![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tarkkuus ei pahastaTuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru! -> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan! Itse olen noita esijännityksiä säätänyt kalavaakalla, siis kardaanin laippaan pultti paikoilleen, ja siitä vaakalla vetämään. (ja jos pultin etäisyys keskipisteestä esim 4 cm, niin 1000gramman vetohan on 1/25 osa 10 Nm, eli 0,4Nm) On nuo esikiristykset muuten sitä luokkaa, että piti pitkään laskea paperilla että voiko olla totta. -> kuikahan monella pinjonin esikiristys jäänyt löysälle? -> silloinhan se alkaa klenkkasta ja syödä pooreja ja ja.... Saman "sinneppäin" logiikan mukaan myös sylinterinkannen pultit vois kiristää sinneppäin? P.S tuo jäykkä holkki, ja kunnolla kiinni kuulostaa hyvältä! (itselläni bj:ssä juuri noin, toki silloin nuo holkit piti sorvata itse)
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toiset osaa tehä työkaluja käsillä olevista tarpeista sillon kun kaupan työkalut on liian kalliita
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() High pinionissa helposti on toki öljyn kierto hieman huonompaa pinionin laakereille, mutta parempi noin silti koska välitys kestää paremmin. Esim. Fordin jotakuinkin kaikki jäykkäakseliset on edessä nimenomaan high pinioneita - ja ne tapaa olla yksiä suosituimmista akseleista keston ja maavaran takia offiautoihin isolla mantereella. Kuinkas monessa Toyotassa noita HP- etuakseleita muuten on?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 31.07.2011 13:32 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.
Hammasvälyksen heittoa en saanut pois nyt taisi olla luokkaa 0.11-0.16. Ihmeen paljon mun mielestä, mutta minkäs teet. Tuo heitto ei kasva mitenkään tasaisesti vaan tulee ihan parin hampaan välimatkalla. Voihan sitä käsituntumalla näitä tehdä mutta silloin pitää ola kyllä aika vankka kokemuspohja tai paljon ylimäärästä aikaa ja rahaa. Itseä ei ainakaan kiinnosta tehdä samaa hommaa kahteen kertaan. Eikö tuo drive side ole aina nimensä mukaisesti se puoli jolta vetää? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole aina. Low- pinion etuakselilla pinioni pyörittää eteenpäin mennessä coast sidea, mikä ei kestä vääntöä yhtä hyvin kuin drive side.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Moros,
Laakeroin tuossa perän läjästä. Krymppiholkki vastusteli ja voimaa piti käyttää ihan tosissaan, vierintävastus oli suht lähellä oikeaa, luulen kumminkin, että meni hieman yli. Heti alussa huomasi, että nimenomaan pinjonin laakerin kohdasta perä lämpenee 50 asteeseen. Löysäsin krymmpiä ja tein uudelleen kiristyksen Toyotan ohje raamatun vastaisesti, edelleen perä on kuuma. Eihän oikein kiristetty perä lämpene yhtään? Odotettu elinikä? ![]() -a- |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä perävälitys lämpenee normaalissa ajossa aina. Eri asia minkäverran. Tuollainen 50c ei ole vielä liikaa. Paitsi jos se saavuttaa sen 50c "hetkessä" eli alle 10km ajolla.
Hitaassa maastoajelussa perät ei juuri lämpene. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Meni ihan tutkimuksen puolelle, kävin ajaas testin HDJ:lla, mittarissa 350 tkm. Jo 4 kilsan jälkeen rapainen murikka on 32 C ja 15 kilsan jälkeen 41 C. Lähdin sitten Läjällä riskiretkelle: 40 maantie kilsan kohdalla on jo 61 C. Saa nähdä miten käy.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Daniel;786495]Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.
Onko tosi, että niin löysällä, ettei edes laakerirullat pyöri? Nuo esijännitykset yleensä niin suuria, että ei oikein hirveäis vetää niin tiukalle! eihän vaan ole tullut laskettua väärin? jos noin löysällä, että lähes klonkkasee, niin kuormituksessa laakerit aivan liian löysällä. (minun mielipide) |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mitä tästä pitäs nyt ajatella kun kuvio on aikalailla oikealla paikalla mutta jättää terävän reunan tuonne pohjan puolelle? Säädin jo pinionia pykälän kauemmas mutta terävä reuna jäi. Kaikissa esimerkkikuvissa tuntuu olevan jouhevat nuo kosketuksen reunat.
10 bolt etuperä, uusi välitys. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Poskilaakereiden shimmauksella murikkaa kauemmas pinionista.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Katoppa tai kokeileppa puikolla onko pohjalla kevennysura.
Itse päädyin sen tyyppiseen tulokseen suzukin välityksen kans. edit: Näkyy valokuvissakin tuo raja puhtaissa hampaissa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos uudella välityksellä ei tule "banaania" niin ensimmäiseksi kannattaa katsoa miten väri on tarttunut pinjoniakselin hammaspyörään. Sinnekkin tulee kaukaisesti banaania muistuttava jälki, tärkeintä on se, että se on hampaan keskellä, siis että "banaanin pää" ei ole pudonnut pois? Onko väri nyt kulunut pois hampaan päistä, siis laakerista katsottuna kauemmasta päästä? laakerien esijännitys ja hammasvälys pitää olla kohdallaan, ennen kuin väriä edes testataan. Minä olen maalannut hampaat pahimmillaan kolinapullo- pohjamaalilla, ja pyörittänyt perää vetosuuntaan akkuporakoneella, samalla kun puukalikalla tms. olen jarruttanut lautaspyörää. Nuo terävät rajat on tullut silloin, kun pinjonin hammas on vetänyt hampaan reunalla, siis katsottuna laakerista uloimmalla hampaan päällä. (pinjonin hampaassa ei ole kuin puolikas banani) |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Miksei missään ohjeessa neuvottu tekemään myös ulompaan pinjonin laakeriin väljää asennuslaakeria. Tai edes käyttämään vanhaa laakeria säädössä, tarttuu ihan saakelin tiukkaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Väriaine hammaskosketuksen säätöön! | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 02.05.2009 11:32 |
Välityksen muutoksen vaikutus? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.03.2009 09:35 |
Välityksen muutos? | P.J.S. | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.07.2007 12:50 |
O:LJ-70 jakol. välityksen.... | Oskulennu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.03.2007 23:25 |
Välityksen laskeminen | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.08.2005 18:45 |