![]() |
Project: Muzin Suiza
5 Liiteet
Jees, eli sairaus leviää, eiku:D
Mutsi osti viime vuoden lopulla Samurain ja sitä pitää sitten myös tässä oman auton laittelun ohella tuunailla. Autolla näyttäisi olevan ajettu vain 60 000km ja kuntokin on sen mukainen, eli helvetin hyvässä kunnossa kaikki paikat. Tehtyjä muutoksia: - Jumputus stereot (Ripax freebie)+ Bilteman penkin alle sopiva subbari - 3" korottava alusta - 31" renkaat ja tarvittavat lokasuojien avarrukset - J0hannes Design CAD Puskuri Evo 1.0® - Uudet penkit jostain sopivasta lotjasta - 2" putkisto ja Calminin pakosarja - Bushwackerin 4.75" levikkeet - Kestomagneettimoottorilla oleva vinssi mahdollisesti höystettynä Säätäjä_setän teknologialla - 4.9 välitykset Tulossa muutoksia: - perien suojukset -jakolaatikolle panssari -J0hannes Design CAD Tankin panssari Evo 1.0® - Ym ym... Ja ainahan sitä pitää aloittaa tärkeimmästä ensin eli öljynvaihdosta:D http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1274388510 Seuraavaksi tärkein tietenkin Stereot! Päätin veistellä uudet takapahvit 9mm vanerista, jotta julmetun kokoset ämyrit saadaan paikoilleen. Vanhoista takapaffeista tussilla hahmotelmat 9mm vaneriiin ja muutama vedos kaiuttimen kehyksestä. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1274388510 Sahailua http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1274388510 Uutta ja vanhaa, on pientä kokoeroa havaittavissa:P http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1274388510 Valmis tuote, tulihan muuten aivan helvetin hienot!:cool: Vanerikorokkeiden ja keinonahkan välissä on uretaanivaahtoa, jotta muoto säilyy. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1274388510 Laitan vielä huomenna kuvia, kun pahvit on autoon istutettuna. Tästäkin autosta varmaan ilmestyy sitten mun sivuille omat stoorit. |
5 Liiteet
Lähti täys rähinä tämänkin kanssa käyntiin:)
Nyt saa velikin opetella hitsaamaan:D Piti alottaa ihan pikkupaikkojen tekemisellä ja harjotella parilla jutulla, mutta:D http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311105260 Veli laulatti rälläkkää ja plasmaa ihan antaumuksella:p http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1311105339 Palkkia helmaan ja 070 peltiä muualle:) http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1311105420 Sairaat osat alta pois. http://forums.offipalsta.com/attachm...6&d=1311105458 Mites se menikään... Juu! Osta japsi ja opit hitsaa:D Tästä se lähtee;) http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1311105301 |
takaiskuja
5 Liiteet
Takaiskut ensin.
Syylari kävi jäähdytinkorjaamolla ja siihen tehtiin helvetin kallis remontti(kennon vaihto). Onneksi tuli sovitettua ennen lopullista kasausta. Perkele! päädyt juotettu väärin päin paikoilleen. Usiks meni. No takaiskuihin on totuttu. Eilen loppui kaasu kesken "rähinän". Toinen tämän päivän huomio oli, että vasen takajousi on poikki. Ollut ties kuinka kauan. No hyvin se on topparin varassa kulkenut! Koolmas takaisku oli läpeensä mädät lokasuojat. Make kerkesi jo leikellä ja valmistella niitä korjausta/avarrusta varten, mutta ei oikein löytynyt enää kovaa paikkaa mistään. Onneksi varastosta löytyi uudet 410:n tarvikelokasuojat. Niistä ruvettiin sitten muokkaamaan avarampia. Tarvikepelleissä mitat tuntuvat olevan vähän sinne päin. |
edistystä
4 Liiteet
Make on oppinut parissa päivässä hitsaamaan. On se totta: Osta Japsi, niin opit hitsaamaan. Jälki on jo ihan priimaa.
Samurai saa uuden lookin. 410:n lokareihin kun sopii vain 410:n etumaski. Onneksi sellainen oli "varastossa". Kolmeykkösten sovittelua ja lokareiden modausta niitä varten. Nyt hitsarikin jo vähän hymyilee. Jatkuu huomenna. 10-litran varapullo vaan hupenee uhkaavaa vauhttia, |
tekemisen meininkihän on erinomainen!
|
Mukava kattella hyviä projektikuvia.Jatkakaa samaan malliin.
|
Palkkihelmat
5 Liiteet
Hitsari lähti partioleirille, mutta aika hyvin projekti on edistynyt. Hitsaustaito kehittynyt tunti tunnilta ja lankakilojen mukaan. Menossa on toinen rulla ja toinen kaasupullo.
Mätää löytyy http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311540632 Kylkiputkien sovittelua http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311540632 Monttöörit http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311540632 Jälki paranee http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311540632 Mätää paljastuu aina vaan lisää. Ei tartte kun teräsharjalla sipaisee, niin reikää löytyy. Kohta loppuu peltikin. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311540632 |
Pakoputki sun muuta
5 Liiteet
Oikea helma kasassa
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311541470 Vasen helma ja renkaan sovitusta. Huomaa kiinalaisen tarvikelokasuojan mittatarkkuus! Yksikään reikä ei sattunut kohdalleen. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311541470 Samurai new look. Taisi tulla aikaisemmin mainittua, että 410:n lokasuoja pelteihin käy vain 410:n grilli. No tästä tulee custom Samurai. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311541470 Kasattiin vielä lauantai iltana Juuson kanssa Motonetin mutkista putki Makelle. 2" tavaraa alusta loppuun. Testattu Juuson vehkeessä. Laulaa vähän liiankin hyvin. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311541470 Hyvältä näyttää. Sai ripustettua alkuperäisiin kannattimiin helposti. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1311541470 |
Eikö 2" putki ole liian isoa noin pienen moottorin perään? Kyllähän sitä meteliä löytyy mutta tehot ja väännöt katoavat täysin.
http://www.martelius.com/?type=0&id=5 |
Lainaus:
Aivan samaa mieltä! Bensaa palaa kyllä ja tehot uupuu, muutenkin jo laiskasta koneesta loputkin poikkeen :confused:. Ei sinällään tuossa omassa king capissakaan tehoja ole :D |
Sieltä uupuu jotain oleellista, jos kerran iso putki vie tehot.
|
Kyllä se putki on oikein mukavasti omassa sj413:ssa pelittää. Perstuntumalta sanois, että on sitä poweriakin lisää, mutta eihän sitä oikeasti tiiä.
|
Lainaus:
|
Niin kuin en minäkään.
Empä ole huomannut että suzukeja olis 2T koneellakin...;) |
Lainaus:
Luulisin kyllä että pakosarja sitä moottorin luonnetta tuossa eniten sanelee??? En asiasta sen tarkemmin tiedä... Eikä kiinnostakkaan... paljon helpompaa ahtaa... :) |
2T-Suzukit ja pakoputket
Kyllä niitä 2T Suzukeitakin on olemassa. Ovat vaan vähän harvinaisempia. 360cc ja 540cc "voimamoottoreilla".
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Jimny 2T koneissa käytetään aina resonanssiputkia täytön hallinnan takia. Uusimmissa vehkeissä nämä on vielä jollain lailla säädettäviä(muuttuva pakoaukko sun muuta). 4T koneissa resonanssiputkesta on myös hyötyä. Tuo asennettu Torley on myös sellainen. Rakenne on 2-yhteen + 2-yhteen. Rakenteella(rytmityksellä), tilavuuksilla ja pituuksilla passataan resonanssi lalutulle kierroslukualueelle. Resonanssin tarkoitus on tuottaa alipaine pakokanavaan sille hetkelle kun pakoventtiili aukeaa ja näin parantaa kaasunvaihtoa. Samoja rakenteita käytetään yleisesti myös imupuolella mutta tietenkin vastakkaisessa vaiheessa. Painehuippu ajoitetaan kohtaan missä imuventtiili aukeaa. Oikeat moottoreiden virittäjät osaavat selittää asian tarkemmin. |
Oliko se Herr Helmholtz?
|
Lainaus:
-Sylinteriin menee A määrä ilmaa. -Samaan sylinteriin menee B määrä bensaa. -A+B=C. -C on pakokaasuannos määränä joka on suoraan verrannollinen A:n ja B:n yhteismäärään. -Kuuma pakokaasuannos menee pakosarjan kautta pakoputkeen. -Pakokaasu menee putkea pitkin kohti ulos ja jäähtyy samalla. Muodostuu alipainetta. -Alipaine vetää uutta pakokaasuannosta joka taas jäähtyessään vetää seuraavaa. Jos vapari 4-tahtikoneessa on liian iso putki niin tuota alipainetta ei synny ja männän on työnnettävä vastapaineeseen pakokaasua. Saako tuollaisesta mitään selkoa? :D |
Lainaus:
Nelitahtikoneessa on tunnetusti 4 tahtia ja vain yksi niistä tekee positiivista työtä, loput 3 kuluttavat energiaa. Eli pakotahdin aikana kuluu työtahdin aikana tehtyä energiaa. Ja pysytään nyt ihan normikoneissa, unohdetaan kaikki viimeisen päälle viritetyt rallikoneet yms. Kuten tuossa Revu ja Säätäjä_setä totesivatkin, on pakosarjalla ehdottomasti suurin merkitys pakopuolella. Ja nyt siis edelleen puhutaan ahtamattomasta moottorista. Tuo pakosarjan värähtely on kaiken lähtökohta, eli palamiskaasut saadaan pytystä vois "imien". Kun tuo on tehty, ei pakoputken halkaisijalla ole paljon merkitystä. Kunhan se putki ei ahdista pakokaasujen matkaa liikaa. Tuo mainitsemasi ilmiö on teoriassa totta ja jossain kilpakoneissa pakoputkiston halkaisija ei ole vakio juurikin tuosta syystä. Silloin haetaan niitä viimeisiä hevosvoimia. Mutta toisaalta nämä resonanssit ovat hyvin vaikeasti hallittavia juttuja eivätkä ne suinkaan toimi kaikilla pyörimisnopeuksilla. Mutta tämä tästä, mutsin suikka-projekti on hyvällä mallilla, seuraamme sen tilannetta vesi kielellä :) |
Itse kun pakosarjaa väänsin tuohon tojotaan ja sukisukiin niin testasin sarjan "toimivuuden" ainoastaan sillä kun paineilmapillillä puhaltaa vaikka kannenpuolelta 1putkeen niin muissa kolmessa pitää tuntua pientä imua. silloin tietää että pakokaasuilla oikea suunta eivätkä sotke virtauksia. ja kohta joku kirjoittaa taas uskomattoman copypasten suomi24 forumilta tai gti magasinen forumilta miten pitää putket olla millilleen saman pituisia ja plaa plaa ja oma peilikuva näkyä putken sisäpinnoilta ja maalattava maxin mattamustalla yms yms niin hoh hoijaa, ei taida näissä meidän hommissa olla ihan niin viimesen päälle:rolleyes: kun itse tekee niin tulee juuri semmoinen kun sattuu tulemaanPISTE ja jos tuntuu että auttaa koneen kulkuun nin vielä parempi, mutta kyllähän se taitaa tässäkin olla paljon se tekemisen ilo ja oppiminen vielä pääaineena eikä se murskaava vääntö ja teho tuosta suikan myllystä. eikö niin??
|
Hieno suikki on tulossa. Anteeksi kun sekasin juttua mutta saatiin ainakin keskustelua aikaiseksi. :D
BryGgi: sellaiset peilikuvien näkymiset on niiin out. Nykyään pitää maalata männät. http://www.martelius.com/index.php?id=24 :D:D |
Kyselin tuohon toiseen projektiin noita aineita kun kovasti kehuja saneet tärpätti puolelta. yhdessä vw 1.9tdi issä olivat männät käsitelleet ja venttiilit palotilat yms, nin ongelmaski tuli talvisin kun ei nosta enää lämpöjä kunnollla.
Entinen turbo minun tojotassa oli myös pakopesän oulelta päällystetty niin huomattava ero oli konehuoneen lämmöissä. toimivaa tavaraa siis |
Uudet jouset
3 Liiteet
Homma etenee hissukseen vaikka hitsari onkin vielä partioleirillä. Jousten vaihto tehty. Aikanaan tuli hommattua käytetty Calmini setti tätä projektia varten. Vähän tylsää hommaa kun yksikään pultti eikä mutteri lähde vapaehtoisesti auki. No onneksi on rälläkkä ja 2mm Rapoflex laikkoja. Uusia U-pultteja ei tähän hätään saanut joten vanhat piti ottaa ehjänä auki ja putsailla "toimintakuntoon".
Jousenvaihto http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312144914 Konttiin piti lisätä painoa jotta keula nousisi ylös http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312144966 Akselin paikalleen venyttelyä http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312145022 |
Iskarit ja jarruletkut
4 Liiteet
Huomenna pitää lähteä hankintamatkalle. Etuiskareista puuttui suojakumit ja jarruletkut ei tietenkään riitä. Ostin jo yhdet (Ascona/Kadet) letkut Motonetistä, mutta putkiliitin on väärän tyyppinen(naaras kartio letkun päässä). Jos jollain on hyviä vihjeitä mikä letku sopii suoraan, niin kiitoksia etukäteen vastauksesta.
Toinen kysymys on toppari kumeista. Uudet iskarit jää sisään joustossa noin 50mm pidemmäksi kuin alla olleet tuntemattomat. En päässyt kokeilemaan sisään joustoa eli en tiedä pohjaako iskarit ensin vai tuleeko toppari vastaan kuten pitää. Edessä varmaan kestäisi iskarin pohjaaminenkin, mutta takana iskareiden yläpään kiinnitys(ohut vähän jo mätäkin palkki) ei tule kestämään jos iskarit pohjaa ennen toppareita. Onko kellään tietoa/kokemusta tästä Calminin satsista tarvitseeko tämä stoppareiden korotuksen. Satsi on tällainen Calmini SS1550 http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312146929 Ulos jousto noin 10cm lisää http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312145859 Sisään jousto jää 5cm alkuperäistä korkeammaksi http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312145886 Jarruletkut http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1312145938 |
Hae kaksi suikin taka-akselille tulevaa jarruletkua ja laita ne eteen niin alkaa pituus riittämään. Minulla on omassa suikissa ihan vakioletkut mutta tuo rungossa kiinni oleva kiinnike on tiputettu alemmas lisäämällä kiinnikkeen ja rungon väliin pellinpala.
|
Sivu luotu: 18:06 (GMT +2). |