![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Oikeitten sähköasennusten puolella sulakkeet mitotetaan suojattavan johdon paksuuden mukaan. Laitetta suojaamaan saatetaan myös asentaa jokin suoja, joka joskus on sulake, mutta normaalisti tosiaan johdon paksuus sanelee käytetyn sulakkeen ihan suoraan. Tästä syystä keittiön sulakkeen paukkuessa jatkuvasti ei sähköasentajan pitäisi suostua vaihtamaan sulakepohjaa suuremmaksie vaihtamatta samalla kaapelia paksummaksi. Sama pätee autosähköissä ja jotakuinkin kaikkialla muuallakin poislukien valokaarilla suuruuttaan hyppivän kookkaat eli satojen kilovolttien sähköt. Tästä näppärästi siis päästään siihen, että kestääkseen vinssin kuormituksen kaapelia lämmittämättä se pitäisi mitottaa melkolailla paksuksi ja samalla mitottaa siihen kaapelin sulkeman virtapiirin matkalle jokin virrankestoltaan heikompi hajoavaksi tarkoitettu lenkki eli yleensä sulake. Ihan vaan jos vaikka se vinssi ja virtakytkin hitsaa kiinni ja johto sulaa irti liittimestään ja heiluu runkoa kohti. Mistä ja kuinka helposti tämän suuruusluokan sulakkeita sitten saa ja voiko niitä helposti sovittaa autokäyttöön on jo toinen juttu. Itehän tiiän lähinnä noista normaaleista voimavirran asennuksista ja tää autosähkön maailma aiheuttaa kohdatessa hetkittäisiä vitutuksen tunteita kun millon mistäkin kohtaa on oikastu väärästä paikasta. Yleisimmin harmituksen kohde on toi "emmä tajuu sähköstä mitään mut kytken silti" -ranetusten kohtaaminen kun hommaa on muutenkin hankaloitettu jemmaamalla kaikki johtimet nippuun rakenteitten sisään. Ainiin, osa vinsseistä vaihtaa suuntaa kytkemällä plussaa jompaankumpaan vinssin runkomagneetin navoista toisen jäädessä virroitta. Näissä vinsseissä maakontakti on pysyvä eikä kulje releiden/kontaktorien/solenoidien lävitse. Tässä säästetään kalliita suuren virrankatkaisukyvyn kontaktikärkiä täyteen H-siltaan verrattuna sillä kustannuksella, että vinssin moottorista tulee suurempi ja painavampi kuin vastaava kaksinapainen sarjamoottori olisi H-sillalla suuntaa vaihtaen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
http://www.frontrange4x4.com/forums/...1&d=1207655138
Pajalla suurin osa vastaantulevista tasavirtamoottoreista on nimenomaan sarjamoottoreita, mutta niistä ainoastaan vinsseissä on navat käämitty näin. Normaalisti staattorin navat on keskenään sarjassa ja tämä hässäkkä sarjassa kollektorin kautta ankkurin kanssa. Moottorissa on ulospäin kaksi kytkentäterminaalia ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä virran suunta kokonaan. Suurilla kytkentävirroilla näitten vaihtokärkien tekeminen voi olla kallista. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mielenkiintonen aihe mul on abt 9500 tonninen vinssi päävirta kaapelissa 200 ampeerinen sulake ei oo palanu kertaakaan kolmen vuoden aikana päävirta katkasia on akun miinus johossa josta katkee kaikki virrat
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Miks sillä vinssillä pitäis olla oma virtakytkin tai sulake? Tarvisko starttiin laittaa kanssa? Jos nyt aattelee, että vittu jostain nousee savu! Eikö oliskin mukavaa olla vaan se yksi päävirtakytkin millä pimenee ja sammuu koko auto?
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ehkä vertailutilanne oli suoraan akun kenkiin kytketty vinssi? Ei kaikilla ole päävirtakytkintä ollenkaan vaan auton sähköt saattaa olla jotakuinkin tehtaan järjestyksessä...
Mun mielestä joku sopivan iso sulake ois kyllä tarpeen ja sitten se joku manuaalikytkin varmasti olis kiva olla olemassa. Vaikka sitten koko auton kerralla pimeeks. Sinänsähän on ihan sama onko se plussan vai miinuksen puolella kunhan sitä ei ohita mikään turha "radion muistin ja sisävalojen" johto. Käytännön askartelumielessä varmaan helpompi toteuttaa miinusnavan puolelle. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
kaikki, jolla on kerrankin hitsannu kärjet releboksissa, tai nykynyky langattomat kaket ottany häiriötä vinssatessa, ovat viimeistään tässä vaiheessa yleensä valmiita puhumaan päävirtakytkimen puolesta
on kivampi harrastaa kun on kaikki ruumiinosat pääpiirteittäin tallella ei ois haitaks, ja sijoitus niin, että on NOPEAsti lyötävissä OFF tilaan vaikkapa näin: sulake-asiaan en ota kantaa
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 19.08.2011 20:55 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tässä minun näkemys samasta asiasta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nyt ei oo ihan varmaa dataa mutta mun käsitys on , että sulakkeet vaaditaan johdoille mitkä menee hyttiin sisälle. Sillä perusteella ainakin uazin sähköjä on hylätty katsastuksessa kun siinä alkuperäisessä ampeerimittarissa ei ole sulaketta.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 Viimeksi muokannut -MAKE- : 19.08.2011 20:53 Perustelu: n, e |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tämä käy sekä kaapeleihin että köyteen / vaijeriin
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen verran nopeammin kuin pellin alle irrottelemaan napoja akusta, että on eroa, ja lähellä kitaa aika looginen LaaLaa pelasti multa kerran jonkinlaisen tuhon vetämällä narun poikki puukolla, vaijerin kanssa hiukan työläämpää Tuo ZeiZein kirves on kans erittäin jees, vaan ei kisoissa sallittu
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se, josta minä puhun normaalina, kun niitä korjaamolle enemmän tulee, Lontoonmurteella series wound dc motor: http://www.dcmotorsinc.com/images/wo...res_series.gif Se, mitä korjaamassani muutamassa vinssin moottorissa on nähty, split series wound dc motor: http://www.dcmotorsinc.com/images/wo...ures_split.gif Näissä kuvissa terminaalien nimet eroavat vinssikäytännöstä, älkää siis tuijottako niitä. Split series woundia voi ohjata kahdella yksinkertaisella kärjellä kun taas tavallista series woundia ohjaamaan tarvitaan kaksi vaihtokärkeä. Kärkiongelma on ihan todellinen induktiivisen kuorman syödessä virtaa. Virrankeston lisäksi kytkimillä kärjillä ja muilla on eri parametrinä virran katkaisukyky ja sen tekeminen vaatii jäykempää vastajousta ja suurempaa etäisyyttä. Suuremmilla virroilla on taipumus pitää kärkiä kiinni toisissaan ja tässä mittakaavassa vaikutus on jo erittäin todellinen. Virta myös muodostaa valokaaren toisistaan irtoavien kärkien väliin, eikä hitsautumisesta puhuminen ole valehtelua tai liioittelua. Ampeerimäärissä suuruusluokka on verrattavissa puikkohitsaukseen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan vaihdetaan bj:n mekaaninen sähkövinssiin. | Remotecontrol | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 31.10.2010 12:20 |
b-pumpun sulake | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.04.2010 20:35 |
Myyty HJ vinssi vaihto sähkövinssiin | joker | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 18.07.2008 19:24 |
m/v:mercury 25hv/lisä varust.vaihto sähkövinssiin | O/M/V Muut | 4 | 30.01.2007 09:55 | |
HJ:n pyyhkijöiden sulake | pyyvama | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.09.2004 09:03 |