![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() ![]() EDIT: Toisaalta... Jos autossa jo on akuille pv-katkaisija kuskin vieressä, akut apparin hanurin alla, solenoidiboksi jossain akkujen naapurissa ja vinssi keulalla - niin minä en ainakaan jaksa vetää enään uudet kaapelit maskiin toista pv-katkaisijaa varten (olettaen siis että pv-katk. pitää tulla ennen solenoidiboksia). Toinen ratkaisu mitä vastaan on tullut on toinen solenoidi vinssin solenoidiboksin ja akun väliin ja siihen pieni vipukatkaisija herätevirralle. Kestävyydestä/turvallisuudesta en sano mitään, toimii kuitenkin. Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 Viimeksi muokannut L-Andy : 20.08.2011 09:22 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tämä maadoitus helposti unohtuu.
Mekaniikkamiehen rautalankaversio: Sähkö tulee plussajohtoa pitkin laitteeseen ja sama sähkö lähtee laitteesta maajohtoa pitkin pois. Itse en sähköhommiin sotkeudu, asiasta tietävät hoitakoot nämä jutut ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sulake ilmanmuuta väliin. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500A asti ja niille pesiä joihin mahtuu tarpeeks jyreet kaapelit. Noitahan saa mm. autohifiliikkeistä, tosin ei välttämättä 400 ja 500A malleja. Noita isompia löytyy sit todennäkösesti trukkitarvikkeiden liikkeistä kun ite kävin trukkiverstaalta työmaalla hakees pesän ja naulan.
Sulakehan pitää mitottaa oikosulkuvirran mukaan. Näissä vintturiasennuksissa rajottava tekijähän ei yleensä ole se kaapeli (ellei jotain onnetonta kiinanvinssin narua käytä/ole pitkä roikka), vaan akun tarjoama oikosulkuvirta. Sulake pitää siis olla tarpeeks paljon oikosulkuvirtaa pienempi, jotta se palaa tarpeeks nopeesti sillon kun on tarvis. Sulakkeen ei välttämättä tarvi olla suurempi kun vintturin ottama maksimivirta, mutta ei varmaankaan yli 50A pienempi (mututuntumalta). Mä laitoin 400A nallin ja vintturin maksimivirta on ilmotettu 430A eikä sitä kyllä kyrvähtään ole saanut vaikka on vedetty melkolailla käämit punasena ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sulake on ajatuksena hyvä,mutta mitoitus ongelmallinen.
Akun kapasiteetti vinssausten jälkeen ei välttämättä riitä sulakkeen polttoon,vaikka koukku kelalla riehuisikin kärkienhitsattua kiinni. Kytkin sopivasti plussan väliin että johdot saa mahdollisimman lyhyiksi,ja kytkimen vivulta vaijerilla laukaisu esim maskiin ja ohjaamoon. Kytkimen kuntoa tosin kannattaa vuosien mittaan tarkkailla,lämpeneekö vinssausten aikana.yms. Sulakekin hyvin asennettuna (helppo vaihto,liitinrasvan käyttö) hyvä lisävaruste. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuo sulakekysymys on tosi hyvä?!
Nuo perinteiset sulakkeet "palaa" pelkästään lämmön takia, siis jos otetaan 10 kpl 50 A sulakkeita,ja ruuvataan ne nipuksi;siis jotka jokainen kestää nimellisesti 50A virran, ja käytännössä se voi tarkoittaa huoneenlämpöisenä seuraavaa: Hihasta ![]() 75A minuutteja, ja jos noita levysulakkeita pistetään samaan nippuun, niin piikkivirran (sekunnin osia)kesto kasvaa lähes 1:1, mutta pitkä aikainen kuormitus huomattavasti pienempi. Onko kellän käynyt mielessä alkaa mitata vinssin moottorin lämpötilaa? Nimittäin vinssimoottori palaa lämmön, ei virran takia (siis yleensä). Ja vinssin moottorin akseliteho ja hyötysuhde laskee rajusti jännitteen laskettua.-> moottori lämpenee sitä enemmän mitä alempana syöttöjännite on! siis vetovoima kiloina ja etenemä metreinä! (olipa sekavasti sanottu ![]() Ja edelleen: se parempi päävirtakytkin on hyvä/välttämätön. Ja jos haluaa useamman paikan sammuttaa päävirtakytkin, niin rakennetaan "Päävaijeri" siltä ulkoiselta kahvalta, ja nuo "orjavaijerit" vetää kytkimen auki. (siis halpakaupan polkupyörän vaihdevaijeri kytketään vinssin päävirtakytkimeen , siten että vetäessä aukeaa (minä taittasin avainta vielä n.90 astetta...) ... .. , |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja siinä vaiheessa alkaa eristykset halkeilla kuumuudesta. mitä enemmän kuumenee,sen enemmän ottaa virtaa ja taas kuumenee. Käämimoottori kestää ehkä vähän kauemmin yhtäjaksoista pyöritystä(ilman kuormaa)
__________________
http://www.cfline.fi/ |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuli tämä aihe off-topiccina mieleen, kun ihan muita juttuja etsiessä huomasin Moponetin hyllyssä tällaisen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/65003...rasulake-500-a. Reiät näytti sen kokoisilta, että joku M8 ruuvi menee läpi, ehkä nippa-nappa jopa M10.
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vinssiä tai muuta laitetta suojaamaan voi laittaa käsikytkimen lisäksi jonkin sulaketta nopeamman ja herkemmän suojan, vaikkapa toisen pienemmän sulakkeen jollei muuta keksi. Isompien sähköjen puolella moottoreita suojaamaan käytetään lämpöreleitä, jotka katkaisevat kuormaa kytkevän kontaktorin ohjausvirran. Lämpörele siis ei katkaise päävirtaa vaan pelkästään mittaa sitä. En nyt tutkailematta osaa sanoa toimiiko tavallinen lämpörele myös autosähköjen jännitteillä. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan vaihdetaan bj:n mekaaninen sähkövinssiin. | Remotecontrol | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 31.10.2010 12:20 |
b-pumpun sulake | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.04.2010 20:35 |
Myyty HJ vinssi vaihto sähkövinssiin | joker | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 18.07.2008 19:24 |
m/v:mercury 25hv/lisä varust.vaihto sähkövinssiin | O/M/V Muut | 4 | 30.01.2007 09:55 | |
HJ:n pyyhkijöiden sulake | pyyvama | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.09.2004 09:03 |