![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eikö 2" putki ole liian isoa noin pienen moottorin perään? Kyllähän sitä meteliä löytyy mutta tehot ja väännöt katoavat täysin. http://www.martelius.com/?type=0&id=5
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aivan samaa mieltä! Bensaa palaa kyllä ja tehot uupuu, muutenkin jo laiskasta koneesta loputkin poikkeen ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sieltä uupuu jotain oleellista, jos kerran iso putki vie tehot.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
En nyt oikein tätä ymmärrä ?
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Niin kuin en minäkään.
Empä ole huomannut että suzukeja olis 2T koneellakin... ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Olen kyllä kuullut puhuttavan samaa tuolla ameriikan auto puolella toden peräisyydestä en tiedä sen tarkemmin ja kyllä sillä pakoputkistolla on merkitystä 4 tahtikoneessakin.
Luulisin kyllä että pakosarja sitä moottorin luonnetta tuossa eniten sanelee??? En asiasta sen tarkemmin tiedä... Eikä kiinnostakkaan... paljon helpompaa ahtaa... ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() 2T-Suzukit ja pakoputket
Kyllä niitä 2T Suzukeitakin on olemassa. Ovat vaan vähän harvinaisempia. 360cc ja 540cc "voimamoottoreilla".
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Jimny 2T koneissa käytetään aina resonanssiputkia täytön hallinnan takia. Uusimmissa vehkeissä nämä on vielä jollain lailla säädettäviä(muuttuva pakoaukko sun muuta). 4T koneissa resonanssiputkesta on myös hyötyä. Tuo asennettu Torley on myös sellainen. Rakenne on 2-yhteen + 2-yhteen. Rakenteella(rytmityksellä), tilavuuksilla ja pituuksilla passataan resonanssi lalutulle kierroslukualueelle. Resonanssin tarkoitus on tuottaa alipaine pakokanavaan sille hetkelle kun pakoventtiili aukeaa ja näin parantaa kaasunvaihtoa. Samoja rakenteita käytetään yleisesti myös imupuolella mutta tietenkin vastakkaisessa vaiheessa. Painehuippu ajoitetaan kohtaan missä imuventtiili aukeaa. Oikeat moottoreiden virittäjät osaavat selittää asian tarkemmin. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Oliko se Herr Helmholtz?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nooh.. Kokeilen jos pystyisin verbaalisesti selittämään asian.
![]() -Sylinteriin menee A määrä ilmaa. -Samaan sylinteriin menee B määrä bensaa. -A+B=C. -C on pakokaasuannos määränä joka on suoraan verrannollinen A:n ja B:n yhteismäärään. -Kuuma pakokaasuannos menee pakosarjan kautta pakoputkeen. -Pakokaasu menee putkea pitkin kohti ulos ja jäähtyy samalla. Muodostuu alipainetta. -Alipaine vetää uutta pakokaasuannosta joka taas jäähtyessään vetää seuraavaa. Jos vapari 4-tahtikoneessa on liian iso putki niin tuota alipainetta ei synny ja männän on työnnettävä vastapaineeseen pakokaasua. Saako tuollaisesta mitään selkoa? ![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nelitahtikoneessa on tunnetusti 4 tahtia ja vain yksi niistä tekee positiivista työtä, loput 3 kuluttavat energiaa. Eli pakotahdin aikana kuluu työtahdin aikana tehtyä energiaa. Ja pysytään nyt ihan normikoneissa, unohdetaan kaikki viimeisen päälle viritetyt rallikoneet yms. Kuten tuossa Revu ja Säätäjä_setä totesivatkin, on pakosarjalla ehdottomasti suurin merkitys pakopuolella. Ja nyt siis edelleen puhutaan ahtamattomasta moottorista. Tuo pakosarjan värähtely on kaiken lähtökohta, eli palamiskaasut saadaan pytystä vois "imien". Kun tuo on tehty, ei pakoputken halkaisijalla ole paljon merkitystä. Kunhan se putki ei ahdista pakokaasujen matkaa liikaa. Tuo mainitsemasi ilmiö on teoriassa totta ja jossain kilpakoneissa pakoputkiston halkaisija ei ole vakio juurikin tuosta syystä. Silloin haetaan niitä viimeisiä hevosvoimia. Mutta toisaalta nämä resonanssit ovat hyvin vaikeasti hallittavia juttuja eivätkä ne suinkaan toimi kaikilla pyörimisnopeuksilla. Mutta tämä tästä, mutsin suikka-projekti on hyvällä mallilla, seuraamme sen tilannetta vesi kielellä ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Itse kun pakosarjaa väänsin tuohon tojotaan ja sukisukiin niin testasin sarjan "toimivuuden" ainoastaan sillä kun paineilmapillillä puhaltaa vaikka kannenpuolelta 1putkeen niin muissa kolmessa pitää tuntua pientä imua. silloin tietää että pakokaasuilla oikea suunta eivätkä sotke virtauksia. ja kohta joku kirjoittaa taas uskomattoman copypasten suomi24 forumilta tai gti magasinen forumilta miten pitää putket olla millilleen saman pituisia ja plaa plaa ja oma peilikuva näkyä putken sisäpinnoilta ja maalattava maxin mattamustalla yms yms niin hoh hoijaa, ei taida näissä meidän hommissa olla ihan niin viimesen päälle
![]()
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Hieno suikki on tulossa. Anteeksi kun sekasin juttua mutta saatiin ainakin keskustelua aikaiseksi.
![]() BryGgi: sellaiset peilikuvien näkymiset on niiin out. Nykyään pitää maalata männät. http://www.martelius.com/index.php?id=24 ![]() ![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kyselin tuohon toiseen projektiin noita aineita kun kovasti kehuja saneet tärpätti puolelta. yhdessä vw 1.9tdi issä olivat männät käsitelleet ja venttiilit palotilat yms, nin ongelmaski tuli talvisin kun ei nosta enää lämpöjä kunnollla.
Entinen turbo minun tojotassa oli myös pakopesän oulelta päällystetty niin huomattava ero oli konehuoneen lämmöissä. toimivaa tavaraa siis
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Project: Amaranth | piparix | Maasturiprojektit | 23 | 10.02.2009 21:31 |
rojekti suiza*KUVIA* | vertti | O/M/V Ajoneuvot | 32 | 29.07.2007 07:52 |
O: Pikku Suiza | ippendale | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 18.07.2006 10:22 |
Project: Bajeero | cruiseri | Tekniikka & Jutustelu | 57 | 16.04.2006 13:09 |
Suiza Hertzikassa? | AVRO | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 08.10.2003 01:37 |