Ajattelin kyllä tilata jossain vaiheessa uuden pumpun uusilla letkuilla mutta jos tuo kestäisi edes siihen asti, että uudet osat on saatu kasaan.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.03.2012, 20:39
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Sellaista piti vielä kysyä, onkos joku joskus tettänyt jossain hydrauliikkapajassa uudet letkut ohjaustehostimen systeemeihin? Onnistuuko tuosta vain vai onko jotain rajoitteita?
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land Rover 90/Defender Racingrabbit O/M/V Ajoneuvot 7 17.12.2010 17:40
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 06.05.2010 20:58
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 Defe110 O/M/V Ajoneuvot 0 15.05.2008 16:09
M: Land Rover Defender 130 - 2005 O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2007 17:41
M: Land Rover Defender 110 landy O/M/V Muut 8 21.06.2005 07:17


Sivu luotu: 15:33 (GMT +2).