Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.08.2011, 11:38
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kaapelit kävin teettämässä ja laittoivat paksulenkkiset puristettavat liittimet.
Todella ohutsäikeistä kaapelia myivät. (pitäis olla hyvää)
Täytyy vielä tinailla liitoskohdat kun ei ole tulossa mitään jyrkkää mutkaa heti liittimen viereen.

Käykö tuohon tinaamiseen ihan normi varaosaputkan rullatina?

Releboxin johtoja äimistelin ja ovat noin 35mm2 joten nekin vissiin syytä uusia vähintään 50mm2 lankoihin.

__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.08.2011, 19:12
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Tai jos tarkoitus on elellä siinä "reunalla", eikä haittaa että
muutaman vinssin polttaa alijännitteellä, niin mikäs siinä, jokaisen oma valinta.
Miten vinssi poltetaan alijännitteellä?
Ehkä niin että nappi pidetään pohjassa vaikka vinssi ei enää pyöri? Ehkä siinä tapauksessa kannattaa katsoa peiliin eikä syyttää piuhoja...

Lainaus:
vinssit kyllä toimii 25mm2 ja 35mm2 piuhoilla, mutta kysymys
kuuluu että kuinka hyvin ja kuinka pitkään?
Ainakin 5 suunnistuskisaa ja sekalainen määrä safareja ym. muuta vinssaamista.
Kiinanvinssii ja ComeUppii on pyöritetty ongelmitta vaikka välissä oli 3.5m 35mm2 kaapelia... Siis akulta releboxille ja jatketut piuhat boxilta vinssille. Ja siis vinssiä on käytetty ahkeraan...

Edelleenkään en tyrmää sitä faktaa että paksu ja lyhyt piuha on pop. Mutta edelleenkin käytöstä riippuen ei se ole välttämätöntä... Kyseeessähän on alle 1500kg painava laitos...? Jos yli mennään niin juttu muuttuu kasvavan voiman tarpeen myötä...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2011, 21:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti

Käykö tuohon tinaamiseen ihan normi varaosaputkan rullatina?
Käy, mutta erillisestä juotosnesteestä ei olisi haittaa lisänä. Normilangan sisällä oleva juoksute ei oikein meinaa riittää noille paksuille johdoille. Lisäksi jos on mahdollista niin tee juotos ihan kaasupilleillä millä saa liitoskohdan äkkiä kuumaksi, vähentää noita murtumis- ja jäykkyysongelmia kun juotos tulee vain kengän lähelle.

Lisäksi muutenkin kannattaa kiinnittää kaapelit kunnolla ettei pääse elämään koriin nähden. Ei ole kiva kun 70mm2 johto rapsahtaa oikkariin runkoon kuoren hankauduttua puhki.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2011, 21:14
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Paksut läpivientikumit tulee peltien kohille ja muuten kaapeli laitetaan sellaisen haitarimuoviputken sisälle.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.08.2011, 22:19
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kaapelit kävin teettämässä ja laittoivat paksulenkkiset puristettavat liittimet.
Todella ohutsäikeistä kaapelia myivät. (pitäis olla hyvää)
Täytyy vielä tinailla liitoskohdat kun ei ole tulossa mitään jyrkkää mutkaa heti liittimen viereen.

Käykö tuohon tinaamiseen ihan normi varaosaputkan rullatina?

Releboxin johtoja äimistelin ja ovat noin 35mm2 joten nekin vissiin syytä uusia vähintään 50mm2 lankoihin.
Ohutsäikeinen on tehonsiirrossa hyvää, yksilanka parasta (mutta 70mm2 "lanka" saattaa olla jäykähköä?), ei jää ilmarakoja lankojen väliin niin paljoa!

Ja tinaus kannattaa, koska sillä saa estettyä kaapeliin muodostuvan kapilaari-ilmiön erilaisten nesteiden kanssa, varsinkin kovassa rasituksessa saattaa akku "ruikkasta" vettä korkista ja se sitten kaapelille --> lopputulos on vihertävää jauhoa liittimen sisällä ja paljon rumia sanoja suonsilmässä...

Tinauksen päälle kutistesukka LIIMALLA! Saa kosteussulun liittimen ja kaapelin väliin, sekä vahvemman tuen juotoksen päälle.

TINAUKSESTA: ÄLÄ IKINÄ TINAA PELKÄSTÄÄN, koska pitkäaikainen suuri kuormitus kuumenta eniten LIITINTÄ, jolloin saattaa jopa tina sulaa, ja loput voi sitten itse arvata! Tina on vain kosketuspinnan laajentaja ja liitoksen sulkija! EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA LIITÄNTÄ AINE!

Ja tinaa kannattaa sitten pitää pussissa ja isoissa "liimauksissa" tuo juotosjauhe tai suolahappo on hyvää tavaraa!!!

Moottorin maadoituksen parantamista en voi vain ikinä olla parantamatta! Ja maadoitus mielellään sähkökomponenttiin kiinni (laturin jalkaan), jotta johtovaurion sattuessa ko. komponentti ei vaurioidu esim. likaisen (öljyä?) liitännän takia, jolloin syntyy valokaari, joka tas tuhoaa MOLEMMAT kontaktipinnat ja sulattaa laitteet korjauskelvottomiksi ja, ja, ja ....

Tällä saa ison liittimen hyvin lämmitettyä nopeasti
Biltema KAASUPOLTIN Tuotenro 17609 19,99 €

Jos epäilyttää liitännät, niin kannattaa kuormittaa laitetta. Sen jälkeen kokeilee onko lämpöä syntynyt. Jos vähäistä, niin homma ok, mutta kättä polttava liitos on varma ongelmakohta "pitkässä juoksussa".

LIITTIMISSÄ hinta kertoo laadun:
- kromattu pelti --> voi antaa rahansa suoraan pelastusarmeijalle, niin menee ainakin hyvään asiaan
- suojattu messinki --> parasta A-ryhmää... ja hintakin sen mukaista
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2011, 00:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

R.I.B


On niin monta tapaa....

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 10.08.2011 02:20
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.08.2011, 14:59
Issu:n Avatar
Issu Issu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Itse teen liittimet töissä pro pihdeillä mutta mettä pakin pohjalla on tommonen
bilteman sydeemi. Liitin väliin ja moskaa perään niin hyvä tulee.
Biltema art:no 19-1257
Edittiä: niin ja käyttää niitä laatu littimiä eikä noita jotka on päältä avonaisia.

Viimeksi muokannut Issu : 10.08.2011 18:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
startille virtaa kondensaattorista? IHKULAINEN Chit-Chat 12 21.02.2010 16:44
turvakaarien paksuus junnu78 Tekniikka & Jutustelu 4 23.10.2008 13:52
vinssin sähköistys ja kaapelien paksuudet????? lepoantti Tekniikka & Jutustelu 7 18.09.2007 17:46
sylinterin varren paksuus? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 5 29.05.2007 20:33
hj:n lasin paksuus Tekniikka & Jutustelu 2 24.03.2005 09:11


Sivu luotu: 23:32 (GMT +2).